HEI TEL79, voitko kommentoida Mopen löydöstä: eikö todellakaan voi kalibrointivaiheessa tai heti sen jälkeen mitenkään todeta, oliko Anti-Moden mikrofoni kunnossa vai rikki? Tuntuu ihmeelliseltä jos näin todella on. :weep:
DSPeakerin FAQ kertoo. Aloita kalibrointi ja vie mikrofoni voimakkaasti lähemmäs subbaria. Jos testisignaali vaimenee voimakkaasti, mikki toimii. Itse testasin tätä muutama viikko sitten, kalibrointisignaali murisemaan, mikki metrin päästä subbarin alle (downfiring-malli) eli lähes elementtiin kiinni kalibrointisignaali lähes mykistyi = toimiva mikki.
Nyt näyttää siltä että on lähiaikoina tarpeen hankkia toinenkin antimode Gradient Revojen basso-osille. Pari kysymystä aiheeseen liittyen: 1. Millä tasolla laite päästää läpi tuon 144hz yläpuolisen kaistan jolle ei tee korjausta verrattuna korjauskaistaan? Tällä tietysti enemmän merkitystä S-versiossa jossa jakotaajuuteen 240hz enemmän väliä... 2. Normiversion jakotaajuus siis 160hz/12db/okt jos olen oikein ymmärtänyt? Korvaisi varmaan melko mukavasti Revon alkuperäisen passiivisuodon 200hz/18db/okt jolloin päästäisiin ton passiivisuodon aiheuttamista ongelmista eroon? Mulla on nyt 1kpl ekan version antimode, onko näissä uudemmissa niin paljon eroja siihen verrattuna että sotkeutuu homma pahasti jos ostan uuden toiselle kanavalle? S-versiota ei tietty ainakaan kannata toiseksi ottaa?
Antimode ei käy kolmetiekaiuttimen basso-osalle, sotkee basson suodatuksen ja vaihe(viive)käytöksen suhteessa yläpäähän l. pilaa koko paskan. Päästökaistan pitäisi ulottua paljon korkeammalle kuin 240 Hz ja yläpäälle pitäisi pystyä tekemään myös viivettä. Revo menee antimudella täysin revalleen. Elä tee ainakaan omalla Revolla.
Joo-o. Muistelen Sauraman heittäneen ehdotusta jossain foorumilla, ja myös tuolla Kanatan messuilla näytti olleen DSPeaker ja Gradient vähän kuin kimpassa liikenteessä. Jos nyt oikein ymmärsin niin ei tuo antimoden päästökaista lopu kuin seinään 160hz normiversiossa tai 240hz S-versiossa, vaan kyseessä olisi siis normaali alipäästö. Toki prosessointiviiivettä on ja myös jyrkkyys on eri kuin passiivisuotimessa. Kai se pitää vaan kokeilla ensin asiaa yhdellä boksilla basso-osat monona ja katsoa miltä kuulostaa... Tasonsäätö vaan pitää saada hoidettua jotenkin kun ei päätteessä herkkyyttä voi säätää.
Ylimääräiset alipäästelijät Revon oman alipäästön kanssa samalla signaalitiellä muuttavat kokonaispäästöä. Tuloksena on melko epäennustettavasti päästelevä Revo. Haluatko välttämättä pilata soundin? Jos ajattelit teurastaa kaiuttimesi l. korvata Revon basson suodinhaaran kokonaan antimudella, niin unohda se vielä ennemmin. Revon suotimessa on alipäästön lisäksi ainakin dipolikorjaus -niminen equtus. Sellaisia ei pysty antimudella järjestämään mitenkään päin. DSPeakerin ja Gradientin co-vemppasysteemi täytyy olla jokin erikoisversio. Nyt tiedossa olevilla palikoilla se ei toimi.
