Vähän OT, mut itse ainakin yrittänyt pitää mielessä "If it ain't broke don't fix it!" ja se pätee äänentoistoon myös. Jos sinun korvia miellyttää, niin älä usko Plazan väkeä jos ne on eri mieltä. Turhaan Antimodetat, jos et tarvitse parannusta.
Aika moni kauppias antaa mahdollisuuden kokeilla AM:ää ja moni on huudellut täällä, että eipä ollut huomannut, kuinka pyllyllään ne bassot oli, ennenkuin ne korjasi.
Juurikin tuota tarkoitin kyllä. "Jos sinun korvia miellyttää, niin älä usko Plazan väkeä jos ne on eri mieltä." Eli omassa paskassa saa rypeä. Teidän mielestä ei näköjään. Ei se ***** luulis haittaavan jos "pumpernikkeli" tykkää jopa huoneidensa aiheuttamista korostumista. En vain tajua, että sokeana ostetaan jotain, mitä ei koe tarvitsevansa. Jos "pn" kuulee kaverillaan antimodetettuja bassoja, niin mieltyessään voi sitten ostaa laitteen. Suokaa löytämisen riemu.
Ettei tulis kuitenkaan sellasta "voi helvetti miks mulla ei ole ennen ollut tuollasta"-fiilistä, puhutaan kuitenkin huonekorjauksesta mikä on suurin parannus mitä äänentoistoon voi tehdä
Kaiuttimien jälkeen. Huonekorjaus lähtee akustoinnista. Kuitenkin. Ja ihmiset ovat erilaisia. Minun on hieno itse havaita bassojen olevan päin persettä ja löytävän niiden toistoon apua. Toiset haluavat kaiken olevan jo "ekassa setissä" oikein. Vastaus vielä aiheeseen. Minä en ostaisi puutaloon Antimodea heti kättelyssä. En sitä kiellä etteikö sillä saisi parannuksia, mutta se ei ole mielestäni puutalossa samanlainen vaadittava juttu kuin betonibokseissa.
Eli todennäköisesti ei ole ainakaan kovin suuria ongelmia bassojen kanssa (verrattuna betonikoppeihin). Kenties jopa bassojen vaimentuminen on enemmän ongelma, kuin korostuminen. Onneksi ostit kohtalaisen järeän subbarin, joka toistaa vaimentumatta varsin alas. Eli on hyvät mahdollisuudet siihen, että Anti-Mode parantaa asioita niin vähän, että et päädy sellaista ostamaan. Toisaalta, paha sanoa yhtään em. yleishöpinää tarkemmin, sillä jokainen talo, huone ja akustiikka on oma uniikki tapauksensa (korkeus, muoto, seinämateriaalit, ikkunat/aukot, akustointi...). Nurkkasijoitus saattaa sinullakin aiheuttaa enemmän tai vähemmän häiritseviä korostuksia. Sitä todennäköisemmin ne kuuluvat häiritsevästi, mitä korkeampi jakotaajuus on. Ja mitä korkeampi jakotaajuus, sitä helpommin subbari paikantuu, etenkin jos nurkkasijoitus vielä korostaa yläbassoja. Tällöin esim. Anti-Mode voisi hyvinkin olla avuksi. Et saa. Anti-Mode ei tee yhtään mitään muuta, kuin vain muokkaa subbarille tulevan signaalin taajuusvastetta. Eli etupäässä vaimennetaan bassoalueen korostumia. Anti-Mode ei siis ota mitään kantaa esim. jakotaajuuteen, vaan sen päätät joko sinä itse tai sitten vahvistimesi automatiikka päättelee/arpoo sen puolestasi. Eli voisit tehdä niin, että annat Anti-Moden suoristaa subbarin vasteen (jos suoristettavaa ylipäätään on) ja ajaa sitten vahvistimen automatiikan, joka nyt osannee säätää subbarinkin tason likimain kohdilleen. Tarvittaessa sitten käsipelillä voi korjata subbarin tasoa haluamaansa suuntaa. Ja jos asia kaivelee tai muuten vain haluat olla tarkka, niin voit ostaa muutaman kympin maksavan dB-mittarin. Ja jopa ilmaisen REWS-softan sen kaveriksi. Ja mikrofonin, jos haluat korkeampiakin taajuuksia tarkasti mitata. Varsinkin musiikilla basson taso voi ensin tuntua 10 dB liian pieneltä, mutta toisella levyllä sitten 10 dB liian suurelta, koska ne nyt vain on tuolla tavoin päätetty miksata. Leffojen DD- ja DTS-äänet ovat siinä suhteessa paljon tasalaatuisempia, eli jos yksi laatuleffa kuulostaa hyvältä, niin todennäköisesti ne muutkin kuulostavat. Aina kannattaa varmistaa, ettei automatiikka ole tehnyt mitään hölmöyksiä. Eli jos on subbari, niin sitten laitetaan