Motorsport.tv epäilee että 2019 Ericssonin korvaa Antonio Giovanizzi, jonka seurauksena Alfa Romeo Sauberilla olisi erittäin kilpailukykyinen kuljettaja kaksikko. Toivottavasti Simone Resta saa kyhättyä kunnon menopelin Kimille!
"Räikkönen vahvisti, että hän sai Monzassa kuulla, ettei Ferrari enää tarjoa hänelle jatkosopimusta. Vasta sen jälkeen hän oli ottanut yhteyttä Sauberiin. - En sanoisi, että minulla olisi ollut kovinkaan pitkään tällaisia suunnitelmia." https://www.iltalehti.fi/formulat/201809132201196705_fo.shtml Vaikea uskoa ihan näin ajopuumaiseen asioiden hoitumiseen. Uskon, että taustalla on kyllä monimutkaisempi kuvio (Fiat-Chryslerin suunnitelma Alfa Romeon tehdastallista, josta tulee Ferrarin farmitiimi).
Toni Vilander ja Niki Juusela keskustelivat tänään kolmansien harjoitusten lomassa Todtin perheestä. Vilander kertoi Jean Todtin vaikutusvallasta. Todt auttaa ystäväpiiriinsä kuuuluvia F1-kuljettajia myös näiden F1-uran jälkeen. Käytti esimerkkinä Mika Saloa. Onhan se aika ihmeellistä, että isä on FIA:n puheenjohtaja ja samalla poikansa on usean kuljettajan manageri (esimerkiksi Leclerc). Lisäksi Nicolas Todt on osaomistaja ART-tallissa, jossa esimerkiksi ajaa tänä vuonna George Russell. Russell on Formula 2 -sarjan ykkösenä. Tällainen nepotismi olisi varmaan monessa muussa yhteisössä kiellettyä, mutta FIA:lla on näköjään omat sääntönsä ja moraalinsa. Onko tästä Todt-perheen vallasta ollut jossakin tarkempaa tarkastelua?
Virallinen Live Timing Android -sovellus on rikottu. Siihen tuli päivitys viime GP:n jälkeen. Nyt ei näe kuin osan kuskeista yhdellä sivulla. Saa nähdä saadaanko korjaus huomiseksi. On tätä näköjään muutkin valittaneet: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.softpauer.f1timingapp2014.basic
Jaha, Lewis sitten taas muistutti kuka todella on modernin F1-aikakauden nopein yhdellä kierroksella. Käsittämätön kierros katuradalla.
Bottaksen suorittaminen on ihan samanlaista, kun Kimin pari vuotta sitten, kun tämä jäi aika-ajoissa kymmenystolkulla Vettelistä. Sillä erolla vaan, että Bottaksen kierroksille ei kai ole osunut selviä ajovirheitä...
Toisaalta Hamiltonin tämänpäiväinen kolmososion kierros oli sellainen ettei siihen oikein voi verrata. Hän piti sitä itsekin yhtenä parhaistaan ikinä.
Hamiltonin kisa täysin. Ferrarin rengasratkaisu oli outo, mutta toisaalta ekana on helppo mennä valitsemaan väärin. Kimillä olisi nopeutta riittänyt varmasti top kolmeen, mutta aika-ajo (taas kerran) sinetöi lopputuloksen. Yksi tylsimmistä Singaporen kisoista ikinä. Top 6 oli sama kuin aika-ajoissa. Bottaksen nopeus (hitaus) alkaa jo olla aika ällistyttävää. Tallikaveri on aika-ajoissa melkein 0,7 sekuntia nopeampi ja kisassa Bottas jäi 50 sekuntia eli melkein sekunnin per kierros, kun turva-auto otetaan huomioon. Eikä Bottas joutunut ajamaan kenenkään hitaamman perässä. No Rellu oli lopussa edessä, mikä hidasti hieman, mutta jo ennen sitä Bottas oli hidas. Ja jos olisi ollut nopeampi, niin olisi päässyt lähemmäksi ja siten ohi. Tällä kaudella Bottaksen voitto alkaa olla yhä enemmän epätodennäköisempää. Eipä ole Mersulla järkeä käyttää Bottaksen optiota ensi kauden jälkeen, jos homma ei ala paranemaan. Rehellisesti sanottuna Bottaksen korvaaminen ensi kaudeksi olisi ollut sata kertaa järkevämpää kuin Räikkösen korvaaminen. Ja Mersulla olisi vielä ollut siihen hyvä kaverikin.
