Mitäs törkeetä tuossa oli... Jos isot firmat saavat pelata tuota peliä, niin miksei sitten yksilöt? Jos kyseessä todella oli mainostemppu, niin fiksuahan se oli. Eihän tuossa kukaan kärsinyt, kaikkein vähiten katsojat!
Pelin jättäminen kesken on raukkamaista. Mikäli syynä ei ollut esim. nuoruus, kuten Martalla, vaan itsekkäät syyt kuten nyt ilmeisesti oli kyse. Tämä on katsojien, kisan järjestäjien, ja itsensä pettämistä. Kuten jo aikoinaan totesin, epävarmuustekijä tämän kaverin kohdalla on suuri. Sama pätee hänen uraansa, ainakin sen bändin osalta. Jos aikomus oli hakea sille huomiota ja sitä kautta jotain menestystä, niin aika naiivia. Rahaa nyt saa sossustakin. Ainut menestystie olisi yksilökeskeinen laulanta (egoa tähän olisi) jota Idols olisi palvellut, tai sitten jossain pop-rock -bändissä vanhoja klassikkoja coveroiden.
Kärsihän siinä yksi osallistuja jonka semifinaalipaikan Lassi vei. Tuomarien pitäisi tuoda joku pudotettu takaisin.
Idols puhuttelee lapsia ja massaa, joka lataa musiikkinsa maksamatta siitä ja kuluttaa sitä puhelimen, ylimitoitettujen autostereoiden tai mopoautostereoiden kautta. Formaatti ei ole tuottanut yhtään vakavasti otettavaa muusikkoa, eikä tästä Lassistakaan välttämättä sellaista tule, mutta jokainen joka on joskus harrastanut musiikkia ja soittanut bändissä nauraa huutonaurua yllä olevalle virkkeelle. Parikymppinen jamppa voi olla kaikessa rauhassa idealisti ja yrittää tosissaan panostaa musiikin tekemiseen, ei ole mitään pahaa siinä. Käytettiinkö tässä nyt vartin julkisuutta hyväkseen, toivottavasti, pisteet siitä Lassille.
Mitä tuota Lassin bändiä nyt tuossa kuuntelin niin, jos ei valtavaa kehitystä tapahdu niin kellaribändiksi jäävät tuolla materiaalilla. Toki he voivat olla tähänkin tyytyväisiä keskenään, mistäs tuon tietää... Lassi on nyt laulajana kuitenkin monta kertaa lahjakkaampi kuin tuollaisena keskitason rumpalina.
Ihan hyvä, että lähti pois! Osasihan kaveri laulaa ja oli hyvä ääni mutta se ei paljoa auta jos ei laulun sanat pysy päässä. Ei se olisi voittanut tätä kuitenkaan...
Sen mitä myspacesta kuuntelin biisejä niin sieltä en kyllä Lassin ääntä tunnistanut, ja jos lauloikin niin lauloi ihan päin persettä, koska nuissa biiseissä nuo vokaalit on todella heikot. Joko höpötetään jotain epämääräistä tai sitten rääytään täysin nuotin vierestä.
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Tietysti, mikäli tämä oli Lassin henkilökohtainen kannanotto Idols-formaattia kohtaan, niin fine. Käsittääkseni näin ei kuitenkaan ollut, vaan menestymään lähti. Ehkä sitten huomiota bändilleen hakien, mutta siinä tapauksessa minä olen edelleen se huutonauraja, niin naiiville ajattelulle. Ja jos jamppa olisi oikeasti idealisti, niin mitäs hemmettiä teki siellä Idolsissa alunperinkään? :hitme:
Tähän täkyyn on pakko tarttua. Miten määritellään "vakavasti otettava muusikko"? Miksi esim. Carrie Underwood tai Chris Daughtry eivät ole "vakavasti otettavia muusikkoja"?
Tarkoitti selvästikin Suomessa. Mutta onhan täälläkin esim. Anna Puu...Tehnyt käsittääkseni itsekin ainakin kappaleita (sanoituksia?).
Minusta termi formaatti viittasi nimenomaan koko ohjelmaformaattiin. Suomen rajojen sisäpuolelta haluaisin nostaa esiin lisäksi Jani Wickholmin. Mielestäni kyseinen herra on levyttänyt varsin mainiota musiikkia, joka ansaitsisi paljon nykyistä enemmän huomiota.
Sanatarkasti ottaen toki niin. Lisäksi veikkaan henkilön määritelmän "vakavasti otettavasta muusikosta" sisältävän levymyynnillisen menestyksen...
Eikös mm. Anna Abreu ja Antti Tuisku ole myyneet mansikoita Suomen mittapuulla. (Enkä tarkoita mansikoilla mitään kesätyöpaikkaa Hakaniemen torilla, vaan suurta määrettä) Siitä toki voidaan olla montaa mieltä ovatko tällaiset levynkansikasvo/playbackpläjäykset varteenotettavia muusikoita.
Ilkka J, Panu, Kristian M, K. Ylander, Agnes, R.Tran, lähinnä tähdenlentoja ja floppeja on ko. formaatti tuottanut. Nää on opiskelijoita, kaupankassoja, työttömiä artisteja mitä kukakin nykyään. Ei siivet kantaneet. Muutama on vähän eksoottinen jolla on ulkonäköä (Abreu) tai pelkästään ulkonäköä (Tuisku). Se Puustjärvi ei ees oo hyvännäköinen. Ei Beatlestakaan poimittu moisesta kisasta vaan yhtye soitti tuhansia tunteja Saksan pikkuklubeilla ja siitä kehittyi hyvä, toki lahjojakin oli kohtuullisesti mutta tuhansien tuntien harjoitus kantoi hedelmää se oli se juttu. Ei noi karaoketason muusikot pääse samaan. Tää on bisnestä. Mainostajat maksaa maikkarille kun katsojia on roppakaupalla. Sitten levy-yhtiö kun rauta on kuumaa niin myy yhen levyn ja potkii ko. "artistin" pihalle sen jälkeen kun nää hemmot ei enää tuo rahaa niiden laariin. Levyn saa alelaarista nopeammin kuin Petri Nygårdin tapauksessa.
Muitakin nimiä vielä löytyisi (esim. Kalle L.), mutta Katri Ylander ei kyllä tähän joukkoon ihan kuulu. Ensimmäiset levyt myivät kultaa ja uusinkin ylsi top kymppiin, tai mennä sijalle 6. Se oli yllätys, että Agnesilta ilmeistyi vähän aikaa sitten uusi levy. Kuka tietää, vaikka joskus Ilkkakin vielä pistää uuden lätyn tiskiin.
Juu no tässähän on jo perustavaa laatua oleva ero, onko lahjakkaat muusikot luoneet menestyvän yhtyen jossa soitetaan, lauletaan ja tehdään ne biisit yhdessä vai onko joku nätti naama jolle tehdään ne (hitti)biisit ja joka sitten esittää ne (ominaan).
Kyllä ne varmaan ihan livenä vetää, mutta ääni on vähän kuin tulis joltakin levyltä, kuulostaa jotenkin efektirikkaalta ja pirun keinotekoiselta.