F1-kausi 2019

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 01.02.2019.

  1. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    No toisaalta testaus on niin rajoitettua nykyään, että kun aika-ajoissakin ajetaan ylimääräisiä vetoja vain testauksen vuoksi niin miksipä ei kisassakin kun peli on jo muuten menetetty.
     
  2. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Vaikea uskoa, että rikkinäisellä autolla ajamisesta olisi hyötyä testaustarkoituksessa. Ilmeisesti ajatuksena oli kuitenkin lähinnä odotella, josko kilpailussa tapahtuisi jotain isompaa hämminkiä ja pääsisi tuurilla pisteille.
     
  3. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Olisi hieno nähdä Mick jo tällä kaudella Alfalla.
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Totta. Samaan piikkiin voidaan laittaa myös Jules Bianchin kuolonkolari. Tosin tämä tapaus vaatii FIA:n tutkinnan tulokset ennen kuin mitään uskaltaa sanoa. Eihän sitä tietä, jos vaikka Correa tutki ratin painikkeita kesken suoraa yms. eikä huomannut edessä olevaa kolaria.
    Kyllähän noita valitettavasti sattuu. Pari vuotta sitten brittikuski ajoi suomalaisen auton perään, joka oli pysähtynyt radalle. En muista mikä pikkuformulaluokka tuo oli. Mutta jalat sitten jouduttiin amputoimaan britiltä. Tosin hän ajelee nyt käsikaasulla taas kilpaa. :)

    Mutta toisaalta moni kilpa-autoilija ajaa tarpeettoman kovaa joissakin tilanteissa. Muistaakseni juuri Spassa Kimi ajoi aikanaan paksuun savupilveen, kun jonkun moottori laukesi. Kimi ei nähnyt yhtään mitään, mutta päästeli täysillä keskelle savua. Silloin monet sanoivat, että olipa Kimi rohkea. Toki moni sanoi myös, että tyhmänrohkea.

    Tosin Kimi kokeneena kuskina tiesi, että moottorin hajoamisen jälkeen kukaan kuski ei jää keskelle tietä. Mutta kuitenkin.

    Moottoriurheilu ei koskaan ole täysin turvallista. Täytyy nyt toivoa, että moottoriurheilun legendaarisinta mutkaa ja rataa ei tulla muuttamaan tuon seurauksena. Paitsi ehkä turva-alueiden osalta, mutta itse rata säilyisi ennallaan.

    Mistä tulikin mieleen, että onhan tässä jo useampi vuosi sanottu sitä, että asfaltoidut turva-alueet ja leveät kanttareet antavat kuskien ajaa liian kovaa mutkiin. Kun vielä Häkän ja Schumin aikaan radan ulkopuolella oli hiekkaa, niin liian kovaa ei voinut ajaa, koska takaisin radalle ei välttämättä päässyt. Muistaakseni hiekasta luovuttiin siksi, koska vaikka se hidastaa asfalttia paremmin, voi se aiheuttaa autolle pomppujen kautta ns. liitämisefektin, jolloin auto ei kunnolla osu hiekkaan ja vauhti hidastu, vaan auto menee kovaa vauhtia seinään. Jarruista ei ole siis mitään hyötyä.

    Kuten oletettavasti kävi esim. tässä (video aukeaa otsikosta juutuubiin)


    Sen vuoks ajateltiin, että ulos ajettaessa asfaltti olisi parempi vaihtoehto, koska pito olisi melkein taattu ja autoa olisi mahdollista edes vähän ohjata. Ei asfalttikaan tietenkään satavarma ole - mikäpä olisi - mutta ajateltiin, että hiekkaa parempi kuitenkin.
    Nyt sitten noita seuraamuksia saadaan kärsiä.
     
  5. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Räikkönen-Hülkenberg. Siinä olisi kova kaksikko keskikastin taistoon.
     
  6. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Eikös tuo ollut heti Eau Rouge/Raidillonin jälkeen siinä mäen päällä? Eihän siinä näe yhtään mitään sinne suoralle ennen kuin on itse siellä. Aika helvetin vähän aikaa tehdä yhtään mitään kun auto kimpoaa vallista nenän eteen.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ei ihan heti, vaan vähän matkan päässä. Eihän siinä toki paljoa aikaa ole reagoida, mutta jos katse on tiessä, niin ehkä vähän. Mutta kuten sanoin, niin mitään ei uskalla sanoa ennen kuin FIAn tutkinta on valmis.

