Täytyy suositella tuttavani kirjoittamaa HDR-artikkelia: http://www.v-net.tv/the-state-of-hdr-in-broadcast-and-ott
Mitähän ihmettä tuokin on etteivät masteroi suoraan 4k:na projektejaan. Eikai tuo nykyään vaadi kuin file valikosta -> new project ja 4k
Nonnih, Foxin jenkkihemmo vahvisti just Twitterissä minulle, että Foxin ekan aallon Ultra HD Blu-rayt ovat 2K-masterista skaalattuja. Samaan hengenvetoon hehkutti, että HDR on tärkeämpi kuin resoluutio. Mikäs siinä, mutta minua kyllä hieman kismittää ajatus feikki-4K:sta.
Samaa infoa näyttäisi olevan tässä ketjussa eli Foxin ensimmäiset UHD-nimikkeet olisivat 2k upscalea. Eka postauksesta löytyy jonkin sortin lista, johon on kerätty aidosta 4k-tuotantoputkesta tulevat UHD-nimikkeet. Tällä hetkellä näitä olisivat vain: The amazing Spider-man 2 Chappie Hancock The maze runner Pineapple express Salt The Smurfs 2 Kaikki ilmeisesti Sonyn nimikkeitä. Esim. Warnerilta tuleva uusi Mad Max ei kuulu "aitojen" 4k-nimikkeiden joukkoon tai Foxin Martian.
The Maze Runner on kuvattu suurimmaksi osaksi Arri Alexalla 2.8K:na. Pineapple Express on masteroitu digitaalisesti 2K:na. Salt ja The Amazing Spider-Man 2 on kuvattu filkalle, ja niiden DI tehtiin 4K:na, mutta jotenkin on vaikea uskoa, että hämiksen VFX-putki on ollut 4K:ta alusta loppuun. Saltissa ei liene hirveästi digitaalikuvastoa? Enemmän epäilyttää The Smurfs 2; live action on kuvattu 4K:na Sony F65:llä ja leffa on masteroitu digitaalisesti 4K:na... mutta CGI 4K:na? Enpä sitten tiedä. Hancock: kuvattu filkalle, 4K digitaalimasteri. Mutta CGI? Chappie: live action sekaisin 4K:ta ja HD:ta, 4K digitaalimasteri.
Mielenkiintoista. Eli yhdestäkään nimikkeestä ei uskalla varmuudella sanoa, että onko kaikki mahdollinen lähdemateriaali ja jälkikäsittely tapahtunut vähintään 4k -tasolla. Asiaa mutkistaa vielä sekin, että nykyleffoissa hyödynnetään erikoisissa kuvakulmissa aika paljon kaiken maailman pienikokoisia action-kameroita, joiden resoluutio voi olla vain 1080p -tasoa. Mistä tulee muuten joidenkin kameroiden 2.8K -tarkkuus? Onko kennon muoto tai kuvasuhde suunnilleen 35mm filmiruudun muotoinen eli ylimääräiset 0.8K:ta ovat vain lisäpikseleitä vertikaalisuunnassa ja niitä ei kuitenkaan hyödynnetä lopputuotteessa, kun kuvaus rajataan esim. 1.85:1 -kuvasuhteeseen. Anamorfisella linssillä tosin saadaan scope-kuvasuhteessa varmaan lähes kaikki 2.8 koota hyödynnettyä.
Pistää kyllä miettimään että missä määrin oikein kannattaa vielä 4k laitteisiin panostaa. Itsellä tykin vaihto voisi teoriassa olla edessä tämän vuoden aikana, mutta hinnat taitaa vielä loppuvuodestakin leijua siellä +5000€ jopa uusilla DLP 4k tykeillä. Sekä se että onko edes kuvanlaadullisesti DLP 4k tykki parempi kuin vaikka sitten Epsonin 9200 sarja... Onko Pteittisellä tietoa tarkemmin hintatasosta mihin uudet Optoman ja Benq laittee asettuu?
