Tännekin tiedoksi. Marekin mukaan Trinnov'sta ja Datastatista saat ulos AES/EBU:a monikanavaisena. Eli näillä laitteilla onnistuu siis 16-kanavaisen diskreetin kaiutinjärjestelmän rakentaminen täysin digitaalisesti.
Palautan nyt vielä alkuasetelmaan ja todellisiin tarpeisiin. Saisiko kuitenkin lopulta ratkaisun helpoimmin ja myös edullisimmin tehtyä ihan vain piuhat vetämällä siististi koteloihin?
Jos takakaiuttimet vedetään perinteisesti suorilla johdoilla vahvistimesta, se vaatii pitkät ja tähän kyseiseen asuntoon mitoitetut johdot. Lisäksi johdot pitää asentaa ja silloin joudun vetämään ne ovenkarmeja myöten ja ostamaan jotkut kaapelikourut sitä varten. Jos muutan joudun purkamaan koko hässäkän ja asentamaan sen uuteen asuntoon uudestaan. Uudessa asunnossa johtojen pituudet saattavat olla väärin mitotettuja. Nyt tutkin mahdollisuutta viedä ääniä ethernetin kautta. Cordialilla olisi tällainen tuote: http://katalog.cordial.eu/catalog3,81,253,kk237.html. Kyselen, että mihin hintaan tuota saisi ja miten tuo äänen vieminen onnistuu ja millä laadulla.
Onko jotain ratkaisua, että saisi 4 XLR kaapelia vietyä yhdessä johdossa? Sitten voisi viedä edestä taakse yhdellä johdolla ja takana purkaa paketin eripituisilla yksittäisillä lyhyemmillä XLR-johdoilla jotka viedään kaiuttimille. Yritän nyt kaikin keinoin tehdä yksinkertaistetun asennusratkaisun, joka on helppo purkaa ja asentaa uudestaan toiseen kämppään ja joka ei edellytä reikien poraamista seiniin.
On. Vedät johtospiraalin neljän piuhan ympärille tai vaihtoehtoisesti sopivan kotelon seinälle. Sinulla on toisaalta budjetti kasvanut aika reippaasti keskustelun varrella (5000 -> 13000), joten toki joku eksoottisempi ratkaisukin mahtunee budjettiin. Teoriassa 4 XLR-piuhaa vaatii 8 karvaa, joten teoriassa yksi ethernet-kaapeli (8 karvaa) riittää. Toki myös monikarvaisempia (kuin ns. mikrofonikaapeli, jota yleensä omatekoisiin ratkaisuihin käytetään) muita kaapeleita löytyy. Itse suhtaudun itse juottamiini (RCA-XLR-)kaapeleihin niin, että ne ovat kämppäkohtaiset. Näin niistä saa juuri oikean pituiset. Juotan sitten joskus uudet uuteen kämppään. Mukavaa askartelua se.
http://www.taloon.com/instrumentointikaapeli-draka-jamak-4x-2-1-x0-5/S-0264254/dp tai muu vastaava instrumentointikaapeli, jossa on vaan riittävästi johtimia.
Joo, hintahan räjähti heti, kun rupesi himottamaan Genelec. Muiden valmistajien tuotteilla varmasti päästäisiin alle 5000 euron. Onkos Genelec muuten ainoa, jolle kaupat myöntävät 10 vuoden takuita? Genelecissähän olisi nyt siis se ajatus taustalla, ettei uusia kaiuttimia tarvitsisi hommata seuraavaan 30 vuoteen. Kuulemma korjaukset ja huollotkin saisi edullisesti. Jos oletetaan, että saisin käytellä huoletta Genelecejäni seuraavat 30 vuotta. Mitkäköhän kaiutinmarkkinoilla tulee tapahtumaan? Itse veikkaan, että noi SAM-ominaisuudet leviävät muiden valmistajien aktiivimalleihin ja hinta laskee. Onkohan tuossa kaiutinteknologiassa tulossa mitään digitalisaatiota vastaavaa radikaalia muutosta vai tuleeko tämä perinteinen elektrodynaaminen malli säilyttämään asemansa? Tuota DSP:tä et ilmeisesti voi päivittää tai ohittaa Genelecin SAM-malleissa? Tuo resoluutio on noissa "vain" 192/24. Jos seuraavan 30 vuoden aikana tulee markkinoille paljon 384/32 resoluutioista materiaalia, tarkkuutta pitää alaspäinskaalata.
Dynaamiset elementit tulevat olemaan käytössä vielä pitkään, ellei keksitä jotain uutta ja mullistavaa. Resoluutiosta ei kannata huolehtia. Se on Geneleceissä rollsroysemaisesti sanottuna "riittävä".
Mikä olisi hyvä tietolähde tutkia Etelä-Korean ja Japanin markkinoita? Mikä olisi noissa maissa joku hifiliike, jossa kattavat valikoimat? Entä USA:ssa? Itseäni kiinnostaisi noita vahvistimia vielä vähän tutkia. Olisiko joillain markkinoilla vahvistin, josta saisi 7.2 ulos XLR-liittimillä ja hinta alle 1000e? Tuo Suomen markkinoilta löytyvä Maranz on aika hintava siihen nähden, että sillä nyt sitten saisi kaiuttimet XLR:nä kiinni.
Edelleenkään Trinnovista ei saa suoraan HDMI HD audiota ulos digitaalisena. Se toimii vain DCI matskulla. http://www.trinnov.com/products/home-theater/altitude32/specs-altitude32/?lang=en_us Ylimääräinen muunnos on pakko tehdä. Se on ihan sama että missä se tehdään. Rolls-Royce on auto ja tehossa usein sanotaan että riittävä... Mikä tuo rollsroyse on? Jotain vähän sinne päin tai jotain muuta?
