XCOM: Enemy Unknown

Keskustelu osiossa 'PC-pelit' , aloittajana nepa, 12.10.2012.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jatketaanpas hyvää keskustelua täällä, niin saa discshoppaajat shoppailla.

    Kerropas miltä peli tuntuu, kun saat sen käsiisi. Tässä jutellessa ja noita videoita katsoessa on tullut kieltämättä hieman ufo-kuumetta. Demoon en kuitenkaan vielä sorru, koska ne mielestäni näyttävät useasti vain pelin hyvät puolet.
    Jospa tämä kohta tulisi about 20e hintaan tarjolle, niin pääsisi kokeilemaan. Minkälaiset laitevaatimukset tässä muuten on? Tuskin mitään mahdottomia kuitenkaan? 2008 päivitin pelikoneen ja se alkaa nykyään hieman yskimään uudempien pelien kanssa.

    Se tässä uudessa myös mietityttää, että kun tästä on omat versiot myös Pleikkarille ja Xboxille, niin miten paljon peliä on pitänyt senkin vuoksi yksinkertaistaa? Konsolien kontrollit ovat tunnetusti hiukkasen hankalammat kuin pc:llä. Tosin tästä pääsee siihen, että Niko oli tehnyt arvostelun XBoxin pohjalta, koska PC-versiota ei tainnut vielä olla arvosteluun asti. Joten sekin on vielä kysymysmerkki, että onko noissa eri laitteiden versioissa eroja. Niko ei taida olla kauhea konsoleiden ystävä, mutta ainakin tämä peli näytti maistuvan myös xboxilla.

    Alkuperäistä Ufoa tuli aikanaan hakattua verille asti (ja viimeisin pelikerta on niinkin läheltä kuin noin viiden vuoden takaa), mutta sen seuraajia en juurikaan pelannut. Terror from the deep ei enää ollut yhtä hyvä ja noita uudempia en ole jaksanut edes kokeilla.
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Palailis asiaan, kun pystyis.

    Itella ryssi toimituksen - ei valitettavasti ollut eka kerta neljän vuoden aikana, kun mun paketteja katoaa ja naapuritkin valittelee samaa - ja jouduin kipaisemaan kaupasta toisen kopion. Nyt sitten meni asennuksessa jotain vinoon eikä lähtenyt heti toiminaan. Just nyt asentelen sitten vielä DLC:nä tullutta Elite Soldier Packia. Tuskainen odotus, toisaalta onhan tässä jo reilu 15 vuotta odoteltu...
    :weep:
     
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    No niin, nyt parikymmentä tuntia väännettyä voi jotain sanoa, vaikka en revikkaa alakaan vääntää (niitä on netti tukossaan).

    Virtaviivaistettu on, sanotaan nyt näin, että jos nysväys ja säätö-optimiointi oli juttusi, niin tämä on liian simppeli. Pääosassa on se tactical osio, muu tukee sitä. En kuitenkaan pysty kokemaan, että peliä olisi "tyhmennetty" tai muutakaan. Listaan joitain kohtia nimenomaan alkuperäiseen verrattuna:

    Geoscape, tukikohta:
    - tukikohtia on vain yksi, muuten on satelliittiverkko. Hyvä. Eipähän tarvitse pitää aivotonta rookie-joukkuetta odottamassa ufojen hyökkäystä baseen eikä siirrellä tavaroita tukikohdasta toiseen. Loistavaa. Jos haluan monta, pelaan CIV:ia.
    - huomattavan vähän mikronysväystä: esimerkiksi ammuksia (lippaita) ei tarvitse rakentaa erikseen. Jos on ase, on ammuksia. Henkilökunnan palkkoja ei lasketa kuluksi, ainoastaan tilat. Toimii.
    - insinöörejä tai tutkijoita ei palkata: ne saadaan jos saadaan. Rahoituksen mukana tulee tietty määrä kumpiakin aina kuun alussa, jotka "kulutetaan" kuukauden aikana. Workshoppeja ja labroja rakentamalla niitä saa aina muutaman lisää /kk. Ei palkkakuluja tms. hieromista. Toimii.
    - tutkimukset valmistuvat päivissä tai enintään viikoissa, ei kuukausissa. Ei enää kahdeksan ufon mittaista odottelua, että saisi uudet torrakot.
    - pienemmät projektit workshopissa (käytännössä ryhmän varusteet) valmistuvat saman tien. Eli vaikka juuri ennen tehtävään lähtöä voi tilata haluamansa haarniskan tai tarvitsemansa torrakon. Hävittäjät, satelliitit ym. isommat projektit pitää edelleen rakentaa. Toimii.
    - Tarpeettomiksi käyneitä varusteita ei voi enää myydä. Toki eri maat välillä esittävät pyyntöjä varusteista tai alien artifacteista, mutta rahaa ei voi enää tehdä sillä, että tehtaat jauhaisivat tarpeettomia aseita netolla myytäväksi.

