On se raskas tuo Kimin osa. Mies on ollut vuosikaudet aivan ylivertainen kuski mutta silti ilkeät tallit ovat ketkuilleet mestaruudet Vettelille ja Hamiltonille... Tällä kaudella Vettel on voittanut vain 100% kisoista. Selvästikään ei kasetti kestä!
Neljättä sijaa jännätessä. Toivottavasti Vettel ei joudu keskeyttämään, jotta Kimikin saa ajaa maaliin. Ihan mielenkiintoista, kun Mersun asema horjuu. Onko vatsat olleet talven aikana liian täynnä, sekä tiimillä että Hamiltonilla, vai oliko sittenkin Rosberg se joka pystyi auton kehittämään voittajaksi. Vaikea sanoa, mutta hyvä lajille tietenkin. Vielä tuohon Häkkisen aikaan, niin kyllähän laji oli ihan eri tavalla kansan huulilla kuin nykyään. Varmasti ilmainen näkyvyys vaikutti, mutta toisaalta tietenkin myös Häkkinen miellyttävänä ja sympaattisen hahmona. Totta kai myös se, että Häkkinen ajoi mestaruuksista. Nyt on vuosi vuodelta jotenkin mennyt laimeammaksi pöhinä Suomessa lajin ympärillä? Vai onko se vain oma tuntemus?
Hyvä aika-ajo Ferrarilta. Mitä tuohon pöhinään tulee, niin ihmettelen jos jatkavat pitkään maikkarilla sen jälkeen kun Kimi lopettaa. Edit: ellei Bottas sitten tee ihmettä ja ala voittamaan useita kisoja..
Mersu hieman yskii, kun ei ole lämmintä keliä. Eiköhän se sieltä ylivoima taas pilkahda esiin jo seuraavassa kisassa Kiinan jälkeen. Kauden lopusta Ferrari on taas töpeksinyt ja Hämis juhlii.
Olen kanssasi samaa mieltä asioista. Häkkinen oli persoona joka miellytti Suomalaisia, ilmainen näkyvyys, simppelimmät säännöt ja ehkä myös että ihmiset vaan kyllästyy jossain vaiheessa. Olisi kiva tietää katsojalukuja ajalta kun Kimi voitti mestaruuden. Pöhinä lajin ympärillä on Suomessa mennyt laimeammaksi, se on toden totta!
No niin, täydellinen lähtö, Vettel sai ajatettua Kimin neljänneksi lähtökiilauksellaan. Taisi olla kisan seuraaminen tässä.
No sai sentään omaa lääkettään lopussa. Suomalaisittain toki hienoa, että molemmat pallille. Silti se kirkkain jäi uupumaan eikä tämäkään oikein miltään tuntunut - enemmänkin rutiinisuoritus, vähimmäisvaatimus.
Kimi sai sen maksimituloksen mikä tästä oli tulossa. En ymmärrä kommenttia että ”Vettel sai omaa lääkettään”. Ei hän Kimiä mihinkään kilkannut vaan hyödynsi paalupaikkaansa korjaamaan Kimiä huonompaa lähtöä. Saman edun saa kuka tahansa olemalla nopein aika-ajossa.
Rosberg oli tänään kommenteissa sitä mieltä että Ferrarilla on jo 1:s ja 2:s kuskit, että Kimillä ei ole mahdollisuuksia taistella mestaruudesta.
