Eipä tuollainen umpimuovinen kiinanpommi varmaankaan montaa tuntia maksimitehoa suostu jatkuvana antamaan, vopi jo parissa minuutissa todeta olonsa tukalaksi. Miten olisi joku 24V "teollisuuspoweri"? Tuollainen suhteellisen laadukas 200 wattinen maksaa noin 50 euroa: http://www.tme.eu/dok/S/sp-200.pdf Tuossa vain pitäisi rakentaa hieman lisäeristystä liittimen ympärille...
Juu noita Mean Wellin powereita olen katellutkin. Laturin kaveriksi ottaisin kyllä mutta vahvarille toi on juurikin vähä liian "teollinen". Jos tossa olis vaikka banaaniliittimet niin olisi paljon parempi. Monta kertaa on kyllä jo suunnitelmat vaihtunu että teenkö mankasta vain akkukäyttöisen vai laitanko myös mahdollisuuden ottaa seinästä virrat. Se olisi vaan hyvä ominaisuus olla, lähinnä sen takia että mökillä ollessa musat soi kokoajan eikä sitten huvittaisi akkua olla kokoajan lataamassa. Mieluummin myös ottaisin mukaan vaan yhen möhkäleen enkä kahta.
Kuten aikaisemminkin mainittu, niin todennäköisesti ei. Maximitehoja todennäköisesti ei saa otettua ulos kovin kauaa kerralla. Mutta eikö vähän hitaampi latausnopeus riittäisi? Akkukin tykkäisi enemmän...
Mitä suosittelette materiaaliks liimapuu vai vaneri ja minkä paksust? koteloo tulee kaks visaton 6,5 tuumast. Ja minkä kokonen siint kantsis tehä?
Kyllä mä vähän siihen oon kallistumassa että se hitaampikin latausnopeus riittää. Vaikka akussa potku loppuisikin kesken esim. rannalla niin eipä siitä nopeasta latauksesta ole hyötyä jos akkua ei saa lataukseen mihinkään Kuinka kauan muuten kestäisi ladata tollanen 6s 5000mAh lipo tyhjästä täyteen tuolla Imax B6AC laturilla? Sillä kun ei pysty lataamaan edes 0.5C nopeudella tollasta akkua, niin olisiko sellanen 2-3h kuinka optimistinen arvio? Jos latausaika olisi lähempänä kahta kuin kolmea tuntia niin se olisi jo ihan hyväksyttävä aika.
Empä tuota ajatellutkaan, mutta nyt kun mainitsit, niin 50W:ia ulostuloteho ja olikohan tuokin max. ulkoisen virtalähteen kanssa ainoastaan... Noh jokatapauksessa vaikka ois laitteen omankin virtalähteen kanssa, niin lähemmäs 3 tuntiahan se taitaa mennä, ehkäpä jopa päällekkin... Edit: niin siis LiPo-akullahan 1C latausvirta ei varmista tunnin latausaikaa. Latausvirta on latauksen alussa suurempi, kuin latauksen lopussa. Jos 1.5h kestää 1C virralla "tyhjällä" akulla, niin aika hyvä.
Niin tosiaan vaikka sillä pystyisi lataamaan sillä täydellä 50 Watilla niin on se silti n. 2,5 kertaa liian vähän kun mitä tarvitaan 1C lataamiseen. Vähän yli 2,5h siis menisi parhaimmassakin tapauksessa.
Kuten tuohon ed. viestiinki lisäsin, niin se 1C:hän ei tarkoita 1h latausaikaa, koska lataus on lopussa hitaampaa. Kannattaa käydä lueskelemassa asiasta tarkemmin ed. mainitsemillani RC-foorumeilla. Niiltä löytyy tarkemmin tietoa tuosta LiPon latausprosessista... Edit: En linkittänytkään noita RC-foorumeita, ainoastaan mainitsin sivustoja. Siis mtuolla aiheen edellisellä sivulla... Pääpiirre nyt kuitenki on, että alussa ladataan sillä virralla, mikä laturiin on asetettu ja lopussa menee enää hyvin pieni osa siitä asetetusta virrasta.
Huonot/halvat laturit eivät lataa ilmoittamallaan teholla silloin kun on usea kenno sarjassa. Eli vaikka 2 kennoa latautuisi mainospuheiden mukaisella nopeudella niin 6...8...12...10000000 kennoa sarjaan pantuna lataus hidastuu roimasti, koska laturissa on käytetty halpoja komponentteja ja suunnitteluvirheitä. Ökylaturit lataavat akun täyteen identtisellä nopeudella, oli akussa kennoja 1 kpl tai miljardi kappaletta sarjassa. Akku latautuu sitä nopeammin mitä "järeämpi" se on. Esimerkiksi jos latausvirta on nimellinen 1C niin latausaika voi siitä huolimatta vaihdella: - Kiinalaisella Li-Ion-kennolla kestää 4 tuntia täyteen latautuminen, koska kennon sisäinen vastus on suuri ja lataus tuottaa reilusti hukkalämpöä. Mitä suurempaa latausvirtaa käyttää, sitä enemmän hukkalämpöä syntyy eli latauksen hyötysuhde huononee. 0,5 C latausvirta on suositeltava, sekin tosin vie 4 tuntia aikaa, mutta eipä akku sentään kuumene liikaa. - "10C" edullinen Li-Po-kenno 2 tuntia, koska kennon sisäinen vastus on suurehko ja se tuottaa hieman hukkalämpöä latauksen aikana. - "100C" sikakallis Li-Po-kenno 1 tunti, koska kennon sisäinen vastus on olematon eikä kenno lämpene pätkän vertaa näin pienellä latausvirralla. Minuutissakin tällaisen kennon saa ladattua lähes täyteen asti jos käyttää erikoiskallista superpikalaturia. Tästä se suurin hyöty juuri saadaankin akun nimellisen C-arvon kasvaessa, eli latauksen huikea nopeutuminen ja myös purkutehon kasvu. Akun hintalappukin pullistuu C-arvon kasvaessa. Jos käyttää enintään 1C latausvirtaa, on järjetöntä ostaa kalliita akkuja; halpakin akku kelpaisi yhtä hyvin "hitaaseen lataamiseen ja hitaaseen purkuun". - Mitä energiatiheämpi kenno, sitä hitaampi lataus. Se akku, joka pakkaa eniten wattitunteja vakioon tilavuuteen, on hitaimmin latautuva. Tällaisen akun antovirtakin on laimea. Ei siis sallita suuria virtoja lataamisen tai purun aikana. Akun keveys ja pieni tilavuus on joskus tärkein kriteeri ja silloin suurtiheyskenno kannattaa valita, vaikka se onkin hieman hidas käänteissään.
