Erään Epsonin tarina

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Heika, 28.02.2011.

  1. Heika

    Heika Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kerronpa tässä vietetystä vuodesta Epson TW5500 projektorin kanssa.
    Kappalejaot on päin persettä ja pilkut missä sattuu, mut lukee ken jaksaa ja kiinnostaa...

    2010 helmikuussa päätin päästää 9 vuotta katossa olleen crt-projun eläkkeelle.
    Käytyäni katselemassa eri vaihtoehtoja päädyin Epson TW5500:een. Olisin ottanut Epson TW4400 mallin mutta se ei käynyt tummaan kattooni.
    Kilpakumppaneina oli Panasonic ja Sony, joita en tyhmä ottanut...
    Tilasin sen sitten eräästä Turkulaisesta liikkeestä, jonka kanssa homma pelasikin hyvin aina loppuun asti.

    Proju tuli helmikuun puolessa välissä ja heti huomasin vasemmasta reunasta konvergenssi virhettä, reilua sellaista. Ja samalla viikolla tuli "punaviivasuus" ongelmat. Otin yhteyttä suoraan Epsoniin ja huoltokutsu Infocarelle tuli välittömästi.

    Siellä menikin sitten 6 viikkoa, ja tänä aikana tuli myyjäliike vastaan ja antoi lainaan Epson TW4400 projun. TW5500 tuli huollosta ja menu valikko ei ollut enää TW5500 mallista vaan TW4400 mallista. Ei kun huoltoon Infocarelle, jossa nyt meni neljä viikkoa. Siinäpä se sitten jo toukokuu olikin ja kesä edessä.

    Loppuvuodesta tuli "väriongelma", eli yläreunassa sini/viherreunus koko kuvanleveydeltä ja alhaalla punersi. Tässä vaiheessa laitteella oli katottu yli 500 tuntia. Vuoden vaihteen jälkeen ilmoitus Epsonille ja sitten tuli heti huoltokutsu, tällä kertaa Equinoxille. Pari päivää huoltoon noudon jälkeen tuli ilmoitus Englannista että mulle on laitettu tulemaan projektori DHL:n kyydissä. Ajattelin että nopeaa toimintaa tällä kertaa.
    Mutta sen tulo kestikin sitten viikon, paketin kierreltyä ympäri Eurooppaa.

    Saatuani paketin, näin että laite ei ollut se minkä huoltoon laitoin, eikä edes uusi. Ja avattuani paketin huomasin, että optiikan kuljetussuojus ei ollut paikoillaan, saatikka edes mukana. Optiikka oli täysin jumissa. Fokuspyörä ei liikkunut lainkaan, ja Zoomaus kun kaksin käsin väänsi. Ja paketin päällä oli vanha osoite lappu, jossa näkyi että tämä projektori (sama sarjanumero) oli lähetetty 30.11.2010 Göteborgista Englantiin huoltoon, eli jonkun vanhan laittoivat tilalle, mutta en voinut edes huoltovalikkoa katsoa kun projua ei saanut tarkennettua.
    Ei kun soitto Epsonille. Lupasivat ilmoittaa heti mitä tehdään ja sovittiin että ollaan puhelimitse yhteydessä.

    Meni pari päivää eikä neljättä huoltoon kutsua tullut, vaikka sitä perään kyselin.
    Tässä vaiheessa kypsyin ja soitin kuluttaja-asiamiehelle.
    Hän kertoi, että jos kaksi kertaa korjataan samaa vikaa, tai kolme kertaa eri vikaa samasta tuotteesta, voi kaupan purkaa.
    Ja pyysi ottamaan yhteyttä myyjään ja sitä kautta selvittämään, koska maahantuojat vetkuttelevat näitten asioitten kanssa vaikka kuinka kauan.
    Otin yhteyttä myyjään, selitin tilanteen mutta kerroin että kauppaa en halua purkaa, vaan haluan toimivan ja ehjän tuotteen. He ottivat yhteyttä Epsoniin, saamatta hekään sen kummempaa vastausta, mutta huoltokutsu kuitenkin loppujen lopuksi tuli.
    Laitoin jo tässä vaiheessa Epsonille pitkähkön sähköpostin asiasta mutta sieltä vain yhdellä lauseella pahoiteltiin. Ja myyjäliikkeelle laitoin jo hyvitys ehdotusta, johon ei vastattu.

