Gabriel Knight 20th Anniversary Edition

Keskustelu osiossa 'PC-pelit' , aloittajana Recce, 28.12.2013.

  1. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Fuuuuckiiiing YEEEEEEEEESS!!!!!!!

    Vihdoin. :king:

    Jane Jensen on työstänyt kuulemma jo tovin päivitettyä versiota klassikosta. Sierra toimii jakelijana ja Jensenin oma firma tuottaa pelin. Kuulemma pysyy uskollisena alkuperäiselle joitain lisäyksiä lukuunottamatta. Firma joka teki Walking Deadiin ja Monkey Islandiin (uuteen) puheet, hoitaa myös tämän pelin. Julkaisu kuulemma 2014. Jensen uskoo että tulee vielä uusia GK tarinoita peleiksi.
     
  2. Burana

    Burana Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2001
    Viestejä:
    1 036
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tim Curry mukaan tai en ala.
     
  3. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Curry ei pysty nykyään enää puhumaan kunnolla.
     
  4. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Kyllä kai sitä nykytekniikoilla vois sen vanhan ääniraidan ehostaa mukaan. Toisaalta sen jälkeen pitäs muiden ääniraidat mukaistaa, ettei tulis Curryn äänet liian päälleliimattuna. Liekkö tässä vähän liian iso kakku suhteellisen pienelle kehittäjälle purtavaksi.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Uusimmassa Pelitissä oli arvostelu tästä. 80 pojoa sai. Kehut tulivat tarinasta ja tunnelmasta. Miinukset teknisestä toteutuksesta ja musiikista.

    Kuulemma hahmot ovat pökkelöitä polygonikulmioita, jotka eivät sovi muuhun grafiikkaan ja musiikki oli puolet ajasta ihan kuraa 90-luvun midipimputusta. Hahmojen toteutus kuulemma huonompaa kuin 20 vuotta sitten.

    Onkos kukaan pelannut tätä uutta versiota? Oletteko samaa mieltä Pelitin kanssa?

    Minulla jäi peli jostain syystä aikanaan väliin, vaikka kaikki muut seikkailupelit tulikin kahlattua läpi. Nyt kun Lucas on lopettanut vanhojen pelien uusimisen tyyliin Monkey Islandin remaket (DoTTilta vetäistiin johto seinästä juuri ennen valmistumista, pitäkää tunkkinne stana!) niin olisi mukava tätä kokeilla.

    En usko, että nuo asiat kauheasti haittaisivat ja arvostelussa sanottiinkin, että Gabriel-fani (voisi lukea myös, että vanhojen aikojen seikkailupelifani) voi lisätä sen 10 pistettä helposti tuohon arvosanaan lisää.

    Arvostelusta ei tullut ilmi, että oliko vanhassa Gabrielissa minkälaiset musiikit. Jos ne kerran tässä ovat huonot, niin olivatko alkuperäiset paremmat ja saisikohan niitä, tai niistä tehtyjä remakeja, mitenkään peliin mukaan?

    edit: 4000 täynnä! Wuhuu!
     
  6. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Olen pelannut jonkin verran Day1:stä, ja olen joku vuosi takaperin pelannut alkuperäisen läpi uusiksi, joten jonkinlaista näkökulmaa osaan tarjota. Hahmojen toteutus on mielestäni todella hyvää, kun vertaa esimerkiksi saman tekijäpumpun Cognition-seikkailupeliin, joka valmistui aika vasta. Tästä mielestäni nimenomaa puuttuvat hahmojen tönkköys, mitä Cognitionissa on aivan hirveästi - siihen on nyt oikeasti panostettu. Tokihan hahmojen liikkeet voisivat olla sulavampiakin, mutta allekirjoittaneelle ei enää hypi silmille - ainakaan Day1:ssa.

