Ei lopulta ollut lähdössä mitään jakoa, oli niin liukas parillinen puoli. Sen sijaan mekaanikko otti osumaa Kimin varikkostopin yhteyhdessä. Kimi on ajanut todella hyvin alkukaudesta, vaikuttanut paremmin valmistautuneelta kuin aikoihin ja autokin vaikuttaa sopivalta. Sitten tällaisen sohlaamisen ja tiimin Vettelin pakkopelaamisen takia kausi menee perseelleen heti alusta asti.
Melkosen hurjan näköinen toi tilanne. Parista kohtaa jalka murtunut https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen...i-ja-mekaanikko-auton-alle/6850798#gs.bEzm3WE
^ Ai s...tana! Video ei sitten herkille. Voin kertoa että on kohtalaisen p...skana tuo jalka tuon jälkeen. Onneksi eivät lähetyksessä näyttäneet tuosta kuvakulmasta uusintaa, ekalla kerralla ei onneksi huomannut kaikkea. Sen huomasin lähetyksessä että käsimerkeillä varikkomiehet näyttivät pahaa murtumaa.
Ja autohan tiputettiin alas, mikä tarkoitti, että pelkästään valot eivät olleet rikki. Tosi ikävät murtumat tuli kaverille ja toivottavasti Ferrari hoitaa tuon fiksusti. Kuukausien sairausloma ja kuntoutus on edessä. Muuten kisa oli suomalaisittain taas ankea. Ei niinkään tuon Ferrarin varikkosähellyksen vuoksi. Tokihan se maksoi Kimille neljännen sijan, mutta mitäpä väliä yhdellä neljännellä sijalla on. Kimi jäi kisavauhdissa pahasti Vettelille. 12 kierroksen jälkeen ero oli 6 sekuntia, mikä tarkoittaa hurjat 0,5 sek per kierros. Toki välissä oli virtuaalinen turva-auto, jonka Kimi taas kerran ajoi päin peetä. Mutta kaikki lasketaan. Vaikka Australiassa Kimi olikin Vetteliä nopeampi ja Vettel voitti rehellisesti sanottuna tuurilla, niin nyt Kimillä ei ollut mitään jakoja Vetteliä vastaan. Ja koska Mersu meni kovilla renkailla niin kovaa, varsinkin Hamiltonin toimesta, niin Kimi ei olisi uusillakaan renkailla päässyt Hamiltonista ohi. Oma veikkaus (mikä on kovin turha) on se, että Kimi olisi ollut neljäs olisi sitten jäänyt radalle tai ei. Ja Ferrari tiesi sen ja siksi otti Kimin sisään. Valtteri sitten. Kovasti hehkutettiin sitä, miten Bottas melkein sai Vettelin kiinni. Melkein ja melkein, lähellä ei lasketa. Ikävää oli vain se, että Hamilton oli parhaimmillaan monen kierroksen ajan yli sekunnin Bottasta nopeampi. Ilman Hamiltonin rangaistusta hän olisi tehnyt sen, mihin Bottas ei pystynyt. Mielestäni tilanne on edelleen Hamiltonille oikein loistava. Vettel on tuurilla saanut kaksi voittoa. Eikä Mersu oikeastaan ole tehnyt mitään väärin: ekan kisan voitto tuli Vettelille puhtaalla mäihällä ja toisen kisan voitto, koska Mersuun tuli vika. Niitä tulee aina joskus, vaikka mitä tekisi. Toki Mersun pitää nyt huolehtia tulevissa kisoissa siitä, että noita mokia ei enää tule. Hamilton on nyt sisuuntunut ja tulee seuraavissa kisoissa olemaan todella kova. Paha varoitus oli Bottakselle se, kun tiimi kysyi Hamiltonilta, että pystytkö pitämään tätä vauhtia ja Hamilton kommentoi, että mikäs tässä on ajellessa. Ja veti samalla siis yli sekuntia kovempaa kuin Bottas. Kahden kisan jälkeen aion todeta jo sen, että suomalaiset tulevat soittelemaan sitä