    Nyt kesti viikon, ennenkuin Englannista tuli tieto että jälleen on projektori lähetetty DHL:n kyydissä. Ja tällä kertaa se tuli kahdessa päivässä.
    Nyt proju oli isossa laatikossa pehmusteiden keskellä pakattuna kutistemuoviin.
    Muovit avattua näin miten pinttyneessä pölyssä oli ilmanotto- ja poistoaukot, ei luvannut hyvää.
    Ja jälleen laite oli vaihtunut, nyt jo kolmas versio.
    Puhdistettuani laitetta laitoin virrat päälle ja tuuletin aloitti nakutuksen, eikun paranee.
    Huoltovalikko auki ja projektorilla oli katsottu yli 2700 tuntia ja lampulla, joka oli kahteen kertaan vaihdettu, jo yli 600 tuntia!
    Ja konvergenssi virhettäkin oli, vaikkei niin pahana kuin alkuperäisessä.
    Eli yhtäkkiä uutena ostamalleni projektorille oli tullut viisi kertaa enemmän tunteja lisää.
    Jos tämän olisin ottanut, niin olisin käytännössä maksanut uuden hinnan yli 2100 tuntia katsotusta projektorista.

    Tämä oli sitten viimeinen pisara!
    Soitin heti liikkeeseen, joka aikoi selvittää asiaa Epsonilta.
    Viikonlopun jälkeen liike ilmoitti, etteivät he saa Epsonilta kunnollisia vastauksia.
    Päättivät että puretaan kauppa, koska heilläkään ei ollut mistä uutta tilalle antaa.
    Sanoivat ettei tämä Epson-painajainen muuten taida loppua.
    Niin vuosi ostamisen jälkeen kauppa purettiin ja rahat palautettiin, laitteen oltua vuoden aikana 4 kuukautta huolloissa tai sitä odottamassa, eli 1/3 osan vuodesta.
    Niin ja kaksi kertaa vaihdettu toiseen käytettyyn, uutta ei edes missään vaiheessa ehdotettu Epsonin osalta.

    Olen pettynyt, koska muuten pidin tästä laitteesta, mutta Epsonin asiakaspalvelu ja huolto kusee pahemman kerran.
    Tämä tuntuu suorastaan asiakkaan petkutukselta. Tuntuu kuin heillä olisi varastossa käytettyjä "korjattuja" laitteita, joita sitten asiakkaille lähetellään.
    Hyvä kuvainen proju, muka malliston silloinen lippulaiva, mutta susi.
    En yleistä, mulla kävi paska tuuri, mutta en koske enää tikullakaan Epsonin tuotteisiin.
    Epsonilta en missään vaiheessa saanut mitään tietoa huollosta, mitä tehdään/tehty, ei kysymystä että vaihdetaanko toiseen yms....ei mitään kontaktia!
    Onneksi tämä myyjäliike hoiti hommansa hyvin ja asiallisesti.

    Miten hitossa "maailman johtavan projektorin valmistajan" laatu on tätä luokkaa?
    Meni mielenkiinto koko hommaan, en tiedä laitanko enää mitään projektoria vai tyydynkö isompaan töllöön.

    No se siitä...elämä jatkuu kaikesta huolimatta...ehkäpä katon sitä Panasonicia sitten.
    Mitähän ongelmia se toisi tullessaan....
     
  2. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Iteltä ois päässyt itku ja suuri sellainen.. Tuntuu omat seikkailut pieneltä tuohon verrattuna, kiitos tästä että osaan taas suhteuttaa asiat :thumbsup:
     
  3. ///Samuli

    ///Samuli Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.01.2010
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieno stoori. Laitti miettimään omaa Epson kuumetta vakavasti...

    Tsemppiä!
     
