Tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Alarajataajuus, herkkyys ja haluttu äänenvoimakkuus tuon määrittää. Katsotaan mihin tehot juuri ja juuri riittävät, niin sitten tiedämme samalla mihin ne eivät enää riitä. Kokeilin nopeasti ilman sen kummallisempia optimointeja asiaa Uniboxissa käyttäen Exodus Audio Maelstrom 21" elementtiä 300 l suljetussa kotelossa yhdellä käämillä. Kun yhteensä 16 kpl näitä kytkee kahteen kanavaan niin kuormaksi saadaan 3.8 ohm/kanava. PKNC 3Phase 20K:lle luvataan tällöin 2x 7500 W. Jatkuva teho kuitenkin tuskin ylittää 2x4400 W. Tästä saadaan tehoa 550 W/elementti, mikä on sopivasti pienempi kuin ilmoitettu tehonkesto 750 W. Äänenvoimakkuutta saadaan 10 Hz taajuudella 126 dB. Tämä on noin 28 dB yli kuulokynnyksen ja 20 dB alle kipukynnyksen. 100 Hz taajuudella äänenvoimakkuus on 137 dB, joka ylittää kipukynnyksen parilla desibelillä. Kaipa tuo olisi jo ns. riittävästi .
Tehon luulisi todellakin riittävän, vielä kun room gain ja sijoitus huoneessa otetaan huomioon... Room gain on 10 hertsillä usein jo 12-16dB. Seinä- ja nurkkasijoituksella saa vielä noin 6-12dB lisää (joka voidaan alentaa vaikka keskimäärin +4dB per lisäseinä seinien vuotamisen huomioimiseksi) verrattuna puoliavaruusmittaukseen, jonka simut kai yleensä ilmoittaa*. (katosta tulevan pienen lisän voi jättää yksinkertaisuuden takia ehkä huomiotta) Eli kun lätkäisee lisää sen 20dB +/-4dB tuohon 10hz tulokseen (20 hertsillä 6-12dB vähemmän), niin ollaan varmaan samalla hehtaarilla oikeiden paineiden kanssa huoneessa, vähän sijoituksesta riippuen. *Jos simut ilmottaa 4pi eli täyden vapaakentän, niin lattiasta tulee vielä 5-6db lisää.
On kai olemassa (teollisuudessa) jotain erikoisia muuntajia, josta saadaan useampi vaihe ulos? joitain isoja sähkömoottoreita saattaa olla usealla vaiheella. Muutoinhan tuota 3-vaiheista sähköä "kopioidaan" tarvittaessa useaksi ryhmäksi. Pääsyöttöä pitää olla tämän mukaan. Isossa koneessa saattaa olla päämuunnin kilovolttiluokkaa josta sitten saadaan vaikka 4kpl 3x32A syöttöä ulos.
Voisit vaikka yhden asunnon näyttää malliksi, jossa tulee 5-vaihesähköä hellalle. Aloitetaanko siitä? Vai haluatko vain vängätä jostain asiasta vai etkö tiedä sähkötekniikasta mitään? Tuossa sinulle alkeet (sinun 5-vaihe sähköstäsi): Kolmivaihevoimavirta Minun puolestani saat siellä kotonasi 101-vaihehellalasi keitellä muniasi ja katsella leffoja 14.4 kotiteatteristasi (kai laske kaiutinlähdön molemmat johdot omiksi kanavikseen)...
Tuo 3x16A on vielä ns helppo nakki vetää olohuoneeseen mutta yhteensä noin 5m3 koteloita. Voi mennä useimmilla diy timpureilla sormi suuhun.
Isohan tuosta tietysti tulee, mutta ei sen rakentaminen ylettömän vaativaa ole. Kun kotelot rakentaa yhteen niin eri osien välisten seinien ei tarvitse olla edes paksuja. Niitä tarvitaan oikeastaan vain etuseinän kiinnittämiseen. Kotelon takaseinänä voi toimia huoneen seinä.
Kukahan täällä v:ttuilee? Eikö tämän vaihejutun voisi jo muuten mielenkiintoisesta ketjusta unohtaa. Se on 3-vaihevirtaa mitä runkoverkossa jaetaan. (piste)
Mitenköhän (mistä) yleisesti pitäisi säätää volume DSP:n sisältävistä päätteistä? kannattaako käyttää potikoita vaiko säätää volume prosessorista? itse käytän jälkimmäistä. Gainit siis täysillä ja säädän vaimennusta prosessorista. Äänenlaadussa en itse mitään eroa huomaa, mutta aina kun puhutaan että tuommoinen syö niitä bittejä... toisaalta noissa Crownin XTi sarjoissa toimii tod.näk. potikatkin digitaalisesti...tuskin tuolla signaali muuttuu missään vaiheessa analogiseksi.
