Miksi muuten bensiinin hinta on noin 1,52 litralta, eli suunnilleen sama kuin silloin, kun raakaöljy maksoi 150 $ tynnyriltä. Tämän hetken tynnyrihinta on noin 100 $. Jotkut vetävät härskisti välistä! Niinpä.:OI
Dollarin ja Euron välinen kurssi on muuttunut. Raakaöljyn hinta vaikuttaa kuluttajahintaan viiveellä. Bensiinin kuluttajahinnan rakenne on saattanut muuttua. Kilpailun väheneminen. Siinä syitä välistävetämisen jatkoksi.
Itse huomasin 98 siirtymisen myötä että yhdistetty keskikulutus laski 7,5 litrasta 7,2 litraan vaikka sää on ollut vielä poikkeuksellisen kylmäkin
Jos raakaöljyn hinta nousee, niin samontein nousee mittareillakin ja kun raakaöljyn hinta laskee, niin eipä tipu hinta mittareilla eli tässä on piiiiiitkä ainoa viive ja sekin unohtuu, kun taas raakaöljyn hinta nousee ja pitää nostaa kuluttajahintoja :OI
Aika harva tajuaa sitä tosiasiaa että paras juttu tässä E10 bensassa on tavoite päästä lähemmäs energiaomavaraisuutta. Itse ainakin olen ehdottomasti tämän kehityksen kannalla, toivottavasti pian saisimme pian E85 autot kauppoihin! - Virhepipertäjien aspektit ja ekologisuusaspektit ovat sivuseikkoja. Mieluummin tankkaan viinaa tankkiin kun annan rättipäävaltiolle rahaa. Toki osa öljyrahoista menee Norjalaisten, Venäläisten, Venezuelalaisten, tms. taskuun, mutta en pidä liiemmälti heistäkään. -- JP
Kyllähän niitä siellä on, paikoin niin paljon että joutuvat myymään liikoja pois! Mutta vaikka viina-auto varmasti olisikin hyvä vaihtoehto (riippuen täysin etanolin tuotannosta ja alkuperästä) niin itse ajelisin puukaasuautolla jos se olis mahdollista. Jos omistaa takamettiä niin se vasta omavaraista olisi ja lisäksi se on ainoa polttoaine jota valtiovalta ei rankaise suorilla veroilla.
Hienoa, samaan aikaa uutisoidaan: Bensan hinta nousee ensi viikolla Bensakauppiaat: Öljy-yhtiöt harjoittavat alihinnoittelua kylmäasemillaan En ole kyllä missäänpäin Suomea vielä nähnyt liian halpaa bensaa. BTW hauskana yksityiskohtana Nesteen kylmäasema joka on Porvoossa jalostamon yhteydessä (eli kuljetuskulut nolla) pyytää menovesistään enemmän kuin Porissa sijaitseva Nesteen kylmäasema johon polttoaineet on rahdattu halki Suomen. Mikä tässä mättää?
Anttonen arvioi eilen illalla Ylen A-Plus-ohjelman haastattelussa, että bensan hinta nousisi ensi viikolla 1,60 euroon litralta. Anttosen mukaan hinta pysyisi korkeana ensi kesään asti. Huhhuijaa. Ja mites bensan hinnan yleensä kesällä käy? Taitaa lomalla olla bensan hinta 1,70-1,80 . Tulee halvemmaksi lentää Oulusta Välimerelle kuin lähteä perheen kanssa eteläsuomeen omalla autolla. On tämäkin hommaa.
Valtiokin saisi jo pikkuhiljaa osallistua hinnan pudottamiseksi. Oma ehdotukseni: nostetaan kiinteää polttoaineveroa mutta myytäisiin ilman ALV:ia jolloin hintapiikit eivät korostuisi niin kuin nyt jolloin jos myyntihintaa nostetaan 3 senttiä niin ALV:n myötä hinta nouseekin kuluttajille 4 senttiä.