    Geoscape, tehtävät:
    - aika kuluu nopeammin ja ainakin easylla ufoja tulee melko vähän. Ei tarvitse 'grindata' samoilla varusteilla kahdeksaa ufoa putkeen itse pelin etenemättä minnekään. Sen sijaan joko Neuvoston tilaamia tai eir maiden avunpyyntöjä ropisee tasaisesti. Eli paikalle ilman alasampumista. Toimii.
    - Yhden ufon perään voi lähettää vain yhden aluksen, eikä sitä voi jättää seuraamaan tai partioimaan. Huono, ei enää useamman hävittäjän settiä Battleshipin perään.

    Tactical:
    - jokaisella kaverilla - joita on vaan kuusi - on oma luokkansa sen mukaisine kykyineen ja exclusiiveine erikoistaitoineen. Luokat eroavat toisistaan huomattavasti jo muutamalla ylennyksellä ja sen takia tulee kehiteltyä kaikenlaisia taktiikoita. Toimii erittäin hyvin.
    - liikkuminen on yksikertaista: laukaus TAI liike + laukaus TAI liike + liike (tai suoraa juoksua koko matka). Ei TimeUnitien laskemista tai 'v!ttu kun aikaa vain snapshottiin' -tilanteita. Sniperit vaativat koko vuoron yhteen laukaukseen (paitsi jos valitsee kyvyn, jolla rajoitus poistuu) ja heavymies antaa kyllä konekiväärin laulaa liikkumisen jälkeenkin, mutta raketin ampumiseen menee koko vuoro. Muutoin riittää puolikas. Huomattava parannus, saa keskittyä siihen pienimuotoiseen shakkiin hakeutuessa suojaan/sivustaan/kaverin turvaksi ja aina tietää, että jos ehdin ampua, niin sitten ehdin (tai heittää kranaatin tai käyttää medpackin); ei variaatioita laukauksista tai yhtä TU:ta liian vähän kranaattiin. Huomattava parannus.
    - tehtävät ovat nopeita ja alienit tulevat päälle, joskaan eivät suoraa juoksua. Ensin pitää ylittää joku huomioraja, ilmeisesti. Ja ne perhanat osaavat koukata selustaan tai paukkia suojaa. Kentät suhteellisen rajattuja. Ei tuntikausien vaeltelua etsimässä sitä viimeistä eloonjäänyttä jossain kopissa jäkittävää alienia etsien. Se video oli aika hyvä esimerkki, joskin alkupäästä.
    - ainakin jonkin verran näitä "protect the VIP" tehtäviä ja ainakin yksi "defuse the bomb". Terror siteilla on oikeasti kiire, että ehtii pelastaa edes jonkun siviilin, ja tehtävän menestys riippuu siitä, monta pelastaa. Joka vuorolla alienit lahtaavat porukkaa. Eli hieman vaihtelua tehtävissä - ufoja voi vyöryttää rauhassa, varovasti suojassa edeten ja jokaisen vuoron "Overwatch" -tilaan päättäen. Terror siteilla on pakko ottaa riskejä ja juosta nopeasti, muuten ei jää pelastettavaa. Ei aina sitä samaa "ammu alas - lähetä miehet - siisti alienit - toista" grindausta. Toimii.

    Pelikonsoleille tyhmentämisestä:
    - en usko. Toki tuo kontrolloin on epäilemättä tehty padi-ohjain mielessä, mutta ei se PC:llä juuri haittaa. Toki nyt ei voi edetä askel kerrallaan kymmentä askelta vuoron aikana, mikä varmasti helpottaa konsoliohjausta (edelleen, liike + laukaus TAI liike + liike, ja liike kuluu kokonaan liikkuu sitten askeleen tai koko mahdollisen matkan, kts. sen videon sininen ja keltainen "raja", kun on tyyppi valittuna). Toisaalta se myös nopeuttaa toimintaa huomattavasti, jota en jälleen pysty näkemään huonona asiana.

    Bugeista:
    - muutaman kerran meinasi toden teolla palaa päreet pelit heittäessä totaalisen jumiin satunnaisesti, kun viritteli laukausta valmiiksi.
    - muutamassa kentässä liikkuessa ufon sisällä oikeaan paikkaan pääseminen vaati kameran pyörittelyä ympäri, kun oikea kohta halutussa paikassa (vaikka suojassa oven vieressä) ei millään suostunut olemaan valittavissa tietystä kamerakulmasta. Lisäksi samoissa kamera halusi nostella itseään ufon katolle vaihtaessa sotilasta tai vuoroa. Kiusallista ja turhauttavaa. En pelaa "Iron Man" -moodia, jossa saveja ei voi ladata, onneksi: kaksi kertaa kameran ja kontrollin bugaaminen aiheutti siirtämisen paikkaan, jonne ei todellakaan ollut tarkoitus (puolikkaan suojan sijasta sotilaat loikkivat suojan väärälle puolelle) ja toisella kertaa tuloksena oli veteraaniraato.
    - ei varsinainen bugi, mutta kaiken nysväämisen poistamisen yhdeydessä olisi voitu tehdä "myy tarpeeton avaruusromu" -nappi (alkuperäisessähän ne ylimääräiset myytiin automaattisesti).

