Ei ole siis ollut vielä niin kylmä että punikeilla pysyisi kädet vain omissa taskuissa vaan nyt ollaan jo kuolaamassa Lucasin ja Fordinkin rahojen perään. Toivottavasti ensi viikolla kylmenee...
Vaikka olenkin tietoinen siitä, että suurin osa maailman rahavaroista ja omaisuudesta on todella pienen yläluokan omistuksessa ja että suuret pankit pitävät käytännössä ihmiskuntaa tiukasti otteessaan, niin toivoisin tämän keskusteluketjun pysyvän elokuvassa jonka mukaan se on nimetty. Miten on, tunteeko täällä kukaan noiden kahden seuraavan osan käsikirjoittajien ja ohjaajien taustoja, että voisivat koettaa päätellä onko jatko-osista mahdollisesti odotettavissa hieman koherentimpia tapauksia kuin tästä viimeisimmästä elokuvasta, vai ovatko kyseessä myös action-ohjaajat, jotka eivät niin tarinan loogisuudesta piittaa?
No seuraavan osan ohjaaja ja käsikirjoittaja Rian Johnson tunnetaan kai parhaiten vuoden 2012 Looper-elokuvasta, joka ainakin omasta mielestäni oli jopa älykäskin scifi-leffa ja RT:ssäkin 93% ratingi. Johnson käsikirjoittaa myös viimeisen osan, mutta sen ohjaa tällä tietoa Colin Trevorrow, jonka ainoa mainitsemisen arvoinen meriitti tähän asti on Jurassic World.
Täällähän höpötetään niin että korvat heiluu! Looperista ei sen kummemmin älyä tai logiikkaa löydy etsimälläkään, aikamatkailukuvio oli kirjoitettu niin "jotenkin sinne päin" ettei mitään tarvitsisi selittää. Muuten ihan kelpo, viihdyttävä elokuva vaikkakin räikeän yliarvostettu. Rian Johnsonin kovempi meriitti on Breaking Badin Ozymandias-jakson ohjaaminen. Johnson kyllä osuu "inhimillisiin nuotteihin" ohjatessaan, joten sinänsä hyvässä kuosissa tämä. Toivottavasti käsikirjoitusosastollakin ukolla on jotain annettavaa Star Warsiin. Ja kyllähän Trevorrowin Safety Not Guaranteed on melkein enemmän mainitsemisen arvoinen kuin Jurassic World.
Itse olen erittäin huolissani, että tämän budjettiluokan ja omalla tavalla myös merkityksellisyyden elokuvia annetaan noin kokemattomien, suorastaan märkäkorvien käsiin. Aivan käsittämätöntä toimintaa Disneyltä. Onko nämä heput jotain Abramssin saunakavereita vai Disneyn studiopomon vävypoikia. Odotukseni onkin täysin nollassa tuon meriittiluokan "miesten" kohdalla.
Näissähän homma menee niin, että kun franchise on tuttu, niin se on jo varma täky. Ei kannata maksaa kalliille ohjaajalle, kun pestin voi hoitaa joku muukin ("kokematon") pienemmällä rahalla. Toki sitä voi miettiä niin, että tuottajat luotsaavat elokuvan maaliin, vaikka yksittäisen ihmisen visio siitä kärsii. Lahjattomiahan nämä miehet eivät sentään ole. Duncan Jones: Moon, Source Code -> Warcraft Alan Taylor: televisiotöitä lähinnä -> Thor, Terminator Trevorrow: indie-elokuvaa -> Jurassic World Marc Webb: 500 days of summer -> Amazing Spider-Manit James Gunn: Slither/Super -> Guardians of the Galaxy Gareth Edwards: Monsters -> Godzilla ja tuleva Star Wars Rogue One ja näitä esimerkkejähän riittää. Joskus lopputulos onnistuu, joskus ei.
Noniin, nyt se on nähty, Tennispalatsissa kolmossalissa 2D-painos. Vanhalle koiralle ei pudonnut, ne 70-80-lukujen Star Warssit ovat ne ainoat oikeat edelleen... Hienohan tämä oli mutta "sielu" puuttui, tapahtumia toisensa perään autopilotilla eikä päätään juuri tarvinnut vaivata. Suorastaan törkeästi kopioitiin ensimmäistä elokuvaa, niin paljon löytyi yhtäläisyyksiä. Menee kategoriaan viihdyttävä "kesäleffa" joka nyt vaan sattui tulemaan talvella. 2,5/5
No jaa tämä oli sentään parempi kuin esiosat joita ei jaksanut katsoa puolta tuntiakaan. Tätä jaksoin sinnikkäästi katsoa jopa ruhtinaalliset 90 minuuttia. Mitään ihmeellistähän tämä ei ainakaan siihen mennessä tuonut. Alkuperäiset 70/80 luvun star warsseissahan oli tehosteet tavallaan aikaansa edellä ja ne olivat hienoa katsottavaa silloin. Mutta uudemmissa ei tälläistä ihmettä ole ollut ja kun tarina niissä ei koskaan ole ollut kummoinen niin käteenhän ei oikeastaan jää mitään. annan kun en tälle ihan yhtäpistettä kehtaa antaa toisin kuin esiosille.
