Hyvä sivu ja perusteellinen, mutta hieman monimutkainen. Mielestäni pyörällä on helppo ajaa, kun muistaa seuraavat asiat: -pyörä tiellä: samanarvoinen auton kanssa -pyörä pyörätiellä: auto väistää, jos pyörän ja auton reitit risteävät auton kääntymisen jälkeen. Muutoin pyörä väistää. -huomioi liikenteen ja on joustava -muistaa, että kaikki eivät tiedä liikennesääntöjä Kaksi viimeistä ovat sen takia isoja asioita, että joskus kuitenkin osa autoista antaa tietä, vaikka ei pitäisi ja joskus taas ei. Sama homma, kun itse on ratissa, niin pyörät menevät välillä miten sattuu.
Itse en voi ymmärtää miksi liikenteessä säännönmukaisesti kuolee ihmisiä, miksi muka niin vaikeaa. Systeemi on loppuun asti mietitty, ihmiset koulutettu jne. Tai ehkä se on se kohta xx jota pitää vielä hioa. Liikennesäännöt ovat oikein malliesimerkki yhteiskunnallisista neurooseista. Ei Aasiassa ihmiset niitä noudata, ja hemmetin hyvin sekä joustavasti sujuu liikenne. Sama näkyy vähän eri tavalla jo niinkin lähellä kuin Etelä-Euroopassa. Vain pohjoismaalainen lapsesta holhottu fakki-idiootti voi kehitellä ja tankata tuollaisia kuvioita päähänsä ja vielä uskoa niihin! Itsekin toki sorruin samaan muiden johdolla nuorempana vähän pakonkin edessä mutta aika nopeasti oivalsin että eihän tässä ole mitään järkeä (lue: mieltä). Ja näköjään jotkut oikein, anteeksi nyt vain suora ilmaisuni, esittelevät sairauttaan julkisesti oikein kokonaisen blogin muodossa. Ja toiset ehkä vielä sairaammat haraavat vastaan kun omat neuroosimallit sanovatkin jotain toista, siinä siinä ja siinä kohtaa. Haluaisin ottaa tuon kyllä ihan vain huumorimielessä. Etenkin nuo kommenttiosuudet ovat kieltämättä varsin hilpeitä. Mutta fiilis on kuin seuraisi väittelytuokiota mielisairaalassa hetki ennen lääkkeidenottoa. Tässä vähän ilmaista terapiaa. Suosittelen aluksi vaikka kerran päivässä:
Onko sinulla oikeasti ajokortti? Mitä ihmettä tarkoittaa vauhdin pysähdyttäminen verrattuna pysähtymiseen? Ja oikeastiko meinaat, että suojatien eteen pysähdyksissä olevat autot saa ohittaa pysähtymättä? Huh huh.
Kiva, tulit nyt kertomaan niistä epäloogisista lukemistoistani. Noiden pyöräilykuvioiden rinnalla ei tosin mikään taida olla yhtä loogista. Otapa kaveri nyt vaikka iisisti ja lue uudestaan tai jotain. Ja sulle tuota videota voi suositella aluksi korkeintaan kerran viikkoon, kovaa kamaa tiedän.
Montakohan (kymmentä) kertaa suurempi liikennekuolleisuus tuolla on Suomeen verrattuna? Tuo siis on sinusta joustavaa liikennettä tai tavoiteltavaa?
Monta (kymmentä) kertaa joustavampaa Suomeen verrattuna. Tottakai siellä kuolee enemmän ihmisiä kun on vähän enemmän niitä liikkujoitakin.
Yleensä liikennekuolemat ilmoitetaan 100 000 autoa kohden. esimerkiksi tuolla ihailemassasi Vietnamissa kuolee 1238 henkeä 100 000 autoa kohden vuodessa. Suomessa luku on 11. Ja voipi olla että Vietnamin tilastoissa ei edes ihan joka kuolema ole kirjoihin ja kansiin kirjattu. Tämmöinen tyypillinen kristillinen etiikka näkyy:ei tarvitse huolehtia, kun kuoleman jälkeen pääsee parempaan paikkaan.