  4. taotao

    taotao Guest Guest

    Liittynyt:
    30.05.2006
    Viestejä:
    149
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mullakin meni Certtu vaihtoon..Sonyyn olen ollu tyytyväinen 90 mallit tuntuu olevan hyviä tälläkin puolella:love:
     
  5. Hartman

    Hartman Guest Guest

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pansuissa on se kuuluisa "flicker"-syndrooma...tuntuu siltä että näissä projuissa on kaikenmaailman paskaongelmaa :OI...ostan kyllä isoimman töllön mitä löytyy kun saan tämän oman epsonin huristeltua takuun ulkopuolelle...oma epso kyllä on pelittänyt ok, 2 lamppu tosin menossa (1. kesti 900h / 4000h)

    Laittelen diy-screenin sirkkelillä takkaan...tai annan 4v pojalle piirustustauluksi :D
     
  6. n1ko

    n1ko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.08.2008
    Viestejä:
    373
    Saadut tykkäykset:
    0
    Otan osaa tuskaa. Epson TW5000:sta hajosi uutukaisena viikon jälkeen HDMI-portit, jonka jälkeen tosin sain uuden tilalle.

    Nyt 1.5vuoden jälkeen ilmeni tyyppivika eli sini/puna -hunnut kuvan reunoissa. Asiasta piti muutaman mailin verran inttää huollon kanssa ennenkuin sai huoltopyynnön läpi.

    Kaikkineen laitteella meni päivälleen 3viikkoa huollossa, luvatun viikon sijaan. Tykki liikahti suomeen vasta kolmannen erillisen yhteydenoton jälkeen.

    Noh, eilen sain 'uuden' tykin kattoon (eli laite vaihtui minullakin). Uudessa on lievempää konvergenssiä ja sen lampulla on (mittarista että kirkkaudesta päätellen) katsottu vähemmän. Laite on lisäksi hiljaisempi ja iiris vähä-äänisempi.

    Kunhan nyt toimisi niin voisi olla tyytyväinen laitteeseen, Epsoniin vähän vähemmän. Tuskin seuraava tykki on enää Epson.

    Panasoniceissa tosiaan tuo flicker-vika ja JVC:t vissiin keräävät pölyä sisäänsä. Mitenhän Sony? =)
     
  7. Hartman

    Hartman Guest Guest

    Liittynyt:
    12.03.2010
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    ...joo ne laittelee ne epsonit englannin equinoxiin takuukorjaukseen, lähettelevät sitten asiakkaille ns. "refurbished" -laitteita takaisin.

    eli tonne:
    http://www.equinox.co.uk/categories/Services/Epson-Support-Services/

    ELI, voit saada isommilla tunneilla olevan eri laitteen takaisin mitä olet lähettänyt huoltoon, aika erikoinen systeemi:confused: olisko ideana se, että saavat nopeammin lähetettyä asiakkaalle "korjattuna" takaisin :confused:

    ihan ok harrastus tämä tykittely mutta aika nysväystä välillä. :hitme:

    ...joo, meikä siirtyy telkkuihin takaisin kunhan aika koittaa...ja isoihin sellaisiin :thumbsup:
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2011
  8. Heika

    Heika Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tätä huoltohommaa en oikein ymmärrä, jos uuden projun laittaa vaikka kuukauden kuluttua huoltoon, voi saada käytetymmän tilalle.
    Jos olisin ottanut tuon projun ja vaikka ruvennut sitä nyt myymään, niin olisin joutunut myymään laitetta, jolla on katsottu viisikertaa enemmän kuin mitä olen itse tihrustanut. Jälleenmyynti arvo olisi romahtanut.
    Ja kun en vielä yhtään tiedä sen laitteen historiaa ja mitä sille on tehty, puhumattakaan iästä.
    Kärjistettynä voisi ajatella, että jo ostaa uuden auton, vie sen huoltoon kun on ajettu 50000km, niin huollossa antavat tilalle jonkun huolletun auton jolla ajettu 250000km. Kuinkahan moni hyväksyisi...vaikka onhan tää nyt eri asia mut kuitenkin...

    Ja vielä se, kun se laite tuli minulle todella pölyisenä ja illalla kun katselin sillä, niin koko huone haisi palanneelle pölylle...huoletti että kohta palaa koko paska. Mitenhän tuo lie ollut sisältä pölyinen...
    Ja kun värivirheen takia silloin sitä ensimmäistä laitetta huoltoon laitoin, tuli Epsonilta huoltoonkutsussa seuraava teksti:

    "Mikäli huoltomme toteaa vian johtuvan filtterien likaisuudesta, lampun iästä tai laitteen muutoin kaltoin kohtelusta ja putsauksen laiminlyönnistä veloitetaan asiakkaalta huoltotarkastuksen, sekä kuljetuksen kulut."

