Itse pistin oman tykkini tilaukseen myös Cinematradingilta 2x RF-lasien kera, jospa nuo loppuviikosta jo olisi perillä. Kankaaksi on samasta paikasta tulossa Da-Liten High Contrast High Power -kangas 106"-kokoisena. Kankaassa kestää vielä ~6 viikkoa joten taitaa olla aika ryhtyä virittelemään lakanoista väliaikaista screeniä... Tykin ajattelin kiinnittää kattoon Vogelsin PPC 1030 -telineellä n. 3.6m etäisyydelle screenistä, katsomisetäisyys saman verran.
Sekavaa tuo mallien merkitseminen, mutta tässä EU speksit: HD33 http://www.optomapico.eu/uploads/brochures/HD33-B-en.pdf HD300X http://www.optomapico.eu/uploads/brochures/HD300X-B-en.pdf Jenkki-HD33:lle ilmoitetaan 4000:1 kontrasti, mutta sillä tarkoitetaan full-on/full-off kontrastia joka on taas ihan jotain muuta kuin ANSI tai dynaaminen kontrasti. Optomausa.com sivuilla ei tunneta mallia HD3300 ollenkaan. HD8300 on paras 3D malli.
Heittoetäisyys reilut kolme metriä, kuvakoko reilut 80" (isompi ei mahdu kun en halua tehdä kompromisseja äänen kanssa; harmi kyllä) ja katseluetäisyys himpun päälle pari metriä. 3D näyttää hyvältä, testattu pikaisesti Piranha 3D, COD:Black Ops ja Gran Turismo 5. Muuta 3D-matskua ei itseltäni vielä löydy. 2D täytyy ottaa tarkasteluun loppuviikon aikana. Tällä hetkellä fiilis kuitenkin :thumbsup:
Tykki saapui lasien kera ja muutama tunti tuli jo testailtua. Väliaikaisena screeninä toimii pimennysverho. Kalibrointeja ei vielä tullut tehtyä eli tehdasasetuksilla mennään... Siirryin tähän ensimmäiseen tykkiini Sonyn KDS-55A2000 kautta joten vertailukohtia ei ole. Mustan taso voisi olla vähän parempi, sen huomaa varsinkin 2D-kuvalla. Toivottavasti kuvan säädöt & oikea kangas tuovat tähän parannusta. Animaatiot näyttävät omaan silmään hyvältä ja 3D:ssä en crosstalkkia huomannut. 3D:n kuva on mielestäni erinomainen. Uskoin lasien tiputtavan valoisuutta enemmän mutta kuva tuntuu mukavan kirkkaalta niidenkin kanssa. Sateenkaaret huomaan esim. testiristikolla mutta elokuvamateriaalilla ne eivät pistäneet silmään. Nappasin muutaman kuvan täällä mainitusta Home Theater Demonstration Blu-Ray v2:sta: Legend of the Guardians Monsters Inc. Baraka Toy Story Avatar Edit: Kattoasennuksesta kuva
Ensimmäisen session jälkeen on todettava, että HD33:n 3D-kuva on todella vaikuttava. Valotehoakin piisaa niin, että 3D-tilassa piti pudottaa lampun teho kirkkaasta normaaliksi, koska kuva vaikutti liian kirkkaalta. (Tämä siis 2 metriä leveällä kuvalla 3 metrin katseluetäisyydeltä 1.0 gainin kankaalla.) RF-laseista ei ole pahaa sanottavaa, joskin onnistuin sörssimään ne heti kättelyssä ihan katselukelvottomiksi lähettimen pientä ilotikkua veivaamalla. Onneksi netistä löytyi ohjeet, millä tehdasasetukset sai palautettua. Sateenkaarista sen verran, että sain ne näkymään vain erittäin määrätietoisella yrittämisellä. Tavallisessa katselussa en nähnyt sateenkaaria lainkaan, vaikka olen niille äärimmäisen yliherkkä. Negatiivisina piirteinä on mainittava mustan taso (liian hailakkaa tällaiselle JVC-mustaan tottuneelle) sekä optiikan jyrkkä heittokulma vailla lens shiftiä. Sain kuvan osumaan kankaalle vain asettamalla projun viereisen penkin käsinojalle, minkä jälkeen pitikin siirtyä projun toiselle puolelle istumaan; sen verran kuumaa poistoilmaa projun kyljestä pukkaa.
Sen verran pitää päivittää kommenttejani, että 2D-kuvassa sateenkaaret näkyvät kyllä varsin selvästi. Eivät älyttömän häiritsevästi, mutta niiden näkemiseksi ei tarvinnut ponnistella. 3D:ssä ilmiö on huomattavasti vähäisempi.
Onko kellään HD33 omistajalla ollut HD80:stä aiemmin? Olisin kiinnostunut 2D kuvan vertailusta. Eli itselläni nyt tuo HD80. Kannattaako vaihtaa HD33:seen? Eikös HD83 ole tulossa?