Niin, aatteles tuota samaa risteystä ja vaihdat siihen tilalle suomalaiset ajajat. Olisiko lukema sama vai kenties hieman suurempi tuosta 1238? Ja sitten vastaava ajatuskoe suomalaisten liikennemäärien kanssa mutta vietnamilaisilla kuskeilla. Että ei se ehkä ihan opituista liikennesäännöistä kiinni ole. Hieman voi olla huonommat pelitkin siellä. Tietkin voi olla heikommassa kunnossa jne. Aika pitkälti nuo asiat määräytyvät olosuhteiden ja populaation mukaan, joten eipä ole syytäkään ehdottaa tänne vastaavaa, mutta eipä niitä kuolemia ole vielä kuvioiden ulkoa opettelullakaan onnistuttu estämään tai edes vähentämään. Vietnamissa ei muuten edes ole virallista uskontoa kommunistisena diktatuurina, ja useimmat ihmisistä on buddhalaisia, joten tuskin kristillisyyskään tässä merkittävä tekijä on.
Onhan se nyt ihan selvä homma, että jos on tuollaista sähellystä niin ruumiita tulee. Niinhän se on kaikissa asioissa. Suomi on järjen maa tässäkin asiassa. Täällä ei sählätä ja kuolla turhan takia.
Jebu jee, ei oikeastaan tullut ihan selväksi, noi fillarisäännöt on paikoin hämmentäviä. Tilanne oli kuitenkin sama: " Kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Risteävä tie on se, jolle käännytään. Kenenkään eteen ei siis saa kääntyä. Tässä risteystilanteessa autoilijan on väistettävä pyöräilijää, koska autoilija kääntyy oikealle." http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt Taluttaminen olisi viisainta, jalankulkija on aina oikeassa vaikka olisi puulaatikossa Mutta mikäli pyörätie jatkuu suojatien jälkeen samansuuntaisena pyörätienä, niin suojatie on silloin myös pyöräilijöille. Mutta kuuklaillessa tuli taas selväksi että kaikkien pitää noudattaa varovaisuutta, varsinkin risteystä lähestyttäessä, ja tahallaan ei saa hidastella tai aiheuttaa haittaa muille. Kenenkään päälle ei saa ajaa oli kuinka oikeassa tahansa ja kevyen liikenteen on parasta vaan olla valppaana ja valmiina pelastamaan henkensä, jatkossakin
Jeps, eli tuossa kohtaa kääntyvän auton (tai moottoripyörän) on väistettävä Tässä en ole varma mitä yrität sanoa. Sääntö siis kertoo, että pyöräilijä saa ylittää tietä suojatietä pitkin, mutta pyöräilijällä ei ole samankaltaista etuajo-oikeutta kuin jalankulkijoilla. "Huomaa, että pyörätien jatkeena toimivan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. "
Tuota samaa tilannetta mikä kuvassakin on tarkoitin, pyörätie jatkuu toisella puolen ihan niinq aiemminkin. Mutta kun tuossa noita kuuklasin, niin enään ei puhuta tuosta samansuuntasesta pyörätiestä mitään.
