Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

F1-kausi 2018

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 16.01.2018.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 646
    Saadut tykkäykset:
    1 557
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Koko pv mennyt Barcelonassa harakoille. Vissiin huomenna parempi keli eli taas testilottoa kuka kuski pääsee testaamaan ennen kautta. Sinänsä kauden näkökulmasta parempi mitä vähemmän pääsevät ylipäänsä testaamaan, vähän lisäjännitystä ekaan kisaan. :)

    Onkohan McLaren todella niin hidas kuin näyttää. Eilen paras aika oli yhtä nopea kuin Red Bullilla - sillä erolla, että Red Bullilla oli neljä pykälää kovemmat renkaat.
     
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tänään taas pehmeimmällä mahdollisella seoksella puoli sekuntia hitaampi kuin Mersu neljä pykälää kovemmalla. Vaikea uskoa, että hiekkasäkittäisivät tässä vaiheessa testejä viime vuosien historialla. Pikemminkin voisi kuvitella, että yrittävät vetää pehmeimmällä setillä sponsseja houkuttelevia vetoja. Tämä siis mielenkiintoista siitä näkökulmasta, kun Honda-vuodet on puhuttu auton rungon olevan hiton hyvä, mutta moottorin huono.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 646
    Saadut tykkäykset:
    1 557
    Itse naureskelin myös McLarenin menolle. Tietenkään mitään kunnollista ei vielä voi sanoa, koska käytössä on uusi moottori, johon pitää tottua jne. Mutta kun samaan aikaan Toro Rosso vetää Hondalla hyvää vauhtia ja ilman ongelmia, niin tulikohan Mäkillä tehtyä oikea päätös? :) Vain aika näyttää.

    Mietin myös sitä, että pystyykö moottorivalmistaja oikeasti talven aikana kehittämään moottoriaan niin paljon, että ongelmat olisi selätetty? Tuntuu aika utopistiselta. Olisiko myös Mäkin runko voinut viime vuosina aiheuttaa ongelmia moottorille? Liian vähän jäähdytystä yms. Kai se ainakin teoriassa on mahdollista, että Toro Rosson runko sopii Hondan moottorille paremmin.

    Australiassa sitä vasta oikeasti näkee hieman viitteitä todellisesta vauhdista ja luotettavuudesta.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 646
    Saadut tykkäykset:
    1 557
    Tuo Ferrarin moottorin savuttaminen on muuten todella hienon näköistä. Kilpailuissa sitä ei liene nähdä kuin ennen kisaa varikolla tai mahdollisesti, kun moottorit käynnistetään lähtösuoralla.
     
  6. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 228
    Saadut tykkäykset:
    80
    Alkava kausi saattaa jäädä toistaiseksi viimeiseksi kaudeksi, jossa ajaa suomalaiskuskeja. Kimin lopetuksen todennäköisyys lähestyy vääjäämättä 100 prosenttia ja jos Bottas ei löydä uutta tallia, käy hänelle joko Heikit tai sitten lopettaa suosiolla heti.
     
  7. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 297
    Saadut tykkäykset:
    620
    ^JaySee lähtee positiivisuuden kautta uuteen kauteen ;-)
    Itse odotan positiivisella mielellä. Hamilton voittaa sarjan ja Bottas toiseksi.
    Tänä viikonloppuna alkaa MotoGP. Hienoa kun pimeän talven jälkeen päästään taas asiaan.
     
  8. Recce

    Recce Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Jos Kimille paikkaa tarjotaan niin uskon että kyllä hän mielellään ajaa, eikä hänen palkkakaan enää mitään päätä huimaavaa ole. Bottas saa tuloksia vähän hitaammallakin autolla joten hänelle kyllä kysyntää riittää. J.J, Salo ja Heikki nyt oli alle keskikastin F1-kulettajia....
     
  9. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 297
    Saadut tykkäykset:
    620
    ^Järvilehdon ja Salon haukkuminen ilman perusteluja on mitä on. Molemmat ajoivat kokonaiset kautensa huonoissa talleissa.
    Järvilehto olisi voinut Benettonilla tehdä mitä vaan. Jää jossittelun varaan. Järvilehto on myös ainoa suomalainen Le Mansin arvostetuimman luokan kaksinkertainen voittaja.
    Salo oli Sauberilla ylivoimainen Diniziin verrattuna. Ferrarilla varakuljettajana olisi voittanut GP:n, jos sopimus olisi sen sallinut.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2018
  10. Tilt-type

    Tilt-type Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Olihan se tosiaan hauskaa joskus ysärillä, kun Schumin loukkaantumisen jälkeen heti ekassa kisassaan Salo olisi voittanut ylivoimaisesti (Hockenheimissa?), mutta antoi lopussa voiton sitten Irvinelle. Sen jälkeisissä kisoissa Salon menestys jäi hyvin vaatimattomaksi koska autoa aika varmasti tuunattiin hieman heikommaksi, ettei myytti Schumin ylivoimaisista henkilökohtaisista taidoista olisi saanut säröjä.
     
