Ostin Fathom subbarin käytettynä, kun pistän virran päälle, valot ei syty ja ei ihandakkaan. Onko kellään mitään vinkkiä, miten asian kanssa pääsisi eteenpäin?
Tarkasta sulake. Jos ei ole rikki ja ei ole sähköpuolesta käryä eli joutuu neuvoa kysymään, niin lähetä huoltoon.
Siis talon sulake vai laitteen oma? Missä laitteessa on sulake, eilen yritin googletella, ei löytynyt. Seuraavaksi täytyy soittaa Mareksoundiin josta laite on ostettu n 3 vuotta sitten, että onko heillä jotain neuvoa.
Kai olet napsauttanut molemmat virtakytkimet on-asentoon ? Toinen etupaneelissa ja toinen takapuolella alhaalla.
Hei takana ei ole virtakytkintä (tai en ainakaan ole huomannut, että olisi), edestä on on asennossa, mutta mitään ei tapahdu. Katsoin ohjeesta, että 220-240V 50-60hz malleissa pitäisi olla takana virtakytkin, mutta en löytänyt sitä mistään vaikka taskulampun kanssa tutkin asiaa.. Kuva takaa (jos nyt olen aivan sokea ja en tajua, missä se kytkin olisi): Kuva edestä:
Ensimmäisenä yhteys myyjään, ilmeisesti ostit täältä plazalta ? https://www.dvdplaza.fi/forum/threa...opic-kaiuttimille.68307/page-296#post-1625228
Moikka, Joo ostin tuon laitteen. Tässä olikin vähän erikoinen tapaus. Lyhyesti sanottuna, virtalähteessä oli kondensaattorit, jotka olivat mennyt rikki. Osat maksoivat muutamia euroja ja huolto noin 200€, koska työtä meni jonkin verran huoltoon. Huoltoliikkeenä toimi ElektroNiPeka (Helsingissä), joka on JL audion maahantuojan virallinen huoltoliike. Tässä casessa sekä Mareks, AH hifi systems ja edellämainittu huoltoliike kaikki auttoivat mukavasti, että miten tapauksessa kannattaisi toimia. Huollon mukaan samankaltaisia tapauksia on sattunut muutama (esimerkkinä, muutto ja laite irti seinästä noin viikon verran). Konkat kuolevat sitten seuraavan kerran kun virrat laitetaan päälle. Huolto ei tullut kohtuuttoman kalliiksi ja saatiin sovittua myyjän kanssa, miten hoidetaan homma fiksusti. Vaikka tässä kävikin vähän niin, että ehdin jo huolestua, että mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, niin myyjä oli hyvin asiallinen ja hoiti homman suoraselkäisesti. Joten voin suositella asiointia myyjän kanssa (myyjällä taisi olla videotykki ja muutakin myynnissä). Tänään laittelin ARO-kalibroinnit kerran läpi ja kuuntelin musiikkia pari tuntia ja katselin sarjoja ja meinasin vielä leffan jos toisenkin katsoa läpi. Subbarihan on aika timanttinen ja ei nyt ensikuuntelulta muuta huonoa löytynyt, kuin pitää lähteä ostamaan silikonitassuja huomenna, ettei ovet rämise niin paljoa. Varmaankin Anti-moden osto on seuraavaksi edessä ja täytyy katsoa, miten tuosta saisi kaiken irti säätämällä tasot ja vaiheet kohdalleen huomenna.
Ei sillä Anti-modella tuossa enää mitään tee. Laitteen oma A.R.O. kalibronti tekee saman homman väintään yhtä hyvin. Kai laitteen mukana tuli se kalibroitu mikrofoni ?
Ymmärsin, että laitteen A.R.O. hoitaa vain yhden piikin tasapainotuksen. Tuon kalibroinnin teinkin jo (kuten tuossa mainitsin). Subbari kuulostaa hyvältä, tosin jytkettä kuuluu nyt yläkertaan, kun lapset pelaavat Disney Infinityä Anti-Mode taas useamman. Uudempi D.A.R.O. taas sitten hoitaa homman varmaan Anti-moden tasoisesti tai paremmin?
