Kannattaa lukea tuo tutkimus kokonaan. VTT:n mukaan kulutus ei kasva keskiarvoisesti koska kolmen testissä käytetyn auton kulutus oli E10-bensiinillä hieman pienempi (<1,1%) mutta vastaavasti kolmen auton kohdalla kulutus kasvoi 2,5-4,6% eli "vika korvien välissä" on ainoastaan joka toisella E10:n tankkaajalla. Jos VTT ei olisi niin korruptoitunut laitos joka yrittää tehdä osansa tässä etanolisekoilussa olisi varmasti muistanut mainita yhteenvedossakin että kulutus kasvaa merkittävästi useilla automerkeillä ja -malleilla E10 käytettäessä. Tuota yhteenvetoa voitaisiin todeta yhtä loogiseksi kuin sitä että sinä lasket oman autosi sekä naapuriesi autojen keskikulutukset yhteen, ottaisit niistä keskiarvon ja julistaisit iloisena että "meidän kadulla kaikkien autojen keskikulutus on X". Huono propaganda yritys joka söi VTT uskottavuutta roimasti ainakin allekirjoittaneen silmissä.
Tämän vuoden olen ajanut ekslusiivisesti 98E5 polttoaineella ja kulutus ollut 7,14-7,37 tankillisella. Ajoa tulee n. 600km viikossa. Moottorina 2.0 bensaturbo. Aiemmin täysin samat ajot tuoneet tuloksia 7,7+, viimeisen ~30tkm keskiarvo ajotietokoneelta 8,0l/100km. Ajotottumukset ja -tapa sama. Eli omassa autossa ainakin jatkan 98E5 tankkausta, koska tuo puolen litran kulutus ero kyllä kompensoi hintaeron hyvin äkkiä pois. Toki tuo 95E10 voi olla joihinkin autoihin varmasti ihan hyvä vaihtoehto ja monissa varmastikaan ei muutosta kulutuksessa tule. Ilkeän hintaista on polttoaine oli se sitten kumpaa tahansa, mutta pakko ajaa kun julkiset ei toimi omien työaikojen suhteen...
Sama epäilys tuli myös omien kokemuksien myötä. Oliko tutkimuksessa esillä kuka tilasi sen ja kuka toimitti bensat VTT:lle?
Onko ilmastointilaitetta autossa? Onko ilman lämpötilassa ollut eroja viime aikoina? Ei sillä etteikö eroa oikeasti olisi, mutta yksittäisissä kokeissa voi olla sellaisia tekijöitä, joita on vaikea ottaa huomioon. Itse ostin tänään 98E:tä ruohonleikkurille. Pienkoneiden kohdalla etanolin toimivuus on suurempi kysymysmerkki kuin autoilla.
Itse olen nyt käyttänyt E10-bensaa siitä lähtien kun se tuli saataville, enkä juurikaan ole muutosta kulutuksessa huomannut suuntaan taikka toiseen. Autona on -09 Fiesta 1,4 litran koneella. Voipi olla, että uudemmissa autoissa E10 toimii yhtä hyvin kuin vanhakin bensa, kun taas vanhemmat autot saattavat pitää enemmän 98:sta.
"Tutkimus tehtiin yhteistyössä ST1:n kanssa" joka muuten sattumalta on avaamassa bioetanolin jalostuslaitosta Suomeen. Bensiinit tankattiin Nesteen tutkimusasemalta eli ei mistään sattumanvaraisesta paikasta mihin kuluttaja pääsisi käsiksi.