    Ja nyt he itse laittoivat minulle pölyisen projun ja jos kohta olisi jälleen ollut huollon paikka, niin olisivat voineet syyttää minua siitä kun laite on pölyinen ja maksattaa minulla.

    Mut asiasta kolmanteen...
    Jossain keskusteussa joku kirjoitti että Panasonicin lampun välkkyminen ei olisi enää Pana 4000:en murhe....mene ja tiedä...
    Ja kyllä jo olen itekkin katellut isoja töllöjä, ehkä kohta vaivattomin vaihtoehto.
     
  9. kulju

    kulju Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä, ei ole kertaakaan vaivannut. Parissa edeltävässä mallissa tota ilmeni säännöllisesti.
     
  10. paaton

    paaton Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.03.2005
    Viestejä:
    848
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen jo muutamaankin kertaan kirjoitellut tänne, että tarkistakaa epsonin sarjanumero ja käyttötunnit huollon jälkeen. Nopea huolto on helppoa, kun lähetellään pikapakettina laitteita ristiin.
     
  11. Heika

    Heika Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ahaa, kiitti... tuohan sitten voisi mennäkin harkintaan.
     
  12. JuHä-65

    JuHä-65 Guest Guest

    Liittynyt:
    19.07.2005
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    ...huh,huh huomenna lähtee tw3800 Englantiin,asiakaspalvelija puhui 2 viikosta.Vikana leveä punainen raita kuvan alalaidassa.Saa nähdä tuleeko tilalle vanha vai uudempi kone.Minulla lampussa 2320h.Yhtään huonompaa en tule hyväksymään...Tuo autovertaus oli oikein osuva.
    Oisko jollain joku positiivinen tarina tuollaisesta vaihto-operaatiosta,tois vähän positiivista näkökohtaa tähän juttuun....
     
  13. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Surullinen vaikeuksien taival sinulle. Tuo 4000:n ei vain pärjää kuvanlaadussa (ehjälle) 5500:lle, joten en pitäisi sitä vaihtoehtona. Ehkäpä katse tuonne Sonyn, Mitsun tai JVC:n suuntaan?
     
  14. taotao

    taotao Guest Guest

    Liittynyt:
    30.05.2006
    Viestejä:
    149
    Saadut tykkäykset:
    0
    Certuilla katsoi ongelmitta 30000h jos ei alkanu fumus häiritsee:naminami:
     
  15. Heika

    Heika Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän tuon ettei pärjää kuvanlaadussa, mutta jos edes kestävyydessä....
    Otin silloin tuon Epsonin, koska siinä oli hyvä kuvalaatu kun vertasin Epson/Sony/Panasonic.
    Ja kun Epsonille luvattiin vielä pitkät takuut laitteelle ja lampulle, niin tuntui luotettavalta hankinnalta.
    Mut en tiennyt että Epsonilla kolmen vuoden takuu tarkoittaa että laite on kolme vuotta huollossa....:)

    Nojjoo...kaikki auki vielä ja nyt on aikaa mietiskellä. Tottunut jo viimeisen vuoden aikana olemaan ilman tykkiä.
     
  16. sonymies

    sonymies Guest Guest

    Liittynyt:
    19.01.2008
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,

    mielipiteensä kaikilla. Mutta ihan vain sen vuoksi, nottei menisi yksipuoliseksi huuteluksi, niin ilmoitettakoon eroava mielipide täältä Pansun hyväksi myös siinä kuvanlaadussa.

    Eikä siinä yhtään valintaa vaikeuttanut, kun seuraili palstojen viestittelyä ties miestä ongelmista Epsoneissa :D

    No, ehkä sitä ostetaan vain sen verran enemmän, että ongelmiakin nousee pintaan vastaavasti Pansua enemmän, mene ja tiedä...
     
  17. creegan

    creegan Guest Guest

    Liittynyt:
    03.03.2005
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Epson ollut kans finalistien listalla projun valinnassa, mutta ei enää tämän jälkeen, jos kerran tuollaista asiakkaan kyykytystä harrastetaan ongelmatilanteissa.
     