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Niin, kyllä suomalaiset ovat sarjaan päässeet kukin omilla ansioillaan.

    JJ voitti 1988 brittien F3-sarjan (silloinen ylivoimaisesti arvostetuin feeder-sarja, tuon ajan tulosliuskat on kuin moottoriurheilun hall of famesta) erittäin selkeästi (mm. vuotta vanhemman Irvinen). Pari vuotta myöhemmin sarja olikin sitten Mika-Mika-sarja, kun Mikat taisteli mestaruudesta. Häkkinen siirtyi Lotukselle, Salo joutui hakemaan vauhtia Japanista hölmöilynsä vuoksi. Kun arvioidaan näitä kolmea, niin JJ ja Mika S. ovat syntyneet 1966, Mika H. 1968. JJ oli testausonnettomuuteensa asti erittäin vakuuttava, harmi ettei nähty lopullista F1-potentiaalia koskaan. Mutta kuten todettu, teki sittemmin upean uran kestävyyspuolella. Salo joutui rimpuilemaan heikoilla autoilla pl. tuo Ferrari-stintti, jolloin olisi siis kepoisasti ajanut myös voittoon.

    Heikki on myös erittäin kova rattimies, luonne ehkä vain liian pehmeä noihin karkaloihin. Pitää myös huomioida, että Hamilton vaikuttaa aika kusipäälle (tall)ikaverina, ja paineet oli kovat huipputiimissä (Mika H. taas sai rauhassa kasvaa heikkojen vuosien aikana samassa tiimissä valmiiksi mestaruustason kuljettajaksi). Heikin supliikkiudessa samaa kuin JJ:ssä, mutta pidän JJ:tä täydellisempänä kuskina. Onneksi Heikilläkin on ajohommia riittänyt, kun vain päästi F1-maailmasta irti.
     
  12. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 297
    Saadut tykkäykset:
    620
    Heikki on maailman nopein Heikki. Ikävä kyllä se ei riittänyt. Hän sai ajaa testikuskina tuhansia kilometrejä F1-autolla. Tällaista mahdollisuutta eivät enää uudet kuskit saa. Tuloksena oli yksi ja ainoa GP-voitto vaikka ajoi kärkitallissa kaksi kautta.
    "Paalulta voittoon" oli Heikin haastatteluissa antama lausunto. Kovalainen on ainoa todella epäonnistunut suomalainen F1-kuljettaja. Kinnunen ja Kozarowitzky olivat eri aikakautta.
     
  13. 3JJ

    3JJ Vakiokasvo

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 820
    Saadut tykkäykset:
    445
    Aika kovat on standardit nykyaikana jos Kovalainen on "todella epäonnistunut suomalainen F1-kuljettaja". Joissain piireissä pelkkä kärkitalliin pääseminen laskettaisiin jo onnistumiseksi.
     
  14. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 297
    Saadut tykkäykset:
    620
    Kylmää kyytiä tuo F1-maailma näyttää olevan.
    Sanotaan sitten Heikistä näin: "huonoin suomalainen F1-kuljettaja, kun otamme huomioon testauskilometrit ja kisojen määrät huipputalleissa".
    Ei se totuus siitä mihinkään muutu: maaiman nopein Heikki ei vaan pystynyt siihen mitä me kaikki odotimme.
     
    vemkki tykkää tästä.
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 646
    Saadut tykkäykset:
    1 557
    Johan täällä on hyvissä aloin alettu jakamaan seuraavan kauden tallipaikkoja. :)

    Bottas jatkaa ihan varmasti vielä tämänkin kauden jälkeen. Talli voi toki olla kysymysmerkki, mutta kyllä moninkertainen gp-voittaja on tallille kuin tallille hyvä hankinta.
    Kimi taas on sellainen outous, että en ihmettelisi, vaikka vielä ensi vuonnakin hänet näkisimme Ferrarin ratissa. Toki se vaatisi pientä tason nostoa viime kauteen, mutta kuitenkin. Kansainvälinen mediakin on tämän keskustelun jo aloittanut ja ei heistäkään oikein kukaan uskalla vielä Kimiä pois laittaa.
    Sen lisäksi Kimin arvo tallille on todella suuri. Hän on sekä Italiassa että tallin sisällä Vetteliä suositumpi kuljettaja ja PR-arvo on hyvä. Sen lisäksi Kimi on todella hyvä autonkehittäjä, mikä on iso plussa aikana, jolloin testaaminen on rajoitettu. Kimihän on tuota ollut ainakin Mäkin vuosista asti, mutta jostain syystä tietämätön lehdistö on aina kirjoittanut muuta. Mutta insinöörit ovat aina haastatteluissa kehuneet Kimiä.
    Ja sen lisäksi Vettelin ja Kimiin yhteenpelaaminen on sellaista, mitä Vettel ei kenenkään muun kanssa voi saavuttaa. Toki tuohonkin voi tulla säröjä, jos Kimi alkaakin pärjäämään paremmin.
     
