VR:n hinnoittelu. Helsinki - Rovaniemi - Helsinki (meno-paluu) - 3 aikuista (75,5 /suunta) - makuupaikat (50 /suunta) - 1 auto (166 /suunta) = 1085
Tämä on kyllä niin järkyttävää paskaa, että huh huh. Miten tällaista joukkoliikennettä muka kannattaisi käyttää? Jos aikaa on, niin kannattaa melkeen jopa yksinään ajaa tuo matka. Tai vaihtoehtoisesti mennä lentokoneella ja vuokrata auto. Noissa VR:n hinnoissa ei kyllä ole mitään järkeä, -50% on jotenkin edes siedettävä, mutta normihinta on aivan hullu...
Ajakaa vuoroissa omalla autolla perille asti. Lähtöpaikasta riippuen kuski tienaa säästettynä rahana noin satasen tunnissa, bensakulut huomiotuna. Henkilöauto on muutenkin (vielä) nykyisellään edullisin matkustusmuoto kotimaan matkailuun, työmatka-ajoon sekä kaikkeen yleiseen liikkumiseen aina kun kyydissä on matkustajia kaksi tai enemmän.
Jos nyt en kauhean paljon väärin laskenut, niin: matkaa suuntaansa 830 km. Kolmen hengen kuljetuskustannukset 0,28 / km Auton kuljetus samaan paikkaan 0,2 / km henkilöauton kilometrikorvaus vuoden 2011 verotuksessa 0,46 / km mikä vastannee aika hyvin todellisia kuluja. Makuuvaunupaikat ovat silkkaa luksusta jos sitä vertaa mukavuuteen istuttaessa sama matka henkilöautossa tai junan penkeillä. Halvin lentolippu on juuri nyt edes takaisin 113 jos saa sopimaan aikatauluihin,todennäköisempi on puolta korkeampi hinta. Tuohon matkat lentoasemalle ja -asemalta ja tietenkin se että autoa ei tuossa rahassa ole. Itse asiassa tuo ei niin pahalta hinnalta vaikuta.
Pariin otteeseen on junalla menty mutta nyt VR iski pöytään sellaiset hinnat että pitäköön tunkkinsa. Esimerkkinä pari vuotta sitten makuupaikka maksoi 30€ ja nyt 50€... ihan mukava prosentuaalinen korotus, mikä tietty on tullut hintoihin kautta linjan. On tuota ennenkin ajettu yhtä soittoa Helsingistä Kebnekaisen juurelle, joten ei tuo nuo pitkät ajot mitään uutta ole. Olisi vaan niin pirun helppo ajaa auto junaan ja ottaa kaikille kunnon yöunet, jotta on sitten freesinä vaellus-/kalastusreissulle. Laskeskelin, että pelkät polttoaineet Hki-Roi-Hki ovat 220€ jos V70:n menee 8l/100km. Kyllähän tässä toki tulee muitakin kuluja (mittarilukema, renkaat, yms) mutta silti kokonaisuutena paljon edukkaampaa. 1085€:lla saa mm. 678 litraa 95:sta. Mummoja ei pitäisi muistella mutta kyllä reilu 6000 mk junamatkasta on jo aika
Heh, heh Pori - Turku junalla suunnilleen 40 euroa/suunta ja kestää "vain" 3,5-4 tuntia :thumbsup: Omalla autolla kun lähtee ja varaa 2 tuntia niin varmasti ehtii ja polttoainekulut suuntaansa alle 20 euroa, vielä jos lähtee kaveri mukaan niin kulut puoliintuvat kun VR:llä ne kaksinkertaistuvat. On se hieno laitos, viimeksi olen itse käyttänyt kun Valtion laskuun sai liput hakea
Joku Hki-Oulu väli onkin mukava junalla. Lentolippu kustantaa vähän reilu puolet jos varaa ajoissa ja matka on yli 5h nopeampi.
Vanha hyvä nyrkkisääntö kertoo, että bensakulut *2 kattaa autoilun muuttuvat kulut (bensa+huolto+renkaat+mittari), pienellä marginaalilla. Näin laskettuna junamatkustamisen lisäkustannus teille on (1085-440)/3 ~200€ henkilöä kohti. Sitten jokainen voi laskea kannattaako tuo vai ei. Laskuun vaikuttaa varmaan esimerkiksi vapaapäivän hinta (paljonko liksa vähenee jos ottaa 2 pv. palkattoman vapaan -verovaikutus). Matalapalkkaiselle, tai perheen kanssa matkustavalle ei taida kannattaa, mutta jos kolme keski-korkeapalkkaista, niin ...?