Ainakin vuonna 2006 (tosin eri mallin subwoofer, mutta tekstin mukaan nimenomaan A.R.O -korjain) osasi tasoitella useamman korostuman. Se, mitä ei osaa, on monipistemittaus (AntiModekin mittaa perustilassa vain yhden ja erikseen painelemalla kaksi pistettä). Ettei olisi mennyt korjaus"pisteet" ja mittauspisteet sekaisin? http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/jl-audio-f110/jl-audio-f110-set-up-installation
Täytyy jatkaa lukemista. Hyvä, että Tuo ARO osaa hoitaa homman paremmin mitä oletin. Ei ainakaan mitään isoja korostumia ole kuulunut. Ymmärsin, että anti mode ymmärtää useampaa mittauspistettä (ainakin kuvauksen mukaan, kuin kahta) ja osaisi korjata myös useampaa (8033S-II). Varmaan kuitenkin lopputulos on sama, jos ei osaa monipistemitata, niin ei osaa monipistekorjata. https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/211831808-Digital-Automatic-Room-Optimization-D-A-R-O- https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/205238310-Automatic-Room-Optimization-A-R-O- Ymmärin näistä lukemalla että DARO mittaa ja fiksaa useammasta kohtaa. Pikaisesti lukemalla tietenkin varmaan helpointa olisi ostaa uusi basso, missä on DARO. Täytyypä perehtyä aiheesee. Ei tuosta anti-modestakaan ihan selvää kirjoitusta ja tekstiä ollut, muutenkin kotisivut on vähän sekavan oloiset.
Näillä kahdella ei ole mitään tekemistä keskenään. Monipistemittaus tarkoittaa useammasta kuin yhdestä pisteestä mittaamista. "Monipistekorjaaminen" taas useamman filtterin käyttöä (tajuus, jyrkkyys (Q) ja tasonmuutos) taajuusvasteen korjaamiseksi. Monipistemittauksen yhteydessä kannattaa aina muistaa, että korjaukset ovat kompromisseja, koska ne perustuvat a) kokonaismittaustulokseen, johon eri paikoista tehdyt mittaustulokset on jollakin painottavalla algoritmilla lisätty tai b) erillisiin mittaustuloksiin, joihin lisätään korjauksia jonkin painotuksen mukaan (eli esim. vain 1/6 mittaustuloksessa esiintyvään X hz korostukseen tuskin lisätään vaimentavaa filtteriä).
Näin juuri. "Monipistekorjauksella" viitataan kykyyn tehdä korjauksia useammalle taajuudelle. Lanataan esimerkiksi korostumat 55hz, 82hz ja 104hz kohdalta. Joidenkin subwooferien omat korjaimet joskus aiemmin osasivat korjata vain yhden pisteen (manuaalisesti) ie edellisessä tilanteessa olisi sitten pitänyt valita, että minkä yhden noista kolmesta korostumasta siistii. Monipistemittauksessa taas mittaus tehdään useammasta mittauspisteestä eli koko kuuntelualueelta. Tuo "kompromissi" pitää paikkansa sinänsä, mutta toisaalta jos kuuntelijoita on enemmän kuin yksi tai sen yhden kuuntelijan pää ei ole 30cm joka suuntaan -tarkkuudella aina samassa pisteessä, koko alueen korjauksessa on pointti. Samalla varmistetaan se, ettei yhdessä pisteessä ilmenevän korostuman vuoksi tuhota ko. taajuuden toistoa koko kuuntelualueella.
Teoriassa useammalla mittauspisteellä on myös mahdollista saada enemmän globaalia tietoa kuuntelutilasta ja sen ongelmista. Eri asia on sitten, kuinka hyvin mittaustuloksista analysoidaan ulos tätä dataa ja kuinka hyvin sitä hyödynnetään korjauksien tekoon. En usko, että parin sadan euron purkissa vielä erityisen hyvin.
Nyt alkaa mennä semantiikaksi, mutta tarkoitin sanoa, että: - Monipistemittaus on kriteeri sille, että voi olla monipistekorjaus. - En niin että ne olisivat sama asia Tiedonhan tästä saisi sillä, että testaisi anti-modea ja mittaisi käyrän läppärillä. Mitenkäs muut Fathom omistajat, oletteko menneet pelkällä A.R.O:lla vai hommaat jonkun DSP:n laitteen lisäksi?
Mikään DSP ei ole niin fiksu, että se tekisi korjauksia "moneen pisteeseen" siten, että eri kohdissa kuuntelualuetta olisi eri korjaus - ja kääntäen, kaikki korjaukset vaikuttavat väistämättä muuallakin, kuin mittauspisteessä. Yksikään DSP ei osaa tehdä korjausta, joka vaikuttaisi vaikka sohvan vasemmassa laidassa mutta ei oikeassa. Ihan sama, mittaatko yhdestä pisteestä (AntiMode) vai yli kymmenestä (ARC, Lyngdorff Room Perfect), korjaus vaikuttaa koko huoneessa. "Monipistekorjaus" viittaa siihen, että vastetta voidaan muokata (korjata) useammalta taajuudelta, ei siihen, moneenko paikkaan mikki on laitettu. Hitto, minä voin tehdä subbareilleni monipistekorjauksen ihan ilman mitään mikrofoniakaan, jos haluan. Boostaan vähän 25hz, pudotan 120hz..
Kiitoksia selvennyksestä, nytten tämä aukeni itsellenikin vielä enemmän. Eli se mitä yritin kysyä, on osaako ARO vai anti-mode tehdä optimaaliseen kuuntelupisteeseen paremman korjauksen.