LFE on, mutta ei stereo-signaalin LPF:n alapuolinen osa. Laite, joka stereo-subbarit tarjoaa, sisältänee myös bass managementin stereona.
Jäi tuosta omasta postauksestani "Anthemin edustajan mukaan.." pois. En tarkoittanut omasta puolestani väittää stereosubbareista mitään.
Ei, kun ihan kaikki systeemin subbasiin syötettävä pitää olla monoa. Monisubbas-asennuksen huonemoodeja tasoittavat teoriat ei toimi jos subbarit toistavat eri signaaleja.
Eivät toimi ei, mutta jos niille ei ole tarvetta, ei ole syytä, etteikö bassoakin voisi stereona toistaa.
Basson toistamisen stereona estää se, että kuunteluhuone summaa kuitenkin bassot. Ellei nyt messuhallissa kuuntele ilmaan nostetulla tuolilla.
En mä nyt tiedä, onko se niin tyhmää. Käsittääkseni maailmassa on kuitenkin paljon lattiakaiuttimiakin eikä niidenkään basso-osuutta ole signaaliketjussa monotettu. Toisekseen kaiutin+sub toimivat yhdessä lattiakaiuttimena. Jos tuollainen toiminta on edelleen mielestäsi tyhmää, voisit esittää perusteluita, miksi näin on. Musiikin kuuntelussa stereo-subbaset ovat eduksi, mutta tietenkin, jos sellaiset sisältävää settiä ei ole koskaan kuunnellut, ei tätä voi tietää. Tietääkseni sinäkään et kuulokkeillasi stereo-materiaalin bassoa erottele ja monota?
Numero-Jussin horinat toimii parhaiten, kun niille ei suurta arvoa anna.... Joskus (erittäin harvoin) on hemmo osunut hyvin maaliin, mutta kun ulosanti on niin vastenmielistä, niin parempi on lukea vaan toisella (siillä sokealla) silmällä. Bassot on voitu monottaa jo äänitysvaiheessa, mutta se tärkein asia tässä, eli moodien tappo, ei onnistu kuin useammalla samaa (eli monosignaalia) signaalia toistavalla suppasella. T: Vesku
Toisin kuin kokoalueen kaiutin, subbarit ovat käyttäjän itse lisäämä extra-tie -äänisysteemin alakertaan. Niiden käyttäminen eri signaaleja toistavana on akustiikka- ja signaalinkäsittelyteorioitten vastainen, teknisesti huono ratkaisu. Alle 100 hertsin äänien tulosuunnat ei huoneessa kuulu edes yhdellä oikein säädetyllä kunnon subbarilla, saati useammalla. Jos äänitteellä bassoa ei ole jo valmiiksi monotettu, tällainen pannattu taidebasso menettää monisubbasasennuksessa koko monisubbasasennuksen päähyödyn; eri puolilta huonetta, useasta samaa signaalia toistavasta subwooferista lähtevän bassoherätteen huonemoodeja kumoavan vaikutuksen. "Ei tarvetta huonemoodien kurmoottamiseen" on vähän sama kuin "ei ole tarvetta" muovikassilliselle tyrkyllä olevaa rahaa. Aika harvinainen tilanne... kuitenkin "tarvetta" sitten toisaalta on tuon rinnalla aivan µ-tason nyanssille, sub-basson suunnan kuulemiselle. Jota ei oikeasti alle kaiuttoman huoneen jälkikaiunta -tasoisessa huoneessa edes kuule. Jos < 100 Hz:n äänien tulosuunnat tuntuvat kovasti "kuuluvan", joku esine/rakenne huoneessa resonoi paljon luultavammin. Tai subbasesta kuuluu jotain sen toistettavaksi kuulumatonta kakkaa. Kuten runsaasti (harmonista) säröä, vahvistimen häiriöitä, mekaanisia rohinoita elementistä. Saattaapa parhaimpien subbasen suunnan kuulijoitten subbasista kuulua myöskin ihan vaan aito & alkuperäinen alakeskialuekin. Todellakin monotan, kuulokekuuntelussa pakollisen crossfeedin ydintoiminto on nimenomaan basson monotus. Vain toisesta korvasta kuuluva basso on varmaan epäluonnollisin ääniefekti mitä hifissä voi yleensä kohdata.
