minkämerkkisellä autolla ajelet

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Macu, 08.10.2001.

?

Omistan auton, joka on

  1. saksalainen

    339 ääntä
    40,5%
  2. ranskalainen

    128 ääntä
    15,3%
  3. italialainen

    37 ääntä
    4,4%
  4. japanilainen

    203 ääntä
    24,2%
  5. ruotsalainen

    93 ääntä
    11,1%
  6. venäläinen (tms. itäblokin maasta)

    18 ääntä
    2,1%
  7. amerikkalainen

    36 ääntä
    4,3%
  8. englantilainen

    12 ääntä
    1,4%
  9. olen yli 18 vuotias, mutta minulla ei ole ajokorttia (miksi?)

    46 ääntä
    5,5%
  1. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Vaihdelaatikossa ei ole ilmennyt lainkaan vikoja, kuten ei autossa muutenkaan. Ongelmana on enemmänkin se, ettei laatikko millään haluaisi jakaa moottorin tehoa renkaisiin asti. Kaasun painamisen jälkeen pitää odottaa pitkä aika ennen kuin mitään tapahtuu. Rampin jälkeen tielle liittymisessä meinaa toisinaan sydän pompata kurkkuun kun auto ei lähdekään liikkeelle nopeamman liikenteen tieltä.
    Totta. Tämä toimikoon hyvänä opetuksena siitä, että koeajoja kannattaa tehdä useita ennen lopullisen valinnan tekemistä.
     
  2. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Tuota joo, siis jos tuollainen toiminta johtuu selkeästi siitä automaattilaatikosta niin sittenhän siinä on vikaa.

    Toinen vaihtoehto on sähköinen kaasupoljin, joka itselläni välillä temppuilee tuohon tapaan liikkeelle lähdöissä. Eli kun poljinta painaa niin ensin ei tapahdu juurikaan mitään ja sitten alkaa kuminauhamainen kiihdytys... toisaalta välillä se toimii ihan normaalistikin. Polkimen pontentiometri saattaa olla kulunut ja kontakti huono eikä komento mene aina perille. Muutenkin tuossa moottori vääntää matalilla kierroksilla aika huonosti joten vauhdikas ajotyyli vaatii reilua kaasun käyttöä (3000+rpm.)
     
  3. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Vaihdoin ennen lomia Fiat Linean Bravoon. Bravoa on hieman piristetty rosterisella 2-putkisella pakoputkistolla. Nyt kulkee aika kivasti, tehoa on n.180-185 hp ja vääntöäkin mukavasti(ehkä 260Nm). Noita turbokoneellisia on aika kiva modata.
    Konttorin puolelle asennutin 6,1" multimedialaitteen.
     
  4. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lastu + putki ? Tuskin sentään pelkällä putkella on syntynyt 30-35 lisäheppaa...
     
  5. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Voisi kuvitella tosiaan myös, että putken lisäksi siellä olisi moottorin softa päivitetty. Itselläni on yksi turboautokin ja siinä on vaihdettu isompi välijäähdytin, kaikki ahtoputket ja pakoputkisto isommiksi, turbo modifioitu, kansi modifioitu, lastu ja ties mitä mitä en nyt muista ja noilla siis tuli lisätehoa n. 60 hv ja vääntöä lisää n. 100 Nm, kun kävin nuo aikoinaan mittauttamassa. Essonbaarihevosia toki on vielä ainakin 50 lisää... :)
     
  6. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ei suinkaan. Tehdas ilmoittaa tehot aina reilusti alakanttiin. Lineassa tehdas ilmoitti 120hp, dynamometri ilmoitti muistaakseni 135hp. Laskin saman kaavan mukaan Bravossa, 150+15=165+10-15% putken tuoma lisäteho->180-185hp.

    En tiedä viitsinkö tietokoneella säädättää, sillä saisi kyllä vääntökäyrää optimaalisemmaksi, mutta saa nähdä. Tehot kyllä riittävät. Lineassa oli tietsikkasäädön jälkeen 166hp ja vääntö 261 Nm.
    e: en viitsi maksaa dynamometrimittauksesta erikseen, oma arvio riittää mainiosti ja perstuntuma, että voimaa on...minulle riittävästi.
     
    Viimeksi muokattu: 29.09.2011
  7. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Melkonen tulkinta :rolleyes:
     
  8. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Loistavaa! :naminami:
     
  9. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Turbokoneeseen saadaan helposti tietsikkasäädöllä tuo 30 heppaa lisää ja vääntöäkin reilusti. Hinta minulla oli Linealla hieman yli 500€.
    Sinulla taisi tulla nuo 30 lisähevoista aika kalliiksi tuon valossa? Minua ei oikein hotsita tuota vääntöä kovin lisätä, koska kytkin ja voimansiirto(vetarin nivelet yms) yleensäkin on silloin rikkoutumisvaarassa. Tehoahan saisin yli 200hp helposti, mutta riskit lisääntyvät sitten. Nykyisellään ei takuuasiat ole vaarassa, mikä on minulle tärkeää(3v. takuuta jäljellä).
     