Tarina sai lopulta onnellisen päätöksen, muttei ilman mutkia. Hermes (josta löytyy ihan kotimainen ongelmaketjukin) reiluuden nimissä lähetti saksalaiselle lähettäjälle ilmaiseen lähetykseen oikeuttavan kupongin, jolla tämä lähettäjä sitten lähetti paketin taas uudelleen suuntaani. Informoin Hermestä jälleen asiasta, mutta siellä vaan sanottiin, ettei voida soittaa toimittaessa. Hermes mainitsi käyttävänsä toista firmaa Suomen toimituksissa ja kysyessäni firman nimeä, ei sähköposteihini enää vastattu. Onneksi tuosta edellä mainitusta ongelmaketjusta löytyi sitten ko. firman nimi. Otin sinne yhteyttä ja sieltä vastattiinkin, että soitto toimituksen aikana onnistuu. Tosin sieltä sanottiin myös, että pakettia oli yritetty jo kerran taas toimittaa, eikä soittoa tullut taaskaan, vaikka olin paitsi Hermekseltä sitä pyytänyt, niin myös neuvonut lähettäjää lisäämään puhelinnumeroni pakettiin soittopyynnön kera. Vaikka tämä kotimainen firma hoitikin toimituksen lopulta kiitettävästi, niin jälleen kerran en voi ymmärtää asiaa asiakaspalvelun kannalta, jos kuriirilla on puhelinnumerolla varustettu paketti kädessä, eikä hän soita, jos alaovi on lukossa. On se vaan surkuhupaisaa, että tänä nettishoppailun aikakautena pitää useampaan tahoon olla yhteydessä, jottei paketti kerta kerran jälkeen palautuisi lähettäjälleen, koska kuriirifirma on avuton, mikäli paketin ja vastaanottajan välissä on kerrostalon lukittu alaovi.
Miksi tietokoneen muisti ei halpene? Katselin talvella Verkkokauppa.com:ssa 2x4 GB muisteja Mac Minilleni hintaan 48,90. Ajattelin kai että nuo halpenevat ajan kanssa ja nyt kun ajattelin ostaa nuo pois niin hinta onkin 54,90 !! :hitme: Uusi tekniikka menettää arvonsa nopeasti mutta muistin arvo senkun nousee! Samoin kun seuraa vaikka USB-muistitikkujen hintakehitystä niin kovin hitaasti on hinta vuosien aikana alas tullut...
Kyllähän tietokoneiden muisti halventunut on (etenkin pitkällä aikavälillä). Kausivaihtelua noissakin on kuten niin monessa muussakin asiassa. Taitaa noihin komponenttien hintoihin vaikuttaa lisäksi aika moni asia.
Oman kokemukseni mukaan muistien hinnat kyllä elävät, ja siksi toisekseen kuluttajan tietotaitokin vaikuttaa asiaan. Jos laitat vaikka UK-Amazonista PriceDropilla muisteja hintaseurantaan, niin uskoisin, että huomaat hinnan elävän ylösalas aika paljon. Allekirjoittanut on ostanut muisteja esim. juuri Mac Miniin, ja oman kokemuksen pohjalta tilaisin muistit joko 1) UK-Amazonista (odottamalla hetken PriceDropin kanssa, josko hinnat eläisivät), 2) suoraan Crucialin EU-sivuilta (verrattain aika halvat muistit ja hinnat taisivat elää eli laita vaikka kirjainmerkkeihin ko. muistin sivu ja seuraa hinnan kehitystä) tai Ebaystä, josta voi tehdä löytöjä.
Mutta kun Amazon ei suostu toimittamaan muisteja Suomeen, muuten olisin hommannut muistit siltä jo ajat sitten...
Kumma kun minä äsken sitten pystyin koemielessä valitsemaan vaikka Amazonin suosituimman Crucialin DDR3-muistin ostokoriin ja siirtymään aina viimeiseen hyväksymisvaiheeseen Super Saver Deliveryn kera -- tätä vaihetta ennen olisi pitänyt jo tulla se ilmoitus, että "ei voida toimittaa x osoitteeseen". Oletko nyt varma, ettet ole sortunut siihen, mihin moni muu eli olet katsellut Amazon Marketplacen myyjien muisteja, etkä ole Amazon-ketjuista äkännyt, että kun sieltä vasemmalta alempaa klikkaa Sellerin kohdasta Amazon.co.uk:n, niin vasta sitten näet kaikki ne tuotteet, jotka ovat oikeasti niitä "Amazon-tuotteita" ja joista minun kokemani mukaan vain erittäin harvat poikkeukset ovat sellaisia, ettei niitä toimiteta Suomeen?
Onko tosiaan näin? Voi olla että olen katsellut jotain Marketplacen myyjää koska on ollut halpa. Amazon näköjään pyytää £39.99 tuosta 2x4GB setistä mikä ei ole juuri Verkkokauppa.comin hintoja edullisempi.