Oletteko 8100 ja 9100 omistajat olleet tyytyväisiä laatuun? Onko ollut ongelmia konvergenssin suhteen (onko punaisen vihreän ja sinisen pikselit kohdistuneet päällekkäin, vai heittääkö paljonkin)? Entä värin tasaisuus vaaleilla pinnoilla tai mustavalkoisella materiaalilla, vihertääkö nurkat häiritsevästi tai onko kuva pinkki tms? Jotakin muuta ongelmaa, mitä?
Olen ymmärtänyt, että rahaa saa panna aika paljon lisää likoon, ennen kuin tavallinen käyttäjä huomaa mitään oleellista eroa kuvan laadussa. 8100: En näe värien tasaisuudessa huomauttamista. Pikselit olivat kohdallaan suoraan pakasta ja kohdistusta voi hienosäätää itse ohjelmallisesti, jos on tarvetta. Tuuletus humisee eco-moodissakin, tosin aika matalalla äänellä. Ero 9100:een on lasien puuttuminen toimituksesta. Ne saa halvemmalla erikseen ostettuna. 9100 mahdollistaa värien tarkemman kalibroinnin, jos on siihen mittausvälineet.
Pikaisesti 3D Avataria testatessa en huommannut mitään erikoisempia häröilyjä, vain normaalia haamuilua ja sekin lähinnä tekstityksissä. Onko jotain tiettyä materiaalia, jolla mahdolliset kummallisuudet tulevat hyvin esille?
Tangled ja Hugo tulee ainakin itsellä mieleen. Avatarissa taitaa olla erittäin vähän ghostaamista laitteella kun laitteella, itse en sillä omaa laitteistoa testannut. Drive Angry (Coin Flip - 25m:05s) (kolikon reunan haamuilu) Tangled - (Floating Lanterns - 1h:08m:54s) (lyhtyjen reunat) Muistaakseni IMAX Under The Sean alkutekstit oli kanssa haastava ja oma projektori (tw 6000) kyllä ghostasi reilusti tässä. Noita voi / kannattaa testata jos siihen on mahdollisuus..
Ensimmäisen kerran huomasin sen katsellessani Paranormania. Siinä on useita shotteja, joissa joko kamera tai jokin hahmo liikkuu sivusuunnassa juuri sellaisella hieman keskitasoa suuremmalla nopeudella joka tuo ilmiön esiin. Ilmiön kuvailu on lievästi sanoen haastavaa: se näyttää eräänlaiselta aaltoilulta, aivan kuin kuvan liikettä sisältävä osa olisi jaettu pystysuunnassa siivuihin, jotka päivittyvät eri aikoihin. Mikä pahinta, ilmiö aiheutti ikävän tuntemuksen silmissä; ihan kuin näkymättömät peukalot hieroisivat silmämunia kevyesti. Seuraavaksi soittimeen meni Dark Country, jota katselin pitkään havaitsematta ilmiötä. Ehdin jo kuvitella että ehkäpä ongelma onkin Paranorman-julkaisussa, kunnes yhdessä otoksessa hieman alle puolen ruudun kokoinen auto teki u-käännöksen ja poistui kuvasta sivusuunnassa. Auton liike piirtyi kuvailemallani tavalla aaltoillen. Mutu-fiiliksellä arvelen, että tämä liittyy jotenkin paneelien 480 hertsin virkistystaajuuteen. Mielenkiintoista on sekin, miten Trusted Reviewsin arvostelussa on huomattu sama asia: Outoa on se, että arvostelun mukaan ongelma hävisi kun projektori kytkettiin suoraan soittimeen, eikä kuvaa kierrätetty AV-vahvistimen läpi. Minulla proju on ollut kytkettynä suoraan soittimeen alusta lähtien.
Katsompa piruuttain tuon Paranormanin tänään 3D:nä.. Itsellä siis TW 6000 -sarjalainen. Katotaan miltä näyttää, rajoittuuko ongelma 480hziin. Signaali tosiaan menee itsellä kanssa vaffarin läpi.
En nähnyt edellisen sukupolven Epsoneissa mitään tällaista liikealueen muljaamista, joten TW6000 tuskin moisesta kärsii.
Ikävä kyllä Paranormania tai Dark Countrya ei löydy kotoa, tai edes lähimpien kauppojen hyllystä, joten niillä testaaminen jää väliin. Hugo sensijaan tuli katsottua läpi ja siinä en ainakaan näin itse elokuvaan keskittyen huomannut liikealueen muljaamisia. Onko kukaan muuten verrannut rinnakkain Epsonin omia ja Samsungin 3D laseja? Itselläni on Samsungin SSG-3550CR/XC lasit ja Hugoa katsoessa haamuilu oli mielestäni paikoin jopa häiritsevää. Asetuksia viilaamalla efektiä saisi varmaan pienennettyä, tai sitten on vain todettava että olen yliherkkä haamuilulle. (Ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan Epsonin 8100:sta vastaava DLP projektoria ei vain taida löytyä, joten tähän on tyytyminen)
Benq w7000. Hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan joo, mutta paska zoomi eli ei isoa kuvaa pienessä huoneessa. Mustan taso ja kontrasti selkeästi heikompaa, tosin 3D käytössä ei niin merkittävä enään. Sentään FI toimii 3D:ssä toisin kuin epsonilla. Lumeneitakin tulee kalibroituna seuraavaksi eniten sitten epsonin.
