Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. Digiman

    Digiman Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    907
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi pitää moottorijarruttaa..? Etkö vain viitsi ajaa normaalisti, saatko jonkinlaisen vallantunteen valtatiellä kun teet jonoa taaksesi..? Onkohan sinulla edes ajokortttia..?
    Hanki jokin harrastus tai ala joogaamaan jos haluat rauhoittaa mielesi. Luontoa säästät kun lopetat liikenteen jarruttelun. Sinulla ei kyllä taida autoa edes olla.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2014
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Pääsi jo jäähylle.
     
  3. Esa ZX-12R

    Esa ZX-12R Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    119
    Saadut tykkäykset:
    2
    En ole koskaan tykännyt siitä, kun joku tukkii sanoja toisen suuhun. Erittäin halpamainen tapa keskustella ja kertoo enemmän kirjoittajasta itsestään, kuin hänestä johon se kohdistetaan.


    Väärin menee jälleen. Kysymys ei ole missään nimessä mistään pelosta ja vielä vähemmän uskonnosta (mitä seuraavana?). Kysymys on pelkästä loogisesta ajattelutavasta siitä miten liikenne toimii ja miten sen pitäisi toimia.
    Ei tarvitse olla mikään insinööri kertomaan, että nämä hitaat, poikkeuksellisella tavalla liikkuvat aiheuttavat paljon vaaratilanteita. Jotkut tekevät sen tahtomattaan, sillä eihän sille mitään voi jos on pakko ajaa sillä traktorilla 30 km/h maantiellä. Mutta silloin kun ollaan liikkeellä ajoneuvolla, joka voi ja pystyy noudattamaan yleisiä nopeusrajoituksia, niitä tulisi myös noudattaa mahdollisuuksien mukaan, sillä jokaisen autoilijan tulisi tietää, miten turha jarruttelu ja alinopeus kerää taakse jonoja. Ja siellä sitten tukitaan, yritetään ohi ja tehdään vaarallisia ohituksia. Totta kai, viime kädessä oikeaoppinen liikennekäyttäytyminen on takana ajavien omalla vastuulla, mutta ei sekään nyt aivan oikein ole jos se syypää on jonon keulilla kuppaava asennevammainen moottorijarruttelija.

    Varmasti joidenkin mieltä. Varsinkin joillakin kiusanhengillä tulee vino tyytyväisyydentunne kun pääsevät näyttämään mahtiaan lukittujen ovien takana, turvassa kaarien sisällä. Luontoa sillä ei juuri rauhoitella silloin, kun takana pumppaa autojono ohituspaikkaa kytäten. Pikemminkin silloin voidaan puhua karhunpalveluksesta luonnolle.

    Minkähän takia minäkin yritän selittää tässä sellaiselle, joka ymmärrä kutenkaan? Eihän se yleensä kannata. Vaikuttaa, että olet täällä vain passissa heitelläksesi turhia provoja. En ole vailla tähän vastausta, asia on osaltani loppuunkäsitelty, ole hyvä ja jatka vaan.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2014
  4. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Omalla autolla olen todennut, että parhaiten luonto säästyy (ainakin bensan-/dieselin kulutuksen osalta), kun painaa alamäkiin ylinopeutta ja antaa hyytyä ylämäkiin (näin olen saanut tippumaan 5l/100 -> 3.5l/100). Tasasella sit nopeusrajoituksen mukaan. Tosin tuo on sit takana oleville hieman häiritsevää mäkisillä teillä. Moottorijarrutusta tarvii ehkä jossain Norjan vuoristossa. Ainakin itselläni (moottorijarrutuksen) käyttö jää vähäiseksi, koska on automattivaihteisto (toki se tekee sitä myös). Oikeastaan vain jyrkissä laskuissa tulee heitettyä manuaalille ja pienempää vaihdetta sisään, jolloin mennään moottorijarrulla.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2014
  5. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Erityisen häiritsevää, koska siinä kumpareen huipun edessä vauhdin hiipuessa selvään alinopeuteen ei ole koskaan ohiajonäkyvyyttä, ja sitten kun seuraava laakso avautuu hyvän näkyvyyden kera, lähdetkin ajamaan ylinopeutta, jolloin ohitusta yrittävä joutuu kiihdyttämään oman ajokkinsa huomattavaan ylinopeuteen. Pahimmassa tapauksessa ohittava yllättyy täysin, ja ohitus voi mennä vaarallisestikin pitkäksi, ellet itse huomioi tilanteen, ja hidastat sitä kiihtymistä.
     
  6. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    Tämän takia vilkuilenkin peräpeiliin ja nämä tilanteet voi hanskata. Toisaalta luonnon säästäminen ei mukavuussyistä aina ole prioriteettina ja tulee ajettua vakionopeudensäätimellä. Ei säästä luontoa kuitenkaan yhtä hyvin. Mut ihan kiva välillä testata kuinka pieneksi tuon kulutuksen saa, kun oikein keskittyy ajamaan pintakaasuilla ja ottamaan mäet huomioon. Ja omassa autossa optimaalinen nopeus on siinä 70-80 km/h kulutuksen ja etenemisen suhteen.
     
  7. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Jos hidastaa ylämäessä ja hiukan kiihdyttää alamäessä muodostuu keskinopeus matalammaksi. Todennäköisesti osapuilleen samaan kulutukseen pääsisi näpäyttämällä tasanopeussäädinmuutama km alemmas.
     
