Psykologinen katastrofielokuva kuvaa kahden aikuisen sisaruksen (Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg) ja heidän läheistensä suhteita, kun Maa on vaarassa törmätä toiseen planeettaan. Katso elokuvan trailer Katso kuvagalleria Ensi-ilta Suomessa 03.06.2011 Antichristin kohun vähitellen hälvettyä on kansan aika kohdata uusi taidepläjäys from the madman of Denmark. Rauhallisempaa tarinaa näyttäisi olevan tulossa vaikkakin maailmanloppuun tässä näemmä kuitenkin kauniisti päädytään. Ensiesitys tuttuun tyyliin Cannesissa toukokuussa. http://www.melancholiathemovie.com/
Kiinnostavan kierot näyttelijäkiinnitykset taas, Sutherland ja Dunst etunenässä. Millaista ryöpytystähän tällä kertaa on luvassa, Lars von Trier kun ei yleensä näyttelijöitä tai henkilöhahmojaan säästele. Vilahtiko tuossa trailerissa Kirsten Dunstin tissit? Näyttääköhän Jack Bauer kikkeliä? :thumbsup: Huomio kiinnittyi trailerissa myös Trierin loihtimiin upeisiin kuviin ja otoksiin. "Trier has said that he considers all of his previous films to end happily, and that this will be the first with an unhappy ending." Nerohan tuo mies on, tätä odotellaan. Malickin Tree of Lifen ohella elokuvavuoden huippukohtia... Mitähän sille Wasingtonille kuuluu, ohjaisi Lars senkin joskus...
:thumbsup: Hienoa, että on KD paitsi lähtenyt suostuvalle linjalle ryntäiden esittelyn suhteen (tämä ja All Good Things), myös palannut kevyempien hämiksen tyttöystävä-lentoemo-tennispelaaja-jne-roolien jälkeen sellaisiin, missä pääsee todella näyttämään osaamistaan. Tästähän tipahti juuri parhaan naisnäyttelijän palkinto Cannesissa. Eikä Trierkään ihan sieltä keskivertoimmasta päästä elokuvantekijänä ole. Tämä on kyllä pakko käydä näkemässä.
Aika vähäiselle tämän kiinnostus sitten ilmeisesti Cannesissa jäi, von Trierin sinänsä täysin off-topic natsiherjojen varastettua kaiken huomion. Tämän hetkinen 67% tomaattipistealoitus ei myöskään ihan mestariteosta lupaile.
Harmi jos ei Trier yllä nyt parhaimpaansa, mutta katsotaan. Kirsten varmasti joka tapauksessa jo antaa rahoilleni ihan hyvin vastinetta.
Kyllähän tuo loppu Spoiler jonkunmoisena helpotuksena Selmalle tulee. Ainakin muistaakseni kun asiat aika pitkälle päin helvettiä elokuvan aikana menivät. Se onnellisuus onkin sitten katsojan tulkittavissa. Pojankin asiat parantuivat, joten voisi hyvinkin kuvitella Selman viimeisten hetkien olevan helpottuneet, tavallaan jopa iloiset. Mutta tuo nyt on vaan oma mielipiteeni. Elokuvan näkemisestä on kyllä todella kauan, eli aika hatarien muistikuvien varassa mennään.
Spoiler Heh. Isketään ja isketään 'sankaritarta' niin paljon että lopulta jopa hirttäminen vaikuttaa happy endiltä, just
Vielä Spider-man 2:sen aikoihin olisin varmasti lauennut housuihin pelkästään tästä tiedosta. Nyt elokuva kiinnostaa lähinnä Von Trierin takia. Minusta on siis tullut joko aikuinen tai homo. Siis homo. Onhan Kirsten edelleen varsin nätti ja omalla tavallaan todella viehättäväkin, mutta jotenkaan ei iske enää niin kovaa. Siinä Cheeleeder elokuvassa oli parhaimmillaan ja jossain toisessa teinileffassa missä keimaili bikiineissä.
