Anamorfiset linssit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana E-mies, 09.12.2011.

  1. Aceman

    Aceman Shot down in flames!

    Liittynyt:
    23.02.2000
    Viestejä:
    3 603
    Saadut tykkäykset:
    149
    Allekirjoittaneella on tuo kaukarilla varustettu R-malli. Tyytyväinen olen ollut.
     
  2. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Onkos tietokoneelle (Windows 8.1, ei mitään mediafrontendiä) olemassa jotakin kikkaa, millä työpöydän saisi pakotettua 1920x800 resoluutioon siten, että Sonyn tykin v-stretch osaisi leikata ja venyttää kuvan oikein (eli siten että task bar ja ikkunoiden normaalit sulkemispainikkeet jäävät aina näkyviin) a-linssin kanssa? Siis joko mustat palkit lisäämällä tai ilman, kumpi nyt sitten vaan toimii.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Kyllä vain. Näytönohjaimen asetuksista saa laitettua tuon resoluution. Se vain riippuu vähän, että mikä näytönohjain on, että mistä päin asetuksia se laitetaan. Itse sain pienen tappelun jälkeen homman toimimaan. Pelejäkin on erimukava pelata noin. Tosin se on vaatinut pelien kanssa säätämistä. Eli kaikki pelit eivät ainakaan meikäläisellä suostu alistumaan tuohon resoluutioon, vaan pakottavat 16:9 -suhteen reson. Jotkut saa asetustiedostoista kikkailtua toimimaan ja toiset taas eivät toimi millään ilveellä.
    Myös Powerstripillä sen pitäisi onnistua. Itse en ole sitä kuitenkaan kokeillut.
     
  4. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Ok, eli onnistuu ihan vaan resoluution vaihtamalla. Hyvä juttu.
    Mietin vaan ettei Sony vahingossa yrittäisi leikata sen 1920x800 input-resoluution reunoista vielä toisetkin 140 pikselin kaistaleet tms....
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Ei, koska tuon custom resoluution saa tehtyä siten, että näytönohjaimen ajuri käytännössä käyttää 1920x1080 resoa ja luo siihen ylös ja alas mustat palkit. Joten tykki tunnistaa sen normaaliksi hd-resoksi. Windows kuitenkin luulee reson olevan se 1920x800.
     
  6. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Olenkohan tehnyt jotain väärin. Lähtöolosunhteet ovat seuraavat. kangas 16:9 leveys 2,8 m. Tykki panasonic ae-pt 2000. Anamorfinen linssi p-100. heittoetäisyys n. 4,5 m.

    Aikaisemmista keskusteluista olin ymmärtänyt, että zoomaus ja a-linssi ovat vaihtoehtoisia toisilleen. Itselläni tämä ei toimi. Kun laitan bluraystä 21:9 kuvan tulemaan kankaalle ja r-linssi on asennossa pass ja zoom on nollassa niin kuva tulee kankaan keskelle niin, että ylös ja alas jää n. 50 cm valkoista kangasta näkyviin. Kun nyt valitsen tykistä v-stretch asennon niin kuva kyllä venyy pystysuunnassa mutta se ei surrennu niin, että täyttäisi koko kankaan pystysuunnassa. Nyt sitten valitsen a-linssistä asennon w ja kuva venyy 21:9 muotoon. Jotta saan sen täyttämään koko kankaan vaakasuunnassa joudun käyttämään zoomia. APUVA

    Pitäisikö v-stretchissä olla jokin säätö jolla kuvaa saisi venytettyä lisää vai mistä on kyse??
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    No tuossahan se virhe on. Sulla on kangas väärällä kuvasuhteella. Anamorfista linssiä tarvitaa 2.35:1 (21:9) eli scope-kuvasuhteen kankaalla. Sinun kankaasi on flat (16:9), jolloin anamorfisella ei ole mitään virkaa - eikä zoomiakaan tarvita, koska kaikki materiaali katsotaan tykin kuva samassa asennossa.

    Niinhän ne on - scope-kankaalla. Minä käytän tykin (JVC X35) huomattavan laajaa zoomia kuvasuhteen mukaan flat/scope. Jälkimmäisellä kuvasuhteella zoomaan kuvaa reilulla kädellä.
     
  8. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jäi manitsematta, että ennen tykitystä olen kelannut kangasta sisään niin, että se muodostaa (suunnilleen) 21:9 kuvasuhteen (leveys 2,8 ja korkeus 1,2 m). Silti sama ongelma. En saa kuvaa täyttämään koko ym. kuvaosuutta ilman zoomia. Ja edelleen sama kymysys. Piäisikö anamorfisen linssin kanssa käyttää zoomia vai ei. Yksi vaihtoehto on siirtää tykki niin kauas, että kuvan korkeus on tuo 120 cm.
     
  9. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ei. Anamorfinen linssi on CIH-ratkaisuja varten. Kuvan korkeus ja sijainti kankaalla on aina vakio. Flat-materiaali ja scope-materiaali näkyvät saman korkuisina aina. Kun katsotaan flat-materiaalia, linssi nostetaan pois kuvan edestä. Kun katsotaan scope-materiaalia, linssi lasketaan paikalleen. Näin rautalankamallissa.