    Tästä videosta näkee hyvin tuon etäisyyden. Jopa paremmin kuin viikonlopun onnettomuusvideosta (jota toki on muutenkin ikävä katsella). Video voi taas vaatia aukaisun juutuubiin.


    edit: tuossakin nopeammat f1-autot ehtivät väistää kyllä. Joten pitäisi onnistua hitaammalla F2-autollakin.
    Tuohan on hieman samanlainen tilanne, mutta auto ei onneksi lennä takaisin tielle, kuten kävi Hubertille.
     
  8. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    Pitkästä aikaa kisa, ettei tarvinnut päikkäreitä nukkua kisan aikana. Sen verta pienet erot olivat kärjessä, vaikkei ohituksia paljoa kärjessä nähtykään. Pistetilanne sinänsä aika karu, että seitsemän kisaa jäljellä ja mersukuskien välillä 63 pistettä ja Bottaksellakin taakse vielä 36 pisteen ero. Toisin sanoen, joku muu kuin mersukuski voittamassa mestaruutta aika mahdotonta, ja jos totta puhutaan, niin aika vaikea nähdä Bottastakaan enää mestarina...
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hyvä kisa ja Bottaksella oli hienosti myös vauhtia. Mersun datan mukaan Bottas menetti paalun Kimin ulosajon takia. Viimeisessä osiossa oli hidastanut ja silti jäi paalusta vain sadasosia. Tosin, jos Kimi ei olisi ajanut ulos, niin muillakin olisi ollut paremmat kakkosvedot. Joten aina voi jossitella...

    Alfalla ja Kimillä on nyt pari kisaa mennyt vähän penkin alle. Kimille on sattunut ajovirheitä, mitkä sinänsä ovat harvinaisia.
    Homma loppui viimeistään siihen, kun Alfa oli laittanut väärät renkaat. Mutta luulin kyllä itsekin, että renkaat saa vaihtaa, jos rangaistuksia saa. Mutta ilmeisesti säännöt ovat siten, että kun kakkososion oli Kimi jo ajanut, niin vaikka rangaistuksia sai, niin kakkososion renkailla pitää lähteä kisaan. Joka tilanteessa ei kyllä mielestäni silti noin ole, koska olen kyllä satavarma siitä, että kun aiemmin on rangaistuksia kuskit saaneet, niin ovat silti saattaneet ajaa aika-ajojen kolmososiossa, mutta lähteneet kisaan eri renkailla kuin millä kakkososion nopeimman ajan ovat ajaneet. Pitää odotella Alfan raporttia tuosta. Jos heiltä vielä jotain lisätietoa saisi. Ei jaksa alkaa itse sääntökirjaa lukemaan.

    Mutta täytyy silti todeta, että Kimin vauhti kisassa ei kovin hyvää ollut. Siis ennen tuota rangaistusta. Pääsi kyllä Williamseista ohi, mutta sen jälkeen ei enää pysynyt muiden vauhdissa mukana. Verstappenkin meni ihan heittämällä ohi, vaikka oli raivonnut letkaa kiinni 20-30 sekunnin takaa. Giovinnazzi osoitti, että Alfalla oli vauhtia kympin sakkiiin.

    Ferrarilla on mielenkiintoinen tilanne. Vettelin viimeisin voitto on jo yli vuoden takaa. Leclerc on todella hyvässä vauhdissa. Vettel on hieman samassa tilanteessa kuin Räkä hänen kanssaan. Nyt vain saa nähdä, että kestääkö Vettelillä pää.
     
  10. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Jos Kimi ei olisi ajanut ulos, joku muu olisi voinut sen tehdä. Jossittelua...
    Ehkäpä Kimin auto ei ollut kolarin ja hätäisesti tehtyjen korjausten jälkeen enää täydessä iskussa.
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Sitähän se.
    Mutta mikä tuossa Bottaksen asiassa kuitenkin oli hyvää, vaikka paalua ei tullutkaan, niin se, että vauhtia olisi riittänyt vieläkin enemmän.

    Pitäisi kyllä olla. Koska kolari tapahtui edellisenä päivänä, niin tiimillä oli kyllä tarpeeksi aikaa korjata auto kuntoon.
    Toki voi olla, että Alfan taktiikkana oli ajaa todella pitkä stintti, jolloin parin kolmen sijan saavuttaminen radalla ei olisi ollut kovin järkevää renkaiden kunnon kannalta. Autot olivat myös niin lähellä toisiaan ajallisesti, että tuollainen sijojen parantaminen ei olisi ajallisesti nostanut Räikköstä juurikaan. Joten ehkä oli vain järkevämpää ajella rauhassa. Tiedä häntä. Nyt mennään taas siihen jossitteluun.

