Ihan hyvä tämä oli. Pitkästä kestosta huolimatta ei tuntunut lainkaan liian pitkältä. Erinomainen leffateatterileffa musiikin pauhaessa lähes tauotta, niin ei kuule muun yleisön ääntelyä oikeastaan lainkaan . Musiikin pauhaminen tosin on merkki myös siitä, ettei hahmojen kasvulle jää tässä paljoa enää tilaa, vaan ne ovat lähinnä juonen kuljettajia. Varsinkin kissanainen jäi hyvin etäiseksi hahmoksi, eikä itse Batmankään kasva oikein mihinkään suuntaan.
Spoiler No, eihän se Bane ihan 6-0 hakannut Batmania siinä ekassa tappelussa, vaan oli melkein tasaista. Ne apuritkin katsoi huolissaan aina välillä.
Minäkin mietin samaa kuin vese ja mielestäni Spoiler siinä ensimmäisessä yhteenotossa Bane lähinnä leikitteli Batmanilla, mikä selitti sen, ettei yön ritarimme tullut heti alkuunsa tyrmätyksi. Banehan halusi murtaa hänet niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja mikäs sen parempaa kuin pitkittää valmiiksi voitettua taistelua takoakseen vielä selvemmin toisen takaraivoon, kumpi on parempi. Olisinkin ehkä toivonut, että siinä viimeisessä yhteenotossa olisi esimerkiksi alleviivattu paremmin, että Batman voitti nimenomaan henkisen paremmuuden (kun onnistui siinä seinäkiipeilyssäkin) takia. Nythän se jäi tosiaan vähän ristiriitaiseksi, kun ensin Batman ottaa kunnolla turpiin ja sitten onkin yhtäkkiä fyysisesti parempi. Voihan toki olla, että tuossa viimeisessä taistelussa sitä "henkistä voittoa" alleviivattiin, mutta sen huomaa vasta seuraavilla katselukerroilla.
Hyvä elokuva, mutta ei tämä nyt kyllä läheskään ollut niin rohkea ja selkeä päätös trilogialle kuin oltiin hypetetty. Nolanin pelleily lopun kanssa sai lähes raivon partaalle. Spoiler IMDB:ssä monet tosin tulkitsevat lopun Inceptionin tyyliin avoimeksi. Minulla ei varsinaisesti ole mitään onnellista loppua vastaan, mutta se olisi pitänyt toteuttaa jollakin muulla tavalla kuin halvalla tunteiden manipuloimisella sitä ennen. Nyt olo tuntui lopussa lähinnä petetyltä. Talouskriisiallegoria toimi kuitenkin hyvin ja tunnelma oli paikoin hyvinkin painostava. Anne oli tapansa mukaan ihana :love: vaikka Kissanaisen hahmoa ei hyödynnettykään tarpeeksi. Spoiler Vuosien varrella luetut nettispekulaatiot kyllä söivät joidenkin juonenkäänteiden tehoa aika roimasti. Näin kävi etenkin Cotillardin ja Gordon-Levittin roolihahmojen kanssa.
Itse asiassa nuorin loukkaantunut oli ainakin tämän IL:n jutun mukaan vain kolmen kuukauden ikäinen vauva. En tiedä sitten, oliko ko. vauva (toivon mukaan) vanhempineen elokuvateatterin läheisyydessä tai aulassa tms.. Tietenkin allekirjoittaneelle tyypilliseen tapaan pohdin sitäkin, kuka ihme tuo vauvoja elokuvateatteriin. Joo, esim. YH:n elämä voi monesti tarkoittaa sitä, ettei yksinkertaisesti pääsisi mihinkään, jos ei lapsi olisi koko ajan mukana. Toisaalta (etenkin kun leffoja voi jälkeenpäin vuokratakkin) en kyllä taas yhtään ymmärrä, minkälainen vanhempi näin menettelee. Voihan se olla, että kyseessä on minulle tuntematon käytöntä, mutta siinä käsityksessä olen elänyt, että toisin kuin vaikkapa Hulluille Päiville, niin elokuvateatteriin ihmiset ottavat harvemmin vauvoja mukaan.
Joo. Eihän vauvoja edes saa viedä suomessa elokuviin paitsi oikein alhaisen ikärajan elokuviin. Ja kukapa niitä nyt edes veisi normaalin leffaan. Vauvanäytökset ovatkin sitten eri asia ja olen itsekin tytön kanssa semmoisessa käynyt jokunen vuosi sitten.