Tommonen lainaus DSPeakerin sivuilta (ko. lehti sattuu nyt olemaan lainassa joten en voi juttua tarkistaa): "Anti-Modella dipoli subwoofer 2010-03-31 Lue Hifimaailman numerosta 3/2010 kuinka Anti-Mode 8033:sta voidaan käyttää kirjaimellisesti jokapaikan Tee-Se-Itse subwooferin rakentamisessa." Kaksi 12" elementtiä levyssä kuten Revossa on hyvinkin pitkälti dipoli. Mut joo odotetaas vielä asiantuntevampia kommentteja. :thumbsup:
Tuossa H-maailman 3/2010:n jutussa oli korjailtu DIYMCA-irtosupparia, mikä sattumoisin oli dipoli; am teki sille asiansa kuten mille tahansa irtosupparille. Sen älykkyys näköjään riitti myös dipolin luontaisesti lerpallaan olevan vasteen oikaisuun. Valmiin Revon teurastaminen ja elinsiirron tekeminen antimudettajalla jättää kuitenkin edelleen suodatuksen ja vaihe/viiveasioitten osalta asiat täysin rempalleen. Olet kajahtanut jos tuhoat Revosi tällä modauksella.
Kysellään uutena tyhmiä, kaiketi sallitaan Onko näpertelyn arvoista täyttää XLS200 DF mk2:n koteloa vanulla viritysasteen laskemiseksi? Mahdollista maksimiäänenpaineen menetystä en kerrostaloasukkaana ja jazz/blues jne. kevyemmän musan kuuntelijana edes varmaankaan huomaisi. Leffoja tulee joskus katseltua. Eli kannattaako uhrata muutama euro täytevanuun ja paria krapula-aamun tuntia näpertelyyn? Saako näin edes viritystä muutettua ja onko kuuntelun kannalta mitään merkitystä? Ampuuko jury ajatuksen heti alas pöljänä (sitäkin arvostaisin jos näin on). XLS:ää avustaa tällä hetkellä anti-mode (ja aika hyvin avustaakin). Edit: tälle viestille taitaa olla parempikin säije, miten saisin siirrettyä?
Marre, joku muu varmasti osaa ja tietää kysymykseesi liittyen enemmän kuin minä, mutta jotain tulee minullekin mieleen tähän liittyen. Ensin kysymyksiä: Oletko avannut subbarin jo? Jos olet, kuinka nostit elementin pois paikaltaan kartiota vaarantamatta?? Minulla on sama subbari eteen ampuvana, ja olen yrittänyt/yrittänyt keksiä, kuinka tässä tapauksessa nostaisin raskaan elementin pois paikaltaan asiaa vielä hoksaamatta. Jossain ketjussa kyselinkin tästä joskus aiemmin, ja sain erilaisia ehdotuksia, mutten vielä niiden perusteella ryhtynyt toimeen. Jos avasit kotelon, eikö siellä ole vaimennusainetta lainkaan (höh!)?? Jos lisäät vanua, tehollinen kotelotilavuus kasvaa, ja resonanssitaajuus laskee. Tilavuutta saa "nostettua" kymmeniä prosentteja, olen nähnyt jostain käppyrästä. *hakee* Löysin koneeltani tallennetun kuvan tästä. Testikotelo suljettu 39,6 litraa. Jos vanua laittaa hitusen reilun kilon (mutta huomaa kotelotilavuus 39,6 litraa ja vertaa XLS200 [kaiketi noin 17 litraa, muistelen]), nousee tehollinen tilavuus maksimissaan noin 36%, eli aika paljon. Puolella kilolla nousu on noin 21%. Noin 300g ja +10%. Tämän sivun perusteella joku piirsi ne tallentamani kuvat, mutta linkki kuvasivulle ei sitten toimikaan enää: http://www.diysubwoofers.org/talkshop/messages/41415.htm Ei toimi enää, mutta kuvat olivat täällä: http://users.tkk.fi/~msuikkar/Fill/Fill.htm Testikoteloita oli muitakin kuin tämä yksi. Vanua lisäämällä myös kotelon Q-arvo pienenee, ja vasteen muoto muuttuu. Tiedetään, että k.o. subbarin jakosuodin tekee sähköistä korjausta (eli korostusta) vasteelle, jotta akustinen vaste olisi pariin kymppiin asti suora. Korostus on tietty suunniteltu juuri tälle elementti-kotelo-yhdistelmälle. Jos siis vanutat kotelon, sähköinen korostus saattaa ehkä ollakin sen jälkeen pielessä. Samoin, jos oletetaan, että elenentti olisi nyt aivan optimaalisen kokoisessa kotelossa, vanun lisäämisen jälkeen kotelon koko ja Q-arvo eivät enää olisikaan optimaaliset. Tämä menee nyt vähän mutulla, joten asiaa tuntevat saavat tarkentaa. Itse en jostain syystä pidä vaimentamattomista koteloista. Toivoisin, että tässä kotelossa olisi vaimennusta jo valmiiksi, tai että joku asiantuntija vakuuttaisi, ettei asiat mene metsään, jos vanuttaa itse lisää. Kuitenkin, varsinkaan pieni subbarikotelo ei välttämättä seisovien aaltojen suhteen tarvitse vaimennusta, koska koteloon ei seisovia aaltoja mahdu. Siten vaimennus lähinnä lisäisi sitä tilavuutta ja vaikuttaisi kotelon Q-arvoon. Anti-Modessa on Lift 35Hz ja Lift 25Hz. Itse käytän, jos käytän, tuota ensimmäistä. Toisto menee sen avulla selvästi alemmas. En suoraan sanoen uskalla kokeilla Lift 25Hz-asetusta elementin hyvinvoinnin varmistamiseksi. Joku infraäänihumahdus ja elementti voi pohjata. 