    In conclusion, verrattuna X-COM:iin kyseessä on viimeisen päälle viritetty ja virtaviivaistettu peli, jonka sydämessä sykkii loistavaa lähestyvä - lähestyvä siksi, että odotan muutamaa panssaria suunnattomalla innolla - taktinen osio. Sen sijaan makrostrategia on karsittu siten, että suurin osa säätö-optimointi-nysväämisestä on poistettu ja jäljellä on ns. suuren linjan hallinta, joka on alisteinen taktiselle osiolle: tukikohdassa ei juuri mitään tehdä, joka ei palvelisi suoraan tai välillisesti taktista osiota. Sen sijaan taloudenhallintaa ja tarkempaa hieromista kaipaavien on pelattava CIV:iä tai tulevaa Sim Cityä; tässä pelissä ei enää mikromanageroida.

    Sanotaan näin: edellinen peli oli auto, jolla ajeltiin pitkin maisemareittejä ja pysähdyttiin vähän väliä huoltamaan milloin mitäkin ja asettelemaan peilejä ja istuimia. Välillä alkoi jo peltomaisema ja se aina vinoon menevä takapeili ärsyttää. Ja huoltojen kanssa piti aina käydä sitä 30 kohtaista listaa läpi.

    Uudempi on viimeisen päälle slipattu ferrari, jolla ajetaan kovaa mutkaan ja toivotaan, että pysytään tiellä. Huolloista ei tarvitse välittää, mutta bensamittaria on syytä seurata, että muistaa tankata. Muuten riittää, että painaa kaasua ja ohjaa. Mutta liian kovaa mennessä lentää mutkassa ulos, liian hitaasti ei pääse perille.

    Itse vedin viikonloppuna 21 tuntia peliä ja kymmenen tuntia unta. Siis yhteensä. Lienee selvää, että minä pidän ja paljon. Ja jos mikromanagerointi-ikävä liikaa alkaa painaa, niin mulla on CIV5 koneella. Tuskinpa vaan, kun taas olisi alienien hyökkäys torjuttavana.
     
  4. Joe

    Joe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.10.2002
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mahtava yhteenveto ja täysin samaa mieltä. Ilmeisesti pelaat PC:llä, itselläni on PS3 versio ja kontrollit toimivat loistavasti. Miehistön valintaa ja varusteiden vaihtoa voisi vähän virtaviivastaa, samoin näkyvyyttä loadoutista kentällä. En ole päässyt niin pitkälle kuin sinä, mutta kyllä tämä toimii normal tasolla todella hyvin ja Ironman käytössä tietenkin. Voi sitä itkua kun menettää huippusotilaan. Erittäin koukuttavaa, jos vielä yksi tehtävä...
     
  5. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    1. PC:llä, the only way to go, mutta kerrankin uskon, että myös konsoliohjain todellakin toimii yhtä hyvin. Itseasiassa jonkin pelisaitin arvostelijoista yksi käytti XBOXin ohjainta PC:llä, koska se tuntui paremmalta hänestä.

    2. Ainakin hiirellä miehistön valinta on niin suoraviivainen, että en keksi parannettavaa.

    3. Olen ratkaissut loadoutin vaihtamalla armorin väriä: punavalkoiset on snipereita, Heavyt on kypärä päässä ja sinisessä / keltaisessa haarniskassa (toinen on PSI, toinen ei), Assaultit käyttävät kokovalkoista (eriväriset tukat ja taas erotan noi toisistaa), Supportti on pinkissä haarniskassa (don't ask). Jos tappioiden tai haavoittumisen vuoksi vakiojermuja ei ole täyttä kuuden squadia, rookiet ja squaddiet saavat tyytyä violettiin haarniskaan, jonka senkin erottaa helposti.

    4. Iron Mania en halunnut ekalle kierrokselle päälle ja näin pelanneena jos noita bugeja nimenomaan monikerroksisissa sisätiloissa liikkuessa ei korjattua, en ala tuota käyttää koskaan; se yksi tappio johtui siitä, että kun piti jäädä rampin yläreunaan matalaan suojaan, huonosti tottelevan ohjauksen vuoksi kaveri hyppäsikin alas ja suoraan tulilinjalle.
    - Tämä tosin on havaittavissa siinä, että vaikka kursori on siellä, minne haluat äijän menevän, mutta klassikko pystysuorakaide, joka ilmoittaa, minne äijä on menossa, ei ole. Ongelma on aina ratkaistavissa kameraa kääntämällä (saa kursorin ja palkin oikeaan paikkaan), mutta samperi yöllä kolmelta nakuttaessa sitä "vielä yhtä tehtävää" tuollainen saattaa lipsahtaa huomaamatta ja jos sen seurauksena Colonel-tason Assaultti päätyy muistomerkiksi seinälle, niin hermot siinä palaa. Eli ei Iron Man -modea toistaiseksi minulle.​

    EDIT: alkuperäiseen keskusteluun toisesta ketjusta vielä, Nnirvi oli ilmeisesti valitellut sitä, että Snipereita on liiaksi asti, mutta Supporteja ei saisi. Itsellä on rosterissa kaksi heavya, kaksi sniperia, kaksi assaultia ja kaksi supportia. Ja ainakin yksi support on kuollut. Loput on jotain noobeja, joilla ei ole erikoisalaa tai ovat vasta yhden ylennyksen saaneita, joita en käytä paitsi äärimmäisessä hädässä. Eli en pysty allekirjoittamaan. Olen suorittanut yhden tehtävän, josta oli tarjolla miehistöä, ja se oli nimenomaan kapteeni-tason Sniper (ja toinen noista käytössä olevista).

