Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Zero Dark Thirty (2012) (Kathryn Bigelow / Chris Pratt, Jessica Chastain, Joel Edgerton)

Discussion in 'Elokuvat' started by Mika, Oct 3, 2012.

  1. Mika

    Mika Administrator Staff Member Ylläpito Tukijoukot

    Joined:
    Feb 5, 2000
    Messages:
    8,292
    Likes Received:
    30
    [​IMG]

    Vuosikymmenen ajan huippuluokan tiedustelu- ja sotilasorganisaatiot työskentelivät ympäri maailman tavoitteenaan vain yksi asia - löytää ja eliminoida Osama bin Laden. Zero Dark Thirty -elokuvassa The Hurt Lockerista tuttu tuotantotiimi - ohjaaja-tuottaja Kathryn Bigelow ja käsikirjoittaja-tuottaja Mark Boal - yhdistävät voimansa kertoakseen tästä historian suurimmasta etsinnästä, jonka tavoitteena oli löytää maailman vaarallisin ihminen.

    [​IMG] Katso elokuvan trailer

    [​IMG] Katso kuvagalleria: selattava | klikattava

    Ensi-ilta Suomessa 25.01.2013 (USA:ssa 19.12.2012)
     
    Last edited: Jan 25, 2013
  2. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Joined:
    Feb 4, 2002
    Messages:
    3,447
    Likes Received:
    152
    Odotuselokuvien kärkinimiä tämä. Vaikka en Kipulokerikosta erityisemmin pitänytkään, niin kyllähän Bigelow osoitti sillä ainakin sen, että tällainen nykyaikainen militarismikuvasto on hyvin hallussa. Tuota vuosia kestänyttä kirkonrottaakin kun raotetaan sieltä salamyhkäisyyden verhoista, niin mielenkiintoista matskua voinee olla luvassa. Oscareihin?
     
  3. Vole

    Vole Vakiokasvo

    Joined:
    Mar 16, 2010
    Messages:
    1,927
    Likes Received:
    82
    Jännä nimi, en tiedä oikein miten tuo liittyy elokuvaan. Mielenkiintoista nähdä Pratt tässä.
     
  4. JTX

    JTX Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Sep 28, 2001
    Messages:
    5,794
    Likes Received:
    14
    Chris Pratt on aika jännä valinta päärooliin. Mielenkiinnolla odotan.
     
  5. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Jun 13, 2000
    Messages:
    14,064
    Likes Received:
    30
    Sopiva kellonaika vähän pimeämpiin operaatioihin.
     
  6. Mika

    Mika Administrator Staff Member Ylläpito Tukijoukot

    Joined:
    Feb 5, 2000
    Messages:
    8,292
    Likes Received:
    30
  7. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Joined:
    Feb 4, 2002
    Messages:
    3,447
    Likes Received:
    152
    Betsiä sisään ja tätä elokuvaa lapulle niiden tärkeimpien palkintopöytien osalta. NYFCC:n puolesta elokuva palkittiinkin jo vuoden parhaana ja ohjaajalle toki sitä omaa pokaalia myös. Alkusoittoahan tuo vasta, mutta arvostelutkin ylistelee jo kovasti, joten jatkoa seuraa.
     
  8. Mika

    Mika Administrator Staff Member Ylläpito Tukijoukot

    Joined:
    Feb 5, 2000
    Messages:
    8,292
    Likes Received:
    30
  9. SpiderJerusalem

    SpiderJerusalem Guest Guest

    Joined:
    Jan 17, 2008
    Messages:
    1,014
    Likes Received:
    0
    Last edited by a moderator: Feb 1, 2013
  10. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Joined:
    May 3, 2005
    Messages:
    1,342
    Likes Received:
    2
    Tuskinpa mitään voittaisi muutenkaan. Hurt Locker on jo nähty.

    Tää leffa kiinnostaa juuri nyt kun eilen lopetin Homelandin kakkoskauden joten tämä sopisi erittäin hyvin teemaan :D
     
  11. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Joined:
    May 3, 2005
    Messages:
    1,342
    Likes Received:
    2
  12. Ihmemies2

    Ihmemies2 Guest Guest

    Joined:
    Aug 14, 2004
    Messages:
    213
    Likes Received:
    0
    Tampereen Finnkino hinnoitteli itsensä taas ulos. Ei iltapäivänäytöksiä, hinnat alkaen 12€.... jep jep, mieluummin käyttää nekin rahat bluurayhyn.
     
