Mitä jäi vuodestä käteen? Listaa parhaasi. Ei parhausjärjestyksessä, mutta joitain mieleen jääneitä. 1 a Star is Born (2018) 2 Bohemian Rhapsody (2018) 3 Papillon (2017) 4 Sicario 2 (2018) 5 The Post (2017) 6 Hereditary (2018) EDIT: muiden listoja tsiikaillessa Hereditary lisätty. Mitähän sitä muitakin jo unohtanut...
The Ballad of Buster Scruggs Hereditary Burning Näistä blockbustereista Infinity War tyhjensi pajatson. Dokumenteista They Shall Not Grow Old oli vaikuttava. Ei välttämättä järjestyksessä, en jaksa perustella.
En nyt ole niin seuraillut vuoden tarjontaa mutta sanotaan ainakin Suspiria ja First Reformed. Jälkimmäistä suosittelen todellakin kun on varmasti niin ohinukuttu tekele. Katsomatta jääneistä taas pitäisi ainakin Hereditary ja Climax tarkastaa.
Nopeasti jonkinlaiseen järjestykseen laitettuna, top 10 teattereissa pyörineet leffat: 1. Spider-Man: Into the Spider-Verse 2. A Quiet Place 3. A Star Is Born 4. Avengers: Infinity War 5. An Evening with Beverly Luff Linn 6. Searching 7. Mission: Impossible - Fallout 8. Hereditary 9. Molly's Game 10. The Shape of Water Ja top 5 festaritärpit: 1. The Guilty 2. Good Manners 3. Mandy 4. Lifechanger 5. Black '47
Vähän samoilla linjoilla. Leffoja katseltu yli 50 vuotta, ja tuntuu että vaan vuosi vuodelta tulee huonompia elokuvia kuin ennen. 2018 oli ainakin omaan makuun pohjanoteeraus. (Sama homma uuden musiikin kanssa)
Oli siellä muitakin, mutta tuli ensimmäisenä mieleen. Eihän tuosta kaikki tykkää. Mä vaan tykkään Wesin tyylistä ja elokuva oli todella kaunis ja musiikki törky kova. Paljon jäänyt myös näkemättä. Climax etunenässä. Varmaan pakko tilaa se sikaa säkissä periaatteella Arrow:lta, kun leffa ei juuri missään pyöri. EDIT: Vielä sen verran, että olen lopen kyllästynyt cgi sotkuihin. Vaikkakin sitä jokapaikassa nykyään käytetään, niin tarkoitan lähinnä Marvelit ja DC:t jne etunenässä.
1. Phantom Thread 2. Call Me by Your Name 3. Suspiria 4. A Star is Born 5. Roma 6. Rakkautta vailla 7. The Florida Project 8. Mission: Impossible - Fallout 9. Isle of Dogs 10. Widows Varsin hyvä elokuvavuosi minun makuun. TOP 2 ihan 5/5 osastoa, vikat sellaisia 3,5/5 elokuvia. Vielä löytyi muutamia ihan hyviä elokuvia, kuten Hereditary ja Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, joilla ei kuitenkaan ollut listalle asiaa.
Meillä on kyllä eri maku leffoissa. Hieno lista. Joutuisin tekemään töitä ja selvittää, mitkä on 2018 leffoja ja mihin ihme järjestykseen, uskaltaisin ne laittaa. Mutta lukisin mielelläni sinun listasi....
Tyypit täällä listailee vuoden 2017 elokuvia. Vaikka myöhäinen teatteriensi-ilta Suomessa olisi ollutkin 2018 puolella, niin ei se tee elokuvasta vuoden 2018 elokuvaa.
Itse tietoisesti laitoin The Postin ja Papillonin listalle, vaikka ne muualla ovatkin jo 2017 julkaistu. Jos vasta helmi-maaliskuussa pääsee nauttimaan virallisia teitä kotomaassa leffasta, niin en koe sitä aiemman vuoden leffana. Myönnytyksenä lisäsin vuosiluvut leffoihin. Edit: Papillon tuli vasta syyskuussa