    Itse vetelen seuraavalla kokoonpanolla suurimman osan:
    - 2 Sniperia, erikoistaitona mm. osaa ampua, jos joku kaveri näkee ja linja on vapaa, eli vaikka toiselta puolen karttaa. Hakeutuvat alussa asemiin.
    - 2 Assaultia, molemmilla run-and-gun, nopeasti eteen, että saan Snipereille tykinruokaa. Toisella vielä lisäksi "flush" eli voin pakottaa suojissa käkkivät alienit liikkeelle; toivon mukaan suoraan Sniperin tulilinjalle.
    - 1 Heavy, koska raskasta tulta tarvitaan, Holographic Targeting auttaa kavereitakin osumaan jos ei laakista putoa ja tietyt ongelmat ratkeavat parhaiten raketilla. Lisäksi supression on hyvä olla olemassa, jos jotain pitää saada elävänä kiinni.
    - 1 Support, koska porukkaa nyt vaan tarvitsee paikata. Aika usein, itseasiassa. Lähes alusta asti elossa selvinnyt Colonel-tason support on pirun kätevä. Ja se pysyy suojassa jatkossakin, koska sitä ei sitten paikkaa kukaan, jos menee critical.

    Tuosta oikeastaan vaihtelen siten, että otan välillä mukaan toisen Heavyn ja jätän joko Sniperin tai Assaultin pois sen mukaan, että ollaanko menossa (lähtökohtaisesti) avomaastoon/kaupunkiin (toinenkin Sniper mukaan) vai sisätiloihin (isot ufot jne, toinenkin Assault mukaan).
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2012
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    GameSpylla melko hyvä revikka.

    Vaikka arvosana on 9.1, niin huomattavia puutteitakin on. Mikä kertoo siitä, kuinka hyvä se virheetön osa on. Ja kun arvostelijan mielestä alkuperäinen on "The Best Game Ever", niin ainakin vertailukohta on kunnossa.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hieno kirjoitus, x_jmt_x.

    GameSpyn arvostelu antaa pelistä kyllä positiivisen kuvan, mutta tuo vertaus Mass Effectin ja Mass Effect 2:n välillä nostaa kyllä niskakarvat pystyyn. Ensimmäinen Mass Effect oli meikän mielestä yksi parhaimmista peleistä koskaan ja Mass Effect 2 puolestaan oli yksi pahimmista pettymyksistä koskaan. Jos ykköselle voi antaa pisteitä 95 niin kakkonen saa enintään 75. Toivottavasti homma ei mene xcomin kanssa samoin.

    Tuossa arvostelussa näyttää olevan myös puolituntinen video mukana, minkä vois katsoa. Siitä ainakin näkisi myös pelitapahtumia.
     
  8. Joe

    Joe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.10.2002
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    5
    2. Valinta kyllä, mutta jos olet jo koneessa lähdössä lentoon, niin sitten pitää edit hemmo (jos haluat jotakin loadoutista), poista hemmo, valitse pelkän nimen perusteella oikea, edit (jos loadoutin tarvetta).

    3. Ei ole vielä pleikalla ollut mahkuja vaihtaa värejä armorista.

    4. Pleikalla näkyy sellainen sininen rantu tatilla liikuttaen, joka näyttää mihin olet siirtymässä, sitten pitää vielä hyväksyä siirto. Ei ole ikinä mennyt ohi eli tässä konsoli parempi?. Ei osaa valittaa snipuista, elämä on :)
     
  9. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    2. Ai tuota tarkoitit. Sitä varten on mahdollisuus editoida nimiä / lempinimiä. Vaimoke Supportiksi ja paras kaveri Sniperiksi messiin, jos ovat saatavilla. Heavyista se meksikaani on PSI ja se ranskalainen ei.

    3. Saattaa olla sen ennakkotilaajan DLC:n mukana tullut ominaisuus, luulin, että siinä tulee vain kaksi eri armor-decoa, muutama kypärä ja vanhan X-COMin mallinen pystytukka hiusmalli, mutta voi olla, että nuo ~30 armor-tintiä tuli kans. Sitäkin parempi, Assaultin ja Supportin sekoittaminen keskenään olisi ihan mahdollista, mutta on eriväriset panssarit.