kuuluisaa kakkosviulua myös tämän kauden. Vettelin ja Hamiltonin otteissa on sellaista itsevarmuutta ja rauhallisuutta, että jo siitä näkee homman nimen. Suomalaiset vetävät autoa äärirajoilla, kuten Bottaskin eilen ja silti jäädään vauhdissa selvästi. Toki suomalaisillekin niitä paikkoja tulee, varsinkin hyvien aika-ajojen kautta ja Bottas ainakin ottaa taas pari kolme voittoa. Olisi kiva nähdä Kimikin edes kerran korkeimmalla pallilla. Tosin piste-ero on jo nyt Vetteliin niin häkeltävän iso, että Ferrari aikoo ajattaa jo tästä lähtien (kyllä vaan) Vettelin aina ykköseksi Kimin kustannuksella, jos se vain on mahdollista. Eli Kimin mahdollisuudet edes siihen yhteen voittoon ovat siinä, että Vettel ei voi sitä saada. Muuten kisa oli ihan mielenkiintoinen. Red Bull on pahasti hakoteillä sekä luotettavuuden että toisen kuskinsa kanssa. Gasly ajoi hienosti. Williams on taas GP2-luokkaa. Ja nyt Sirotkin alkaa jo ottaa Strollista niskalenkkiä.
Vettelin mukaan Bottakselle olisi riittänyt yksi kierros lisää ja ohi olisi mennyt. Kimistä tulee mieleen lause, jonka Napoleonin kerrotaan päästäneen suustaan (omalla äidinkielellään tietysti): "I know he's a good general, but is he lucky?"
Kieltämättä Kimin huono tuuri alkaa saamaan jo kohtuuttomia mittasuhteita, ensin meni paalupaikka vituiks, kun auto laitettiin parhaaseen stinttiin ruuhkaan ja kisassa vielä tämä tragediascene.
Eihän Kimillä paljoa ole onneakaan ollut, mutta kaikesta median hehkutuksesta ja muusta huolimatta pitää muistaa se, että Kimi olisi ollut ekassa kisassa maksimissaan toinen ilman virtuaalista turva-autoa ja tässä kisassa neljäs. Ja ei niillä tuloksilla vielä mestaruudesta taistella.
Toisaalta, jos Ferrari ei olisi tunaroinnut Kimin viimeistä aika-ajoyritystä, olisi Kimi voinnut vaikka voittaa eilisen kisan Vettelin tapaan paalupaikalta. Paitsi, että Ferrari olisi luultavasti senkin onnistunut sössimään.
Harmittavaa suomalaisittain. Kimille putoaa kaikki Ferrarin schaisse niskaan, ja Valtteri ei pystynyt tekemään sitä, minkä todennäköisesti Hamilton, Alonso, Vettel tai Ricciardo olisi tehnyt vaikka väkisin.
Totta. Mutta Kimin vauhti oli sen verran huonoa kisassa, että Valtteri ainakin olisi mennyt ohi. Ja samalla olisi päästetty myös Vettel. Riippuen toki kumpi olisi ollut takana. Joko Vettel ensin tai jälkeen. Kimi oli jonkin aikaa uusilla renkailla nopea, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi nopea ja hänet otettiin myös varikolle. Taktiikkahan olisi toki mennyt aikalailla uusiksi, jos Kimi olisi kärjessä ajanut. Mutta itse en usko, että Kimi olisi paalultakaan voittanut. Koska nytkin hän olisi jäänyt neljänneksi, varikkotaktiikasta riippumatta.
Teistähän tulisi hyviä Ferrarin tallipomoja, Vettelinkin mieluisia, kun tavoitteenanne, varmana tietona olisi aina ajattaa Kimi neljänneksi.
Kyllähän tuon näkee selvästi, että Ferrari tekee kaikkensa, että Vettel tulisi maaliin ennen Räikköstä. Jos tallimääräykset on nykypäivänä kiellettyjä, niin kyllä niitä muitakin keinoja löytyy taktikoida ykköskuski maaliin ekana.