Taas on kausi alkanut ja ekat aika-ajot ajettu. Uusi aika-ajoformaatti vähän jakaa fiiliksiä. Toisaalta hyvää sutinaa Q1:ssä ja Q2:ssa, mutta Q3 oli totaalinen fiasko. Mielenkiintoista, että aina tulee seurattua vaikka joka kaudelle säännöt huononee ja sekavoituu. Jos Kimi lopettaa tähän kauteen, niin olisikohan seuraaminen sitten ihan oikeasti siinä. Edes Bottaksen mahdollinen siirto Ferrarille ei jaksa kiinnostaa. Formuloista on kadonnut alkuperäinen taika: suhteellisen simppelit säännöt ja vapaa tekninen kilvoittelu. Tätä kulta-aikaa oli mielestäni vuodet 1969-1994: 60-luvun lopusta alkoi siipien myötä uusi aerodynamiikan aika ja Sennan kuoleman jälkeen taas ylireaktiona sääntöidiotismi lisääntymään sekä radat pilattiin. 2017 eteenpäin formuloista tullee nautittua enää retrosimulaatioina ja historian kirjoista.
Oma formulakiintiö tuli täyteen jo 90-luvulla. Liian teknisen kikkailun vuoksi kuljettajien ajotaito on jäänyt toissijaiseksi. Teknisesti kehittynyt ja luotettava auto ovat avaimet voittoon. Rosbergin mestaruus oli omaa luokkaansa: siinä ratkaisi ajotaito. Mestaruus tuli ilman ainoatakaan osakilpailuvoittoa. Nykyiset osakilpailut ovat niin puuduttavia, että niitä ei yksinkertaisesti jaksa seurata. Katsokoon ken haluaa, minulla on parempaakin tekemistä.
Aika-ajo oli ihan suolesta jo Q1:llä ja Q2:lla. Ecclestonen jostain haastattelusta sain sen kuvan, että ideana on yrittää saada huippukuskit välillä mokaamaan aika-ajonsa, mutta eipä tällä kertaa onnistunut, ja mielestäni idea on aika väkisin väännetty.
Tuon aika-ajon ongelma on siinä, että se sisältää kaksi eri formaattia, jotka eivät toimi yhdessä. Jos tuollaista pudotuspeliformaattia halutaan käyttää, niin silloin pitäisi luopua kolmesta sessiosta ja ajaa koko homma yhtenä tunnin jaksona, jossa pudotusvaihe alkaisi esim. 20 minuutin ajon jälkeen. Itse palauttaisin tuon normaalin kolmen session systeemin.
Niin se muisti pettää. Ainakaan Rosbergilla ei ollut turboa. Sitähän Pellonpää(kin) pilkkasi ao. laulussa.
Itse näkisin mieluummin kokeiluna tuon "jatkuvan" pudotuspeliformaatin. En ole ollut hirveän tykästynyt kolmen jakson malliinkaan. Eniten kutkuttaisi edelleen tunnin vapaa aika-ajo aika-ajokoneilla ja liimarenkailla. Tuo pudotuspeliformaatti tuo sikäli hyvää säpinää, että ainakin varikkosuoralla tapahtuu.
Tuo on outo lähtökohta saada huippukuskeja mokailemaan. Se on kuitenkin niin että huippukuski ja huipputalli on kaikista epätodennäköisin mokailija uudessakaan systeemissä. Ja loppu oli kyllä täysi farssi. Viimeiseen 5 minuuttiin ei ollut ketään radalla. Ei viimeisien minuuttien taistelua paalusta. Ei hehkutuksia ja tuuletuksia tiimiradioon paalun varmistuttua. Ei mitään. Ratkaisu tapahtui jo kauan ennen ajan loppua eikä kukaan silloin vielä tiennyt kierrosten ollessa menossa että tässä nyt on ne ratkaisun kierrokset. Ja kun lopussa on vähän kuskeja jäljellä, ja paikat kahdessa eturivissä varmistettu, niin ei hyödytä enää edes mennä radalle kun kukaan ei voi sieltä takaa yllättää, vaikka rata nopeutuukin loppua kohden. Viimeistä rutistusta ei voi jättää loppuun, koska muuten tippuu pois ellei saa kovaa aikaa jo heti jakson alussa ekalla yrityksellä, ja kun renkaita on rajallinen määrä niin näin siinä käy. Jos nyt väkisin koittaa tuota 90sek pudotustahtia pitää loppuun asti, niin renkaiden säästöstä voisi luopua. Silloin kannattaisi olla radalla loppuun asti, eikä viimeiset yritykset kostautuisi kisassa rengaspulaan. Tai vaikka kiinteä määrä sarjoja pelkästään aika-ajoa varten, mutta ei niin että kisarenkaita säästetään aika-ajossa, jos samalla pitää kellottaa joka jakson alussa kova aika. Kuljettajathan tuon tiesivät ettei se toimi, mutta kun on kovakalloisia päättäjiä vastassa...
