Mistähän mahtaa johtua, että noin 80 prosentissa elokuvia casting-tehtävää hoitaa nainen? Tämän voi todeta seuraamalla lopputekstejä. Onko kyse tasa-arvosta? Useimmiten tärkeimmissä tehtävissä, kuten tuottaja, ohjaaja, käsikirjoittaja ja leikkaaja, on aina mies, joten ehkäpä tuollaiseen vaatimattomampaan tehtävään kelpaa nainenkin, eikä studiota voida sitten syyttää syrjinnästä. Sivuosa- ja muiden näyttelijöiden valinnalla kun ei taida olla niin väliä...
Mitä helvettiä nyt taas? Roolitus on varsin oleellinen asia elokuvissa, joten outo katsantokanta pitää sitä minään sukupuolisuojatyönä. Aivan aiheesta arvostuksen nostamisen ja mahdollisen Oscar-kategoriankin puolesta on kampanjoitu.
Facepalm. Samppa jo sen sanoikin, miten niin roolitus ei ole oleellinen asia elokuvassa? Ja millä perusteella leikkaaja on edes tärkeämpi kuin roolittaja? Sanoisin, että hyviä leikkaajia löytyy helpommin. Kannattaa myöskin esim. tutustua asiaan ennen kuin ihmettelee, roolittaja(t) työskentelee läheisesti ohjaajan, tuottajan ja näyttelijöiden kanssa, ollen mukana myös näyttelijöiden sopimusten teossa. Ja millä perusteella roolittajalla ei olisi mitään tekemistä pääroolien suhteen? Tai millä perusteella sivuroolit eivät olisi tärkeitä? Ja jonkun pitää muutenkin ne pikkuroolit roolittaa eikä ole mitenkään pieni tehtävä löytää jonkun parinsadan harrastelijanäyttelijän joukosta se yksi, joka osaa sanoa kaksi repliikkiä kameran edessä. Roolittaja on kuin firman rekrytoija ja sanoisin, että on aika tärkeää saada osaavia tyyppejä töihin, koska loppupeleissä firma/elokuva on yhtä hyvä kuin sen tekijät. Muutenkin tuo käsityksesi tasa-arvosta on aika mielenkiintoinen, jos leikitään että roolittaja olisi paska homma niin, millä perusteella on tasa-arvoista antaa kaikki hyvät hommat miehille ja sitten 80 prosenttia huonoista hommista naisille? Eihän tuossa logiikassa ole edes järkeä. Tuliko muuten mieleen, että ehkä naiset ovat vain parempia roolittamisessa kuin miehet, joten ehkä nuo paikat on jaettu kyvykkyyden perusteella? Tässä on hyvä linkki, jonka perusteella voi lähteä tutustumaan aiheeseen http://www.media-match.com/usa/jobtypes/casting-director-agent-jobs-402689.php
Niin kauan kuin roolittajia on elokuvissa kreditoitu, tämä on tapahtunut aina alkuteksteissä. Se, että enemmistö roolittajista on naisia, ei ole arvostuskysymys. Ei siten, että kyseistä tehtävää tai naisia yleisesti vähäteltäisiin. Luulisin naisten hakeutuvan tai päätyvän valitsemaan näyttelijöitä siksi, että naiset ovat keskimäärin miehiä parempia ihmistuntijoita. Naiset ovat tutkitusti sosiaalisesti älykkäämpiä, sekä empaattisempia, mikä helpottaa aivan olennaisesti rooleihin eläytymistä ja näyttelijäehdokkaisiin samaistumista.
Yleltäkin vuosi sitten tullut Casting By-dokumentti kertoo roolittajien historiasta USA:ssa. Kannattaa katsoa jos aihe kiinnostaa. http://www.imdb.com/title/tt1293751/reference
Taitaa roolittajan tehtävä olla sillä tavalla häilyvä että pääroolit määrää studio ja ohjaaja ja sitten sivuosat roolitetaan roolittajan toimesta.... Onneksi esimerkiksi Matrixin roolitus oli sellainen kuin oli..kaikki kolme pääosan esittäjää olivat todella ikonisia sen ajan sankarin arkkityyppejä! En usko että siihen sotkemaan päästettiin ketään roolittajaa... jos jatketaan Wachowskien elokuvilla niin Cloud Atlaksessa roolitus ei ollut kovin huippua ja siksi elokuva ei aivan kirkkaimmalle pallille noussut vaikka tarina oli mahtava! Sitten taas Total Recallin uusintaversion roolitus oli ihan pielessä ja siksi tulos oli pannukakku. Varmasti monesti roolitus on kuin toimistotyötä eli soitellaan tyypeille ja kirjoitetaan sopimuksia ja ohjaaja ei tiedä höykäsen pöläystä koko asiasta ennen kuin kuvauspaikalla... En voisi muuten uskoa että vaikka Stanley Kubrick olisi antanut roolittamisen kellekään muulle kuin itselleen!