kaikki kaiuttimet automaattisesti oletuksena pieniksi (Small). Miksi kaiuttimet kannattaa laittaa pieniksi ("small")?. Lisää säätämisestä: ohjeet 5.1-järjestelmän säätämiseen. Mitä varsinkin volumeen tulee, niin mittareista ja referenssitasoista ei tavallisen kotikuuntelijan kannata liikoja stressata. Vaan sen kun vain kääntää volumen siihen asentoon, missä sopivan kovalta kuulostaa. Olennaista on, että kanavien keskinäiset tasot ovat kohdillaan. Automatiikat taitavat tasonsäädöt aika hyvin nykyään hallita. Ja valtaosa osannee ihan korvakuulolta ne kohtalaisen kohdilleen laittaa vahvistimen oman testikohinan avulla, huokeallakin dB-mittarilla se on jo erittäin helppoa ja tarkkaa. Hienosäädön voi aina myöhemminkin tehdä, jos siltä tuntuu (monille se on osa harrastusta, toisia taas ei voisi vähempää kiinnostaa). Tuossa mallissa Audyssey taitaa olla kaikki-tai- ei-mitään -tyyppinen (vain jotain Pro-versiota taitaa saada itse säädettyä). Eli vaikka haluaisi vain hifistynyttä bassojen korjausta, niin perus-Audyssey säätää koko taajuusalueen, eikä anna sinun muuttaa tai edes nähdä tehtyjä korjauksia. Sitä en muista, että yrittääkö tuo versio korjata myös subbarin taasuusvastetta, vaiko vain kaikkien muiden kanavien. Jos ei yritä subbarin taajusvastetta korjata, niin sitten sillä ei ole Anti-Moden kannalta merkitystä. Suotuisissa olosuhteissa Audyssey - ainakin jotkut sen monista versioista - kykenee bassojakin kohtuullisen kivasti korjaamaan. Ainakin tiettyyn taajuuteen saakka tms. Mutta jos tehty equtus ei kuitenkaan olekaan järkevä ja onnistunut, se ei tietenkään paranna äänenlaatua, vaan huonontaa sitä. Siksi olisi mukava voida manuaalisestikin säätää tai edes nähdä tehdyn korjauksen. Tosihifisti tietenkin välttää viimeiseen saakka diskanttien ja keskiäänien equttamista, varsinkin etukaiuttimien epäsymmetristä equttamista. Siksi tuo kaikki-tai- ei-mitään -tyyppinen Audyssey ei hifistejä oikein miellytä. Vaikka katastrofaalisessa akustiikassa lopputulos tosin saattaa olla kokonaisuutena miellyttävämpi sen kanssa, kuin ilman. Eli jos pärjäät ilman mitään equtuksia, niin hyvä juttu. Sinulla lienee siihen paljon keskimääräistä paremmat edellytykset. Ja ainahan kannattaa ensin kokeilla, että mitä se Audyssey tekee, varsinkin jos kaiuttimet kumisevat (Anti-Mode kun vaikuttaa ainostaaan subbariin). Ja jos vielä tässä vaiheessa subbarin vaste ei miellytä (paikallistuu alhaisellakin jaolla, yläbassot kumisevat nurkassa) tai asia muuten vain kalvaa mieltä, niin kannattaa kokeilla vaikkapa Anti-Modea.
Kiitos paljon kaikille vastanneille, erityisesti Grokelle. Tietopakettisi myötä ymmärrän näitä kuvioita taas astetta paremmin ja pähkäilemäni asiat tulivat hyvin selville. Subin pitäisi olla perillä ensi viikon alkupuolella ja jätän Anti-Moden ainakin toistaiseksi tilaamatta. Pitää miettiä tarvetta tarkemmin kunhan subwooferia on päästy kunnolla testailemaan.
Olen omistanut Anti-moden syksystä 2009. Mittasin taajuusvasteita eka kerran, niin, että anti-mode oli mukana vasta nyt. Olen ollut pettynyt, koska anti-mode ei musiikilla kuuntelemalla ole parantanut toistoa juurikaan. Huoneessani on korostus vähän yli 40Hz:lla ja subbari on AP:n Focus, jonka toisto laskee alle 40Hz:lla. Mittaukset kertoivat sitten totuuden: Toisto ei ole parantunut, koska anti-moden mikki on rikki. Eli ainoa parannus on tullut lift kytkimien kautta. Anti-moden kalibrointi menee iloisesti läpi vaikka ilman mikkiä. Se vaan ei tee mitään korjausta. Kun kytkin Yamaha RX-V667:n mukana tulevan mittamikin anti-modeen, niin alkoi tapahtumaan. Korostuma vaimeni lähes kokonaan ja nyt väli 30-40Hz nousee hyvin kuuluviin. Nyt laitteella jopa tekee jotakin, olin aikonut ottaa sen lähes hyödyttömänä pois käytöstä.