Tuollaisen moni muukin haluaisi Geneleccien pariksi. Denonilla oli DN-500AV, mutta se on jo poistunut malli, eikä se tue 4k-kuvaa. Sinänsä jos meinaat laittaa DSP-Genelecit, joissa kaikki piuhat viedään subbarin läpi, niin XLR:t ovat tarpeettomia. XLR:n suurin hyöty on pienempi häiriöherkkyys, mutta jos kaikki viedään subbarin läpi, tarvitaan vain lyhyt RCA-XLR-veto vahvistimen ja subbarin väliin (jos subbari ei ole kaukana), jolloin häiriöitä tuskin esiintyy. Subbarista sitten XLR:ää eteenpäin muille kaiuttimille.
Uskaltaisin sanoa, että kotiolosuhteissa RCA-XLR-piuhat ovat täysin riittävä ratkaisu. Varsinkin, jos ne on sellaisiksi juotettu (välisovittimien käyttämisen sijaan). Itse en huomaa mitään häiriöitä ko. piuhoilla vaikka ovatkin made by me. Minusta tässä haetaan nyt insinöörimäisen vaikeasti ratkaisua.
Uudessa Resolutionissa on hyvä artikkeli: Realistic Loudspeaker Requirements for Digital Cinema. Tuota voi hyvin soveltaa kotiinkin. Perusvaatimuksena on edessä 35Hz -3dB alavaste ja kuuntelupaikalla 105 dB C puhtaasti. Ja surroundeilla tai yläkaiuttimilla ei ole tarkoitus toistaa alabassoja vaikka jotkut umpiurpot on joskus niitä sinne miksanneetkin. Tuosta voi ostaa artikkelin: https://www.resolutionmag.com/wp-content/uploads/2017/02/January-February-2017_V16.1.pdf https://www.resolutionmag.com/
Selvitin Cordialin 4xXLR->ethernet ratkaisun hinnan: 115 euroa. Eli jos hankkisin kaksi tuollaista hintaa tulisi 230 euroa. Näin saisin vietyä äänet huoneiston sisäänrakennettua ethernettiä pitkin. Thomannilta ostettaessa tuon 2xDN-202WT ja 2xDN-202WR ratkaisun hinta olisi 476 euroa. Tässä mielessä tuo Cordialin ratkaisu olisi houkuttavampi. Cordialilla äänet voisi myös viedä AES/EBU:na. Sittenhän olisi vielä ProCaster-01. Kaksi tuollaista saisi hintaan 139,80. Kuulemma kahdella lähetin/vastaanotinparilla homman saisi toimimaan samassa huoneessa, mutta kantama ei tulisi olemaan pitkä. ProCasterilla voit ilmeisesti lähettää vain yhdellä taajuudella. ProCasterin kanssa pitäisi sitten käyttää adaptereita noiden Genelecien kanssa, mutta nehän nyt eivät paljoa maksa. Onko markkinoilla muuten jotain USB->2xXLR@AES/EBU ratkaisua, jota voisi käyttää noiden ProCasterien kanssa? Sittenhän saisi ProCastereilla vietyä digitaalisena kaiuttimelle saakka. Muuten ääntä käytetään kaksi kertaa analogisena.
Onko jotain suuretta, jolla voisi mitata tuota kaiuttimien tarkkuutta? Porrasvasteesta olen ainakin kuullut. Osaisitteko laittaa jotain testituloksia? Olisi mielenkiintoista nähdä, mihin Genelec sijoittuu. Tämänhän pitäisi olla Genelecin vahvuus. Autoa tai mitään muitakaan tuotteita ei kannata ostaa pelkän brändin perusteella. Itse ainakin haluan ensin tutkia eri vaihtoehdot läpi ja miettiä millaista niiden kanssa eläminen sitten loppujen lopuksi on.
192/24 mahdollistaa 96 kilohertsin äänen tallentamisen 0-144 desibelin voimakkuudella. Joku hifisti voi kyllä haluta laitteiston, jolla voi toistaa 192 desibelin ääniä 192 kilohertsin taajuudella, minkä 384/32 mahdollistaisi, mutta mitään tekemistä järjen kanssa sillä ei ole. Itse veikkaan, että kotikäytössä kaiuttimien omat DSP:t tulevat tarpeettomiksi, koska kaikkiin kotiteatterivahvistimiin tulee ennen pitkää laadukkaat huonekorjaukset. Jos jossain vaiheessa mahdollistettaisiin äänisignaalin digitaalinen välittäminen kaiuttimiin, käyttöön otettaisiin varmaankin jokin standardi, jossa signaali on salattua, ja jota nyky-Genelecit eivät tue. Tuollainen tiedonsiirtotapa voisi hyvinkin olla langaton. Seuraavat 5-10 vuotta nuo DSP-kaiuttimet ovat varmaan ihan hyvä ratkaisu. Sen sijaan veikkaan, että studiokäytössä mennään konservatiivisemmalla linjalla pitempään, ja kyllähän näistä DSP-vermeistä huomaa, että ne ovat ensisijaisesti studiokäyttöön suunniteltuja.
Tämä taitaa olla ns. ikuisuusjuttu eli tuskin on ennen seuraavan talven lumia minkäänlaista monikanavaa hankittu. Osta nyt vaikka tuo etunen niin pääset alkuun: https://www.iotaenterprises.co.uk/products/nakamichi-7-1-preamp-surround-processor Ja siihen jotakin aktiivista perään. Studiokäytössäkin on ulkopuolinen DSP huomattavasti yleisempi kuin kaiuttimen sisäinen. Jopa sen kaiuttimen valmistus on nykyään lopetettu mistä Genelec alunperin kopioi SAM systeemin.