    Mielestäni musiikit on tuotu erittäin onnistuneesti tähän päivään - en voisi parempaa pyytää. Jopa sankarin pelätty ääninäyttely ei ole huonoa, vaan varsin hyvää. Pelkäsin tätä eniten, kun Curryn tulkinta on poissa. Mielestäni GK:n yksi suuri valtti erinomaisen tarinan lisäksi on tunnelmaa raudoittava hieno musiikki. Tarinasta tekee mielestäni terästä se, että historiallinen fakta yhdistetään fiktioon varsin onnistuneesti. Huumori on myös aika hulvatonta.

    Kaiken kaikkiaan mielestäni GK:n remake on ollut erittäin laadukas, vaikka vasta Day1:stä tässä hiihdellään eteenpäin. Tykkään.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Onpa mukava kuulla. :) Eli pelin voinee turvallisin mielin ostaa. :)
     
  8. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Kannattaa muistaa, että omaan arvioon väkisinkin vaikuttaa nostalgialisä - positiivisessa mielessä. Ensikosketus peliin tähän päivään tuotuna ja tarkasteltuna voi olla aivan erilainen. Jäävään siis itseni, että olisin vastuussa ostoksesi sinun kokemasta laadusta. Melkein jopa toivon, ettet perusta ostoksen tekemistä mielipiteeseeni.

    Tässä main score, miten itse olen sen alkuperäisesti kokenut:
    https://www.youtube.com/watch?v=Wxp2iIyxAqc

    Tässä main score Rolandin läpi:
    https://www.youtube.com/watch?v=LNaal2N0nww

    Tässähän tämä main score esittäytyy tähän päivään tuotuna:
    https://www.youtube.com/watch?v=gIfD_1Nce48

    Vaikea arvioida, miksi scorea tai musiikkia ylipäänsä kutsuttaisiin heikoksi - ehkä alkuperäiseen scoreen ei olla alunalkaen tyytyväisiä. Nämähän on näitä mielipidejuttuja. Itselleni Robert Holmesin sävellykset kyllä GK-peleissä toimivat - olivatpa ne sitten alkuperäis -tai tällä tapaa modernisoituja versioita.

    :)
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2014
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kyse ei niinkään ollut tuosta scoresta, vaan pelissä on paikkoja ja kohtauksia, joissa soi musiikki, joka ei Pelitin mukaan ensinnäkään sovi kohtaukseen millään tavalla ja toiseksi on muutenkin ala-arvoista pimputusta. Ja kun vähän nettiä tongin, niin löytyy myös muita samansuuntaisia kommentteja.

    Mutta toisaalta eipä se musiikki kokonaan peliä tee, mikä myös Pelitistä tuli ilmi.
     
  10. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Noniin. Nyt olen saikulla pelannut tätä peliä reiluun puoleen väliin. Voinen siis sanoa mielipiteeni. Jos se siitä vielä läpipeluun jälkeen muuttuu, niin käyn kommentoimassa lisää. Olen pelannut peliä Android-luurilla, jossa se on toiminut ihan ookoosti, välillä tosin voi olla jokin lataustauko vähän pitkä, mutta niitä on onneksi harvemmassa. Kertaakaan peli ei ole kaatunut tai Androidin takia huonosti toiminut. Ikävää vain on se, että puhelimen näyttö ei maailman suurin ole, mikä ehkä vähän syö fiilistä ja toisaalta kaikkia tavaroita ei helposti huomaa. Sairaalassa maatessa huomasin pelin Androidin kaupassa ja se olikin hyvää ajanvietettä. Nyt kotona joku toinen plättis olisi kyllä parempi.

    Olin Pelit-lehden arvostelun lukenut aiemmin, en tosin siitä enää kauheasti muistanut, ja yritin mahdollisimman puolueettomasti lähteä pelaamaan ja peliä arvioimaan.