  13. Crockett

    Crockett Vakiokasvo

    Joined:
    Mar 1, 2005
    Messages:
    1,111
    Likes Received:
    155
    Olihan se hyvä leffa. Tiivistunnelmainen pätkä joka pitää otteessaan ja kiristyy loppua kohden kun vääjäämätön loppu odottaa.
    Juuri kun tuli Homelandin kaksi kautta katsottua putkeen niin yhtymäkohtia oli mukavasti ja leffan päähahmo jäi ehkä hieman vaisuksi kun vertaa sitä juuri Homelandin naishahmoon.

    4/5
     
  14. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Joined:
    Feb 4, 2002
    Messages:
    3,447
    Likes Received:
    152
    Taiten tehty ja alati mielenkiintoinen elokuva. Vaikka hahmot jätetään etäisiksi ja kerrontakin on pitkälti sellaista kuivakkaan toteavaa ilman suurempia tunnepyörteitä, niin siltikin tämä hypnotisoi siihen malliin, että pitkästymään ei pääse kyllä missään vaiheessa. Kylmäävän hankala ajojahti esitetään kiihkottoman analyyttisesti ilman sankarifanfaarien pärinää. Kuvaus on viimeisen päälle hiottua ja aina oikeassa paikassa olevaa. Musiikkia käytetään säästeliäästi, mutta tehokkaasti. Ohjaus on lopussa jo niinkin tehokasta, että kun kopterit nousevat yöhön, niin tuntuu kuin olisit itsekin keskellä tapahtuvaa.

    Ihmisten pakkomielteet tuntuvat olevan näissä Kathryn Bigelowin elokuvissa pääteemoina ja niinpä tälläkin kertaa. Jessica Chastain tekee kyllä ihan passelia työtä tuon saman teeman ankkurina, mutta jotenkin odotin vähän mieleenpainuvampaakin suoritusta. Pientä pettymystä siitä, mutta ei sen kummempaa.

    :):):):)
     
  15. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Jun 13, 2000
    Messages:
    14,064
    Likes Received:
    30
    Žižek elokuvan tavasta kuvata kidutusta -> The Guardian
     
    Last edited: Jan 29, 2013
  16. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Joined:
    Nov 11, 2007
    Messages:
    5,595
    Likes Received:
    1
    Kyllähän tuosta on helppo olla samaa mieltä, elokuvantekijä voi esittää neutraalia taiteilijaa mutta eihän se näin realistisen ajankohtaisen aiheenkin ollessa kyseessä ole uskottavaa, kuten Zizekin vertauksistakin käy hyvin ilmi. Aika perus jenkkipropagandaa tai vähintäänkin patrioottista kamaa tuo on jotta amerikkalaiset saavat prosessoida omia moraliteettejaan, mutta jos kidutus on vain välttämättömyys miksi miettiä?! Asian hyväksyvästä prosessista lienee kyse.

    Tässä, kuten Homelandin kohdalla, eniten kuitenkin ärsyttää tekopyhä naisroolitus kuin väkisin tasavertaiseen asemaan vaativiin tehtäviin miesten rinnalle, samalla kuin säälien miten paljon tämä naiselta vaatii. Pyhä yksinkertaisuus...
     
  17. dixi

    dixi Guest Guest

    Joined:
    Feb 25, 2003
    Messages:
    713
    Likes Received:
    2
    En ole hirveästi perehtynyt Bigelowin lausuntoihin leffojensa tiimoilta, eli en tiedä kuinka "patrioottinen" hän on, mutta jos nyt miettii tätä tai vaikkapa Hurt Lockeria, niin itse en löydä kummastakaan mitään sotaa glorifioivaa tai esim. kidutusta hyväksyvää tasoa. Enemmänkin tulee sellainen fiilis, että katsojalle näytetään kylmän analyyttisesti, että näin tehtiin ja jätetään asioiden hyväksyminen tai kauhisteleminen katsojan vastuulle. Sitä voi tietysti kritisoida, että ei oteta asiaan kantaa, mutta itse pidin tuosta ratkaisusta kummassakin leffassa.

