Anthem AVM 60, MRX 1120, MRX 720 sekä MRX 520

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana aheikkinen, 17.01.2016.

  1. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei L-soundin sähköpostin mukaan SB13:n highpass vaikuta kun takalevyn outputteihin. Taitaapi olla huoneiston ongelma, kun on L:n muotoinen ja paljon avonaisia syvennyksiä ja n 9mx7m pinta alaltaan kaikenkaikkiaan.

    Sain tuohon kuitenkin vähän parempaa käppyrää aikaiseksi, pitää viikonloppuna koittaa subia vielä vähän eri mestoilla.

    REW mittauksissa näkyi kaiuttimien ja subin xoverissa melkonen lovi. Hain sitten subwoofer distancella parempaa ja löytyi 7.2m kohdalta. Ainut miinus tuossa ARC:ssa vs. Audyssey että ei tuota subbarin matkaa hae automaattisesti. Tuolla ARC:n mikillä nyt pystyi kuitenkin REW:n kanssa nuo SPL measuret tekemään, jotta sai haettua kohalleen.
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    ARC ei voi toimintaperiaatteensa vuoksi tehdä tuota (tietokoneesta aiheutuva viive ei ole tiedossa). YPAO ja Audyssey arpovat jotain lukuja, mitkä eivät pidä paikkaansa ja vaihe pitää kuitenkin säätää käsin.
     
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
  4. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    Taitaa olla eka paha huonemoodin korostuma tossa 27hz kohdalla joka tuplaantuu 54hz kohalle. Tuo ARC vissiin tulkkaa ton 27hz korostuman subin roll offiksi ja korjailee käyrää sen mukaan. Pitäis saada se poistettua ennen ARCn ajoa. Tuo sledge ampin oma PEQ antaa korjata vaan 31hz ja ylöspäin.

    Noh ensiviikolla tulee 10m subkaapeli ni pääsee testaamaan subia vielä eri nurkkiin.
     
  5. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eli subbarisi toistaa ilman ARC:a alemmas (REW:illa mitattuna)?
     
  6. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eipä taida kun huone tökkii vastaan, ARC:lla saisi kyllä nosteltua noita alle 25hz vasteita. Kaikkea tässä tulee epäiltyä ja yriteltyä, mutta menee käppyrät aika V-mäisiksi jos tahtoo hirmusti boostailla noita <25hz tasoja.

    Alla oleva käyrä on aika puhdas tosta 25hz:stä ylöspäin. tossa 22hz kohdalla on joku monttu jota en nykyisillä subin sijoituspaikoilla saa poistettua. Pitää testata takaseinälle ja kulmaan kunhan tuo 10m kaapeli saapuu.

    [​IMG]
     
  7. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Eipä tuota ~20 hz kannata väkisin EQlla nostaa. Vaihtelet paikkaa, tyydyt tuohon tai vaihdat subbaria ja/tai kuunteluhuonetta/taloa.
     
  8. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tässä pari käyrää mitkä saa kyllä equtettua.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vähän alkaa elämään käyrät kun alkaa equttaa matalammalta.
     
  9. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Itse ottaisin tuon jälkimmäisen. Saatko noilla kahdella ensimmäisellä kuitenkaan kunnon tuntoaistimuksia aikaseksi vai kuuluuko vain pientä matalaa murinaa? Jälkimmäiselle pääsee subbarikin helpommalla (enemmän äänenpainevaroja sen ominaisalueelle).
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Epäilen, että subbarisi ei vaan pääse alemmas. Huoneesi on kuitenkin kohtuullisen iso, joten on mahdollista, että se ei vaan boostaa enempää. Kuten sanoin, vapaakenttävaste alkaa pudota jo 30hz kohdalla. Pienempi ja tiiviimpi tila boostaisi enemmän, sinun ei.
     
  11. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mukava testailla tuolla ARC:lla. Tämmöiseksi sillä sai vasteen tähän hätään korjattua. Enpä heti tajunnut koittaa noin alhaalta lähteä boostailemaan. Mukavaa näin maallikollekkin kun pääsee nopeasti jyvälle.

    [​IMG]
     
  12. japa

    japa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.08.2004
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    1
    -20 Anthemista alkaa vatsanpohjasta ja sohvasta tuntua. Enempää en ole vielä kehdannut rääkätä ja tuokin on koko elokuvan katsomiseen itselle aivan liian kovalla. Anthemin -20 taso taitaa kyllä vastata -10 esim. Denon ja Marantz:ssa. Voisihan tuota subin tasoa myös nostaa kun -15 on Subin vahvistimessa, mutta ei ole tarkoitus naapureita suututtaa.