Mitenkähän tuolta sivuilta saa kalibrointitiedoston käyttöönsä? Mitä tehdä sivulliselle numeroita? http://www.dspeaker.com/fi/tuotteet/micamp.shtml
Painat alla olevan linkin päällä oikeaa liipasinta ja valitset save target as, jolloin saat tallennettua kalibrointitiedoston koneesi kovalevylle valitsemaasi hakemistoon. http://www.dspeaker.com/fileadmin/app_notes/dspeaker/MicAmp8033.cal Sitten haet tuon tiedoston samaisesta hakemistosta mittaussoftasi kalibrointitiedosto kohtaan.
Kumpi pitää kalibroida ensin, onkyon audussey vai anti-mode? Vai jätetäänkä jompi kumpi kalibrointi subbarilta pois?
Anti-Mode ensin, audussey (jos sitä haluaa käyttää) sitten. Anti-modehan ei mitenkään tiedä, mitä korjauksia audussey on on tehnyt, joten AM 'näkee' aina korjaamattoman vasteen; anti-moden testisignaali ei mene aud. korjauksen kautta. Sen sijaan, kun ensin teet AM korjauksen, aud. 'näkee' AM korjatun vasteen. Comprende? EDIT: selvennetään esimerkillä, koska tätä kysytään huomattavan usein, vaikka pienellä päättelyllä tuon keksisi itsekin. Signaalitie vahvistin -> anti-mode -> subbari - oletetaan nyt huvikseen, että vaikka 60hz kohdalla on 8db korostuma. - ajetaan vahvistimen kalibrointi ensin Vahvistin (kalibrointi) - AM (ei korjausta) - subbari Vahvistin havaitsee em. korostuman ja vaimentaa 60hz taajuutta 8db- ajetaan vahvistimen kalibroinnin jälkeen antimodetus anti-mode (kalibrointi) - subbari anti-mode näkee em. korostuman ja vaimentaa sitä 8db Lopputuloksena molemmat kalibrointilaitteet ovat vaimentaneet saman 60hz korostuman ja lopputuloksena sen tilalla on selkeä vaimentuma suoristetun vasteen sijaan. Jos taas järjestys vaihdetaan siten, että AM ajetaan ensin, ei vahvistimen testissä ilmene lainkaan tuota 60hz korostumaa (olettaen, että AM on saanut sen kokonaan lanattua) jolloin ei tule tuplakorjausta.
Osta uusi mikki DSPeakerin verkkokaupasta. Tuo tuskin soveltuu kovin täydellisesti tuo Yammun mikki tuohon käyttöön ja muistaakseni manuaalissa nimenomaisesti kielletään käyttämästä muuta mikkiä.
Autojen käyttöohjeissa kielletään myöskin laittamasta mitään muuta öljyä koneeseen kuin alkuperäistä jne. :hitme:
Tarkistin manuaalin, eikä siellä itseasiassa osunut silmään, että muuta mikkiä ei olisi käyttäminen. Eri asia sitten, onko Yammun YPAO mikki huonompi/parempi ja paremmin/huonommin sopiva.
Kyllä se tarkemmin pelaa antimoden omalla mikillä, koska laite on suunniteltu juuri tuolle kyseiselle kapselille. Kapselia taitaa olla kaikenlisäksi vielä paranneltu alkuperäisestä. Tuskin tuossa kovin merkittävää eroa tulee ainakaan yläbassoilla, alabassojen korjaukset saattaa tosin jäädä liian pieniksi jos korvaavan mikin vaste laskee alataajuuksilla enemmän. Ensimmäisenä kannattaa kierittää se 3.5 mm stereoliitin auki ja tarkastaa johtojen liitokset. Mikin pää onkin sitten hieman hankalampi korjattava, johtojen juotokset kapselin piirilevylle on kutistesukan alla.
AVS Forumilla sattui silmään mikkivertailu, jossa on mukana kalibroitu mittamikrofoni, Audyssey-mikki, RS äänenpainemittari ja pari diy-ratkaisua. Yllättävän vähän noissa on eroa alle kilohertsin alueella ja kaikki ovat hyvinkin riittäviä subbareiden säätämiseen.
Tuossa vertailussa vaikuttaa mikrofonien taso olevan säädetty kohinalla eikä sinisignaalia. Tämän takia käyrät eivät ole keskenään aivan oikeilla paikoilla. Käyrän muotoon tällä ei ole vaikutusta, mutta se pienentää keskinäisten erojen näkyvyyttä. Muita mikrofonivertailuja löytyy täällä ja täällä.