    Laitetaan ensin miinuksia.
    -Heti alussa korviin särähti musiikki. Tämä oli tiedossa jo Pelit-lehdestä, mutta ajattelin etukäteen, että en ole mikään kultakorva ja sillä ei niin ole merkitystä. Vaan voi herra isä, miten noloa ja paskaa se välissä on ja kun musiikin volumekin on aluksi täysillä, niin tuntui, että pää räjähtää. Jokaisessa paikassa niin ei ole ja välillä musiikki on ihan hyvää. Mutta jo heti pelin alussa Gabrielin putiikissa oleva pimputus on lähinnä myötähäpeää aiheuttavaa. Tuntuu kuin joku teinipoika olisi yrittänyt träkkerillä jotain pimputella. Säädin volumen ihan pienelle, jolloin musiikki toimii taustalla kuten pitääkin eikä tule liiaksi esille. En tiedä perustuuko musiikki alkuperäiseen musiikkiin, mutta uusi on aika paskaa.
    -Ääninäyttely. En oikein ole vieläkään Gabrielin matalaan ääneen tottunut. Ja yleisesti ottaen ääninäyttely ei mitään loistotasoa ole. Tosin, kun siihen tottuu niin menettelee.
    -Pimputus, kun saa pisteitä. Tunnelma katoaa heti, kun teet jotain mikä vie vähänkin juonta eteenpäin ja peli palkitsee siitä ihmeellisellä pimputuksella. Aivan kuin et muuten itse ymmärtäisi, että teit jotain tärkeää. Tulee sellainen olo kuin pikkulapsi olisi onnistunut pallonheitossa ja sitä kehutaan käsiä taputtamalla "hyvä, hienoa, osasit heittää palloa!"
    -Keltaiset tekstit keskusteluissa. Näiden pelien yksi tarkoitus on keskustella henkilöiden kanssa ja yrittää löytää vihjeitä keskuteluista. Nyt peli näyttää heti keskustelun alussa, mitkä vaihtoehdot ovat tärkeitä ja mitkä vievät juonta eteenpäin. Teoriassa, jos keltaista teksiä ei ole, voit jättää keskustelematta hahmon kanssa kokonaan. Tuo siis syö ihan täysin sen ratkaisemisen fiiliksen, minkä normaalisti peleissä saa. Kun nyt näkee keltaisen tekstin ajattelee heti, että ahaa ok, nyt päästää taas eteenpäin, kyselenpä nuo muutkin asiat kuitenkin, ihan piruuttani vain. Kun Gabriel muutenkin kirjoittaa päiväkirjaansa ylös kaiken tärkeän, niin en ymmärrä, miksi noita keltaisia tekstejä pitää olla, mitään et kuitenkaan missaa, vaikka hätäisesti keskustelut lukisitkin.
    -Hahmojen animointi. Hahmojen kulmikkuus ei niin haittaa kännykän pienellä näytöllä, mutta animointi on välillä hauskaa. Tämä voi toki johtua Androidistakin, mutta en usko. Gabrien on välillä kulkenut takaperin ja istunut näkymättömillä tuoleilla. Hauskinta on laittaa Gabriel kävelemään näytön toiseen reunaan ja matkalla laittaa hänet kokeilemaan jotain tavaraa. Kävelyanimaatio muuttuu seisomiseksi, mutta hahmo kuitenkin menee sinne minne osoitettiinkin. Hän siis leijuu näytön toiseen laitaan liikuttamatta jalkojaan.
    -Pieni miinus tulee epäloogisesta keskustelusta. Jokaisessa keskustelussa voi yleensä kysyä samasta asiasta uudestaan, jolloin saa lisätietoja. Gabriel kuitenkin kysyy juuri saman kysymyksen uudestaan. Eli hän saattaa kysyä monesti esim. "Mitä tiedät New Orleansista?" Tuntuu typerältä kysyä sama uudestaan, kun Gabriel kuitenkin voisi kysyä "Mitä muuta tiedät New Orleansista?". Tuo on pieni juttu, mutta häiritsevä, koska se toistuu jokaisen henkilön keskustelussa 5-10 kertaa.
    -Kertojan ääni. Naiskertojan ääni on vain niin järkyttävän kuuloinen vanha akka, että oksat pois.