    Anamorfisen linssin kanssa ei ole tarkoitus käyttää projektorin zoomia, muttei myöskään kangasta, jonka korkeus on mitään muuta, kuin vakio.

    Sinun ongelmasi johtunevat siitä, että sinulla ei ole CIH-ratkaisua eli Constant Image Height -ratkaisua. Kankaan rullailu edestakaisin muuttaa kuvan korkeutta. Kenties joku minua kokeneempi osaa sanoa, mitä tuollaisessa tingelitangeli-ratkaisussa olisi parasta tehdä.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2015
  10. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Voisitko tarkentaa mitä CIH-ratkaisu tarkoittaa käytännössä. Onko se tykin, kankaan vai soittimen ominaisuus, joka minulta puuttuu.
     
  11. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Constant Image Height = Kuvan Korkeus on Vakio, noin vapaasti kääntäen.

    Vilkaise tämän artikkelin kuvia. Kangas on scope-suhteen kangas ja kiinteä, ei rullattava.. Kuvissa on sekä scope-, flat-, että academy-formaatin kuvaa (viimeinen on vanha kuvaputkitelevisioista tuttu neliskanttinen 4:3). Se, mikä ei muutu, on kuvan korkeus. Flat ja Academy -kuvasuhteen materiaali näytetään sellaisenaan, ja kankaan tarpeeton osa leveyssuunnassa peitetään maskeilla. Scope-materiaalilla (ensimmäinen kuva) maskit poistetaan ja kuva tulee anamorfisen linssin läpi, jolloin koko kankaan leveys saadaan käyttöön.

    Sama ratkaisu on käytössä kaikissa elokuvateattereissa. Kuva.

    Anamorfisen linssin pointti on nimenomaan scope-suhteen kangas. Kun kangas ja kuva on scope-suhteella, kuvaa on välttämätöntä siirtää tai venyttää. Siirto voidaan tehdä zoomilla, jolloin ongelmina on mahdollinen uloszoomattujen mustien palkkien näkyminen ja valotehon kärsiminen. Anamofisella kuva puolestaan venytetään, jolloin näitä ongelmia ei tule (linsseissäkin on lieveilmiönsä).

    Kyseessä on "kankaan ominaisuus", tavallaan, ja se, mitä sinulta puuttuu, on 2:35 suhteen kangas. Sen linssin pointti on nimenomaan mahdollistaa sekä flat- että scope -suhteen materiaalin katselu samalta kankaalta ilman, että kuvaa on joka kerta säädettävä projektorista uusiksi. Linssi vaan eteen/pois sen mukaan, kumpaa katsotaan.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2015
  12. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei jymmärrä. Mikä ero on siinä onko minulla 21:9 kangas vai rullaanko kankaan tuohon kokoon? Se ei muuta sitä tosiasiaa, että jotta saan kuvan pystysuunnassa täyttämään 21:9 kankaan minun on käytettävä zoomausta. Ehkä v-stretch onkin väärä valinta projektorista. Pitäisköhän käyttää 4:3 asetusta??
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Se muuttaa kahta asiaa:
    1) kankaasi korkeus ei ole vakio, kuten anamorfinen linssi olettaa sen olevan venyttäessään kuvaa leveyssuunnassa,
    2) kuvasi geometrinen keskipiste ei ole vakio, ellei kankaasi rullaudu sekä ylä, että alapuolelta, jolloin flatilla keskelle kangasta kohdistettu kuva ei olekaan keskellä kangasta enää scope-asennossa.

    Kokeile huviksesi laittaa se kangas siihen scope-asentoon ja säädä tykistä kuva oikean korkuiseksi flatilla kuvasuhteella. Kun tämä on tehty, vaihda scope materiaaliin, linssi eteen ja tykistä pystyvenytys päälle. Toimii ilman zoomia. Ongelmat alkaa, kun rullaat sen kankaan auki.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2015
  14. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos tässä ei käytetä zoomia niin olen pudonnut kokonaan kärryiltä. Mikäli käytetään zoomia niin asia on selvä.
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Lyhyesti sanottuna: sinun pitää katsoa myös 16:9-elokuvia siten, että kangas on rullattu 2,35:1 -asentoon ja peittää reunojen vaaleat palkit vaikka verhoilla. Eli zoomia ei käytetä, vaan kuva muutetaan vain linssin avulla. Se on koko anaformisen linssin pointti. Zoomaaminen on se toinen vaihtoehto ja silloin voit käyttää 16:9 -kangasta ihan sellaisenaan 16:9 -kuvalle ja sitten rullata se 2,35:1 -suhteeseen scope-kuvalle. Mutta se ei ole se, mitä a-linssillä haetaan ja sellaisessa tapauksessa linssi onkin turha. Eli kyllä, jos nyt mietit sitä, että eikös tuo sitten pienennä 16:9 -kuvaa, niin pienentäähän se. Senpä vuoksi monet hankkivatkin sitten isomman kankaan, jos se vain on mahdollista.