Surkea uudistus kyllä tuo aika-ajojen pudotuspeli. Arvattavissahan se oli, että lopuilla minuuteilla ei aja kukaan. Toisessa sessiossakin oli rata pari minuuttia lopussa tyhjillään. Kolmannessa osiossa realisoitui myös järjestelmän älyttömyys: Verstappen taisi tulla jäähdyttelykierroksen jälkeen varikolle, kun tuloslistassa hänen takanaan olleelle Massalle lähti 90 sekunnin ajastin laskemaan. Eipä siinä millään kolmessa minuutissa tankata autoa, vaihdeta renkaita, ajeta lämmittelykierrosta ja nopeaa perään. Toisekseen, taisivat uudet rengassetitkin olla loppu. Suorituskyvyn osalta kausi alkoi tuttuun tapaan. Mersu kärjessä ja Ferrari suhteellisen kaukana. Yllättäen Williams vaikuttaa jo kauden alussa olevan ongelmissa Toro Rosson ja Red Bullin kanssa. Force Indiakin taitaa hiostaa kannoilla ja McLaren on ottanut viime kauteen verrattuna melkoisen loikan eteenpäin. Toki huomenna vasta nähdään kenen kisavauhti on parasta, mutta eiköhän kärkinelikko ole Mersut-Fefet, jos teknisiä ongelmia, erikoisia turva-autoepisodeja tai sadekeliä ei esiinny. Lopuista pistesijoista voikin sitten tulla melkoinen kamppailu eli eiköhän tuossa jotain seurattavaa ole.
Mulla oikeastaan prikulleen samat mietteet. Nyt tuo pudotuspelisysteemi tuntui täysin tarpeettomalta lisäykseltä.
Uudet rengassäännöt vaikuttavat kyllä ekan kisan perusteella ihan lupaavilta. Varsin monenlaista taktiikkaa nähtiin.
Aika-ajoja yritettiin rukata, renkaita yritettiin rukata ja miten käy? Mersulle kaksoivoitto. Rengasmuutos oli ok, mutta olisiko kukaan käyttänyt kovimpia renkaita ilman turva-autoa? Ferrarilta käsittämätön moka. Tiesin heti, kun punaiset raidat näin, että perseelleen meni. En tosin usko, että Vettel olisi voinut Rosbergia kovimmilla renkailla takanaan pitää 30 kierrosta. Grosjeanilta hieno ajo ja Haasille heti pisteitä. Niin sitä pitää! Maltilla ja rauhallisesti matkaan ja heti pisteita toisin kuin B.A.R. aikanaan uhosi voittavansa kaikki ja käteen ei vuosien jälkeen jäänyt yhtään mitään. Kimin auto poks. Mitä uutta siinä. Nopeusero Vetteliin oli edelleen järkyttävän iso, varsinkin aika-ajossa. Joten ei uutta siinäkään. Vaikea Ferrarin on tällä kaudellakaan Mersua voittaa. Jonkun voiton ottaa Vettel ja Räkä muutaman palkintokorokkeen ja ensi kaudella eläkkeelle sitten. Williamsin resurssit loppuivat kesken. Valtterin puheet siitä, että avausvoitto pitää tällä kaudella ottaa voidaan unohtaa heti. Ellei käy niin hyvää tuuria kuin aikanaan Panisilla Monacossa. Nicolle hyvä voitto ja varsinkin hyvä Hamiltonin blokkaus ekassa mutkassa. Mielestäni teki siinä järkevästi (Toisin kuin Salo sanoi, että tyhmästi antoi Vettelin mennä ja blokkasi vain Hamiltonia. No mites lopputulokset?) ja hoiti pelistä pois kisan nopeimman kuskin. Ilman sitä Hamilton olisi ajanut selkeään voittoon. Oli taas kerran nopein mies.
