Interstellar kertoo avaruuteen lähtevästä tutkimusryhmästä, joka hyödyntää juuri löydettyä madonreikää ohittaakseen aiemmin ihmisen avaruuden valloituksen tiellä olleet esteet. Heidän tarkoituksena on ratkaista galaxien välisiin matkoihin liittyvien suunnattomien etäisyyksien tuomat haasteet. Katso elokuvan trailer Ensi-ilta Suomessa - (USA:ssa 07.11.2014)
Ööh... yli puolet trailerista jotain maapallo kohtaa katastrofin ja tunteisiin vetoavaa olen isi hömppää ja sit vähän avaruusalus scifiä. Toivottavasti toi alun draama on yhtä pitkä itse elokuvassa kuin tuossa trailerissa.
Samat sanat. Jos haluan nähdä skifiä niin ei kyllä kiinnosta yhtään mitkään kersa/isi -suhteet varsinkaan kun en edes pidä kersoista.
Melkosta suurten tunteiden kalastelua teennäisellä suhdeskeidalla kyllä mun mielestä kanssa. Ettei taas menis Nolanille viimeaikaiseen tyyliin liialliseksi alleviivaamiseksi ja saarnaamiseksi. Komeat kuvalliset annit kyllä.
No enpä olisi huolissani, Christopher Nolan on kuitenkin aikamme neroin elokuvantekijä, hän on elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Nolan luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella.
Vapautta varmaan riittää, TDK/Inception -kombon jälkeen epäilemättä saa melkoisen budjetin vailla sen suurempaa päältä kyttäämistä käyttöönsä ainakin niin kauan, kuin kassakone laulaa (vaikka TDKR ei ihan niin megamenestys ollut, niin reippaasti sekin tuotti ja MOS:n ongelmat meni Snyderin piikkiin). Kubrickiin en kuitenkaan lähtisi vertaamaan ainakaan väittämällä saman kaliiberin tekijäksi.
Eihän siinä mitään sen kummempaa ole kuin mielestäni Nolan tavoittaa Kubrickia paremmin nuo aiheet joita hän kuvaa, eikä Kubrickin kylmä, kliininen ohjaustyyli ole koskaan itselle toiminut. Teknisellä tasolla Kubrickia parempaa mestaria saa hakea - kaikki kamera-ajot, kuvakulmat ym. ovat lähestulkoon aina upeita ja virheettömiä. Mutta tarinat ja ohjaukset jättävät aina etäiseksi (mikä on ehkä tarkoituskin, mutta vaikka Hohdossa se vie elokuvan tehoja urakalla). Nolan kuvaa todella paljon samanlaisia teemoja (joskin kellopelit ja Lolitat ovat jääneet vielä tekemättä), mutta humaanimmin, joka nostaa hänet kirjoissani moderneista ohjaajista isoa K:ta korkeammalle jalustalle.
TDKR tuotti maailmanlaajuisesti enemmän kuin The Dark Knight tai Inception. TDKR ja TDK molemmat päälle miljardi dollaria, Inception reilu 800milj.
Oho, olin näemmä väärässä. IMDb:n puolella aika laajasti syytettiîn sitä ampumistapausta, kun debatoitiin lipputulojen jäämisestä odotetusta. Muistin ilmeisen väärin, että kokonaistulos jäi. Sitä suuremmalla syyllä, Nolanilla lienee huomattavan vapaat kädet.
Ensi viikolla on jo Suomen ensi-ilta, joten laitetaan sen kunniaksi pieni juttu jakoon. http://www.avaruus.fi/uutiset/tahdet-sumut-ja-galaksit/uutuuselokuvaa-varten-tehty-mallinnus-mustasta-aukosta-johti-tiedeloytoon.html
Jutusta käy kohtalaisen selväksi, että toimittaja ei ole edes nähnyt kyseisä leffaa, vaan kirjoitti artikkelinsa puhtaasti vain ja ainoastaan tuon minuuttimäärän perusteella. Minulle ei todellakaan ole ennakkomarkkinoinnista taikka useista trailereista syntynyt mielikuvaa mistään tavallisesta 'toimintaleffasta', kuten Annamari on asian tulkinnut. Scifi-draama saattaisi olla lähempänä totuutta. Luotan asiassa enemmän Nolanin ammattitaitoon, harkintakykyyn ja aiempiin näyttöihin, kuin toimittajan tyhjästä keksittyyn mielipiteeseen.
Jos tuota linkittämääsi pätkää kommentoidaan, niin paperisessa Hesarissa oli laajempi kirjoitelma aiheesta ja tuohan oli vain lopetus. Sipilän mielipidettä nyt ei kauheasti kannata ihmetellä jos ja kun aihealue on selvästikin vieras. Sehän vain haastatteli päähenkilöä muiden muassa ja saattoi jopa katsoa elokuvan, joka ei alunperinkään kiinnostanut tippaakaan. Mutta odotan kyllä mielenkiinnolla mitä oikeasti tuleman pitää.