Ai olivat aikaansa edellä? Mitä nyt mullistivat elokuvien tehostetekniikat totaalisesti, mutta mitä pienistä...
Muutaman paskan leffan olen teatterissa käynyt katsomassa, mutta en ikinä ole lähtenyt pois kesken näytöksen. Kotona olen keskeyttänyt elokuvan katsomisen, kun ei vaan ole pystynyt katsomaan loppuun. Hienoa, että jotkut menevät teatteriin, maksavat ja sitten toteavat, että leffa ei miellytä ja poistuvat kesken näytöksen. Vai näitkö teatterissa
Jeps. Mutta se, että olisivat oikeasti mullistaneet ne (vaseliinia linssissä ei niin mullistavaa ole ), niin olivat sen verran fiksuja, että osasivat pieniä kikkoja käyttää, jotta efekteistä saatiin hienompia. Avaruustaisteluissa taisi se isoin juttu olla, että sen sijaan, että aluksia olisi liikuteltu, niin liikutettiinkin kameraa. Eli vähän kuin teinipoika ja käsi. Vai menikö vitsi ohi? Moni meistä kuitenkin muistaa Star Warsien efektit näiden uusintapainoksien myötä. Harvalla on muistissa alkuperäisversion efektejä. En toki mitään halua ottaa Star Warseilta pois, olivathan ne ylivoimaisesti hienoimpia efekteiltään, mitä oli nähty, mutta ei niissä oikeastaan mitään mullistavaa ollut, ne vain tehtiin huolella ja ajatuksella.
No vaseliini linssissä ei ihan riitä tällaisten leffojen kanssa. Lucas perusti ILM:n siksi, että sellaista tehostepuljua ei mistään löytynyt, joka olisi tehosteista selvinnyt. Kameraa liikuteltiin juu, tietokoneohjatusti. Tuo vaati uuden kehittämistä. Stop Motion -animaatiota kehitettiin (Go Motion).
Netistä löytyy ne alkuperäiset alkuperäisillä efekteillä. Pitikin lucasin ne pilata. Vähän sama kun vetästäämpäs vähän meikkiä Mona Liisalle.
Itse kummastan hiukan ajatusta, jos sanoo: "ettei tässä ollut sitä sielua". Minusta tässä juuri oli sitä Star Wars-sielua enemmän kuin edellisissä kolmessa yhteensä! Sitä en kiellä, että vanhoja elokuvia oli kopioitu aivan liikaa ja näin ollen jatkumona tähtiä antaisin leffalle about 2/5-tähteä. Mutta jos elokuvaa ajattelee yksittäisenä/ reeboottina niin olihan tämä aivan huikea 5-tähden elokuva! Seuraavaan Episodiin täytyy kyllä löytyä uutta juonta, toista kertaa ei parane katsojaa aliarvioida!
Olen jo täysin unohtanut ne edelliset episodi 1-3 räpellykset ja vertasin tätä uusinta suoraan niihin vanhoihin jotka katsoin kertaukseksi ennenkuin teatteriin menin. Nykäsin netistä ne unaltered/despecialized versiot sitä varten. Sielua riitti vaikka kauhalla jakaa.
Luen juuri hirvittävän huonoa(* novelisaatiota tuosta elokuvasta ja se selittää pari juttua ainakin, mitä leffassa ei viitsitty selittää, mutta moni asia jää myös selittämättä. Kirja perustuu ilmeisesti viimeistä edelliseen käsikirjoitusversioon, joten pari kohtausta menee jopa hieman eri tavalla. *) hirvittävä huonous on elokuviin perustuvien kirjojen perustaso - vastaavaa Solomon Kane -kirjaa koetin aikoinaan lukea, mutta oli pakko lopettaa, kun kirjailija oli käytännössä vain kuvannut joka ikisen elokuvan kohtauksen niin tarkasti kuin osasi ilman, että lisäsi mitään uutta syvyyttä tarinaan (Howardin alkuperäiset Solomon Kane -tarinat ovat luonnollisestikin ihan eri maata, eli kelpo novelleja).