Vilkaisin Hugoa ja muljaamista esiintyy alusta lähtien. Heti ensimmäinen shotti, missä kellokoneisto muuttuu laajakuvaksi öisestä Pariisista ja kamera alkaa kääntyä/ajaa kohti rautatieasemaa muljaa selvästi. Kameran syöksyessä kahden junan välistä piirtyvät kuvan reunoilla näkyvät junat ilkeästi paloissa nykien. Sitten kamera kohoaa kohti kellotaulua, joka muljaa sitä selvemmin mitä lähemmäs kamera tulee. Täsmennetään nyt vielä, että ilmiö ei ole niin ilmiselvä että se loikkaisi 100% varmuudella kaikkien silmille. Enemmänkin kyse on ilmiöstä jota on aluksi hieman vaikea huomata, mutta jahka sen on kerran huomannut, sitä ei enää oikein voi olla huomaamatta. Toinen muuttuja yhtälössä on se, että sinulla on Samsungin lasit, minulla Epsonin. lisäys: Sain vähennettyä ilmiötä pudottamalla lasien kirkkauden minimiin ja säätämällä 3D Depth -asetuksen nollaan (oletuksena 1) 3D Setup -valikosta. Nuljaaminen näkyy yhä, mutta vähäisempänä. Aika hemmetin kumma juttu.
Itsekin olen varmaan hankkimassa tämän TW8100. Kuumeisesti mietin nyt, että minkälaisen kattokiinnityksen siihen nyt kehittelisi, koska oikeastaan muuta vaihtoehtoa nykyisessä kämpässä ei kiinnitykselle ole. Kysymys kuuluukin, miten TW8100:ssa on ne kiinnitysreiät? Moni näistä aika perus kattotelineistä mainitsee, että käy jos kiinnitysreikien maksimietäisyys on 310mm.
Nykimisen olen kyllä huomannut, mutta ajattelin sen olevan normaalia kun kyseessä on nopea kamera-ajo ja tykistä puuttuu 3D tilassa toimiva "Frame Interpolation". Ohjelmalähteenä toimii PS3 ja se on kytketty suoraan videotykkiin. Näin ensimmäistä kertaa kotioloissa 3D materiaalia katsoessa on tosin paha sanoa millainen kuvan pitäisi olla... Pitää jatkaa testailua kunhan ehtii...
Reikien sijainti menee niin että leveyssuunnassa reikien väli on 300mm ja pituussuunnassa (linssin suunta) 160mm. Eli piirtämällä suorakulmion 300x160 mitoilla saat nurkat osoittamaan reikien paikat. Kannattaa huomioida että projektorin painopiste ei ole reikien risteämiskohdassa. Lisäksi on viideskin kiinntysreikä joka sijaitsee 60mm tuon 300 pitkän "sivun" ulkopuolella, sen keskilinjalla. Sellainen kolmisarkainen perus vogels teline ei ylety kiinnikkeisiin (kokeiltu on). Tein yksinkertaisen mutta hyvän adapterin 2mm teräslevystä johon porasin kiinnysreijät (4kpl) projektorille 300 x 160 mitoituksella ja kattotelinettä varten vastaavasti reikiä telineen kiinnittämiseksi siihen. Kannattaa sommitella omaa telinettä adapterilevyyn että saa kiinnityspisteen projektorin painopisteeseen. Tällä systeemillä melkein mikä tahansa teline käy. Projektorin ja levyn yhteispaino lienee noin 10kg
Tiedoksi, että Samsungin 3D-lasit mallia SSG-4100GB ja SSG-3050GB toimivat 8100:n kanssa. Jälkimmäiset ovat vallan edulliset: €14,90.
Kiitos, hieno homma! Menee hankintaan. Jostain syystä netissä näkyy vain 3550-mallista yhteensopivuusmainintoja.
Olen juuri hankkimassa ensimmäisen projektorini. En jaksa enää lärwätä netissä, ja arpoa Merkkien ja mallien vyörystä. 6100W, 8100 tai 9100W. Tuossa 6100W:ssä ei ilmeisesti ole linssinsiirtoa? 6100We näyttää pienemmältä ja näppäremmältä Pieneen Kerrostalokolmioon. Jotenkin 9100 ja 8100 ovat niin valtavan järkälemäisiä..? Jakakaa kokemuksianne tuosta langattomasta HDMI:stä. Kuinka kaukaa signaali toimii suurinpiirtein? Mietin myös viime vuoden Langattomia Epsoneita, jos poistoista saisi jostakin hyvän diilin. Onkohan suurta eroa 000 sarjalaisissa 100 sarjalaisiin, erityisesti tuon langattoman toimiwuuden suhteen?