10-tuumainen elementti suljetussa kotelossa on yhdistelmä, josta ei saa selvästi kuuluvia hyvin matalia ääniä ääniä irti. Akustinen vaste voidaan suoristaa vaikka 16Hz asti, mutta noin matalan äänen kuulokynnys on sen verran korkealla, ettei sitä juurikaan voi kuulla, ei ainakaan vakuuttavasti. Vakuuttavuutta varten ilmaa on pakko saada liikkeelle paljon, enemmän, kuin mihin XLS pystyy. Useinkin näpertely ja nysvääminen on sen arvoista, jos näpertelee ja nysvää hifiä.:thumbsup: Jos kuitenkin on kankkusessa, virheiden tekemisen riski kasvaa. Itse en ryhtyisi kankkusessa mihinkään tärkeään ja järkevään.
Avasin kyllä ja kurkkasin sisään, vaimennusainetta? Nope, nothing, nada. Itse en poistanut elementtiä, vaan tein avauksen irroittamalla vahvistinyksikön, tuntui jotenkn näppärämmältä. Kiitokset vastauksestasi, taidamme olla samalla asialla. Kyllä minulla tuo yhdistelmä XLS200 & Anti-Mode pelaa hienosti, mutta jos sitä vois muutamalla eurolla vielä trimmata. Vaikkapa vain muutama Hz...
Okei. Jos nyt lähtisin laittamaan vanua tuohon, voisin edetä näin: Tarkistin valmistajan sivuilta kotelotilavuudeksi 18 litraa. Oletetaan, että se tarkoittaa nettotilavuutta. Vanua voi sulloa koteloon näppituntumallakin, mutta itse laskisin määrän painossa: Vaahtomuovi on hyvä materiaali vaimennukseen, ja eri valittavissa olevista tiheyksistä olen itse käyttänyt (vanun lisäksi seinämillä) monessakin kaiuttimessa Etolasta löytyvää harmaata, jonka massa on 30kg/kuutiometri. Sopiva litramääräinen täytös% voisi arviolta olla vaikkapa 50. Siten vaahtomuovia kuluisi 50% 18:sta litrasta, eli 9 litraa. 9 litraa tuota vaahtomuovia painaa 270g. Kun nyt on saatu lasketuksi sopiva massa vaimennusaineelle, vaihdetaankin materiaali vanuksi. Siis 270g vanua, joka sijoitetaan koteloon tasaisesti koko kotelotilavuuteen, toisin kuin vaahtomuovi sijoitettaisiin, joka asennetaan vain seinämille. Näin menetellen voidaan laskea eri tilanteisiin sopiva määrä vanua painossa mitattuna, ja saada vaimennus toimivammaksi kuin jos sijoitettaisiin vain vaahtista vain seinille. Näppärää, eikös? Sitaatti BK:n sivuilta k.o. subbaria koskien: "We are proud to use a Peerless XLS10 drive unit, this was chosen for a number of reasons firstly, Peerless are a respected manufacturer that build the highest quality drive units. The XLS10 is designed with an extra long stroke and incorporates shorting rings that help lower distortion. It also has a low Qts and even in an 18 Litre enclosure has a system Qb that is lower than 0.5 in other words the system is said to be critically damped which in lay mans turns means the XLS200-DF MK2 will have a superb transient response with virtually no overhang." Eli kotelon Q-arvo on alle 0,5, jos oikein tulkitsin. Minusta tuossa arvossa ei ole mitään alentamista enää. Jos kotelon Q:n olisi kerrottu olevan vaikka 0,707, suksisin vanukauppaan het oitis. Silti vanuttomuus ärsyttää minua. Jakosuotimen alipäästö falskaa kuitenkin hiukan korkeampiakin taajuuksia kuin mitä subbarista oikeastaan tarvitsisi kuulla. Nämä turhat, korkeammat äänet haluaisin pois kotelosta kimpoilemasta. Sitäpaitsi vanu, jos sitä on riittävän tiukasti kotelossa, tukee sen seinämiä, ainakin vähäsen. Ja kotelon värähtelyjen vähentyminen on aina hyvä juttu. Muuten, onko kotelossa sisäistä tuentaa? Arvaan, että ei ole.