  8. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hyvä jos katsot peiliin. Turhaan henkilökohtaiseen tyyliin oli minun murjotus. Turhan moni vaan näyttäisi ajavan täysin takana tulevista piittaamatta, ei ollut tarkoitus sanoa että juuri sinä teet niin.
     
  9. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    No en mä tiedä. Alamäkeen saa kuitenkin ihan pintakaasulla aika hyvin vauhtia ja tämä liike-energia on sit hyödyksi seuraavassa ylämäessä, johon voi ruillailla tai kevyellä pintakaasulla. Mutta varmasti joku tasanen 75 km/h vois alentaa myös kulutusta siinä missä tuo jojoilukin.
     
  10. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Mulla ainakin tasanopeudensäädin kiihdyttää joka ikisessä ylämäessä mäkisessä maastossa. Jos asetus on vaikka 90km/h, niin sallittu haarukka on joku 88-92km/h. Eli alamäessä vauhti on kiihtynyt jo 92km/h kun alkaa moottorijarrutus, joka suurimmalla vaihteella ei paljoa jarruta. Alamäen loppussa on joku 95km/h kun alkaa ylämäki. Ylämäessä vauhdin annetaan hiipua sinne 88km/h ennen kuin reagoidaan. Tässä vaiheessa ollaan jo hyvää matkaa ylämäessä. Nyt kun nopeus laskee alle 88km/h, eli 87km/h on taulussa, niin aloitetaan tietty kiihdyttäminen tavoitenopeuteen. Eli kesken ylämäen nopeus nostetaan 87km/h -> 90km/h. Joka ikisessä ylämäessä siis kiihdytys. Aika taloudellista. :OI
     
  11. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Samallalailla joutuisit ilman säädintäkin painamaan itse sitä kaasua ylämäessä, jos siis haluaisit säilyttää vauhdin lähellekään samana kuin tasamaalla eli se nyt vaan on niin että kulutus kasvaa ylämäessä :D
     
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Taitaa yrittää sanoa, että cruiseri ei reagoi "ajoissa", vaan antaa vauhdin pudota liikaa, jolloin kaasua aletaan nostaa vasta hyvän matkaa mäessä?
     
  13. aapol

    aapol Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2005
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    12
    No se, ja alamäessä jarrutetaan moottorilla, mikä hidastaa, kun kevyellä pintakaasulla saisi vauhtia monin verroin ylämäkeen rullaamiseen.
     
  14. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Oli joskus vuokralla Focus joka teki suurin piirtein noin. Olo oli kuin Linnanmäen vuoristoradassa, ensimmäinen kerta kun meinasi tulla matkapahoinvointia vaikka itse ajoin. Muut autot jota olen cruisellä ajanut ovat kyllä käyttäytyneet huomattavasti paremmin.
     
  15. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Tarkoitin siis että cruise kiihdyttää sen vauhdin 87 -> 90 ylämäessä. Jos itse ajaisin pintakaasulla niin pitäisin vauhdin tasaisena, jos se olisi 87 päässyt laskemaan mäen alussa niin 87 koko ylämäen, enkä kiihdyttäisi 90:iin keskellä nousua.
     
  16. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tulkitsin sanomaasi, toki myös yleisemmin.

    Näin jyrkkä asenne lähenteleekin jo lahkolaisuutta.

    Jotka eivät kuitenkaan aja toisten perään, kuten heidän takanaan tulevat kaahailijat. Silloin jos tulee vaaratilanne on vauhtia yksinkertaisesti tilanteeseen liikaa.

    Heh, mielenkiintoista miten moottorijarruttava on mielessäsi itsestäänselvästi asennevammainen. Logiikallasi hitaasti tiiliseinään ajava tekee virheen vauhdinjaossa.

    Minusta kun on aina vaikuttanut siltä, että ohittelijat saavat alkukantaisen evolutiivista tyydytystä hitaammat päihittäessään. Etenkin liikennevaloihin lähestyttäessä.
     
  17. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mielenkiintoista. Kyllä Suomessakin nousuja ja laskuja löytyy. Luonto nyt ei oikeasti rajoita omia tekemisiäni, koska Kiina. Hullua, että nykyään rauhassa ajavaa syytetään luonnon tuhoamisesta.
     
  18. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Säästäähän myös ajo "pumppaavasti" siten että kaasuttelee hieman ylinopeutta ja sitten antaa taas laskea alinopeuden puolelle ja sitten tätä toistetaan. Ärsyttää muita autoilijoita joten en suosittele, en muutenkaan itse jaksaisin niin ajaa pitempää matkaa.
     
  19. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    No kyllä tähän asti on opetettu että taloudelliseen ajoon ei kuulu kiihdyttelyt ja pumppailut.
     
  20. Kiila

    Kiila Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi kaunis nuorehko nainen haluaa esiintyä Putous hahmon näköisenä Huomenta Suomen lähetyksessä? Nimi Eva Kela yhdistettynä hänen nykyiseen lookkiinsa on jo parina aamuna saanut luulemaan, että Huomenta Suomessa on joku Putous osio. Vaikka kuvaputkitelkkarin kokoiset silmälasit ovat muodissä, ei se tarkoita sitä, että ne ovat hyvännäköiset. Suurelta osin todella ikävän näköistä tämä paluu 80-luvun muotiin.

    Tämän viikkoisesta asu + lasi kokonaisuudesta ei löytynyt kuvaa, mutta se on huomattavasti pahempi kuin tuo ensimmäinen. Alla verrokiksi "Putoukseton" kuva.
    [​IMG]
    [​IMG]