Dokkarin nimeksi olisi sopinut paremmin Casting by Marion Dougherty. Se keskittyi lähinnä kyseisen akan kehumiseen, ja kylläpä Dougherty oli itsekin tietoinen omasta erinomaisuudestaan. Nainen on varmastikin paras naisosien roolittamiseen, mutta soveltuvuutta miesosien roolittamiseen epäilen vahvasti.
Sinulla on nähtävästi jokin ongelma naisten kanssa, kun et vaan voi hyväksyä, että naiset ovat jossain hyviä. Marion oli ihan tarkoituksella tuon dokkarin pääosassa, koska oli merkittävä tekijä alalla. Ja jos epäilet naisen kyvykkyyttä roolittaa miehiä niin kannattaa katsoa vaikka IMDB:stä elokuvia, joiden roolittamisessa Marion on ollut mukana (http://www.imdb.com/name/nm0234864/?ref_=ttfc_fc_cr98). On meinaan ollut roolittamassa aika paljon miesvaltaisia filmejä, jotka ovat myös menestyneet. Ehkä tunnetuin ja rahallisesti menestynein elokuvasarja, jossa hän oli "casting director" on Tappava Ase -leffat 1-4 ja löytyy tuolta tukku muitakin miesvaltaisia leffoja hänen ansioluettelostaan.
Näyttää siltä, että dokumentti tehtiin hyvitykseksi siitä, että Dougherty ei saanut elämätyö-Oscaria. Se, että Academy ei jaa Casting-Oscaria, kertoo tehtävän arvostuksesta. Mikään ei todista, etteikö miesroolittaja olisi voinut valita yhtä hyviä (vaikkakaan ei välttämättä samoja) näyttelijöitä Doughertyn elokuviin. Elokuva-ala on sisäänlämpiävä, mitä dokumentti selvästi todisti: kaikki kehuvat toisiaan.
No eipä oikeastaan. Oscareita jaetaan lähinnä taiteellisten ja luovien saavutusten perusteella ja roolittaminen ei oikein ole kumpaakaan. Se ei tarkoita etteikö heidän työllään olisi merkitystä tai etteikö heitä arvostettaisi. Luuletko ettei parhaiden työntekijöiden etsiminen ja löytäminen ole tärkeää tai vaativaa? Roolittaja voi yhtä roolia varten joutua käymään läpi satoja, jopa tuhansia esiintymisiä/nauhoja läpi, jotta hän pystyy karsimaan ja lopulta esittämään kourallisen vaihtoehtoja ohjaajalle, jonka kanssa hän käy vielä ne muutamat viimeiset vaihtoehdot läpi ennen lopullista valintaa. Valinnan jälkeen pitää vielä olla mukana sopimuksen teossa. Sitten sama homma uudestaan seuraavaa roolia varten. Ihan helppoa hommaahan tämä... Sinun logiikalla voisi sanoa, että näyttelijöiden agentteja ei arvosteta, koska eivät saa Oscaria. Yhtä hyvin voisi sanoa: mikään ei todista, että miesroolittaja olisi voinut valita "yhtä hyviä" näyttelijöitä Doughertyn elokuviin. Tai voisi sanoa, että mikään ei todista etteikö arpomalla oltaisi saatu yhtä hyviä näyttelijöitä rooleihin. Huomaatko tällaisen argumentoinnin heikkouden? Miksi on niin vaikea uskoa, että joku nainen voisi olla alansa huippu? Höpöhöpö, tämän dokumentin idea oli kertoa roolittamisesta sekä eräästä alaan vaikuttaneesta, merkittävästä henkilöstä. Luuletko, että tätä tarkoitusta varten olisi kannattanut haastatella ihmisiä, jotka haukkuvat alaa/toisiaan/edesmennyttä henkilöä? Se ei oikein palvelisi tarkoitusta tässä tapauksessa. Konflikteja löytyy alalta kuin alalta.
Jos elokuva floppaa, ketä osoitetaan sormella? Roolittajaako..? Roolituksella on toki oma merkityksensä, mutta sitä ei pidä korostaa liikaa. Pienet sivuosat tahtovat hukkua massaan, eikä niihin kiinnitä niin huomiota. Tärkeintähän ovat johtavat roolit... Liika kehuminen pistää aina silmään. Doughertyn lisäksi olisi voitu kehua myös jotakin toista roolittajaa. Jos minkä hyvänsä dokumentin halutaan olevan objektiivinen (puolueeton), siinä pitäisi esittää asioita myös ei niin kehuvalla kannalla. Lähes kaikista elokuva-alaa käsittelevistä dokumenteista puuttuu kriittisyys henkilöitä kohtaan. Myönteiset puolet tuodaan toki esiin, mutta jos jotakin negatiivista sanottavaa olisi, siitä vaietaan visusti. Siinä kerrotaan silloin vain osa totuudesta.
Tom Donahuen dokumentti roolittajana puoli vuosisataa toimineesta Marion Doughertysta tänään uusintana YLE Teemalla klo. 12.05 ja 30 päivää YLE Areenassa.