http://www.imdb.com/title/tt5013056/ Allied soldiers from Belgium, the British Empire, Canada and France are surrounded by the German army and evacuated during a fierce battle in World War II. Vanhempi teaseri kesältä: www.youtube.com/watch?v=yM9BWtppzko
Olipas se mitäänsanomaton, intohimoton ja kädenlämpöinen traileri. Ei herättänyt mitään fiiliksiä katsoa tätä. Yksi tähti.
Miten niin mitäänsanomaton? Kyllähän tuosta aika hyvin kävi ilmi mistä elokuva kertoo... Jos Dunkirk ei ole entuudestaan tuttu taistelu, niin voin valaista asiaa sen verran että se tapahtui toisen maailmansodan alussa kun saksalaisten salamasota rullasi sujuvasti ja liittoutuneiden joukot ajettiin käpälämäkeen mantereelta. Rannalle kerääntyi satoja tuhansia sotilaita odottamaan evakuointia, jotkut taisi yrittää uimallakin kanaalin yli Englantiin kun rupesi tuntumaan ettei millään ole enää väliä... Aihetta taidettiin valkokankaalla käsitellä viimeksi elokuvassa Atonement.
Christopher Nolanista on tulossa elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Nolan luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella.
Siitä vähän Zimmeriä, että pääsee tunnelmaan. Elokuva mestoilla keskiviikkona. Tänään pitäisi putkahtaa viralliset arvostelut.
No juuri siten mitäänsanomaton että itsekään en tuon trailerin perusteella teatterilippua ikinä ostaisi, eikä tapahtumien todenperäisyys vaikuta asiaan mitenkään. Se ei vain herätä mitään mielenkiintoa elokuvaa kohtaan. Tietäen kuitenkin Nolanin elokuvien yleisen laadukkuuden niin voin uskoa että leffan parissa tulen joskus viihtymään.
Eli toisin sanoen sinua ei sotaelokuvat kiinnosta? Muuten en ymmärrä miksei traileri olisi herättänyt kiinnostusta. Minun mielestä se oli hyvä traileri, jopa parempi kuin tuo uudempi traileri.
No joo voi sen ehkä juuri noin tulkita, kun siis trailereista puhutaan. Houkuttelevimmat trailerit tehdään minusta monesti elokuvista joidenka idea ei välttämättä aina kanna koko elokuvan mittaa. Eli kiinnostavassa trailerissa on jotain hieman mystistä ja poikkeavalla tavalla räväkkää. Kumpikin ominaisuuksia joita on tosiaan vähän turha hakea sotaleffojen joukosta. Eli mitenkään en sotaleffoja vieroksu mutta yleisellä trailerimittapuulla sotaleffatrailerit eivät kolahda.
Oli mielestäni hyvä elokuva, joka piti otteessa koko kestonsa ajan. Tykkäsin, ettei ollut liikaa selittelyä dialogin osalta ja pitkiä pätkiä mentiin ilman merkittävää määrää puhetta ja annettiin tapahtumien ja musiikin sekä äänten viedä mukanaan. Tarinaa seurattiin useasta näkökulmasta, mikä oli toteutettu hyvin. Olen yllättynyt jos jotain Oscar -ehdokkuuksia ei tule.
Hyvä leffa noin pääpiirteissään, ja erityisesti kaikki lentokoneisiin liittyvä (ilmataistelut ja pommitukset ja muu lentely) oli oikein maistuvaa seurattavaa. Stukien syöksyessä kohti olisi melkein tarvinnut jo korvatulppia... Mutta joku päähänammuttu apina oli taas keksinyt että on hienoa kun hypitään ajassa edestakaisin. Varsinkin tällaisessa leffassa jossa ei ole juoniaukkoja joita pitäisi peitellä, moisesta edestakaisin hyppelystä on vain haittaa. Siitä miinusta. 4/5
Kyllähän tämän katseli tylsistymättä, mutta odotuksiin nähden ehkä kuitenkin pienoinen pettymys. Ensituntumalta 3,5/5 Vantaalla Flamingon ykkössalissa volumet olivat taas siellä kipurajan tuntumassa, mutta kai ne tärykalvot olisivat tosipaikassa olleetkin riekaleina. Ja kuuluuko tämä leffa todellakin esittää letterboxattuna?!? Ei kai nyt sentään...
Dunkirk on kuvattu hieman poikkeavalla kuvasuhteella 1:2.2 joten jos se esitetään teatterissa 1:2.35 linssillä, niin ylä ja alreunasta jäisi tavaraa pois. Joten se pitäisi esittää 1:1.85 linsillä ja zoomata mustat palkit pois.
Muuten ihan kiva rantaleffa, mutta missä bikinibeibet. Jaa, että ei ole sellainen elokuva. No sitten. Olihan se tosiaan aika vaikuttava elokuva ja varmaan niitä ihan intensiivisimpiä mitä on tullut nähtyä sotaelokuvien saralla. Kuin joku Saving Private Ryanin maihinnousuosuus venytettynä koko elokuvan mittaan. Mitään yltiöväkivaltaista tässä ei kyllä ole, mutta se hetki hetkeltä kiristyvä tunnelma joka on saatu niin käsinkosketeltavan kuumottavaksi, on kyllä kokemus jo sinällään. Nolanin ratkaisu jättää henkilöhahmonsa vain sellaisiksi pintapuolisiksi olosuhdenappuloiksi, joiden kautta alleviivataan lähinnä vaan sitä itse tapahtuman pelottavuuden määrää, on tässä tapauksessa ihan toimiva sellainen. Toivottomalta tuntuneen tilanteen näytöstä ihmispoloiset jaloissaan. Elokuva on myös teknisesti aivan alan kärkiluokkaa. Ilkeästi iskevä äänimaailma ja aavemaisesti loputtomiin näkyvät rantanäkymät tekevät kyllä vaikutuksen. 4/5
Leffa oli hyvä, mutta mustat palkit ala- ja yläpuolella häiritsivät suunnattomasti Flamingo 1:ssä, varsinkin kun olivat kaarevat. Olisivat laittaneet leväen screenin ja jättäneet palkit sivuille. Söi fiilistä ainakin ekan tunnin ajan. Itse leffasta 4/5. Aikasekoilusta johtuen yksi tähti pois.
Joo, Flamingossa kuvan geometria on about samaa luokkaa banaanin kanssa. Ollut sitä jo vuosia. Yleensä ei häiritse, mutta tällaisen "televisioesityksen" kanssa se tietty hyppää silmille.
Jatketaanpa vielä tästä aiheesta. Yksi kaveri on käynyt sähköpostikeskustelua Finkkarin tekniikasta vastaavan tahon kanssa, ja sieltä suunnasta (välikäden kautta tosin) kantautuu tietoa, että Nolan olisi vaatinut elokuvan esittämistä tässä muodossa palkkien kera. En sitten millään suostu nielemään tätä väitettä. Voisiko joku leffan muussa salissa kuin Vantaan Flamingo1:ssä katsellut vahvistaa, että kuvassa oli letterbox-palkit, vai onko kyse yhden salin "anomaliasta"?