Rohrs ja Legarreta olivat katsomassa uusimman Batman-elokuvan, Yön ritarin paluun ensi-iltaa Legarretan 4-vuotiaan tyttären ja heidän yhteisen poikavauvan kanssa.
En nyt ala laittamaan arvosanaa, koska se on loppujen lopuksi aika turhaa ilman perusteluita ja toisaalta jos avaan sanaisen arkkuni siitä, mikä tässä rainassa nyppii, niin tekstiä tulee 300-400 sanaa. En pitänyt, mielestäni aivan ylivoimaisesti heikoin Nolanin kolmesta (ja minä jopa pidän Beginsistä ja tietyistä osista TDK:ta).. Ja Millerin The Dark Knightin lainaaminen "väärin" meinasi puhkoa silmät. Toki lähdemateriaalia voi käyttää väljästi, mutta kun aletaan käännellä asioita ylösalaisin, niin ollaan hakoteillä. No, näin tosin kävi jo edellisessä The Killing Joken ja kuulemani mukaan Long Halloweenin osalta. Ja se Zimmerin score, voi jeesus. Ei hiljaista hetkeä elokuvassa (no okei, se yksi futismatsin alussa) ja niin äärettömän lujaa, pöyhkeilevää, alleviivaavaa. "Ja tässä kohdassa on epätoivoa, tämä on dramaattinen käänne, nyt teidän pitäisi itkeä". Argh. Valitettavan heikko lopetus trilogialle, jolla oli mahdollisuudet niin paljon enempään. Sivuhuomautuksena, ainakin Tennarin kolmossalissa kuvasuhde pysyi samana koko ajan (vrt. TDK:n BD) enkä hyvällä tahdollakaan saanut bongattua mitään erityisen kaunista "toi on sitä IMAXilla kuvattua" -kohtaa kolmannesta rivistä. EDIT: Kissanainen ei olisi voinut olla kuumempi, vaikka hänet olisi sytyttänyt tuleen, mutta ikävä kyllä Nolan vältteli sen nahkapuvun esittelemistä liiaksikin.
Jenkeissä tämän ikäraja on "PG-13", joka siis tarkoittaa, että osa elokuvan sisällöstä ei ole suositeltavaa alle 13-vuotiaille. Tämä ei ilmeisesti kuitenkaan tarkoita etteikö tätä nuoremmat pääsisi leffaa katsomaan, eli kyseessä on pikemminkin jonkinlainen suositus. Käsittämätöntä kyllä, jenkeissä jopa R-luokiteltuun leffaan pääsee käytännössä minkä ikäinen lapsi tahansa, jos mukana on täysi-ikäinen henkilö. Lisää tietoa: http://www.mpaa.org/ratings/what-each-rating-means Voi toki korjata jos olen ymmärtänyt nämä ikärajat jotenkin väärin. Sitten itse asiaan, ostin huomiselle liput leffaan ja ennakkoarvostelujen perusteella odotukset ovat erittäin korkealla! Pitkäänhän tätä onkin jo ehditty odotella. Huomenna sitten jotain arvosteluntynkää kehiin.
Olihan se hyvä elokuva. Parempi kuin edeltäjänsä, muttei Batman Beginsin veroinen. Rahaa elokuvantekoon on kulutettu, ja se näkyy kyllä ruudulla. Tekijät ovat selkeästi olleet ammattilaisia, ja tienneet täysin, mitä ovat tekemässä. En edelleenkään pidä Christian Balea minkään tason näyttelijänä. En vain pidä miehestä, ja hänen murinoistaan. Anne Hathaway toi jokseenkin mieleen Milla Jovovitchin niin äänensä kuin ulkonäkönsäkin puolesta. Lisäksi molemmilla on todella herkullinen takamus. Jäi hieman ihmetyttämään elokuvaa katsoessani, että Spoiler miksi Talia pisti itsensä suoraan tulilinjalle estääkseen pommin purkamisen, jos hän kerran pystyi nappia painamalla hukuttamaan koko vempeleen? Samalla aloin miettiä, miksei hän tehnyt niin heti alkuunsa, kun Batman oli poissa pelistä?. Ei muuta valitettavaa, varsin mielekästä katsottavaa, joskin liian pitkä. Minuutteja olisi minun puolestani saanut saksia pois. 4/5.
Oulun Tietomaassa on IMAX-sali, mutta ei siellä valtavirtaleffoja pyöritetä. Mutta joo, eihän ne IMAX-kohtaukset eroa millään tavalla (laadullisesti) perinteisissä leffasaleissa projisoituna. Ne on kuvattu 70mm filmille ja vaativat 70mm projektorin (tai digitaalisen IMAX laitteiston). Finnkinolla pyörii ihan normaalit 35mm kopiot tai vastaavat digikopiot.