  16. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 401
    Saadut tykkäykset:
    547
    Tästäpä voisi alkaa spekuloimaan Kimin siirtymistä toiseen Fiat-konsernin talliin, eli siis Alfa-Romeolle. Alfahan on tekemässä paluuta formuloihin ties kuinka monen vuoden jälkeen, ainakin aluksi Sauberin kanssa. Toki, samaa konsernia kun Ferrarin kanssa on, ei Alfalla ole mitään mahkuja mestaruuteen ikinä eikä koskaan, Ferrarit pitää aina päästää ohi, konsernimääräyksellä, niin kauan kun Ferrari on kisassa mukana...
     
    nepa tykkää tästä.
  17. kmruuska

    kmruuska Vakiokasvo

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 175
    Saadut tykkäykset:
    390
    Itse asiassa valtaa konsernissa pitää Fiat. En olisi lainkaan varma että Fiatille Ferrari on Alfaa tärkeämpi.
     
  18. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 297
    Saadut tykkäykset:
    620
  19. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    5 029
    Saadut tykkäykset:
    567
    Nyt kun kausi alkoi, muutama huomio joita selostajakin hehkutti.
    Vastoin selostajaa, se kuljettajien taulukointi ei ole ainakaan omasta mielestäni selkeä.
    Autot ovat suorastaan sikarumia, ämpärirumia ja niinkuin petolinnun _erseitä metsapalon jälkeen.
    Hiivatissako niitä rengasseoksia piti tuoda taas lisää?
    Ja se toinen vielä kovaan päähän, montako kertaa tullaan olemaan käyttämättä?
    Muuten tuntuisi menevän pääpiirteissään samoin kuin viime kaudella, Mersu vie ja muut vikisee.

    T: Vesku
     
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Piti omia ennustuksia kirjoitella jo eilen, ennen kuin oli ajettu metriäkään uuden kauden kisaviikonloppuja. Mutta ei tässä ajatukset ole muuttuneet. :)

    Odotan Ferrarilta vahvaa kautta. Ennustan myös, että Kimi voittaa vähintään yhden kisan (Spa) kauden aikana, eräänlainen joutsenlaulumainen nousu ennen F1-uransa päättämistä. Uskon siis, että Kimi siis jättää formulat tämän kauden jälkeen. En yllättyisi vaikka Kimi olisi tällä kaudella vahvempi kuin Vettel.

    Muuten odotan, että kausi jatkuu siitä mihin edellinen jäi. Hamilton dominoi Valea, valitettavasti. Valen tulevaisuusskenaariot alkaisi tämän ennustuksen toteutuessa olemaan aika pelottavat. Todennäköisesti olisi paluu keskikastin tiimiin, ellei jopa heikkimäinen tilanne loppupään tiimissä. Maksukuskeille on aina tilausta, mutta Vale ei sitä korttia pysty käyttämään. Tässä skenaariossa katsoisin Valena muiden luokkien mahdollisuuksia. Voi vain olla vaikea luopua F1-unelmastaan (kuten Heikillä) ja toisaalta onhan silloin vielä missä tahansa F1-tiimissä ajaessaan aika valokeilassa moottoriurheilumaailmassa.

    Mersu-ennustusta nyt vähän vesittää jo nähdyt harjoitukset. Muina havaintoina McLarenin kausi tulee olemaan vaikea. Autoa ei saada toimimaan Renaultin paketin kanssa kuin aikaisintaan loppuvuodesta isojen muutosten jälkeen. (Itse asiassa aika uskomatonta miten McLarenin resursseilla ei saada pakettia istutettua autoon kuukausien aikana kiitettävällä tasolla.)

    Haloista kommentoitava Veskun viitoittamalla tiellä. Aivan helkutin ruma keksintö ja edelleen pitäydyn kuvauksessani, jossa näyttävät aivan 70-lukulaisen alkeelliselta ratkaisulta asiaan. Epäilen vahvasti halon kehittäneen sekä sen käyttöönotosta päättäneiden tahojen mielenterveyttä. Kaiken huipuksi vasta nyt tajutaan, että ne perkuleen halot peittää in-car-kuvassa lähes kaiken edestään. Myöskään kuskeja ei erota enää kypärien värityksen perusteella, kun kypäriä ei enää näe. Tuulilasiratkaisu olisi ollut 100 kertaa elegantimpi ratkaisu hoitaa asia.

    Uusi fontti tv-lähetyksissä on iso heikennys. Kuka nuija on keksinyt samalla pienentää, leventää ja lihavoida käytettävää fonttia. Luettavuus on kärsinyt ja samoin tiimien merkit, joita pyöritellään ruudussa välillä ovat kooltaan kuin kärpäsen paska. Pakotetaanko tässä nyt katsojia 4K-katseluun vai mikä on ollut älynväläys näissä muutoksissa.