    Itse tein siten, että hankin 100" 16:9 -screenin tilalle suunnilleen saman korkuisen (noh, vähän korkeamman) 2,35:1 -suhteen moottoroidun valkokankaan. Eli kuvan korkeus säilyi about samana, mutta leveyttä tuli mukavasti lisää. 16:9-ohjelmilla (kuten tv-sarjat) kuva on siis suunnilleen saman kokoinen kuin aiemminkin ja valkokankaalla on vaaleat palkit reunoilla, jotka peitän verhoilla. 2,35:1 -ohjelmilla verhot voi sitten vetäistä pois ja kuva täyttää koko valkokankaan.

    Se, mitä olet nyt tehnyt (tai ainakin siltä vaikuttaisi) on se, että oletkin käyttänyt CIW-menetelmää (constant image width) eli olet pitänyt kuvan leveyden samana, mutta muuttanut sen korkeutta. Eli juuri päin vastoin kuin, mikä olisi tarkoitus. On myös paljon ihmisiä, joiden mielestä CIW on parempi kuin CIH, mutta a-linssin avulla haetaan juuri tuota CIH-ratkaisua.
     
  16. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
  17. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Sain vastauksen linssin valmistajalta. menettely on seuraava.
    0. rullataan kangas sisään niin, että se muodostaa scope kuvasuhteen (itselläni 2,8 x 1.2 m)
    1. soittimeen scope formaatin elokuva ja heijastetaan kankaan keskelle ja linssi asennossa pass ja zoom nollassa (kuva niin pieni kun mahdollista)
    2. poistetaan kuvan ylä- ja alareunan harmaat palkit tykin, soittimen tai jonkin muun laitteen avulla ( itselläni v-stretch tykissä)
    3. zoomataan (suurennetaan) kuva niin, että se täyttää koko kankaan kuva-alan pystysuunnassa
    4. linssi w-asentoon ja voila meillä on scope formaatin kuva

    Alunperin olin eri keskusteluista ymmärtänyt, että zoomausta ei käytetä missään vaiheessa ja siksi sekaannnus. Jos todella haluttaisiin toteuttaa (itselläni) scope kuva kokonaan ilman zoomia (lue suurennus) niin tykki pitäisi siirtää n. 5,8 m päähän kankaasta mikä sinänsä ei liene huono asia jos tila ja tykin valovoima riittää.

    Näin olen toiminut ja ei valittamista. Kun sitten katson 16:9 kuvaa niin rullaan kankaan alas. Vähän hankalaa ehkä mutta arvostelijat huomioikaa tämä on eka tykkini ja kun kokemusta kertyy niin saapas nähdä.
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tottakai sitä zoomia tarvitaan silloin, kun kuva pitää sovittaa kankaalle alunperin. Sen sijaan kun se zoomi on kertaalleen ruuvattu kohdalleen, niin sitten siihen ei tarvitse enää koskea, jos kangas on scope ja käytössä on anamorfinen linssi.

    Ja säädät kuvan uudestaan kohdalleen, mitä ilmeisimmin, koska kuvan korkeus ei kasva muualta, kuin alalaidasta?
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Totta kai zoomia pitää käyttää siinä tilanteessa, kun 2,35:1 -kuva asetetaan kohdalleen 2,35:1 -kankaalle. Sen jälkeen zoomiin ei enää tarvitse koskea, mikäli samaa kangaskokoa käytetään kaikille kuvasuhteille.

    Nyt kuitenkin teet siten, että käytät koko kangasta 16:9 -kuvalle. Siinä ei ole mitään väärää ja saahan sillä suuremman kuva, mikä on hyvä. Mutta saman asian saisit silloin tehtyä myös ilman a-linssiä. Tokihan saat linssillä kaikki tykin pikselit käyttöön ja pääset eroon mustista palkeista, mikä varmasti jo sinänsä on ihan jees. Mutta nyt periaattessa joudut näkemään kaksinkertaisen vaivan kuvan säätämisessä verrattuna tilanteeseen, jossa käyttäisit pelkkää zoomia tai a-linssiä.

    Pääasia, että olet kuitenkin itse tyytyväinen. Voit ajatella kuitenkin nykyisen tilanteesi siten, että saat maksimikuvan molemmilla kuvasuhteilla, mutta joudut sitä varten vain näkemään hieman ylimääräistä vaivaa.
     
  20. pyorahullu

    pyorahullu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2015
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    2
    Joo. Näinhän se on. Se miksi hommasin 16:9 kankaan on rahnasta kiinni. Ehkä tulevaisuudessa hommaan scope kankaan ja pääsen n. 3,5-3,7m leveään kuvaan. Se vaatinee myös modernimman tykin. Näin ainakin arvelisin. Toisaalta kuvakoon korkeuden muuttaminen nykyisestä 16:9 kuvakoosta vaatii järjestelyjä huoneeseen (laitteet, keskikajari) katso liitettä WP_000099.jpg