    Huoleton / vaivaton murina riittää itselle. :)
     
  13. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Tupla subbarilähtö on DSP:n kannalta myös vaativampi kun pitää osata stereona ajaa etupään L ja R bassolaajennus ja monona sitten loput. Olen kohtalaisen varma että kyllä se Anthemiinkin tulee kun vaan osaavat ja on aikaa se toteuttaa. Joka tapauksessa etupään kaiuttimiksi kannattaa vähänkään isompaan tilaan laittaa 10" alapään elementeillä olevat eli esim. Genelecin tapauksessa 8060:t tai jotkut muut vastaavat. Silloin subbareihin ei tarvitse niitä signaaleja etuasteen syöttää. Teattereissa Dolbyn CP850 perässä on LCR kanavissa yleensä jokaisessa tupla 15" alapäässä jolla päästään alle 30Hz diskreettinä.
     
  14. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Kuka kuuro apina muka sijoittaisi tublasubit eteen L ja R kajareiden viereen? Koko monisubbariasennuksen perimmäinen idea ja suurin hyöty nollaantuisi silloin täysin. Eli huonemoodit jäävät edelleen valtoimenaan vellomaan ja pilaamaan toiston. Subit tulee tietenkin sijoittaa sinne missä saavutetaan tasaisin huonevaste. Vasta sen jälkeen tehdään hienosäätö DSP:llä. Ja molemmille subeille syötetään kiltisti sitä tuplamono-signaalia niin kuin kuuluukin.
    Isosta kajarista on toki paljon iloa pitkillä kuunteluetäisyyksillä. Siis lähinnä suuren kaiuttimen, vaikkapa jossain Nitrosäiliö -kokoluokassa, paremmasta suuntaavuudesta sekä yleensä hyvistä dynamiikkavaroista. Genelecillä ei tosin tuollaista mallinumeroa ole olemassakaan (kymppituumaisia malleja puolestaan ovat esim. 1032B sekä 8260A).
    Höpön löpön. Kaikkien kanavien jakosuoto/keskitetty bassmanagement on pakollisesti tehtävä aina, olipa etukajarit kuinka suuret tahansa. Toisinaan subbarin korvikkeeksi ehdotellut lattiakajarit, tai edes isommatkaan alumiinigenelecit eivät toista koko sitä äänikaistaa, mitä leffoilla nykyään on myös pääkanavissa. Useissa toimintaleffoissa ja melkein kaikissa scifi-leffoissa sekä animaatioissa on pääkanavissa tavaraa rutkasti alle 20hz saakka. Jos siirrytään isompiin kantikkaisiin G-malleihin, niin sieltä saattaa löytyä jo joitakin kajareita mitä voisi teoriassa ajellakin jakosuotamatta, eli 'Large' tilassa. Mutta siltikin on vaikea keksiä perusteita miksi kukaan haluaisi niin tehdä.

    Ps. teattereissa ja PA:ssa käytetään isoja kartioita enimmäkseen hyvän herkkyyden ja suuren äänenpainekapasiteetin vuoksi. Silti niissä tupla15" pääkajareissakin -6dB piste on yleensä jossain 40...55hz tietämillä. Refleksivirityksestä ja isoista äänenpainevaatimuksista johtuen ei todellakaan kannata tuon alempia ääniä edes yrittää kaupallisen teatterin pääkanavista toistella..
     
  15. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    http://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/high-power-screen-array/5732#.V4vD-igoa5Q

    Kannattaa hypätä lentokoneeseen ja mennä vaikka Lontooseen katsomaan että miten teattereita tehdään.

    Ja sitten jatkaa Amerikkaan katsomaan että miten kotiteattereita tehdään esimerkiksi JBL:n, Magicon ja Wilson audion keskikaiuttimilla. Ne nauraa tuon 8260A:n suohon. Osta Dolbyn CP850 Atmos prossu niin huomaat että siinä ei subbareihin saa kuin LFE signaalin.
     
  16. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Äänenlaatu on kyllä optimaalisempi, jos jokaisen kanavan voisi pitää largena (eli kaiutin toistaa riittävän alas). LFE:n + viidenkin kanavan bassot esimerkiksi yhteen subbariin ajettuna kuulostaa paikoin (leffasta riippuen) aika kumisevalta/jymisevältä/raskaalta - toisin sanoen schaisselta.