    4. PC:llä näkyy sininen 'raja' ilmaisemassa ensimmäisen liikkeen rajaa ja keltainen toisen (dash). Valitettavasti monikerroksisissa tasoissa kursorin ollessa oikeassa paikassa saattaa se sininen loota, joka kertoo, minne ollaan menossa, ollakin kerrosta alempana, jos ei ole huomannut nostaa 'korkeustasoa' (C/F näppiksestä). Esimerkiksi ollaan vaikka juoksemassa ufon sisällä portaiden yläreunaan oven viereen. Suoraan alapuolelle on mahdollista myös mennä, koska portaiden alla on tilaa. Jos ei ole tarkkana, kursori saattaa kyllä olla portaiden päällä, mutta kohdetta ilmaiseva sininen laatikko ei ole näkyvissä. Naks ja sinen laatikko olikin portaiden alla, jonne kaveri juoksee. Eli sinänsä ohjain tottelee kyllä oikein, mutta portaikko ei katoa visuaalisesta näkymästä (pois tieltä) automaattisesti, vaikka pitäisi.

    Mulla on edelleen vaan ne kaksi Sniperia, jokainen uusi kaveri tuntuu olevan Assault, Heavy tai joskus Support. Mutta jos Snipereista tykkäät, niin odotas ArchAngel armoria. :)

    Ja muutenkin loppupään kentissä on kivaa, yhdessä jättimäisessä ufossa sain molemmat Sniperit siirrettyä neljä (!) kerrosta ylemmäs vihollista. Eikun BattleScanner alas, kuusi maalia näkyvissä ja siitä pudottamaa 95% shotteja (korkeusbonus + kovat ampujat + scope + riittävästi matkaa). Kun molemmat vielä käyttää partial coveria full coverina (se kyky, jonka nimeä en muista) ja noin alhaalta ampuessa tulee melkoinen penalty, niin melkoinen duckshoot se oli..

    Nepalta olisi hauska kuulla nimenomaan vertailua Mass Effectiin sitten kun XCOM on työn alla, itse en ole ostanut mitään muuta kuin SC2 ja CIV5 vuosiin, kun ei ole ollut mitään mielenkiintoista, luulin, että vuoropohjainen tactical on kuollut joskus Fall Out Tacticsin ja Jagged Alliancen jälkeen eli jos ME on mitenkään vertautuva, niin täytyy painella kauppaan..

    Tuosta virtaviivaistamisesta vielä, musta tuossa arvostelussa tuodaan hyvin ilmi se, mitä kaikkea on karsittu pois. Toki esimerkiksi se, että hävittäjiä voi mobilisoida vain yhden kerrallaan masentaa, mutta toisaalta en mitenkään pysty kaipaamaan sitä loputonta aseistuksenpäivitysrumbaa alkuperäisestä. Enkä ainakaan sitä, että prkl:n lippaatkin piti valmistaa erikseen. Alkuperäisessä oli liikaa mikromanagerointia, jonka tössiminen saattoi johtaa katastrofiin tarvittavien varusteiden ollessa epähuomiossa lopussa tehtävän alkaessa, tässä kenties saisi jonkin verran enemmän jotain olla.

    Se valitus, minkä kylläkin allekirjoitan täysin, on ettei tavaroita voi vaihtaa kesken tehtävän. Vakavasti haavoittuneella Assaultilla ainoa tainnutin ja olisi elintärkeää ottaa joku kiinni elävänä? Et voi antaa sitä kaverille. Porukan ainoa medpack on tuolla kolmessa vuorossa kuiviin vuotavalla Supportilla? Paskempi homma. Toki tämä on tiedossa ja pitää ottaa huomiooon - jos mukana on vain yksi Support (huom: medpackia voi kantaa kuka vaan sinänsä), niin se sitten pysyy tiukasti selustavartiossa.

    Aasinsillalla tuosta, varusteet on muuten pääase + pistooli + jotain reppuun. Piste. Eli yksi kaveri ei kanna torrakkoa + backupia + viittä kranaattia + neljää vaihtolipasta + medkittiä +... Ymmärrät pointin. Vähän sama, kuin Halo vs. Doom eli valikoimaa on, mutta kerralla mukaan ei tule paljoa.

    Esimerkiksi Sniperin perusvarustus mulla on Kivääri, Pistooli ja Scope. Assaultilla on tilanteesta riippuen Haulikko, Pistooli ja joko tainnutin tai lisäpanssari. Support saa kuljetettua kahta jonkin ylennyksen jälkeen, joten sillä on MedPakin lisäksi joko kranaatti tai lisäpanssari. Jne. Toisaalta tämä yksinkertaistaa peliä, toisaalta tekee roolituksesta suoraviivaisempaa, kun minkäänlainen jack-of-all-trades -varustus ei vaan mahdu mukaan.

    Ehkä seuraava osa sitten monimutkaistaa tätä edes vähän, kun on saatu seuraava sukupolvi tutustumaan vuoropohjaisen hienouksiin?
     
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kauppaan ei kannata painella, koska ME ei ole yhtään samanlainen kuin XCOM. Vaan tuo vertaus on tuolta GameSpyn jutusta, jossa sanotaan, että uutta XCOMia on yksinkertaistettu aivan kuten ME2:sta yksinkertaistettiin ME1:seen verrattuna. Se ei vaan ollut mikään pieni yksinkertaistaminen, vaan hyvä rooliäksöni hienolla juonella muuttui pelkäksi huonoksi äksöniksi huonolla juonella. Ja kun tuo GameSpyn juttu vertaa XCOMien eroa juuri noiden Mass Effectien eroihin, niin se nostaa niskakarvat pystyyn. Eli peleinä eivät ole samanlaisia, vaan ainoastaan verrattiin pelin muuttumista edelliseen versioon nähden. Itse en kokenut ME2:n muutoksia hyväksi, kuten ei varmaan 90% pelaajista, joten siinä mielessä tuo vertailu on ehkä jopa hieman ajattelemattomasti sanottu GameSpyn puolelta.
     