Optoma HD83 (Oma thread perustettu, pahoittelen off topicia) Full HD Native 1080p Display Technology DLP 1080p ANSI Contrast 700:1 Contrast 50:000:1 Audible Noise 22dB (ECO mode) Optical Image Shift Vertical : +105% ~ +130%, Horizontal : -15% ~ +15% Brightness1 1600 Video Optimised Lumens Connections Signal Type Input Connector HDMI 2* HDMI 1.4a (3D Supported) Component 3 x RCA S-Video (Y/C) 3 Pin Mini DIN Composite Video (CVBS) RCA RGB Computer VGA Screen triggers 1 x Standard 12v screen trigger, 1 x Programmable 12v trigger RS232 9 pin D-Sub Video Compatibility PAL, SECAM (576i/p), NTSC (480i/p), HD1080P60\50\24, 1080i, 720p) 3D Compatibility Side-by-Side:1080i50 / 60, 720p50 / 60 Frame-pack: 1080p24, 720p50 / 60 Over-Under: 1080p24, 720p50 / 60 Display Aspect Ratio 16:9 Throw Ratio 1.50-2.28 (Projection Distance/Image Width) Manual zoom x1.5 Projection Distance 1.5m – 12.5m Image Size 0.76 - 7.67m (16:9 Diagonal) Keystone Correction Vertical Projection Types Front, Ceiling, Rear, Rear ceiling Lamp Type 280w Lamp Life 4000 hours (ECO mode) General Dimensions 490 x 372 x 194 mm (180mm excl. feet) Weight 8.4 kg Power Consumption 375W Max, <1W standby Operating Temperature 5-35°C Max, 80% Humidity Mounting Ceiling mount points Warranty Warranty may vary by country. Please see www.optomaeurope.com or ask your local supplier for details OSD Languages English, French, German, Spanish, Italian, Portuguese, Dutch, Swedish, Finnish, Greek, Danish, Norwegian, Polish, Russian, S Chinese, T Chinese, Korean, Japanese, Hungarian, Czech, Arabic & Turkish Supplied accessories AC power cord, Main Remote control with backlight, Backup remote control, Batteries for Remote controls, Lens cap, Users guide, 2 x 12v trigger connectors, 4 x M6 screws for use with ceiling mount Optional accessories Ceiling Mount Kit EAN Number 5060059045730
Mitäs laseja tuolle HD33:lle kannattaisi hankkia? Ilmeisesti ZD201 (jota ei kai edes myydä jenkeissä) DLP-lasit ovat yhtä hyvät kuin nuo RF-mallisetkin (elleivät jopa paremmat AVSForumin juttujen mukaan) ja edullisemmatkin (riippuen mistä halvalla saa). Huomasin myös että ne ovat lähes identtiset ulkonäöltään Acer E2B lasien kanssa, käytännössä ilmeisesti sama malli. Tosin esim. Saksassa (idealo.de) Optomat ovat vähän halvemmat jopa (tosin hinta Suomeen määräytyy käytännössä postikulujen mukaan). Ebaystakin löytää joitain DLP link laseja alle 50 EUR postikuluineen, mutta laadusta ei ole tietoa.
Voi olla, täytyy katsella myöhemmin noita. Mahtaisivatko Mitsun uudet high-speed lasit toimia Optomassa? Noi DLP-linkit varmaan kelpaavat massalle (siis kun on enemmän porukkaa katselemassa). Huono homma että VESA-3D ja DLP LINK ei toimi kimpassa. Jos ottaisi VESA 3D synkasta signaalin piuhalla ja ledillä suoraan DLP LINK laseille niin ei tulisi kuvaan sitä punaista väläystä.
Olen tässä pähkäillyt tota HD80:sen päivittämistä. Sanokaas viisaammat ostanko 3D-tykin vai esim HD87? Kuinka kova juttu tuo 3D on? Meillä katsoo koko perhe ja sekin mietityttää miten lapsilla säilyy nuo lasit ehjänä. Ei ole mukavaa jos joka viikko täytyy ostaa muutamat lasit.
No ei tuo 3D vielä mikään niin kauhean kova juttu ole että sen takia kannattaisi tykkiä päivittää (jos ei itse ole 3D tekniikasta kiinnostunut). Lapsiyleisölle voisi paremmin toimia 3D television kautta, esim. uusissa LG:n ja Philipsin telkkareissa käytetty NRF-tekniikka mahdollistaa passiivilasien käytön mikä on huomattavasti edullisempaa (ja lasitkin ehkä kestävämmät). Esim. LG LW450N (42" versio) alle 800 EUR: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/23580/dbkbd/LG-42LW450N-42-Full-HD-3D-LED-televisio
Noista 3D-laseista vielä. Otin 3D-savut HD33:sta vanhoilla Elsa Revelator laseilla ja hyvin nuokin näyttävät vielä toimivan. Vertailukohtaa muihin laseihin tällä projektorilla ei tosin ole, mutta kuvassa ei ole haamuja laisinkaan ja valoteho on yllättävän kohtalainen. Noillakin laseilla 3D-fiilis on parempi kuin leffateatterissa XPANDeilla. Sääli että noita ei enää tehdä uusia - Ebaysta tosin vielä löytyy. 3D:ssä sulkijalaseilla ainakin taitaa valoteho väkisinkin jäädä vähintään puoleen 2D:stä koskapa toinen linssi on puolet ajasta kiinni. Polarisaatiofiltterit kyllä myös syövät valotehoa. Ehkä pitäisi opetella räpsyttämään silmiä 120 Hz taajuudella.
Valotehoa katoaa paljon enemmän, koska molemmat linssit ovat kiinni kun ruutua piirretään; suljin aukeaa hetkeksi vasta silloin kun koko ruutu on piirretty. Parhaissa implementoinneissa (tähän asti tsekatuista) valonläpäisy lähestyy 20 prosenttia. Useimmissa laseissa läpäisy jää reilusti alle 15 prosentin.