Tervehdys, Mulla olisi pieni propleema ollu jo puolisen vuotta. Aloitin 5.1 setin rakentamisen viime helmikuussa. Kaiuttimina Simexin "sa4ti" kun sattuivat sopimaan silloiseen budjettiin. Ja vahvistimeksi Yamahan RX-V567. Halusin vähän lisäpotkua matalaan päähän joten hommasin audio pron 1.35 joka oli aika pettymys musiikin kuuntelussa. Tilalle vaihtui xls200 MkII ja kaveriksi anti-mode. Nyt propleemat jatkuvat kun ei meinaa irtoa ääntä tuosta subista. Ensiksi kytkin tuolla mono rca:lla millä vähän tuli ääntä ja nyt satuin kokeilemaan tuota "neurik speakon" kaapelia jolloin xls rupesi toimimaan paljon paremmin. Mutta eikö tuo kierrä anti moden nyt kokonaan pois tuolla kaapelilla?
Pitäisi ainakin kiertää. Speakon-liitin on tarkoitettu kaiutintasoiselle signaalille, joka on liikaa Anti-Modelle. Yamahasta ei tällaista saa ulos lisäbassolle. Mitäköhän olet tuohon kytkenyt? Oletko kokeillut RCA-kaapelin kanssa nostaa signaalitasoa Yamahan valikoista? Toinen kikka signaalin vahvistamiseksi on jakaa haaroittimella monosignaali XLS-200:n molempiin RCA-liittimiin.
1. Olet ilmeisesti kytkenyt subbarisi suoraan kaiutinlähdöistä subbariin. Ilman että AM on signaalitiellä. Jos AM ei siinä reitillä ole, ei se mitään voi korjatakaan. 2. Missäköhän asennossa on subbarin gain ja onhan Yamahan asetukset kunnossa: - speakers = small - frequency = [sopivaksi katsomasi jakotaajuus, 80hz on hyvä lähtökohta] - subwoofer = on - lfe/bass = subwoofer mikäli esimerkiksi speakers = large, ei rca-liitännällä pitäisikään kuulua subbarista mitään tavallista cd:tä (musiikkia) kuunnellessa (ellei lisäksi ole lfe/bass = extrabass tai both, mikä ei ole suositeltavaa). Jos subbarista kuuluu ääntä AM:a kalibroidessa ja gain on reilusti auki (kello 12 tienoilla), vika on Yamahan päässä.
Tein yamahaan mikillä kalibroinnin. Sen jälkeen vasta Am:n Joka piti todella kovaa ääntä pyyhkäisyjä tehdessä eli vika varmaan yamahan säädöissä. Käytin subbarin testissä mareksilla ennen kuin hommasin Antimoden ja pelasi kuten piti. Vahvistin myös kävi tuon takia huollossa en sitten tiedä vaihtoiko mitään kun sanoin että vaimea tuo sub lähtö ja huolto kuitissä ei mitään lukenut. Pitää varmaan taas kattoo noi asetukset mitä tässä puolessa vuodessa tullut rämppäiltyä.
1. Totaalisen väärin, vaikka ei vaikutakaan ongelmaasi: AM kalibrointi ensin, Yamaha sitten, muuten menee päin persettä. 2. Kokeile nyt vielä, toimiiko rca-lähtö ilman AM:a, mutta veikkaan, ettei toimi ja silloin vika on Yamahassa eikä keskustelu kuulu enää tähän ketjuun.
Voiko 8030S:ään kytkeä vahvistimen 2.subbarin lähdöstä anti-moden toiseen sisääntuloon 1. lisäksi, entä onko siitä mitään hyötyä?