Alexan 2,9k reso on siis vaakareso. Pystyreso määräytyy sit kuvasuhteen mukaan ja käytetäänkö anamorfisia laseja. Arrin kameroiden suosio kalleissa tuotannoissa kertoo jotaan siitä, et kamerassa arvostetaan muita ominaisuuksia kuin äärimmäistä resoluutiota. En pitäisi ihmeenä, jos suurimpien blockbustereiden cgi olis viime vuonna tehty jo 4k:na. Noissa kun miljuuna sinne tänne ei niin merkkaa. 2k dci:ssä on väri-informaatiota vaikka 1.85-leffalle 3x1998x1080x12=77 megabittiä per freimi. Bd:ssä on (1920x1038+2x960x519)x8=25 megabittiä. Uhdb:ssä sitten 10-bittisellä masteroinnilla (3840x2076+2x1920x1038)x10=120 megabittiä. Vaikka konvertoinnissa aina hukataanki paljon kaikkea, niin huoletta voi sanoa, et uhdb:ssä on yli kaksinkertainen määrä infoa 2k-dcillä verrattuna bd:hen.
Lionsgaten leffat: Sicario, The Last Witch hunter, Enders Game, Expendables 3 Mites näiden 4K masterointi?
Ei se raha niinkään (ja miljuuna ei riitä), mutta ne tuotantoaikataulut. Tiedän vain kaksi blockbusteria, joissa VFX-putki oli 4K tai parempi: Interstellar ja Tomorrowland. Mistään muista en ole löytänyt vahvistettua tietoa 4K-putkesta.
Enders Game: live action 5K, VFX-putki 2K, viimeistelty 2K:na Sicario: live action 3.4K, viimeistelty 4K:na, ei tietoa VFX-putkesta Expendables 3: live action 4K/5K, viimeistelty 4K:na, ei tietoa VFX-putkesta The Last Witch Hunter: live action 3.4K, viimeistelty 4K:na, ei tietoa VFX-putkesta
2K -> 4K hyppäyksessä laskettavan datan määrä karkeasti noin nelinkertaistuu. Ei nyt ihan käytännössä, mutta melkein. Eli efektien renderöinnin vaatimiin laskutoimituksiin kuluu joko nelinkertainen aika, tai sitten pitää ostaa nelinkertainen määrä kapasiteettia saadakseen materiaalit normaalissa ajassa pihalle. Ensimmäisessä vaihtoehdossa ongelmaksi muodostuu, että laskentaan kuluu aikaa jo 2K tarkkuudellakin lukuisia satoja tunteja, toisinaan yli tuhatkin. Toisekseen, onko kenelläkään rendauspajalla (jotka ovat yleensä ulkoistettuja konefarmeja) noin paljon kapasiteettia reservissä odottamassa, että homma olisi mitenkään mahdollista hoitaa 2K rendausta vastaavassa ajassa? Tuskin, vaan eiköhän isot firmat buukkaa nykyiselläänkin koko firman täyden laskentakapasiteetin käyttöönsä saadakseen 2K matskut pihalle niin nopeasti kuin mahdollista. Eli lopputulos sitten kallistuisi sinne aikataulujen venymisen puolelle (nelinkertaisen hinnan ohella).
^ Tuohon liittyen, luin varsin mielenkiintoisen jutun Interstellarin digitaalikuvastosta (joka rendattiin IMAX-resoluutiossa). Muistanette sen valtavan aallon, joka trailerissakin nähtiin? Tavallisesti sellainen sekvenssi tehdään laittamalla ensin peruspalikat ja matikka sisään, ja lisäämällä matskua pikkuhiljaa jokaisen rendauskerran jälkeen seuraavaa ajoa varten. Tällä kertaa sekvenssin yhteen rendaukseen meni puolitoista kuukautta, joten aikaa riitti vain kolmeen yritykseen. Mahtoi siinä jänskättää kolmannen ajon hyrähtäessä käyntiin.