Kannattais Valtterin katella jo peiliin...eikä etsiä syitä mistään muusta kuin itsestään. Keskinkertainen kuski, joka ei tule koskaan pärjäämään muuten kuin muiden epäonnen myötä. Hamiltonin hyvyys ei ole pelkästään sitä, että osaa ajaa aika-ajoissa/kisoissa hyvin, auton säätämisen hallitseminen on vähintään yhtä tärkeää...
En välttämättä sanoisi Valtteria ihan keskinkertaiseksi kuskiksi. Hän ajoi Williamsilla aivan loistavasti ja ei viime kausikaan näin huono ollut. Mutta veikkaan, että hänellä on joku viba nyt korvien välissä menossa ja mahdollisesti myös auton säätöjen kanssa on jotain perustavanlaatuista häikkää. Ehkä autoa on kehitetty enemmän Lewiksen mieleen ja pois Valtterin ajotyylistä. Toki voihan se olla, että Lewis vain on noin paljon Valtteria parempi tällä hetkellä. Lewis alkaa omassa rankingissa kyllä jo kavuta aika korkealle. Hitto, että kaveri on nopea. Ensi kaudelle on mukavasti tulossa nuorta verta mukaan. Kärkiautoihin Leclerk ja Gasly ja Lando Norris Mäkille ja nyt ehkä George Russel Williamsille. Ja Giovinazzi (tai jotenkin noin) ehkä Sauberille. Uusi sukupolvi kasvamassa. edit: typo
Leclerc-logiikalla Russell pitäisi nostaa jo nyt suoraan Mersulle. Valtterin itsetunto on mennyt. Suurimmalle osalle kuskeista käy niin, kun tulee ensimmäinen nopeampi tallikaveri rinnalle. Voi olla, ettei koskaan toivukaan ja hiipuu Barrichello-moodiin. Vaikea sanoa, mikä Valtterille olisi oikea askel vuoden päästä. Kävi kovalaiset.
Formulat voisivat ottaa motogp:stä mallia siinä, että eri rengaskovuuksia voisi käyttää eri akseleilla. En tiedä pitäisikö edelleen olla se sääntö, että kahta eri kovuutta pitää käyttää kisassa. Mutta ne voisivat olla yhtä aikaa autossa. Ja Pirellin pitäisi kehittää renkaista sellaiset, että yhdellä setillä ei mitenkään pääse lähellekään koko kisamittaa. Nyt vedetään pehmeilläkin seoksilla puolet kisasta ja sen jälkeen kovat eivät edes kulu loppukisassa kevyen auton alla. Paskaa hommaa.
Säästin katsojapäässä päästämällä irti F1:stä. Eli irtisanoin maksukanavat. Vasta upposi tajuntaan maksaneensa yli 300 euroa vuodessa käytännössä formuloiden katselemisesta. Vaan ei enää, aikansa ja rahansa käyttää mieluummin muuhun. Kimin alennus Sauberille oli ratkaiseva niitti, aiemmin olen uhonnut seuraavani niin kauan kuin Kimi ajaa, mutta tässä menikin nyt sitten raja. Nastolan siipimiehen ajelut ei kiinnosta ja laji on vuosien varrella sääntömuutosten myötä mennyt vain huonompaan suuntaan. Toivotan voimia teille, jotka jatkatte seuraamista.
Itse seuraan Totalsportekin kautta striiminä ilmaiseksi. Martin Brundelin ja kumppanien selostusta on mukava kuunnella.