Hieman offtopiciksi menee mutta: joku täällä puhui että subin vahvari alkoi käymään turhan kuumana anti-moden korostus päällä. Mikä on käytännössä kuumana käymistä? Itse tunnustelin XXLS:n siiliä n. puolen tunnin bassopainotteisen konemusiikkisession jälkeen ja lift 35 päällä koko ajan. Siili oli sen verran lämmennyt että sen kädellä tunsi mutta ei todellakaan kuuma. Miten paljon mahtaa nämä jäähdytyselementit lämmetä verrattuna sisuskaluihin? Elektroniikan käyttöikäänhän luonnollisesti vaikuttaa lämmöt.
Mitään asiasta tietämättä ihmettelisin, jos tuo olisi jotenkin "vaarallista" BK:n subbarille, kun näyttävän itsekkin myyvän Antimodea saitillaan... http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/anti-mode.htm
Olisiko tuossa "kuumana" tarkoittanut kuitenkin vaan sitä, että subbari on muutamia desibelejä kovemmalla, kuin pääkanavat tai sitä, että lift-toiminnolla tehdään "house curve" jossa alimmat taajuudet 20-35hz ovat korostuneet elokuvakäyttöä ajatellen, eikä ihan konkreettista kuumenemista? Jokatapauksessa itse varoitin toisessa ketjussa XLS200 + lift 25 yhteiskäytöstä. Eikä se nyt sinänsä koske pelkästään BK:n subbareita tai pelkkää XLS200, pitäisihän tuo olla ymmärrettävissä. Jos oikein muistan, niin XLS200 antaa 20hz taajuudella enintään vajaa 90db ja sen alla vähemmän. Anti-moden lift nostaa 15hz alkaen 3-7db. Mikä voi johtaa siihen, että yrität ottaa 95db ulos, vaikka siihen ei enää rahkeet riitä. Sama "ongelma" on millä tahansa 30hz alapuolella tumputtavalla subilla. Sinänsä, manuaalin mukaan lift 25 on isoille refleksisubeille, joilla syystä tai toisesta ei päästä ihan riittävän alas. XLS200 on pieni ja suljettu.
Tein kalibroinnin Antimodella tässä niin kysyisin, että mistä johtuu jos laitan subin 90cm kauemmaksi vahvistimesta niin kuin ohjeissa sanotaan niin 70Hz taso tippuu yli 10dB??
Siis tuo "siirto" pitää tehdä vahvistimen asetuksista tai säätämällä subbarin vaihe uudelleen kalibroinnin jälkeen. Jos teet ensin kalibroinnin ja sitten fyysisen siirtämisen toiseen paikkaan, koko kalibrointi on täysin turha - jo muutaman kymmenen sentin muutos subbarin paikassa muuttaa tilannetta olennaisesti ja kalibrointi on tehtävä uudelleen. Eli subbari siihen, missä se tuleekin olemaan, kalibrointi ja sitten korjaus etäisyyteen vahvistimen asetuksissa tai korjaus subbarin vaiheeseen. Tuo "kauemmaksi laittaminen" johtuu siitä, että anti-mode aiheuttaa signaaliin sen verran viivettä, kuin ääni kulkee 90cm (eli jotain sekunnin osia). Tämä pitää kompensoida korjaamalla asetuksista av-vahvistimessa todellinen etäisyys + 90cm AM:n aiheuttaman viiveen kompensoimiseksi = etäisyys asetuksissa. Tuollainen kuoppa voi hyvinkin johtua huoneakustiikan ongelmista tai, mikäli se on jakotaajuuden tienoilla, väärästä vaiheesta. Ensimmäistä voi lääkitä kokeilemalla subbarille toista sijoituspaikkaa ja jälkimmäistä korjaamalla subbarin vaihe kohdalleen. Tai jos oikeasti siirsit subbaria/kuuntelupaikkaa lähes metrin kalibroinnin jälkeen, käyttäjän typeryydestä.
Siirsinkin vahvistimesta, enkä muuten. Sori jäi mainitsematta tuosta edellisestä viestistä... Ohjeissa kyllä sanotaan, että ei sitä ole pakko siirtää kauemmaksi. Vaihtetta kun nostin puoleen väliin niin johan oli samassa.
Etäisyyden säätö vahvistimesta muuttaa myös pääkaiuttimien ja subwooferin välistä vaihe-eroa, jolloin etenkin jakotaajuuden lähelle saattaa ilmestyä amplitudipoikkeamia. Jos vahvistin on mitannut etäisyydet 8033:n ollessa jo kytkettynä järjestelmään, ei tuota noin 90cm etäisyyttä tarvitse siis lisätä enää manuaalisesti. Toki voi myös käyttää tuota subwooferin vaihesäätöä vaiheiden optimointiin.
Semmonen kysymys, että jos käyttää vahvistimen MultiEQ niin voiko/kannattaako Antimode käyttää vielä siihen päälle? Onko mittää haittaa?