    Seuraava rata taitaa olla Singapore, mikä onkin sitten taas hieman erilainen. Kärkitallien voimasuhteissa voi olla eroja nyt nähtyihin kisoihin verrattuna.
     
  12. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Olikohan se Toto Wolff vai kuka joka sanoi, että mitä enemmän mutkia, sen parempi Mersulle, kun Ferrarilla on tehoetu suorilla.
     
  13. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Saa laittaa ymmärtääkseni mitkä vaan renkaat jos ei ollut kymmenen joukossa mutta pitää silti ilmoittaa mitkä laittaa ja sitten myös laittaa ne mitkä on ilmoittanut.
     
  14. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    No mutta eikös tässä pointti ollut että Kimi oli kympin joukossa alun perin, mutta joutui lähtemään kuitenkin varikolta. Kympin joukon rengasvaatimus olisi ollut voimassa myös varikolta lähdettäessä, ja nyt sitä ei noudatettu?
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jeps.
    Jostain syystä tuo ei mennyt siten, että vaikka Kimi sai rangaistuksia, niin niiden jälkeinen sijoitus olisi ollut lopullinen sijoitus, vaan renkaiden kanssa katsottiin tilanne siten, että kun on päässyt kympin sakkiin, niin kakkososiossa ajetuilla renkailla pitää startata.

    Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin, niin olen kyllä satavarma (tai 99% :) ), että tuo ei ole pätenyt esim. niissä tilanteissa, jossa kuskille on ollut tulossa rangaistuksia jo ennen aika-ajoa. Sellainen kuski on saatettu nähdä aika-ajojen loppuosiossa, mutta on silti saanut valita renkaat, koska on rangaistuksien vuoksi tippunut taakse. Ainakin tuollainen kutina meikällä on. Ja eihän tuossa Kimin rangaistuksessa ole mitään järkeä.

    Siinä olisi toki, jos talli olisi ilmoittanut lähtevänsä kisaan pehmeillä, mutta ei muista ilmoittaa, että autoon onkin vaihdettu kovemmat.
    Noh, rangaistus on saatu ja kärsitty ja se siitä. Ensi kerralla ovat sitten varmasti kaikki tallit viisaampia.
     
  16. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Vaikka useat (minä mukaanlukien) ovat ennustaneet Williamsin lähtöä F1:stä, niin Skysports ilmoittaa että talli on sopinut Mercedeksen kanssa moottoritoimitukset vuoteen 2025 asti. :eek::) Vaikka tuskin niillä pitkillä sopimuksilla on enää merkitystä jos talli lyö lapun luukulle.
     
  17. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Tuollaista pohdintaa, poistuminen F1-sarjasta, en ole nähnyt.
    Williams kuuluu vanhoihin talleihin ja saa sen takia enemmän rahaa kuin uudet tallit. Miksi olisi lähdössä pois?
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2019
  18. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Artikkeli viime vuodelta:

    The Real Reason The Williams Team 'Will Close' If F1 Doesn't Get A Budget Cap
    Last year, the Williams Formula One auto racing team recorded a net profit of $19 million (£14.1 million) on revenue that accelerated 3.5% to $248.2 million (£184 million). It is especially impressive because F1 teams typically invest all of their income in car development, leaving their profits stuck in the slow lane. Williams is an exception — so why has its deputy boss said that it is at risk of closing within a matter of years?

    Unlike many of them, its revenue comes not just from prize money and sponsorship but also from an advanced engineering division that brings technological developments from F1 to other industries. That has diversified Williams’ revenue stream and helped to keep its wheels turning.

    Although O’Driscoll has managed to boost Williams’ revenue and maintain a healthy bottom line, it has still been outspent by its better-funded rivals, as we recently reported. This is reflected in its results as the team finished fifth last year and currently lies in last place. F1’s new owner Liberty Media has said it wants to correct this imbalance by limiting team budgets to $150 million, which is close to Williams’ F1 spending of around $175 million last year.

    If Williams continues to be outspent, its chances of winning reverse, and so does its earning potential from sponsorship and prize money. It explains why Claire recently said that if the plan to cap budgets skids off track, then Williams will have to close its doors.

    “If I look at it from my perspective, if we don’t do this, then Williams will close, the whole of the company,” she said.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Valtteri Singaporen harjoituksissa hyvässä vauhdissa, mutta...
    auto seinään. Ja heti kamera laitettiin näyttämään Oconia. :D
     
    Recce tykkää tästä.
  20. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    F1:n Kauniit ja Rohkeat -kuvio, joka kieltämättä on jo loppuun kulutettu.