Rosberg voi vähän tahallaankin härnätä asiassa Mersun miehenä. Yrittää saada vähän kuhinaa aikaiseksi Ferrarin sisälle, kun Mersu konttaa. Mutta tottahan tuo näyttäisi olevan, ja epäilemättä asia on sovittu jo sopimusvaiheessa, koska touhu on räikeämpää kuin Schuminkin aikana. Vettelin alkukiilauksen jälkeen olin valmis jo lopettamaan kisan ja kauden seuraamisen, mutta katsoin tänään kuitenkin kisan loppuun, ehkä onneksi, koska alkoikin tapahtumaan ja tulosliuska meni uusiksi. Vettel sai ansionsa mukaan ja toisaalta Verstappen sekoili taas niin, että olisi voinut ottaa jo mustalla lipulla pois radalta. Olen varmaan ennenkin sanonut, että Verstappen tulee vielä joskus tappamaan jonkun välinpitämättömyydellään. Käänteistä huolimatta ajattelin kuitenkin, että voisin palata asiaan katsomalla seuraavan kerran vasta Monacon viikonlopun, sitä seuraava kiinnostava kisa on Paul Ricard, koska uusi kiinnostava rata pitkästä aikaa. Sitten vielä Spa, josta Kimille voitto, jonka jälkeen kausi ja ylipäänsä F1-katselu voisikin sitten olla siinä. Kasetti ei kestä katsella Vettelin "GRANDE GRANDE, GRAZIA MILLI" -huutelua enää Monzassakaan, kun mestaruutta on syötetty hänelle lentokonelusikalla muutaman vuoden ajan.
Ikävää että se itkupilli on vaan selkeästi nopeampi kuin Kimi. Erityisesti aika-ajossa. Ehkä Ferrari tahallaan hidastaa Kimin autoa ihan vittuillakseen?
No vieläkös joku pohtii, että kukas se Ferrarin ykköskuski onkaan? Ylellä tai jossain kerrottiin, että sama olisi tapahtunut myös toisinpäin, jos Vettel olisi ajanut perässä. Noh, sitä odotellessa voipi todeta, että se vaatisi, että Kimi ajaisi keulassa ja Vettel palkintopallisijojen ulkopuolella. Ja näin on käynyt viimeksi...? Olin reissussa ja katselin englanninkielisellä kommentoinnilla. Ja totesivat ennen lähtöä taas sen, että Kimi oli viime kaudella ainoa, joka ei ensimmäisellä kierroksella parantanut kertaakaan sijoitustaan. Ja miten kävi nyt...? Kimin pitäisi vain olla sekä röyhkeämpi että taitavampi ekalla kierroksella. Nyt toki Bottas otti niin hyvän lähdön, että olisi saattanut ilman Vettelin kiilailujakin ajaa Kimistä ohi. Kun ajattelee, että Kimi lähti puhtaalta puolelta rataa, niin hänen lähtönsä ei ollut mitenkään kummoinen. Ja Max meni ohi ihan Kimin ajovirheen vuoksi. Kimiltä oli taas hyvä viikonloppu aika-ajojen viimeiseen minuuttiin saakka. Näitä on nähty jo vähän liiaksikin. Vettel kaivaa jostain aina sen kympin ja menee keulaan ja sillä hetkellä on sinetöity viikonloppu. Ja oli kyllä Ferrarilta taas kerran niin konservatiivista varikkotaktikointia, että ei voi kuin ihmetellä. Kimillä olisi ollut mahdollisuudet taistella voitosta, jos olisivat ottaneet hänetkin sisälle, kuten RedBull teki. Mutta turha jossitella. Toiset tekee paremmin. Nyt oli ensimmäistä kertaa Mersulla hitaampi auto koko viikonlopun kuin Ferrarilla. Ja sen perusteella Mersu itsekin muka väittää olevansa Ferrarin takana. Odotellaan nyt vielä muutama kisa ennen kuin mitään julistetaan. Mutta Vettelin kannalta näyttää nyt aika hyvältä. Red Bullia en itse vielä laske mestarisuokiksi, vaikka hyvällä taktiikalla nyt voittivatkin. Max on nyt kolmena viikonloppuna peräjälkeen törttöillyt itsensä kärkitaistosta ulos. Toisaalta Red Bull varmaan nuolee hänen takamustaan, vaikka tekisi koko kauden noin. Englannin kommentaattoritkin antoivat lähinnä positiivista tunnustusta siitä, että hyvä kun yrittää. Jännä homma, miten kaikki haluavat nähdä hänet kärjessä ja antaa törttöilyt anteeksi. Kyseessä on kyllä minunkin mielestä poikkeuksellisen hyvä kuski ja hän kyllä aina tuo väriä ja värinää kilpailuihin. Ja onhan hän kiva satunnaiskolarigeneraattori. Mutta pienellä maltilla olisi vieläkin parempi. Bottas ajoi hienosti verrattuna Hamiltoniin. Pisteet hänelle. Mutta yksi kisa ei vielä koko kautta tee. Eikä edes kolme ensimmäistä kisaa. Itse lasken edelleen Hamiltonin ykkösehdokkaaksi mestaruuden kannalta, mutta se toki vaatii nyt Mersulta vähän parempaa tekemistä. Tämän radan olisi pitänyt olla Mersulle hyvä, mutta jostain syystä ei sitä ollut. Mutta odotellaan nyt Kanadaan/Ranskaan saakka ennen kuin isompaa tuomiota annetaan.