Saatat olla erimieltä kunhan kerron RE85 -kokemuksistani. Meikäläisen FlexiFuel haukkaa pakkasilla n. 13 L/100km tuota luontoa pelastavaa bioetanolia. Hinta ST1 :llä on lukittu 30 senttiin alemmaksi kuin e10 (vanha95). Nyt kun vaan on niin, että on kuskista itsestään kiinni ajaako kalliimmalla ja "pelastaa" luontoa. Verottaja rankaisee minua 2l bensakoneen päästöjen mukaan. 30 % :n nousu kulutuksessa ei pidä paikkaansa, sillä auto kuluttaa kesälläkin n. 11 l/100 maantieajossa. Joten tuo 30 sentin hintaero menee pakkasen puolelle. Ja kaiken kukkuraksi saan vielä juosta entistä useammin tankaamassa. Käsittääksen Ruotsissa etanoliautoilijoille on paremmat käyttöedut kuin meillä. Suomessa ei ilmastointipolitiikka toteudu, jos "porkkana" puuttuu. Eikä siihen ole näemmä muutosta edelleen luvassa. Kesällä sain re85 :sta muistaakseni 0,96 /l ja silloin hintaero oli n. 40 senttiä litralta. Silloin re85 tankaaminen oli vielä "järkevää".
Saako tiedustella mikä auto kyseessä? Itse ainakin huomasin Passatin 1.4 tsi kulutuksen nousun kun siirryin E10 bensaan, joten pitää varmaan testata tuota 98 josko kulutus putoaa samoille lukemille kuin ennen tätä uutta bensaa.
Myös uusimmassa tuulilasissa oli juttua RE85:stä. Taisi olla "vuoden ekoauto"-jutun yhteydessä. Siinäkin todettiin, että RE85:lla ajaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, vaan tuollaiseen autoon kannattaa tankata normibensaa. Ympäristöasioista Suomessa puhutaan vain silloin kun ollaan verotusta kiristämässä tai ruuhkamaksuja laittamassa. :sick:
Fiat Marea Weekend vm. 2001 1.6 koneella edit: ja nyt sään lauhduttua laski keskikulutus tasa 7l/100km ja käytään siis tuota Tankkaus.Comin kulutuslaskuria joka on suhteellisen luotettava mitä kauemman sitä käyttää
Hyvä uutinen. Saksalaiset kuluttajat ovat tavallisesti erittäin ympäristötietoisia, mutta ei sielläkään tyhmiä olla. Jos e10 ei toimi toivotulla tavalla ja Jos siitä ei saa mitään hyötyä (päinvastoin), niin miksi käyttää? Minusta tässäkin maassa halukkaimmat E10 käytölle ovat niitä jotka sitä vähiten käyttävät eli etelän kaupunkilaiset. Heillähän on muutenkin lyhyimmät välimatkat, paremmat mahdollisuudet joukkoliikenteeseen ja kilpailluimmat bensiinien hinnat. Tuossa uutisessa tuli hyvin esille miten vieraantuneita päättäjät ovat kansasta, ja siksi huonoista päätöksistä maksetaan kova hinta.
Jos vaan pitää silmät auki ja katsoo millaista autoa on liikenteessä mitä pohjoisemmaksi mennään, niin ei tuohon tarttis mitään tutkimuksia eikä tilastoja. Ei ihmiset idiootteja ole ja vanhoihin autoihin mitään viinalitkuja laita. Omaan ruoskaan pitäisi käydä, mutta kun sen ostin käytettynä jo 330tkm mittarissa muutamalla satasella, niin jotenkin tuntuu järkevämmältä minimoida riskit, että toi paska liuottaa jotain epätoivottua ja pian joutuu uutta 400 kesäpommia olla etsimässä.
VTT: E10- ja E5-bensiinilaaduilla ei ole merkittävää henkilöauton polttoainekulutukseen vaikuttavaa eroa Eipä ole yllätys, eroa on ainoastaan korvien välissä.