    Miinuksia oli siis aika kasa.

    Plussaa:

    -Juoni. Se on täyttä rautaa ja pelistä tykkääminen ei kyllä vaadi yhtään retrolaseja. Välillä tosin häiritsee se, että et voi tehdä jotain selkeää ja loogista asiaa ennen kuin olet tietyn pisteen käynyt juonesta läpi, vaikka sitä ei oikeasti edes vaadittaisi. Mutta pikkuvika ja se ei kyllä haittaa mitään.
    -Hahmot ovat mielenkiintoisia ja kaupunki ihan hauska paikka.
    -Puzzlet ovat pääosin hyviä ja loogisia. Kahdesti olen tosin turvautunut nettiin. Miimikon kanssa sekä puolessa välissä peliä hautuumaan salakirjoituksen kanssa.
    -Kuoleminen. Siis se, että pelissä voi kuolla, mutta siitä ei ole mitään haittaa. Sitä ei ole tehty mukahauskaksi jutuksi, kuten joissakin seikkailuissa, vaan kuoleminen on ihan dramaattinen juttu. Onneksi reply-nappi löytyy.
    -Päivitetyt grafiikat ovat pääosin aika hienoja.

    Peli on siis aika kahtiajakoinen tapaus. Toisaalta sen parissa kyllä viihtyy mainiosti. Mutta siinä on paljon pikkuasioita, jotka vievät ajatukset pois juonesta ja tunnelma katoaa. Olen pitkälti samaa mieltä Pelit-lehden 80 pisteen kanssa, jos pisteitä pitää antaa. Pelistä voi nauttia hyvin ja sitä voi suositella kaikille, jotka tykkäävät seikkailuista. Toistaalta, jos keltaisen tekstin ja pistepimputuksen saisi pois sekä musiikkia vähän paremmaksi niin voisin helposti antaa 85-90 pojoa. Varsinkin tuo keltainen teksti on anteeksi antamaton juttu, joka on täysin seikkailupelien logiikan vastainen.

    Jos pelissä olisi vaikeampi vaikeustaso, jossa tuo olisi otettu pois, olisi se hienoa. Vaan eipä ole.
     
  12. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    PC-versiossa ei ainakaan tuota keltaista tekstiä ollut silloin, kun sitä pelasin. Olisiko lisätty Android-versioon sillä oletuksella, että pelaajat ovat sillä puolella enemmän casual-tyyppiä? :/
     
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
  14. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Keltaiset tekstit ovat ihan alkuperäisessä pelissä, kuten myös uusioversiossa - myös PC-versiossa. Mitä tulee musiikkiin, se on modernisoitu hyvin pitkälle jäljitellen alkuperäistä. Ja näemmä se jakaa mielipiteet vahvasti, kun itse en sitä koe ongelmaksi.

    Onnistumisen pimputus oli 90-luvulla Sierran seikkailupelien perusominaisuus pelissä kuin pelissä, ja se on haluttu säilyttää uusintapainoksessa sellaisenaan. Vanhaan tottuneena sekään ei häiritse itseäni yhtään, vaan enemmänkin aiheuttaa pelkkää nostalgialisää. Nyt esillenostettuna luonnollisesti tekijät olisivat voineet mokoman ominaisuuden lisätä vapaavalinnaiseksi asetukseksi.

    Mitä tulee päähenkilön ääninäyttelyyn, niin eihän uusi kaveri mikään Tim Curry ole, mutta kuulostaa tarpeeksi samalle. Toisaalta Moselyä näytteli Mark Hamill, joten rosterin kaventuminen ei ole voinut olla tuntumatta. Itse olen pelannu uusiopainosta PC:llä vähän alle puoleenväliin asti, ja en ole hassuihin ainimointeihin törmännyt. Ja etenkin kun vertaa saman tallin Gognition-seikkailuun, animointi on jopa loistavaa.