Muistelen, että tästä löytyy myös video, jossa Ferrarin väki taputtelee jo Schumia selkään Häkän hiekalla käynnin jälkeen.
Joo, ei tule avausvoittoa ilman satumaista tuuria. Toisaalta kyllä Australia on katurata, joilla Williams ei ole koskaan ollut parhaimmillaan, joten en usko, että olemme vielä nähneet Williamsin koko potentiaalia. Itse uskon, että Vettel olisi paremmalla rengastaktiikalla päätynyt toiseksi. Hamilton olisi todennäköisesti pysynyt takana.
No toissa kaudella Williams oli just Australiassa hyvä. Mutta olet kyllä oikeassa siinä, että viime kaudella ja tälläkään kaudella tämänlainen rata ei ole helppo heille. Eikä Australia yleensä ihan koko totuutta kerro, mutta oli Williams kyllä niin hukassa, että jos voitto tulisi niin olisi se iso ylläri. Vettelillä olisi nimenomaan toiseksi ollut mielestäni myös mahdollisuus. Olihan se vähän nytkin. Olisi vain pitänyt oikeasti pari kolme kierrosta aiemmin vaihtaa renkaat. Jälkikäteen tietenkin helppo sanoa, mutta Vettelillä ei renkaat kyllä pettäneet takaa-ajossa nyt.
Kimin osalta taas tuttu tarina. Mikä piru siinä on, ettei saada kahta autoa kestämään. Liekö Kimillä ollut taas joku testeissä käytetty kone autossa. Entistä vaikeampi alkaa olla uskoa, että Ferrarilla olisi kaksi samanlaista autoa, kun toinen laukeaa kolmatta vuotta peräkkäin kerta toisensa jälkeen. Jostain syystä Kimiä pidettiin taas ylipitkään Vettelin renkaiden vaihdon jälkeen radallakin ennen omaa renkaiden vaihtoa eli kisa pilattiin silläkin. Kimihän oli nyt lähempänä Vetteliä kuin viime vuonna, joten ihan hyvälle sikäli näyttää. Ne pari kymmenystä pitäisi jostain puristaa, mutta ei se Vettel suotta ole nelinkertainen mm. Alonsolta hurja ulosajo, ihme kun käveli ulos "autosta". Vielä kolme- tai ehkä parikin vuosikymmentä sitten olisi kaveri pyyhitty rosterista pois. Williams ja varsinkin Bottas oli yllättävän kesy. Grosjeanilta hieno ajo Haasilla, jos aika-ajoissa ei olisi Haas mokannut, miten korkealla olisi ollutkaan. Näistäkin suorituksista ja varsinkin Toro Rosson vauhdista voi päätellä, että Ferrarin kone on huomattavasti lähempänä Mersun konetta tänä vuonna. Mutta onko sitten hintana luotettavuus, kuten Kimin kohdalla nähtiin. Vielä kun Salo saataisiin ulos studiosta (JJ oli valovuoden parempi, Salo mumisee tai laukoo virallisia totuuksiaan, joiden perusteella luulisi miehen olevan vähintään moninkertainen mm) ja toimittajille silmät päähän (mitä ne siellä oikein seuraa, kun ei kuvaa eikä ajanottoa - usein katsojana on viisi sekuntia edellä studion väkeä). Salokin antamassa rangaistusta lähes kisatilanteesta kuin kisatilanteesta. Antaisivat miesten ajaa. Formulat oli oikeasti parhaimmillaan kilvanajon näkökulmasta silloin, kun ei ollut typeriä sääntökirjoja peittelyn estämisestä. Pitää jättää tilaa, pitää antaa ohittaa, avattavat takasiivet on kaikki sitä uskomatonta bullshittiä, millä laji on pilattu. Turboruuvin vielä hyväksyisin typerän siiven availun sijaan.
Toro Rossolla on Ferrarin viime vuoden mylly. Williams oli tosiaan vaisuhko. Odotettavissa tiukkaa vääntöä keskikastissa.