  11. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Revikoita ja kaikenmaailman strategiaoppaita on netti tukossaan, mutta tämä oli hyvä ja vieläpä viihdyttävästi kirjoitettu lyhyt kymmenen kohdan lista:
    *klik*

    Lisähuomautuksena ainakin toistaiseksi ennenkuin tuohon mahd. tulee patchi, niin easy/normal tasoilla lisälabrat ovat täysin turhia. Ja olisi tosiaan toivonut, että olisin tajunnut loikata laserista suoraan plasmaan; yksi turha tutkimus/varustelu -kierros vähemmän. Satelliitit ovat priority number one, ja lisäworkshopit antavat rahat takaisin rebatena, joten niitäkään ei juuri liikaa voi olla, paitsi jos tila loppuu. Joillain on koko toinen puoli basea pelkkää workshoppia.

    PC-käyttäjälle vielä, että autosavea ei vaan kannata käyttää: yli sata savea - jotka autolla tulee aika äkkiä - sotkee tallennusjärjestyksen ja aiheuttaa hetkellistä sydämentykytystä, kun edellisen yön klo 03:20 tehty save ei löydykään ja hetken luulee unohtaneensa tallentaa. Ongelman saa lääkittyä poistamalla sen verran tarpeettomia, että tallennemäärä putoaa alle sataan.
     
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Noniin, nyt on eka kerta hakattu läpi easylla. Olo on.. outo. Tähänkö se loppui? Viimeinen tehtävä oli pettymys. Ei siitä sen enempää, ettei tule spoilattua, mutta kenttä oli tekemällä tehty taktikoitavaksi ja pari itsetarkoituksellista pullonkaulaa pakotti tuomaan Sniperit pois roosteistaan. Ihan viimeinen taistelu kesti muutaman vuoron ja teetti pari harmaata hiusta, kun ei tullut ihan koko squadia varustettua PSI-shieldeillä, vaikka olihan se nyt vaan ihan varma, että niitä tulee viimeistään tässä ikävä (kun en ollut tuohon saakka tarvinnut lain).

    Steami näyttää ajaksi läpipeluulle 27 tuntia. Vaikeammalla vaikeustasolla olisi mitä todennäköisimmin mennyt kauemmin, kun omia raatoja olisi tullut enemmän, mikä olisi aiheuttanut kaikenlaista hidastelua. Itseasiassa jossain 23 tunnin paikkeilla olisi ollut viimeinen tehtävä napinpainalluksen päässä, mutta kun ihan välttämättä halusin "Extended Flight", millä ei sitten ollut niin maan mitään virkaa viimeisessä tehtävässä kuitenkaan, niin meni useampi tehtävä odotellessa, että vastaan tulee CyberDiscejä.

    No, aika paljon tuossa läpipeluun aikana oppi, mm. tuon "suojaan-suojaan-suojaan" -mantran: avomaastossa ei ole seisoskeleminen ja eteenpäin mennessä on parempi jättää aikaa laukaukselle, ellei aivan pakottavat syyt muuta määrää.

    Mutta entäs se alkuperäinen? No, en tiedä, johtuiko siitä, että panostin aivan liikaa labroihin alussa (mikä johti venäjän ja kanadan menettämiseen todella alussa), mutta researchit valmistuivat valon nopeudella ja viimeiset tunnit labra makasi tyhjänpanttina. Ja kun Researchit taas avaavat ne skriptatut tehtävät, niin loppu oli saavutettavissa, vaikka satelliittiverkko oli vielä kesken ja läjäpäin tavaraa rakentamatta. Itseasiassa monessa ohjeessa sanotaan, että lisälabroja ei tarvitse lainkaan alle classic-vaikeustason. Anyhooo, siitä päästään siihen, mitä olin sanomassa: toisin kuin alkuperäisessä, tässä makromanageroinnilla ja ennenkaikkea research/workshop -balanssilla ei tuntunut olevan juuri merkitystä: kunhan satelliitteja on koko ajan menossa taivaalle ja miehet joka tehtävällä alieneita lanaamassa, niin research hoitaa itsensä. Eli rahat ensin, muu sitten. Näin jälkikäteen virtaviivaiseen taktiseen osioon suinpäätä rakastuneena tulee mieleen, että ehkä sokeudessani annoin liikaa anteeksi: makrostrategiaa on kenties kuitenkin ja loppujen lopuksi kevennetty liikaa.