Hyvin näyttää Anti-Mode toimivan täälläkin. Tilana noin 15 neliön betonikoppi jossa luonnollisesti alle 100 hz taajuuksille ei ole tehty mitään. Tilassa kaksi Resolution 15" himpun päälle sadan litran suljetuissa. 32HZ korostuma laski aika mukavasti kuten mittauksista näkee. Tolle 22Hz kuopalle on paha mennä tekemään mitään ellei jotain reikäresonaattoria keksi. Nopealla kuuntelulla tuon korostuman poistumisen kyllä huomaa selkeästi. Leffoilla tuollainen kumpu saattaa olla joskus jopa eduksi. Täytyy antaa tarkempaa palautetta kuuntelujen perusteella myöhemmin...
Hyvin tuo on toiminut. Tuo 19 - 26Hz:n kuoppa on niin kapea, ettei sen uskoisi juurikaan häiritsevän. Olennaista on subbarin hyvä sovitus pääkaiuttimiin.
Päinvastaisessa järjestyksessä, tietenkin: Antimode ei "näe" vahvistimen tekemiä korjauksia, koska on signaaliketjussa myöhemmin. "Kannattaa" riippuu sitten tuloksista, ja ne selviävät mittarilla. Nuo vahvistimien säätimet haluavat kuitenkin jostain syystä equttaa vähän liian rajusti muutakin kuin alimpia taajuuksia, joilla tilanne voi muuttua paljonkin pelkästään kuuntelupaikkaa 20 cm siirtämällä.
Tulipas tehtyä omaan teatteriin subtoiston parannus. Alkuun siis on ollut tupla tuubit valkokankaan vierellä, nurkissa molemmin puolin. Toisto on ollut vähän puuroa, korostumaakin on ollu ja yksinuottisuus olisi hifilehden termi. Pieni parannus syntyi kun jossain välissä siirsin pöntöt metrin lähemmäs katselupaikkaa, siis pois nurkista. Lähinnä ilmeisesti nurkkien aiheuttamaa korostusta poisti, parannus sekin. Nyt sitten tuli kuningasmotivaatio ja siirsin tuubit sohvan etureunan linjalle edelleen molemmin puolin. Anti-mode pois välistä ja testiä, meinasi säikäyttää kun oli vähän liikaa volyymiä. Taso sopivaksi ja lisää ihmettelyä, kyllä vaan alkoi toimimaan. :thumbsup: Seuraavaksi sitten taas Anti-mode mukaan ketjuun ja edelleen parani. Aiemmin Anti-moden vaikutus jäi vähän häilyväksi, paransi kyllä mutta ei mitekään suuresti. Nyt ero oli jo selvempi. Pitkästi toista vuotta tuli kuunneltua jälkikäteen aika onnetonta subtoistoa, laiska ja saamaton kun on :grr: Liittyen tähän ketjuun, ensin lähtökohta sijoittelulla ym. niin hyväksi mitä huone antaa myöten ja sitten Anti-modella loput. :king: Täysin toivottomasta lähtökohdasta Anti-modekaan ei ihmeitä tee.
Tässä omia mittauksia n. 16m² huoneessa (takaseinässä on tosin iso, kankaalla peitetty aukko toiseen huoneeseen). Jakotaajuus on Yamaha RX-V730RDS A/V vahvarissa kiinteästi 90 Hz. Subbari on DIY Exodus Audion 15" Tempest-X elementti 200 l suljetussa kotelossa ja subbarin vahvistin NAD 214. 36 Hz:n kohdalla oleva 10dB:n kuoppa on ja pysyy mutta muuten Anti-Modattu vaste on jonkun verran tasaisempi Flat-asennossa. :thumbsup:
Niin pelkällä taajuuskorjauksella on rajansa. Useampi lisäbasso yhdistettynä taajuuskorjaukseen tai akustointi hoitaa tuonkin tilanteen.
Tervehdys! Tilasin SVS PB12-DSP:n ja nyt arvon tuon anti-moden ostoa. Asun puurakenteisessa omakotitalossa, teatterihuone on 16 neliön kokoinen ja siinä on kipsiseinät. Subwoofer on tarkoitus sijoittaa joko kankaan alle osoittamaan kuuntelupaikoille tai vaihtoehtoisesti etunurkkaan sivuttain. Joku subbarin säätäminen on mulle täysi mysteeri, ja kysynkin nyt, saanko kaikki asetukset kohdilleen pelkällä anti-modella, eli säädön jälkeen ei tarvitsisi koskea kuin gainiin? Vahvistin on Denonin AVR-1910 josta löytyy Audyssey. Kiitos jo etukäteen tietämättömän avustuksesta.
Anti-modella korjaillaan betoni/kiviseinäisessä rakennuksessa syntyneitä heijastuksia. Jos talo on puutalo, niin ei siellä Anti-modea tarvita, koska bassot menevät seinien läpi eivätkä heijastu takaisin.
Näin olen käsittänyt, että puutalossa laitteesta ei niin suurta hyötyä olisi. Mutta tavoitteeni onkin, että saisin subbarin säädettyä asiallisen kuuloiseksi mahdollisimman helposti. Mitään mittalaitteita ei ole, enkä niitä osaisikaan käyttää. Mutta Kannattanee varmaan kokeilla tuolla Audysseylla ensin, ja jos ei kuulosta hyvältä niin sitten harkita Anti Moden ostoa?
Kyllä se antimode tasaa huonemoodeja myös puurakenteisessa talossa, omalla kohdalla vaikutus oli havaittavissa ilman mittalaitteita. Aparaatti mahdollistaa myös subbarin vapaamman sijoittamisen.