    Kerroppas aheikkinen joitain esimerkkejä, joissa pääkanavissa on rutkasti matalaa aina 20 hz saakka, kun näytät niitä tietävän. Ja toki matalien taso verrattuna muuhun äänialueeseen on ratkaisevaa. -30 dBFS piipityksellä ei 0 dBFS hipovassa toimintakohtauksessa ei ole mitään merkitystä.
     
  17. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Tuossa on esimerkki siitä että miten Atmos miksaamo tehdään:
    http://www.meyersound.com/news/2016/rotor_film/
    Toinen suosittu miksaamoihin on JBL M2 ja Sub 18.
    http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/m2/m2-master-reference-monitor#.V4vHoSgoa5Q

    http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/sub18#.V4vIeSgoa5Q

    Oikeita objektipohjaisia Atmos prossuja Suomessa ei ole kuin Tennispalatsi 1:ssä. Niissä muuten EQ:ta säädellään koko kaistalla kaikilla kanavilla..

    Mareksit ja Genelecit soittelee demojaan himaprossuilla embedatulla signaalilla.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2016
  18. John-117

    John-117 Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Huumorin säilyttäminen on toki tärkeää, mutta miksi 8260? Se on vasta pienehkö/keskikokoinen kaiutinmalli Genen line upissa. Käyttötarkoitus lähikenttämonitori, outo kandidaatti öky -kokoisen miljoonateatterin pääkaiuttimeksi. Kuten ilmeisesti tarkoitit? Dollarihymykin kyllä aika luultavasti hyytyy ja muuttuu "I want it too":ksi kun 8260 kutsuu isoveljensä l. varsinaiset Iso-Genet paikalle.... Toisaalta, jopa ameriikassakin saattaa olla hehtaareita/eekkereitä pienemmissä pinta-alayksiköissä kotiteattereitaan mittakaavoittavia... itseasiassa ylivoim. suurin osa (arviolta n. 99%).
    Muuten, mitä olen AVS:ää n. 10-15 vuotta seurannut, aika monella kaikkein porhoimmalla & sounditietoisella jenkilläkin on custom-install -theatterinsa kaiuttimina raskaan pään Genejä. Päinvastoin kuin annat ymmärtää, Geneä pidetään USA:ssa yleisesti high-end -merkkien huippuna ja voivotellaan vaan samaa kuin täälläkin: kovaa hintaa.

    Mielummin linkki CP850:n käyttöohjeeseen? Olisipa todellinen CP-prossu tosiaan, jos bassonhallinta olisi noin heikolla tasolla. CP850:n product sheetissä kyllä ainakin puhutaan bassonhallinnasta. Ameriikan kielellä bassonhallinta = bass management.
    Jos tuo kuitenkin pitäisi paikkansa, sen rooli systeemeissä olisi pelkkä Dolby Atmos dekooderi, syöttämässä bass management -taitoisia oheislaitteita. Noin pahasti puutteellisena sitä ei voisi käyttää kaiutinsysteemin itsenäisesti toimivana keskuslaitteena edes kaikista kalsareimmassa olohuoneasennuksessa, saati jossain Dolby Sertifikaatti-Pro -asennuksessa.
     
  19. John-117

    John-117 Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    No siltähän se kaikukammiossa kuulostaa, kun kanavien bassoja ei katoa minnekään ja subbasen taso on edes likimain oikea suhteessa pääkanaviin. (Huone)maskin alla (basso)klovnin ilme on surullinen... :(
     
  20. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 599
    Saadut tykkäykset:
    125
    Atmos dekooderin CP850 manuaalin saat kun ostat sen lisenseineen:

    Dolby Atmos Cinema Processor CP850 Base
    Play back traditional Dolby Surround 7.1 and 5.1 formats as well as render select Dolby Atmos titles to a Dolby Surround 7.1 configuration.
    CP850-Base $9,990

    CP850 Base to CP850 Upgrade
    Upgrade a Dolby Atmos CP850 Base to a CP850. Includes Dolby Atmos design review and commissioning services.
    ATMOS-FULL-LIC $16,660

    Dolby Atmos Interface DAC3202 (AES67)
    Use legacy amplifiers in Dolby Atmos installations. Converts the digital audio to analog audio for connection to amplifiers. Dolby Atmos Interface for AES67 connection.
    DAC3202 $3,750

    Nuo hinnat on tullattuna Amsterdamissa ilman alvia USD.

    JBL Synthesis, Magico, Wilson audio yms. käyttäjät ei kyllä paljon nysväreiden AVS foorumilla viihdy.