    No, aina voi toivoa osaa kaksi, onhan tämä ollut vähintään arvostelumenestys (jos ei myynti-, en tiedä). Ja sitä odotellessa just nyt tuntuu siltä, että en ala vetämään uutta kierrosta ihan heti. Ja toisaalta tiedän, että huomenna klikkaan Steamin auki ja aloitan taas. :)
     
  13. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä menossa lopputehtävä Normalilla, ja osin on samoja fiiliksiä. Esim. PSI-taitojen käyttö jäi omassa pelissä vähiin, kun viivytin alien-tukikohdan myllytystä. Taitojen saamisen jälkeen keinotekoisesti pitkitin lopputehtävän ottamista, että kaveri saisi PSI-taitopuun täyteen. Kaikki mahdollinen oli tässä vaiheessa keksitty ja kehitetty. Labroilla ja Workshopeilla ei tosiaan paljoa tee (yksi kumpaakin riittää hyvin). Satelliitit ovat ehdottoman tärkeitä, ja kaikki rakentelu pitäisi tehdä sillä ehdolla, että saa mahdollisimman monta satelliittia mahdollisimman nopsaan taivaalle. Elerium-generaattori jäi melko turhaksi, koska eleriumista on kova pula ja höyrygenis ajaa saman asian. Weapon fragmentit oli myös aika ajoin lopussa, mikä rajoitti kehitystä ja osaltaan vaikuttaa siihen, ettei labroja kannata tehdä montaa. Ehkä Classic-tasolla tulee jo riittävästi tehtäviä ja vihulaisia, että eleriumia ja fragmentteja olisi riittävästi.

    UI:ssä on aika paljon paranneltavaa. Tuo kerrosten välinen sekoilu tehtävissä on melko rasittavaa, kun välillä tuntuu, ettet saa kursoria haluttuun ruutuun edes kamerakulmaa pyörittelemällä ja kerroksia vaihtamalla. Toinen on solttujen varustelu ennen tehtävää. Jos olet rakentanut esim. yhden arc throwerin ja se sattuukin olemaan jollain tehtävään kuulumattomalla sotilaalla, joudut manuaalisesti selaamaan kaikki lepovuorossa olevat sotilaat, että saat siirrettyä varusteen oikealle tyypille. Telakalle joutuvien sotilaiden varusteet palautuvat tehtävän jälkeen "varastoon", kuten pitäisi käydä silloinkin, kun joku poistetaan aktiivirosterista. Psi-taidot ovat toissijaisia ja enimmäkseen kaksiteräisiä miekkoja. Esim. alienin saaminen paniikkiin johtaa usein siihen, että tämä alkaa ampua, eli pahimmillaan tappaa yhden meikäläisen. Mind control puolestaan luo heti kaveruussuhteen kaapatun alienin ja omien joukkojen välillä. Jos kaapattu alien kuolee, omat miehet kärsivät tästä henkisesti ja pahimmillaan panikoivat... Päivitys korjannee näitä.

    Mutta hyvä peli kaiken kaikkiaan, sisältää paljon vanhaa kunnon koukuttavuutta. Mikromanagerointia on karsittu paljon esikuviin verrattuna, mikä on vain hyvä asia.
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Itseasiassa moni strategiaohje painottaa nimenomaan Workshoppien rakentelua (joillain puoli tukikohtaa), koska tällöin saa rebateja tavaroiden valmistuessa, jolloin taas on enemmän paalua rakentaa satelliitteja, joista saa lisää rahaa, jolla voi rakentaa, josta saa rebateja, jolka....

    Samaa mieltä. Mulla on nyt Normal-taso menossa, tuota on tullut ikävä. Beginnerillä paukutin käytännössä samalla kuuden äijän eliitillä koko roskan läpi, niin ei tuo haitannut - nyt ei mene niin hyvin.
    Tuosta on valitettu useamman kerran ja tuo on selkeä vika - toiveet patchille ovat kovat. Samoin mielestäni tehtävän pitäisi loppua, jos viimeinen elossa oleva alieni on kontrollissa vielä seuraavan vuoron - turhauttavaa kävelyttää se matkan päähän tapettavaksi turvallisesti, kun kolmas vuoro loppuu. Eikö sen voisi vaikka pyydystää elävänä?

    Nyt noita tuli hoidettua niin, että pannaan kaksi Sniperia overwatchiin ja talutetaan kontrollissa oleva alieni kohtuulliselle etäisyydelle suoraan tulilinjalle. Doubletap ja tehtävä ohi.
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ymmärränkö siis oikein, että sama alieni, joka kuollessaan saa sotilaat paniikkiin, pitää kuitenkin tappaa tehtävän lopussa?
     
  16. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kyllä, mutta ei ihan noin, homma on monimutkaisempi.

    Eli: jos otat jonkun Alienin mindcontrolliin, niin ilmeisesti tämä ainakin joissain tehtävissä kuollessaan saa omat miehet paniikkiin. Tämä riippunee monestakin seikasta, sillä itsellä on tasan kerran mennyt kukaan paniikkiin omankaan tyypin kuollessa, eikä koskaan, kun mindcontrollattu alien kuolee. Ilmeisesti tuohon vaikuttaa omien jätkien "will" (joka laskee esim. silloin, kun ne ovat itse saaneet osuman) ja se, ovatko omat jätkät suojassa vaiko eivät. Tämä "paniikkibugi" tulee vain silloin, jos ko. alien kuolee ollessaan edelleen sinun hallinnassasi. Ja tänä aikana sinä et voi sitä ampua, kts. seuraava.