    Käsittääkseni Zero Dark Thirtyn Maya pohjautuu oikeaan yksittäiseen naisagenttiin, joten leffaa ei käy syyttäminen tässä tapauksessa. Tietysti jos sinua rassaa noin muuten naisten sijoittaminen tasavertaisiksi miesten kanssa tosielämässä, niin sitten :) Itselleni ei tullut myöskään sitä kuvaa tässä, eikä edes Homelandissakaan, että sitä sukupuolta olisi tuotu jotenkin korostaen tai varsinkaan säälien esiin.
     
  18. Crockett

    Crockett Vakiokasvo

    Joined:
    Mar 1, 2005
    Messages:
    1,111
    Likes Received:
    155
    Onkohan Cleveri taaskaan edes nähnyt elokuvaa ennen kun pitää arvostella elokuvaa?
    Mielestäni tässäkään pätkässä ei ollut mitään patrioottista vaan juuri kylmän analyyttista tarinaa operaatiosta. Lopun iskustakaan ei saa mitään suurta voitonjuhlaa irti. Ja todellisuudessa koko homman onnistumisesta saa kiittää pitkälti naista ja hänen tiimiään missä oli molemman sukupuolen edustajia.
     
    Last edited: Jan 29, 2013
  19. dixi

    dixi Guest Guest

    Joined:
    Feb 25, 2003
    Messages:
    713
    Likes Received:
    2
    Jep, nimenomaan lopuksi jäi sellainen fiilis, että olikohan tämä kaikki sen 12 vuoden arvoista ja miten maailma konkreettisesti muuttui tämän ansiosta. Viimeinen kuva on aika voimakas
    - siis Maya lentokoneen penkillä kaikkensa antaneena ja olemuksesta ei ota oikein selvää, että onko pettynyt vai huojentunut vai sekä että -
    ja kiteyttää hyvin koko homman.
     
  20. John McClane

    John McClane Käyttäjä

    Joined:
    May 21, 2007
    Messages:
    135
    Likes Received:
    0
    Kyllä tulee ihan tippa linssiin, kun lukee Kathryn Bigelow'n selityksiä "epäpoliittisesta" elokuvasta. Joko Bigelow yrittää haalia mahdollisimman laajaa katsojakuntaa ja on siksi paljastamatta elokuvan näkemyksiä tai sitten hän on vain huono ohjaaja ja Mark Boal vielä huonompi käsikirjoittaja. Etenkin Boalin selitykset siitä, kuinka elokuva muka kertoo, että kidutus ei toimi, ovat vähintäänkin naurettavia. Boalin kommenttien mukaan tärkeää tiedustelutietoa saadaan elokuvassa ruokapöytäkeskustelun eikä kidutuksen aikana. Mutta Bigelow lavastaa kohtauksen niin, että ruokapöytäkeskustelu tapahtuu heti kidutuksen jälkeen. Jos elokuvan on todella ollut tarkoitus näyttää kidutuksen toimimattomuus, on kyseessä kyllä poskettoman huono elokuvanteko. Politiikasta irti sanoutuvat Bigelow ja Boal myös aloittavat elokuvansa WTC-iskun aikaan nauhoitetuilla ääninauhoilla, jotka oikeuttavat koston heti alkuunsa. Loppupuolellaan elokuva päätyy ylistämään sitä samaa henkeä, joka johti Irakin sotaan. Kunnon tiedustelutietoa ei tarvita, kunhan vain joku rohkea yksilö todella uskoo päämääräänsä.

    The Hurt Locker oli ensimmäisellä kerralla intensiivinen kokemus, mutta toisella katsomiskerralla elokuva paljastui huonommaksi, sillä se ei onnistunut kertomaan yhtään mitään koko Irakin sodasta. Zero Dark Thirtyä vaivaa heti ensimmäisellä katsomiskerralla sama ongelma. Täten Bigelow'n ja Boalin panos terrorisminvastaisen sodan kuvaamisessa valkokankaalla on räikeästi yliarvostettua. Elokuvat eivät onnistu sanomaan mitään painavaa yhtään mistään ja niiden pyrkimys "epäpoliittisuuteen" kertoo lähinnä tekijöidensä naiivista ja vastuuttomasta suhtautumisesta aiheeseen. Bigelow myös välttää tiukasti näyttämästä ketään USA:n tiedusteluyhteisön jäsentä tai sotilasta vähänkään negatiivisessa valossa. Molempien elokuvien propagandaluonne peittyykin niiden dokumentaarisen pinnan alle.

    *