  10. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joskus jos olet myymässä autoasi niin toivon, että et ilmoitukseen laita noita hatusta vedettyjä tehoja :hitme:
     
  11. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Todellakin lisähevoset ovat arvokkaita. Meniköhän tuohon mun 60 hv tehon nostamiseen jotain n. 6000 e. Tässäkin oli "arvioitua ja virittäjän laskemaa" tehoa pitkälti yli 300 hv, mutta dynamometrimittaus on lahjomaton ja alle 300 hv jäätiin reilusti todellisuudessa.
    Mun 2.0 turbomoottorissahan oli yli 200 hv toki jo ihan vakiona alunperin lähtökohtana.

    Toisessa autossakin minulla on tuollainen tehoputkisto 3" putkea jolle viritysputken valmistaja "lupasi" 15 hv tehonlisäystä. Ei tullut kun sinne dynoon mentiin. Seuraavaksi laitan tuohon toiseen autoon avaramman viritysimuputken (saapui juuri maahan) jolle "luvataan" 5 kW lisätehoa valmistajan toimesta, mutta en todellakaan siihenkään lupaukseen usko. Tehoahan toki tuossakin on jo vakiona tehtaan ilmoituksen mukaan 355 hv (5,7-litran alumiini-V8, ainakin vielä vapaastihengittävänä), joten siinä näillä "kaavoilla" virityspako- ja imuputkien kanssa pitäisi sitten olla 377 hv, mutta tuskimpa on... ei se niin yksinkertaista ole. Tuskin ollaan edes tehtaan "lupauksissa"... (no ei tuolla nyt ihan jalkoihin tarvitse jäädä... tosin kaikkeenhan tottuu ja lisää pitää saada, eikä tehoa ole koskaan tarpeeksi)
     
  12. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Heh, mahtavaa juttua, vedet silmissä saa lukea. On se rosteriputki kyllä kertakaikkiaan mahtava kun esim vaikka Harinen & Turbotec (Karala) ilmoittaa että heidän softallaan löytyy 170 heppaa. Pelkällä putkella siis saa näköjään selkeästi enemmän kuin laadukkaalla virisoftalla.

    Mitäs jos olisi se putkenpätkä ja softa molemmat asennettuna ? Löytyisikö fiudesta jo yli 300 heppaa vai jäätäiskö vähän vielä alle ?
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2011
  13. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Hyvä, että sinulla on ollut hauskaa. Et näköjään ymmärrä asioista paljoakaan.:OI
     
  14. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eiköhän se ymmärryksen puute ole nyt jossain muualla kuin täällä :D

    Mutta hei, mikäs siinä jos tosiaan uskot että fiudessa on nyt 185 heppaa, ei se keneltäkään muulta pois ole. Eihän siinä kannata sitten muu kuin hymy korvissa ajella kohti auringonlaskua.
     
  15. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Palaute on ollut aika odotettua. Ihan kiva joskus sohaista muurahaispesää. En viitsi mittauttaa dynamometrissä tehoja, koska en alkuunkaan siihen lähtenyt. Putkiston valmistaja lupasi tuon 10-15% lisää tehoja. Olen itse tyytyväinen, jos edes 5% tuli. Pääasia minulle on, että putkistossa on auton elinikäinen kirjallinen takuu. Eipä ole pakoputkiongelmia ainakaan, jos kiinnitykset tsekkaa ajoittain.
     
  16. T.Hell

    T.Hell Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2006
    Viestejä:
    138
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pääasia tosiaan on, että omaan hanuriin tehot tuntuvat sopivilta ja auto toimii niinkuin pitää, mutta toi tehoarvio ja miten siihen on päästy hakee vertaistaan... :thumbsup:

    Vaikka moottori on "sama", ei sitä dynon tulosta ihan noin voi siirtää. Jo senkin takia että yksi dynoveto ei kerro tehosta oikeasti juuri mitään. Dyno voi antaa melko optimistisetkin luvut, mutta ei se mikään ultimaattinen totuus ole. Silloin dynon tuloksia voi vertailla paremmin kun on otettu tulokset ennen ja jälkeen erinäisten muutosten, samalla dynolla.
     
  17. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Moottoripyörävirittelijöiltä olen kuullut, että dynon lukemat eivät tosiaan ole mitään jumalan sanaa. Suhteellinen muutos sen sijaan on varsin luotettava, jos mitataan sekä ennen että jälkeen muutosten.
     
  18. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Samanlaisesta Bravosta seuraava tieto, samanlainen asennus:
    126 kW, 270 Nm. Penkitetty.

    Tämähän on 172hp, eli hieman vähemmän, kuin tuon 10% mukaan laskemani 180hp. Näyttävät olevan firmojen lupaukset yläkanttiin, niinkuin Ari tuossa totesikin. En ole viitsinyt mittauttaa tosiaan, ei ole ollut 2 mittauksen arvoinen asia.
     
  19. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu ja kun pystyy kumminkin antamaan noin tarkan pers´tuntuma-arvion, oikealla sataluvulla kuitenkin oltiin :thumbsup:
     
  20. ElectricBoogie

    ElectricBoogie Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2011
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nykyään tulee ajeltua 124 mersulla 200D. Kuski kiihtyy nopeemmin ku auto. =) Mutta ainakin sillä ajaa vaikka koko ikänsä.