Aion toteuttaa mun mankan virtalähteen vaihdon akun ja muuntajan välillä 3-pinnisellä DC-liittimellä, joka katkaisee yhden pinneistä piiristä kun liittimeen tökätään muuntaja. Tähän pinniin tulisi siis akun +. Kysymys kuuluukin, riittääkö väärän polaarisuuden suojaukseksi ihan perus korkeaa virtaa ja jännitettä kestävät schottky-diodit? Näissä on aika pienet jännitehäviötkin. Akussa on toki myös kytkin siltä varalta jos DC-liittimen katkaisu ei toimisikaan.
Noniin - nyt on tenkkapoo täällä päässä esivahvistimen kanssa. Eli tein J_A_K:n näkemyksen esivahvistimesta ja tässä kuvallinen tulos. Signaalin monotus myös samassa röörissä. Jostain syystä signaalitaso tuntuisi senkun pienenevän ja äänen hiljenevän. Onko vika liitännöissä vai jännitteessä jolla oparia ajetaan (+12vdc) ?
Ei siin vahvistimen mukan sit tullukkaa mitää piuhoi joten osaisko joku sanoo saaks kyseisii piuhoi jos perus kaupast? http://www.sure-hifi.com/wp-content/gallery/aa-ab32162/4.jpg Ja mites jos haluis joku volumen säätönappulan nii miten se kantsis toteuttaa? edit. ja tarviiks tonne pistää jonkilaisen sulakkeen tai relettä?
Meneekös tuossa signaalikarvat (vasemman puoleiset punainen+valkoinen?) ensin yhteen ja sitten vastukseen? Sen pitäisi olla niin päin että ensin on molemmissa karvoissa omat vastukset ja sitten vastusten jälkeen vedetään signaalit yhteen.
Jees, taisipa olla nuin. Enihau - ongelma lienee kuitenkin tuossa oparissa, joka ei ollutkaan sama kuin J_A_K:n piirrustuksessa (pitäisi mitoittaa uudelleen). Laitoin jo asian järjestykseen - ehkä ennen juhannusta valmista
Kyllä oparit toimii jännitevahvistuksen suhteen samoin. Mutta oliko se yksikköopari (TL071, NE5534 jne) eri pinnijärjestyksellä , joten hieman eri pinneihin pitää käyttikset ja signaalit kytkeä.
Jotta ei pelkäksi puheeksi ja uhoiluksi mene, niin tuloksiakin syntyy Eli tahtoa oli rakentaa soitin kesäksi(jopa jo wapuksi). Idea lähti tuossa kuukausi(tai reilu) takaperin. Työkaluina ruuvipenkki ja käsisaha Taitoa ja kokemusta puunkäsittelystä: peruskoulu. Vielä kiinnittämättä/kehittämättä ritilä/säleikkö kajareitten suojaksi. Iso, Ruma ja painaa kuin Synti! Mutta toimii hienosti Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin ja hienompiin tuotoksiin! Takaseinästä löytyy nappulat virroille, ja latauspiuhalle. Sekä stereopiuha ja latausnännit. Hihna tehty teekkarimaiseen tyyliin mustasta jeesusteipistä
Mun ekasta viritelmästä oli tulossa juuri tuollainen järkyttävä möhkäle mutta onneksi kaverin kanssa se hokattiin ja ajettiin kotelotilavuudesta välittämättä sirkkelillä syvyyssuunnassa puolet kotelosta pois. Suosittelen samaa sullekin..
hatunnosto siitä että käsisahalla on lähetty tekemään pyöreitä muotoja edit. Jotta ei menis ihan turhan jauhannaks niin laitetaas pari kuvaa omasta rakenteilla olevasta pikkupurkista. Vahvistin, akku ja laturi on vielä jossain matkalla. Pintamaalia ois tarkotus vedellä viikonlopun aikana mikäli kelit sallii. Tuli ennen pakkelointia ja maalausta koesoitettua isomman blasterin vahvistimella ja kyllä siitä ihmeen paljo ääntä lähti, jopa korvin kuultavaa bassoa muutaman metrin matkalle
Nyt on ongelma Li-Pon lataamisen kanssa. Akkuna Zippy 7S 25,9V 5800mAh. Akussa ilmeisesti kaksi latausjohtoa, neljänapainen ja viisinapainen. Laturina HobbyKing Eco Eight laturi jossa latausjohdossa 2S, 3S, 4S, jne latauspistokkeet. Miten kytken akun laturiin? Pitääkö johdot kytkeä erikseen ja ladata akku kahdessa vaiheessa? Kiitos pikaisesta vastauksesta, vappu lähestyy.
Google? Aiheeseen löytyy infoa netistä. Liittimissä 3S ja 4S, eli teet/ostat siihen välipiuhan, jolla saat suoraan 7s paikkaan kiinni.