Lopputulos on kuitenki se, että Kimin ero kärkeen kaventui, vaikka spekuloisi kakkoskuskin asemaa millä mittarilla tahansa. Ikävää on jos varikkotaktiikassa tulee taka-iskuja kisa toisensa jälkeen, ei voi muuta kuin yrittää oppia niistä. Ferrarin edellisestä tallimestaruudesta on aikaa 9 vuotta, tästä voisi herättää kysymyksiä että toimiiko sitten tällainen taktikointi loputtomiin, riippumatta siitä kuka tai ketkä siellä ajaa. Vikaa voi olla muuallakin kuin kuskeissa. Minusta Räikkösen alkukausi ajamalla on ollut parasta sitten Lotus-vuoden...
Silläkin uhalla, että tämä alkaa jo olemaan rölläämistä, niin ongelmahan nimenomaan oikeastaan oli se, että Kimi sai liiankin hyvän lähdön, jonka takia Vettel koki tarpeelliseksi alkaa ajattamaan oma tallikaverinsa radan likaiselle puolelle ajolinjalta sivuun. Kimihän joutui ekaan mutkaan huonoimmalla mahdollisella ajolinjalla aivan sisäreunassa eli oli pakko nostaa kaasua, jotta sai auton kääntymään, jonka takia tietenkin muut pääsi ohi. Samalla renkaat meni likaisiksi. Tämän jopa Ossi Oikarinen tajusi maikkarin studiossa. Siinä ei ollut yksinkertaisesti mitään Kimillä tehtävissä, vaihtoehdot oli nostaa kaasua mutkaan tai ajaa Vettelin perään tai jo aiemmin kylkeen kiilauksen aikana. Mielestäni tämä oli erittäin härski temppu Vetteliltä, kun Kimi olisi normaaleilla ajolinjoilla taatusti tullut Vettelin perässä siististi mutkaan ja Ferrarilla olisi ollut kaksoisjohto. Ruudukossa on monta uhkarohkeaa kuskia, mutta vähän maailmanmestareita. Kokenut kuski ymmärtää, että ensimmäisellä kierroksella on huomattavasti enemmän menetettävää kuin voitettavaa. Tämän ehkä Verstappenkin joskus vielä oppii, kun kokemusta karttuu. Mutta Kimi-vihaajillehaan ei mikään riitä. Ai että, kun parista kisasta Kimille tulisi mojovat pisteet ja Vettelille epäonnea. Perusongelmahan Ferrarilla tällä hetkellä on se, että Kimi on nyt aivan liian lähellä vauhdillisesti Vetteliä, joten pitänee alkaa taas laittamaan "sokeria tankkiin" tms., jotta sopu säilyy.
Mennyt mielenkiinto näihin Formuloihin, kun mennyt tällaiseksi peliksi. Vettelin vuositulot oli viime vuonna Ferrarilla 30 miljoonaa taalaa ja Räikkösellä vain seitsemän miljoonaa ilman bonuksia. Eihän sitä voi vaatia neljä kertaa pienemmällä palkalla, että saisi ajaa voitoista. Ja onhan Vettelillä neljä kertaa enemmänkin maailmanmestaruuksia kuin Räikkösellä, joten korkeampi palkka on varmaan ihan perusteltua? Kimihän on Vettelille paras tallikaveri, kun on pakko suostua kakkoskuskin rooliin pienemmällä palkalla. Taitaa olla kirjoitettu Kimin sopimukseenkin?