Heps, Hienoa kiitos selvennyksistä. Mulla onkin useampi eri config testattavaksi. Osassa Anthemin suosittelemat crossoverit 500/5000 ja omat 120hz kaikille 500/5000. Täytyy kyllä sanoa että ei omilla korvilla noiden 500/5000 kesken erota juuri ollenkaan eroja näin pikaisilla testeillä mitä kerennyt testaamaan. Tänään hain SB13u:n vanhan SB12 NSD:n tilalle. Jostain syystä tuo ARC näyttää heräävän mittaamaan vasta jossain 20hz jälkeen. Lähettääköhän tuo kuitenkin kaikki tuonne subillepäin vai aloittaako vasta tosta curven kohdalta? Tömmöseen huoneeseen aika passeli tuo ARC kun on korostumia ja dippejä rankasti. Kohtuu ylhäälle laittoi noi pääkajarit suosituksissaan (80hz), kun niissä kuitenkin 10" elementit. Toisen configin tein kaikki 120hz. Täytyypi tässä vertailla mikä kuulostaa hyvältä. Kunhan ei matalat paikallistu niin minun puolesta voi ajaa yhdelläkin elementillä kolmen sijaan. Toinen mikä tässä ARC:ssa ihmetyttää niin laittoi kaikki kaiuttimet +0-5db speaker leveleissä, vaikka aiemmat marantzit/denonit nuo piti lähellä nollaa.. Noh laskin manuaalisesti -5db kaikkia, ettei ainakaan signaalitasolla subille lähde yli 0db ja kaikki pysyy oikeilla tasoilla. Kuitenkin SVS:n oma volumesäätö -15DB, eli kait tosta vielä voi nostella tarvittaessa jos jää liian pliisuksi. Loput kailottimet suoraan Anthemista. Voi tietty olla että tämä 5x80w on esim. denon x4000 140W verrattuna enemmän kuormitettu ja joutuu boostimaan kaiutin volumeita päästäkseen tonne reference tasolle. Omat äänenvoimakkuudet on kyllä yleensä max -40 ja -20 välillä joten ei tuota tuskaa. Hyvältä kyllä kuulostaa, tässä alottelen War of the worlds ja Incredible hulkin tahtiin testailuja. Jos on hyviä <20hz ääniä sisältäviä musiikki kappaleita tiedossa antakeehan linkkiä.
Spoiler Ja siellä taas pumpattava epäkunnossa... ? P.S. Otan puolisokean "AV-asiantuntijan" ignoresta takaisin sönköttämään heti kun opaskoiransa taas palailee kesälomalta kirjoitushommiin...
Klassikko: Dire straits Iron Hand, jotain pari minuuttia alusta löytyy hyvä "porkkana"... Kehuvat myös tuon Black Hawk Down:in ääniraitaa... T: Vesku
Tossa muutama curve päivän testailuilla. Ei meinaa mökistä löytyä subille hyvää paikkaa kun sijoituspaikat aika minimissä. Tuo jälkimmäinen osuu aika hyvin tasottamaan tuota <25hz katvetta.
Alin jakotaajuus on 20hz. Siinä vieressä on pudotusvalikko mistä saa valittua jakojyrkkyyden väliltä 1st ... 8th order, tai ohitettua suotimen kokonaan valitsemalla asetuksen flat. Toiminto on hyödyllinen esim. suojaamaan refleksisubbaria pohjaamiselta viritystaajuuden alapuolella. Itse laittaisin (ja olen laittanut jokaisessa kokoonpanossa tähän saakka (MRX500 ja vanhempi ARC-versio käytössä)) lähtökohtaisesti kaikki response cutoff taajuudet 80hz asentoon, ARC ylärajan 500hz, subbarin korjauksen ulottumaan 20hz saakka ja subin ylipäästön asentoon flat. Room gainia olen yleensä pitänyt 3dB, mutta vähän järeämmillä subeilla flat-asennossa sekin saattaa jo olla liikaa..
SB13-Ultra kyseessä. Tuota käyrän korkeeta cutoffia tässä ihmetellyt useamman illan itsekkin. Testasin sitten vartavasten tuon DSP:n toimintaa ja niinhän siinä oli että low pass napsii hienosti ylätaajuudet, mutta high pass ei tee yhtikäs mitään. Näyttäisi olevan jumissa jossain 25-30hz kohdalla koska ei edes yritä pätkiä alataajuuksia väliltä 31-125hz. Low passin voi laittaa vaikka 31hz niin kuuluu vaan pikku pumppaus, mutta toisinpäin koitettuna on ihan dööd. Aina lähtee tuolta samoilta matalilta ääntelemään. Laitoin L-soundille viestiä. Katotaan saako sen jotenkin resetoitua vai pitääkö vaihdella koko vahvistin. Vastikään vaihdoin SB12-NSD:n tähän, joten ei ihan vauhdikkaasti lähtenyt vielä murisemaan. Toisto on kyllä vaivatonta tosta 25hz ylöspäin.