Niinkö? Raportissa lukee, että "polttoaineerät hankittiin normaalilta jakeluasemalta (Neste Oil, Otaniemi), molempien laatujen erät samaan aikaan (09.03.2011)." Raportista näkee myös, että autosta riippuen kulutusero 95vs98 on puolesta prosentista lähemmäs viittä niin en ymmärrä miten yhteenvetona on prosentin keskimääräinen kulutuksen kasvu käytettäessä E10:ä. Noh, käsittääkseni ko. tutkija on biopolttoaineiden puolesta puhuja, joten koko tutkimukselta on enempi tai vähempi pohja pois.
pahoitteluni, sekoitin tuon tankkauspaikan sijainnin tuohon Neste Oilin toimittamaan referenssi-julkaisuun joka tuli suoraan jalostamolta. Kerrotaan nyt vielä yksi pieni asia mitä VTT ei muista paljoa mainostaa: Sellainen pieni yritys kuin St1 Biofuels Oy, joka siis on ainut bioetanolin tuottaja Suomessa, on yhteisyritys jonka omistaa puoliksi Energiayhtiö St1 sekä VTT
Onko noin? http://www.st1.fi/index.php?id=2093 Eli meni persiilleen omistusosuus ja lisäksi oli neljä vuotta vanhaa tietoa. VTT on aika arvostettu tutkimuslaitos. Mä en teilaisi tutkimusta sillä varjolla, että talvella on ehkä omalla mobiililla tullut ajeltua sinne sun tänne 95E10:llä ja keväällä tuonne ja toisaalle 98E5:llä ja kulutuslukemat oli erilaiset. Tällaisilla perusteilla keskimäärin tunnutaan liikkuvan.
Teilaus ei johdukkaan tässä tapauksessa omista kokemuksi vaan kyseisen testin tulosten analysoinnista. Jos testiin osallistuneista autoista puolen kohdalla kulutus kasvoi merkittävästi ovat nämä väittämät sinusta asiallisesti esitettyjä: "Kuudella erimerkkisellä autolla tehtyjen ajotutkimusten mukaan bensiinilaatujen kulutuksessa on vain yhden prosentin ero. VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko painottaa, että kuluttajilla ei ole mitään syytä välttää E10-bensiinin käyttöä." "Tutkimuslaitos VTT:n mittausten mukaan E10-bensiiniä ei kulu normaalissa ajossa sen enempää kuin 98-oktaanista. Vertailukelpoiset tulokset saatiin, kun kumpaakin polttoainetta testattiin kuudella eri autolla." Eli eikö tuo hieman haiskahda kun herra tutkija julistaa heppi tanassa ilosanomaa joka tuutista että kaikki kansa E10 tankkaamaan. Jos tutkija olisi puolueeton olisiko hän mahdollisesti maininnut että kulutus kyllä saattaa kasvaa jopa lähemmäs 5% tai mahdollisesti ylikin kuten tämä testi osoitti?
Polttoaineiden lämpöarvossa on 3 prosentin ero. Testissä vain yhdellä autolla kuudesta kulutus nousi yli 3 prosenttia, kolmella autoista kulutus jopa väheni. Ainakaan tuon lehdistötiedotteen perusteella ei tule kuvaa, että "herra tutkija julistaa heppi tanassa ilosanomaa". Mutta joo, kun on oman mielipiteen kannalta väärä tutkimustulos, niin perseestähän se tietysti on ja tutkija selvästi hurmoshenkinen.
herra VTT-hemkkille yksinkertainen kysymys: Lisääkö 95E10-bensiini kulutusta verrattuna 98E5 kyseisen tutkimuksen perusteella A)Kyllä B)Ei
Keskimäärin A). Kyse onkin siitä, että lisääkö se kulutusta enemmän kuin on hintaero 98E5:n ja 95E10:n välillä, ja tähän vastaus näyttäisi olevan, että yleensä todellakaan ei, mutta joissakin tapauksissa kyllä.
Tulihan se sieltä. Tätä juuri olenkin ajanut takaa että miksi VTT uutisoi ettei E10 lisää kulutusta? Homma olisi ollut ihan ok jos VTT olisi informoinut että joissain tapauksissa kulutus kasvaa mutta tämä on kaikessa uutisoinnissa "unohtunut" mainita. Sen sijaan Laurikko ja Vänskä on yhdessä veisannut medialle virttä siitä kuinka tutkimus todisti ettei kulutus kasva ja mahdollinen kasvu on autoilijoiden omaa keksintöä.