    Mutta: niin kauan, kuin alieni on mindcontrollissa, sitä ei myöskään voi ampua pois kuljeksimasta. Tämä rajoittaa mindcontrollin käytettävyyttä eli kun se pysyy hallinnassa kolme vuoroa, niin se on syytä sitten olla sellaisessa paikassa kolmannen vuoron lopussa, että se ei suurempaa tuhoa saa aikaan vapautuessaan. Itse juoksutan noita dashilla kaukana keulilla ja varmistan, että on mahdollisuuksien mukaan Sniperi tai muu 'varma tappaja' overwatchilla, kun se alieni vapautuu. Eli käytännössä mindcontrol-tapa muut alienit-käytä scouttina-tapa pois neljännellä vuorolla.

    Jos kuitenkin otat mindcontrollin silloin, kun ko. alien on viimeinen elossa - temppu, mitä tulee tehtyä, jos laukaus on epävarma (alle 70% osuma, PSI-mies viimeinen, jolla on vuoroa jäljellä, ei tarpeeksi tulivoimaa tms.) - joutuu sitä juoksuttamaan kolme vuoroa ja päästämään sitten päiviltä, koska
    a) tehtävä ei lopu, ennenkuin kaikki alienit on tapettu tai tainnutettu,
    b) mindcontrollattua alienia ei voi ampua, koska se on "oma" niin kauan, kuin controlli on päällä.

    Ei tuo ole varsinaisesti ongelma (paniikkibugi on, mutta en ole siihen itse koskaa törmännyt), mutta vähän typerä. Turvallisin taktiikka voi olla kahden viimeisen alienin kohdalla mindcontrollata toinen ja yrittää ampua toinen; jos jälkimmäinen ei kuole, se todennäköisesti omalla vuorollaan tulittaa oletettavasti lähempänä olevaa mindcontrollattua kaveriaan ja sen voi rauhassa päästellä päiviltä seuraavalla vuorolla.

    Tämän jälkeen teloittajat asemiin ja mindcontrollattu killzoneen, heti kun mindcontrol loppuu, niin ZAP (jos on plasma-aseet) ja tehtävä on ohi.

    Sivuhuomautuksena: vihollisen kontrollissa olevat "omat" näkyvät vihollisina - joskin omalla logolla, alieneilla on alieninpää-logo ja omilla on punainen xcom-logo, jos ovat kontrollissa - ja niitä voi ampua. Näin tulee tietysti tehdäkin, jos vaihtoehtona on pudottaa ekaa kertaa tehtävällä oleva Rookie, joka vapaa-ajallaan kiduttaa kissanpentuja, tai antaa oman Colonel-tason Heavyn (joka on mukava perheellinen mies) saada em. Rookielta plasmalaukaus kurkkuun, mutta voi helvetti kun kerran en tarkistanut, kuka on maalitauluna ja pudotin Sniperilla I oman toisen Colonel-tason Sniperin II, enkä sitä Alienia, jolla mindcontrol-sätkynukkenarut Sniperiini II oli. Mindcontrollia käyttävän tahon pudottaminen kun vapauttaa sätkynuken heti.

    Kello tosin oli jotain yksi yöllä arkena...
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2012
  17. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos olet pelannut Easyllä, niin panikointia ei tainnut tapahtua juuri lainkaan, koska normal-tasollakin se oli melko harvinaista. Classicia juuri aloittelin, niin siinäpä meni pojilla pupu pöksyyn jo heti ensi tehtävässä.
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eka kierros easyllä, nyt normal ja joo, tuota on tullut vastaan - tosin bugia ei vielä, koska olen kaukana PSI-sotilaista. Saatoin tosin ryssiä koko pelin hidastelemalla tuon satelliittiverkon pystyttämisessä.
    *prkl*
     
  19. SamSon

    SamSon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.06.2005
    Viestejä:
    640
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yksi bugi tai typeryys näyttäisi olevan se, että jos ufo tulee esille yhden maanosan ilmatilassa, et voi komentaa toisesta maanosasta koneita pudottamaan sitä, vaikka ufo siirtyisi tämän toisen maanosan ilmatilaan. Eli kannattaa olla ainakin kaksi Ravenia/maanosa varastossa, niin pitäisi saada isointa vesseliä lukuun ottamatta kaikki alas. Firestorm + EMP cannon hoiteleekin sitten kaiken.
     
  20. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    DLC:tä pukkaa. Ilmeisesti myös ennakkotilaajan etu Elite Soldier Pack on tulossa saataville, mutta ihan ei aamuväsynein silmin saanut tolkkua, onko tuo maksuton vai ei. Sinänsä täysin perseestä, jos 'ennakkotilaajan edun' saa jokatapauksessa näin pian julkaisun jälkeen, ts. melkoinen etu, jos se oli eksklusiivinen vain pari viikkoa.

    Ja saisivat korjailla nuo bugit ensin ja keskittyä sitten DLC:hen.