  18. Heika

    Heika Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    40
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä tuo Pansu varmaan tulee valituksi jos vielä proju linjalle lähden, oli jo silloin vuosi sitten Epsonin kanssa ne kaksi viimeistä.
    Ja ne erot vain huomasi parhaiten silloin, kun liikkeessä molempien kuvaa tykitettiin yhtaikaa vierekkäin.
    Ei ne erot sentään niin dramaattisia olleet puusilmille.
    Kalliimpia en lähde katselemaan, sitten tuo hyppäys on jo niin suuri että liekkö edes sen arvoista.
    Mut tarkoitus ei ollut tehdä tästä uutta "mikä on paras proju?" keskustelua, vaikka kiinnostaakin nyt tietää miten paljon muilla merkeillä on tuota häikkää.
    Eikä siinä viassakaan mitään jos ne asiallisesti korjataan, eikä mene tälläiseksi pelleilyksi.

    Aika paljon tosiaan on Epsoneista vika informaatiota. Liekkö sitten siitä, että omistajia on paljon ja kirjoittelevat enemmän. Luulin itse tuon kaiken kaiken välttäväni ostaessani lipppulaivamallin. Ja kuten sanottu, onhan Epsonissa hyvä kuva, kunhan sen vain saisi jotenkin näkyviin :)
    En olisi ostanut tuota, jos olisin tiennyt tuosta huollosta että se noin menee ja laitellaan takaisin mitä sattuu. Tosin viime vuonna vielä huollettiin Infocarella.

    Tässä muuten vielä siitä värivirheestä joka tuli vuoden lopussa, josta tännekin kirjoittelin:

    https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=83532
     
    Viimeksi muokattu: 03.03.2011
  19. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Paska homma. Voin kuitenkin uskoa, että se varmasti on totta. Aikoinaan itse ostaessani 4400:n huomasin kyllä, että kunnollisen laitteen ostaminen vaatii useamman ostamista peräkkäin ja kärsivällisyyttä. Nimittäin ostin ja palautin ja ostin ja palautin ja kävin vielä kivijalkaliikkeessäkin ostamassa, kunnes osto onnistui lopulta tyydyttävällä tasolla. En koskaan käsittänyt, miten laatu voi olla lähteissä niin huono, että kuka tahansa sen tykin avattuaan heti näkee, ettei kyseessä voi olla arvostelujen testivoittaja. Kuitenkin joka lehdessä hehkutettiin samaa laitetta. Kummallista. Ikävä myös ihan asiallisesti toimivia myyjäliikkeitä vaivata hermojen menettämisen partaalle mutta kun ei ollut muita vaihtoehtoja. Enhän voi ottaa tykkiä, jossa on huono kuva, se harmittaisi joka ikinen päivä. En myöskään edes viitsinyt miettiä huoltoon laittoa kun kerran palautusoikeus oli olemassa, miksi vaivautua kun viallisuus ei ole minun ostajan ongelma ostopäivänä.

    Olen aiemmin omistanut mm. Sanyon ja täytyy sanoa, että heidän laadun varmistuksensa oli aikoinaan oman kokemukseni mukaan ylivertaista Epsoniin nähden mutta toki tämä on vanhentunut arvio. Huoltoon olin kaksi kertaa Sanyon vienyt ja tuonut samana päivänä korjattuna takaisin. Sen voi sanoa olleen jopa kivaa kun homma pelaa. En väitä näin olleen aina, tämä on vain oma kokemukseni.
     
  20. KaKui

    KaKui FullHD Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.07.2000
    Viestejä:
    2 303
    Saadut tykkäykset:
    40
    Kaverin Epson EH-TW2900:sta on mennyt takuun aikana kaksi lamppua, ensimmäinen kesti ~600h ja toinen ~900h, takuuseen on uudet lamput saanut. Jos nyt tämä kolmaskin pimenee ennen aikojaan niin sitten olivat aikoneet ottaa tykin huoltoon.

    Liekö sitten laatu huonontunut kun oma Epson EH-TW1000 on kestänyt lähemmäs neljä vuotta ja ensimmäinen lamppu kesti ~4200h ja toisella on nyt menty 900h. Kuvassa ei mun mielestä mitään häiritseviä virheitä ole ollut.