Oulun Tietomaan sali ei ole IMAX, mikä tarkoittaisi 15/70 mm filmiä vaan siellä näytetään 8/70 mm filmiä.
Juu, mutta eipä nykyinen digitaalinen IMAX-standardikaan enää vastaa 15/70 systeemiä. Erottelukyky on heikompi ja kankaat pieniä. Oulussa sentään on kankaalla kokoa ja onhan ne ihan vaikuttavia esityksiä olleet, mitä nyt olen pari kertaa käynyt katsomassa.
Nähty on. Leffan alussa Denverin tapahtumat kävivät kieltämättä kielessä ja siinä penkissä istuessa mietti, miten kauheaa ja absurdia se on paikan päällä voinutkaan elokuvayleisölle olla. Sitten itse elokuvaan. Nolanin tuotantoa on tässä elokuvassa ja Inceptionissa mielestäni vaivannut vähän "keisarin uudet vaatteet" -ilmiö eli kukaan ei ehkä uskalla kertoa Nolanille, että mitäs jos muutama kohta tehtäisiinkin eri tavalla. Tämä oli kovin sisäänpäinlämpiävä leffa ja viittauksia edellisiin jaksoihin oli paljon, vähän liikaakin. Olen nähnyt ykkösosan pari-kolme kertaa ja kakkososan kertaalleen, mutta kaikista katsomisista on muutama vuosi aikaa enkä ollut ihan täysin kärryillä kaikista viittauksista aiempaan. Kyllä elokuva saisi toimia hieman paremmin myös heille, jotka eivät ole katsoneet edellisiä osia ihan hiljattain. Ja niinkuin on todettu niin musiikki pauhasi taukoamatta ylidramaattisesti, kovin oli meno ylitsepursuavan mahtipontista. Pituudesta olisi voinut ottaa sen 45min pois. Sitten sitä positiivista. Olihan tässä paljon hienoja kohtauksia ja etenkin avausjakso oli hieno (kuten Dark Knightissäkin) kuten myös lopetus. Näyttelijät hoitivat hommansa hyvin ja kaikki näytti ja kuulosti komealta ja perusjuoni oli oikein hyvin trilogiaan sopiva. Sitten muutama spoileri. Spoiler Bane piti Gothamia panttivankinaan 5 kuukautta, mutta vastarinta oli aktiivinen vain viimeisen 18 tunnin aikana. Eikö tosiaankaan 12 miljoonan ihmisen kaupunkissa kukaan muu saa esim. räjäytettyä reikää poliisit vangitsevaan betonikasaan kuin Kissanainen Bat-prätkällä??? Linkki ykkösosaan ja juoni kaupungin tuhoamiseen Waynen omilla keksinnöillä oli kerrassaan mainio, tästä tykkäsin En olisi etukäteen uskonut, että jotenkin tykkäsin uudesta Spider-Manista enemmän. Okei, olihan siinäkin paljon virheitä, mutta jotenkin siinä oli tuoreempaa tekemisen meininkiä ja elokuva tuntui nykyaikaisemmalta, 2010-luvun elokuvalta, kun taas Batmanissa oli raskas menneisyyden painolasti ja jonkinlaista pöhötautia ja fiilis oli hieman 2000-lukulainen. Toisaalta, näinkin menestynyt elokuvasarja voi kyllä loppua PALJON huonomminkin kuten esim. Pirates ja Matrix -tapauksissa ja kyllä Nolan noihin verrattuna hoisi homman kotiin erinomaisen hyvin.
Sanoinko jotain IMAX-salista? The Dark Knight Rises -elokuvasta on kuvattu IMAX-kameralla eri lähteiden mukaan noin 70 minuuttia. Vastaavasti edellisestä osasta osa oli kuvattu IMAX-kameralla ja ne osat ovat blu-raylla selvästi paremman näköisiä monessa kohdin, kuin muu osa elokuvasta. Ainakaan Tennarin kolmannessa salissa en vastaavaa eroa havainnut, eli hukkaan meni siltä osin.
Siis minkä h*lvetin takia siitä on osa kuvattu eri tekniikalla? Ja noin suuri osa vielä, varsinkin jos se silminnähden erilaista esim BD:llä?
Juu, sanoinkin, etten ymmärtänyt. Nyt tiedän mitä tarkoitit. Kaipa ne 70 minsaa TDKR BD:lläkin näyttävät paremmalta kuin muu osa leffasta, mutta TDK:n tapaan teattereissa eroa ei ainakaan huomaa.