    Voi hyvinkin olla, että GK iskisi tänäpäivänä aivan eri tavalla, ellei nostalgialisää olisi taustalla. Kovin kauaa ei ole siitä, kun menin alkuperäisen painoksen läpi. Se toimi edelleen hyvin.

    Pistetäänpä muistin virkistykseksi jatko-osien laatikot, joista nappasin kuvat jokin aika sitten. Olihan laatikot vähän erilaista kulutustavaraa, mitä nykyinen Steam/GOG/Origin/Uplay-kulttuuri edustaa. Jatko-osat olivat myös erinomaisia - etenkin haukutulla FMV-teknologialla toteutettu jatko-osa on jäänyt lähtemättömästi mieleeni.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2016
    nepa tykkää tästä.
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hyvä tietää, että nuo asiat tulevat ihan alkuperäisestä pelistä asti. Ehkäpä ne on siten helpompi myös hyväksyä. Itse en Sierran pelejä aikanaan pelannut muuta kuin pari Larrya ja Police Questia, joten en niin muista noista pimputuksista.

    Mutta mielestäni pelin hyvyydestä jotain kertoo kuitenkin se, että jatkuvasti olen kännykkää etsimässä, jotta peliä voisi jatkaa, keltaisista teksteistä ja pimputuksista huolimatta.

    Saisi noista jatko-osistakin tulla remaket.
     
  16. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Ah, nyt ruutukaappauksen nähtyäni muistan nuo keltaiset tekstit. Itseasiassa en tajunnut, että ne olivat ainoat, joista tarvitsisi keskustella - muistaakseni kuvittelin, että ne olivat ns. "uudet" aiheet, jotka olivat avautuneet jonkin selville saamani asian vuoksi tms.

    Itse innostuin tuosta uusintaversiosta niin kovin, että kaivoin väkipakolla käsiini ebook-version sen jatko-osasta, jossa Gabriel perii mystisen linnan Saksassa. Ihan mainio seikkailu sekin oli ja kirjallisestikin oikein luettava (pelin tekijä oli itse kirjoittanut).
     
  17. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Steamin Walkthrough-sivustolla kuvataan keltaisten tekstien tarkoitus seuraavasti: "Yellow Label conversations progress the story & sometimes prevents going back once done." Kaippa siinä on ajatuksena ollut osoittaa, että juuri nämä keskustelut ovat pelin etenemisen kannalta tärkeitä. GKssahan on valtavasti historiatietoa ja muuta mielenkiintoista juttua kätketty keskusteluihin - varmastikin on haluttu niille pelaajille, jotka haluavat nopeasti edistää tarinaa, on tarjottu tällainen kädenojennus.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2016
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Muistaakseni ainoastaan kerran on muusta keskustelusta seurannut uusi keltainen vaihtoehto. Ja veikkaisin, että tuokin oli bugi tai jotain. Taisi olla Gabrielin äidin luona jotain sukukeskusteluja. Muuten muut keskustelut ovat melkein yhtä tyhjän kanssa pelin kannalta. Toki niistä selviää muuta erittäin mielenkiintoista tietoa.
     
  19. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Itse diggasin alkuperäisistä midi-plimputuksista SoundBlaster 2.0:n toimiessa seremoniamestarina. Toki siihen aikaan ne sopi pelin tyyliin todella hyvin. Katselin youtube videona pelin läpipeluun ja täytyy kyllä myöntää että en olisi enää jaksanut pelata sitä itse. Jos joku pulju tekisi Police Questista re-maken niin se olisi ehdottomasti pakkohankinta!
     
  20. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Aiemmissa keskusteluissa viitataan myös pimputuksella siihen, kun Gabriel tai mikä tahansa muu hahmo Sierra-seikkailupelien aikaan teki jotain onnistunutta. Alkuperäisessä GK:ssa se tapahtui tähän tapaan ja Police Questissa näin. King Quest V:ssä onnistumisen pimputus oli tällainen. Tässä nyt muutama esimerkkitapaus.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2016
    Kristian tykkää tästä.