Ääni on joka tapauksessa digitalisoitu, periaatteessa sen jälkeen äänen voimakkuuden säätö on käytännössä häviötön. Analoginen usempikanavainen äänenvoimakkuussäädin on hyvin havoin täydellinen ts. tarkka kanavatasapaino vaihtelee eri äänen voimakkuuksilla. Virhe on jopa helposti mitattavissa. Subbarin tapauksessa balanssi-ongelmaa ei tosin ole... Kutakin bittiä vastaava äänenvoimakkuus ei muutu yhtikäs mihinkään vaikka äänenvoimakkuutta muutetaan. Tietysti bittejä syödään, mutta kaikki merkittävät bitit jäävät jäljelle. Oletetaan, että että kuulisit juuri ja juuri siniaallon jonka värähtelee arvojen -32 ja 32 välillä mutta et kuulisi laisinkaan ääntä jonka vaihteluväli olisi välillä -16 ja 16. Kaikki bittiarvot jotka menevät kuulokynnyksen alle ovat oikeasti merkityksettömiä. Ääritapaus on äänen mykistäminen. Kaikki bitit menetetään ja ääni on siitä huolimatta juuri sellainen kun halutaan (= täysi hiljaisuus). Säädät ihan miten tahansa tuota juuri ja juuri kuultavissa olevaa ääntä pienemmäksi, häviää signaali kuulumattomiin kuulijan kannalta ihan samalla tavalla. Digitaalisessa säädössä signaalit joiden taso jää alle yhden bitin häviävät ihan kokonaan. Analogisessa säädössä hyvin heikko signaali saattaa summautua laitteen pohjakohinaan ja erottua sieltä aika ajoin, MUTTA ei sitä sieltä kuule koska kunnollisessa Hifi laitteessa pohjakohina ei kuulu kuuntelupaikalle asti. Eli ei kannata surra menetettyjä bittejä. Et kuulisi niitä kuitenkaan!
Päätteistä ei yleensä äänenvoimakkuutta säädellä, vaan asetukset laitetaan kerran kohdalleen ja sen jälkeen tarvittava käytön aikainen säätö tehdään esivahvistimessa/av-vahvistimessa/äänikortin ulostulossa. Asetusten laittaminen etenee näin: 1. Signaalilähteestä vaalenpunaista kohinaa täysille ja päätteen analogisista trimmeistä täysi vaimennus. 2. Vähennetään trimmien vaimennusta kunnes limitteri puuttuu peliin. Lisätään takaisinpäin aavistus vaimennusta. 3. Nyt on perustasot kohdallaan. 4. DSP:n EQ:lla tehdyt tason nostot tai laskut kompensoidaan DSP:n gainilla. 5. Kun DSP on säädöissä voidaan vielä tehdä kohdat 1-2 uudelleen, jotta varmistutaan että EQ:n tasomuutokset on oikein kompensoitu.
Juu tämän kyllä tiesin, kun jos turvallisia maksimitasoja halutaan hakea. Kuten Kassu62 tuossa jo kirjottelikin, hain tällä lähinnä tuota äänenlaadullista vastausta. Crownin XTi-sarjassa kun voi tosiaan kokonaistason säätää kahdesta eri paikasta, eli joko Gaineista tai sitten DSP:n vaimentimista (output attenuator). Säädän jälkimmäisestä, kun se on tarkempi (0.5db välein) ja samalla subbareiden taso hoituu kätevästi ohjelmallisesti hiirellä raahaamalla. Gain-potikat on muutenkin aika suurin pykälin. Ja tässä tapauksessa subbareiden taso on pakko säätää päätteestä. Esivahvistimessa ei ole erillisiä tasonsäätöjä kullekin lähdölle.
Osuiko subbarirakentelijoiden silmään audiovideon subivahvistin testi? Äänenlaatumielessä.. http://audiovideo.fi/testi/hypex-ds80-ja-tamp-ta2400-mk-x-vahvistimet-testissa
Jos on tulossa tuplasubit noin kilowatin tehontarpeella per kpl, niin onhan sillä joidenkin mielestä ihan vähän eroa, että maksaako vahvarit 1098 euroa vai 289 euroa.
Olikos sinulla omakohtaista kokemusta vertailussa olleista vahvistimista? Taidan tietää vastauksen. Plazalla on ehkäpä sata tyytyväistä t.ampin käyttäjää. Nyt kun löysit yhden henkilön poikkeavan mielipiteen niin voit helposti todeta t.ampin äänenlaadun olevan perseestä. Jos Samu kirjoittaisi, että yleispätevä parannus äänenlaatuun saadaan, kun pidetään kuuntelun aikana koiranpaskaa suussa niin olisitko heti toitottamassa sitä absoluuttisena totuutena ja kertomassa kaikille kuinka äänimaailma avartuu kun on paskaa posket pullollaan? Hifitalo toimii ilmeisesti Hypexin maahantuojana. Jos artikkelissa olisikin todettu, että vahvistimien äänessä ei ole mitään eroa ja ei ole mitään järkeä maksaa moninkertaista €/W-määrää Hypexistä, niin vieläköhän AudioVideo.fi:n kaiutinrakennussarjoja myytäisiin kovinkin pitkään Hifitalolla?
Asiallinen artikkeli musta. Molemmat vahvistimet ajavat varmasti asiansa. Eikä tota t.amppia ees juuri haukuttu. Eli se on edelleen paras vaihtoehto, kun ne 18 tuumaset hirviöt pitää saada liikeelle leffa murinoissa.. Ja viel sika halvalla