Hm, mielenkiintoinen testi. Mutta ilmeisesti voi kestää useamman vuodenkin ennenkuin etanoli väärässä paikassa alkaa aiheuttamaan näkyviä ongelmia, varsinkin jos etanolipitoisuus pysyy sallituissa rajoissa. Ja onhan se jo todettu että E10 saattaa välillä sisältää paljon vähemmänkin sitä etanolia kuin nimellinen 10%, sehän vaihtelee tuotannossa etanolin saatavuudenkin mukaan. Toisaalta amerikan suunnalta kantautuneissa uutisissa on mainittu reilusti yli 10% pitoisuuksiakin, jotka sitten ovat todella aiheuttaneet ongelmia. Pitoisuuksien ylitykset johtunevat useinmiten vahingossa tapahtuneista annosteluvirheistä tuotannossa mutta toisaalta jos etanoli on bensaa halvempaa tulee varmasti joillekin kiusaus blandata bensaa etanolilla vähän enemmänkin, eihän sitä kukaan huomaa... Ja sitten tulee vielä yksi kysymys: voiko olla niin että pidempään käytettäessä sitä etanolia kerääntyy auton tankkiin siten että jossain olosuhteissa bensa/etanoliseos ei pysy kasassa vaan aineet erottuvat toisistaan ja bensat menee moottoriin ja etanolia jää tankkiin enemmän kuin pitäisi?
Kyllähän tuo E10 on niin hienoa kun päästöt pienenevät ja maailma pelastuu... eikun miten se nyt menikään: VTT: Bensiinilaadulla ei merkittävää vaikutusta päästöihinkään Aika hauskaa että kun tuo asia tuli selville (9.6.2011) VTT totesi seuraavaa tuossa linkin jutussa: "VTT muistuttaa lisäksi, että etanolipitoisuuden kasvattamisella ei tavoitellakaan vähenemää lähipäästöissä, vaan mahdollisuutta uusiutuvan, bioperäisen energian käytölle, jolla voidaan vähentää fossiilisen hiilen päästöjä ja torjua ilmastonmuutosta. " Samainen VTT on todennut vielä 26.1.2011 omilla sivuillaan seuraavaa: "Biopolttoaineet vähentävät liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöjä 100 %:sesti korvatessaan fossiilisia polttoaineita. Biopolttoaineiden tuotanto kuitenkin aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä muilla sektoreilla. Nämä päästöt voivat olla hyvin merkittäviä verrattuna fossiilisten polttoaineiden tuotannon aiheuttamiin päästöihin." sekä "Jotta biopolttoaineet lasketaan mukaan EU:n ja kansallisiin tavoitteisiin ja jotta biopolttoaineet ovat tukikelpoisia, tulee kestävyyskriteerin mukaan kasvihuonekaasupäästöjen olla vähintään 35 % pienemmät fossiilisiin vertailupolttoaineisiin nähden." lähde Eli perustelut vaihtuvat sitä mukaa kun E10:n faktat "ekologisuudesta ja taloudellisuudesta" runtataan romukoppaan mutta eihän tietenkään se voi olla todellinen syy tälle hullutukselle että jos keskimääräinen kulutus kasvaa "vain" 0,7% niin tekee se valtion kassaan lähemmäs 10 miljoonaa euroa lisää bensiinin valmisteverojen muodossa (+ polttoaineiden alvit) jota ei muuten sattuneesta syystä saatu laskettua senttiäkään tuon etanolilisäyksen johdosta vaikka valtio omasta mielestään veronkevennykset kohdistaakin biopolttoaineisiin
Saksassa ADACin E10 testiautosta hajosi bensapumppu. Tosin kyseinen Opel ei valmistajan ilmoituksen mukaan sovellukaan E10-bensalla ajettavaksi, mutta tästä voinee silti vetää sen johtopäätöksen että kyllä se etanoli on myrkkyä autolle jos kaikki osat ei ole sitä kestäväksi tarkoitettu.