Tuohon tonniin oli laskettuna 100/matkustaja makuupaikkoihin mitä ei kyllä ajamalla saa. Ja kuinka hyvin loma alkaa, jos ensin pitää toipua 10 tunnin yhtäsoittoisesta ajomatkasta? Itse jo tässä iässä olen aika lailla valmis maksamaan siitä että ei tarvitse itse ajaa vaan voi sen ajan makoilla. No kukin tavallaan.
Saas nähdä meneekö ihan fakiiri reissuksi, Rovaniemeltä pitää meinaan päästellä vielä 400 km pohjoiseen. Pari vuotta sitten mentiin jokseenkin näin: Helsinki 16:00 - Rovaniemi 04:00 *unta muutama tunti* Rovaniemi 08:00 - Inarijärvi 14:00 Eikä tuo sen suurempia ongelmia tuottanut ja kanootti kulki ihan mukavasti. Seuraavana yönä vaan pidemmät yöunet. Tuo autossa istuminen tässä tosiaan eniten ketuttaa mutta VR:n hinnat nyt vaan ketuttaa (ihan jo periaatteestakin) enemmän 50€ "hotelliyö" eikä edes aamiaista tai suihkua (tai no, vielä 6€ lisää per naama per suunta niin saa suihkullisen kopin yläkerrasta)
Pyörävarastot. Niissä pitäisi olla erilliset alueet niille pyörille mitä käytetään ja mitä vaan varastoidaan periaatteella 'saattaa joskus tarvita'. Oman taloni pyörävarasto on täynnä. Joudun viemään oman pyöräni ihan perälle. Tietenkin vain harva on nostanut pyöräänsä pystyyn. Sitten huomasin että hetkonen, näissähän on lähes kaikissa takakumi tyhjänä. Laskin että kymmenestä pyörästä vain kahdessa oli takapyörässä ilmaa. Siihen vaiheeseen lopetin laskemisen. Muistelin että oman pyörän ilmat taisin pumpata kuukausi sitten tai aiemminkin. Saas nähdä kuinka moni on kesän loputtua huomannut takakumin tilanteen.
Eivät ne olekaan. Ainoastaan Seiska-lehden vajaavaiset toimittajat väkisin yrittävät tehdä niista kiinnostavia.
Ja sitten viestissäsi lyöt pöytään vielä olettamuksianikin överimpiä ehdotuksia :thumbsup:. Se vaan on ihan väistämätön fakta, että mitä kalliimmaksi korkeamman tason opiskelu muuttuu, sen lähempänä ollaan luokkautuvaa yhteiskuntaa. Missään vaiheessa en väittänyt etteikö opintotuki nykyisellään riitä askeettiseen elämiseen, mutta ei sitä hirveästi varaa ole pudottaakaan. Opintotuki ei ole sidottu elinkustannusindeksiin, joten jatkuvien hinnannousujen myötä reaalinen opintotuki pienenee jatkuvasti, vaikka se kenties numeerisesti on ollut samaa luokkaa jo jonkun aikaa. Enkä edelleenkään ymmärrä että miten muka luovien aineiden opiskelijat tulevat veronmaksajille "kalliimmaksi" kuin yhteiskunnasta syrjäytyneet sosiaalipummit.
Voin kuvitella tunteen kun istuu rautatieasemalla yli tonnin junaliput taskussa odottamassa myöhässä olevaa junaa ja välillä vilkuilet kelloa ja laskiskelet missä asti olisit jo omalla autolla menossa lenkillä ollessa kerran jäin ihan seuraamaan tilannetta kun rautatieasemalla seisoskeli ihmisiä odottamassa junaa ja tuli ajastettu kuulutus(asema suljettu kannattamattomana) "..juna saapuu raiteelle yksi..",ihmiset menee laiturin reunalle ja pälyilee muttei junaa näy,5 minuutin kuluttua tulee uusi kuulutus "..juna lähtee raiteelta yksi..",tästä meni noin vartti ennenkö kyseinen juna lopulta tuli......näin täällä..
Tänään itseasiassa junaa odottaessani erään keskisuomalaisen pikkukaupungin asemalla kävi juurikin näin. Vettä tuli kuin esterin perseestä ja juna oli jo valmiiksi puolisentuntia myöhässä, silti ei voinut olla huvittumatta kun monotoninen naisääni sanoi junan lähtevän ja VR-kuulutusten tapaan toivotti vielä "hyvää matkaa/trevlig resa". Eikä ollut edes ensimmäinen kerta.