Tuosta von Trierin happy end -lausunnosta. Jokseenkin tyypillistä tälle ohjaajalle, että puoliksi vittuillaan ja puoliksi ollaan tosissaan, sama näkyy jo tuossa von -taiteilijanimen ottamisessa ja juuri tämä ilkikurisuus on "se juttu" ainakin minulle. Melkoista happolampeahan von Trier on aiempien elokuvien lopuissa henkilöhahmoilleen tarjonnut, tavalla tai toisella. Toki riippuu vähän katsantokannasta, onhan Dogvillen loppukin tietyille ihmisille onnellinen, tietyille taas ei ollenkaan. Dancer in the Darkinkin loppu on monella tapaa tulkinnanvarainen tuon onnellisuuden suhteen, mutta pidän siitä twististä, että Spoiler juoneltaan ja asetelmaltaan elokuva on sinänsä kuin perusamerikkalaisesta omenapiirakkadraamasta, jossa symppis yksinhuoltaja yrittää lapsensa pelastaa. Ja että se on musikaalikin vielä kaiken lisäksi. Loppu on taas itsessään niin helvetin epäreilu ja tyly kuin vain voi olla, täydellinen antiteesi hollywood-musikaaleille yleensä. Uskon että sekin on osaksi silkkaa vittuilua genreä ja sen yleisiä konventioita kohtaan. Ja siinä ohessa katsojista lypsetään niitä vihoviimeisiä myötätunnon ja säälin kyyneleitä. En ole aina ihan varma, pitäisikö Dancerin lopussa itkeä vai nauraa. Ilmiömäinen ohjaaja/käsikirjoittaja kyllä. Ikävä kuulla, mutta minä kuitenkin otan Dunstin alastomuuden ilolla vastaan, oli se jo aikakin. Seuraavaksi täytyy toivoa, että Christina Hendricks heittää kuteet nurkkaan jossain elokuvassa. Jena Malonekin kiehnäsi The Messengerissä alasti, joten elämme mielenkiintoisia aikoja...
Äh...eikä oo. Oli parhaimmillaan 'Virgin Suicidesissa'...vaikkakin taisi olla vasta 17? Ihan mukiinmenevän vetävä myös Spider-Manissä ja Marie Antoinettessa...eipä oikein muussa.
Eli ehkä minä en olekkaan aikuistunut, vaan Dunst on yksinkertaisesti vanhentunut! Maailma on raadollinen ja minä ilmeisesti pinnallinen. Nuoruudenihastus ei kuitenkaan noin vain katoa.
Taide-kortti nostettu Spoileri Hostel- ja Dancer in the Dark-leffoista. Spoiler Noilla kriteereillä kun Hostel-leffassakin oli happy ending. Kun se lopuksi kuoli. Toisaalta, tässähän voidaan vetää yhtymäkohtia Trierin natsikommentteihin kun Selma, viallinen ihminen, lopulta hirtettiin niin heikot kuolee pois eli kaikkien kannalta happy ending. Idiooteissa oli muuten myös lopussa happy ending. Ei taidettu kuitenkaan näyttää ihan siihen saakka.
Idiootteja en ole nähnyt, ja korttia saat pelata ihan keskenäsi, itse säästän sen ihan reaalimaailmaan. Kunhan vaan koitin tuoda esille sitä, että ainakin omasta mielestäni on äärimmäisen vaikeaa nähdä tiettyjen elokuvien loput joko yksiselitteisen onnellisina, tai onnettomina. Mutta kukin toki tyylillään. Spoiler Jos haluat tuon Selman kohtalon jotenkin noihin Trierin kommentteihin liittää, on sinulla siihen täysi oikeus. Eli anna palaa! Ja vielä spoilereita sekä Hostel ykkösestä että kakkosesta: Spoiler Eikös se ykkösen "päähenkilö" kuollut vasta kakkosen alussa? Näin muistelisin mutta kerta riitti molemmista joten voihan tuo muisti asian suhteen vähän temppuillakin. Mutta joo, loppui Melancholia sitten fanfaareihin tai etniseen puhdistukseen, odotan elokuvaa kyllä varsin innolla. von Trierin tuotanto ainakin niiltä osin mitä olen tähän mennessä katsonut on kolahtanut paikoitellen jopa erittäin hyvin, eli luonnollisesti odotuksia tätäkin kohtaan on.
Idiootit ainoa Trier elokuva jonka voinut katsoa ja pidinkin ko.teoksesta. Antichristit ja kumppanit ekan 30 min aikana loppunu kiinnostus.
Elitisti.netin arviossa ropsahti 4½/5, voi tämä kolista hyvinkin. Herkullisimpana Kirsten oli varmaan Bring It Onissa, jos joku tietty pitäisi valita. Nykyään 29 v, onhan ikää selvästi enemmän nyt. Tuskinpa kuitenkaan kovin moni meistäkään pois hätistelisi, jos livenä eteen tulisi.