Uppoiduin itse vähä aika sitten Spotifyn helppouteen. Talleenteet ovat 320kbps MP3:sina. Mitkä ovat omat kokemukset verrattuna häviöttämään materiaaliin? Kuulisin mielusti perusteita missä eron konkreettisimmin kuulee?
Jokainen kuulee erot, ei ole kyse platinaisista hifikorvista, kun vertailu tehdään: Dolby Surround -koodatulla materiaalilla (esim. tv-lähetetyt elokuvat ja sarjat), jossa siis kahteen audiokanavaan on sisällytetty monikanavaääni (siis takakanava). Häviötön pakkaustapa säilyttää tilainformaation ennallaan. Dolby Pro Logic -dekoodattuna ovat kolme etukanavaa ja 1-2 takakanavaa vakaasti paikoillaan ja hengissä, kuten niiden kuuluukin. Häviöllinen pakkaustapa pilaa tilainformaatiota enemmän tai vähemmän katastrofaalisesti. Sterokuva on epämääräinen ja kurlaava. Takakanava seilaa levottomasti missä sattuu, tai pahimmillaan katoaa kokonaan kuuluvista, riippuen millaisia asetuksia enkooderiin oli pantu. Vaiheisiin ei saa kajota, ja häviöllinen pakkaus kajoaa, eli tuhoaa monikanavainformaatiota, joka perustuu tallenteessa oleviin vaihemuutoksiin. JOS, siis JOS enkooderille voi opettaa, että lähdemateriaali on Dolby Surroundia, ja enkooderi sen sitten ymmärtää ja osaa dekoodata kanavat auki ja häviöllisesti kompressoida kaikki kanavat erikseen ja lopuksi enkoodata materiaalin Dolby Surroundiksi, sitten häviöllisyys on täysin hyväksyttävä toimintatapa. Onhan monikanavaääni lähes aina häviöllistä. Mutta se onkin oikealla tavalla pakattua, vaihetietoa ei ole sotkettu. Jos materiaali on tavallista stereota ja se myös kuunnellaan stereona, silloin tarvitaan jo enempi kultaa sisältäviä audiofiilikorvia äänenlaadun heikkenemisen havaitsemiseen. Siksi suosittelen DolbySurround-testiä, se paljastaa häviöllisen pakkauksen todella tuhoavan dataa, ja eron tosiaan kuulee tasan jokainen maapallon ihminen ja puolet eläimistäkin, sen verran karmea se ero on. Eikä nyt siis tarvitse väitellä edes Lossless/Lossy-pakkaamisen erosta, vaan kyse on äänen ilmiselvästä tuhoutumisesta, vaikka lähdemateriaali olisi miten häviöllistä jo ennestään. Häviöllinen materiaalikin siis kelpaa testimateriaaliksi. Mikä tahansa tv-lähetyksen tallenne. Alkuperäinen tv-tallenteen 256 kbps MP2-ääni kuulostaa sellaisenaan tyydyttävältä ja tilainformaatio on ehjä, mutta kun se uudelleenpakataan 320 kbps MP3-dataksi, väärin, tappaen vaihetietoa, silloin lopputulos on täysin pilalla, vaikka ääniraidan kuluttama tilavuus kasvoi. Bittivirta ei siis yksinään kerro hölkäsen pölähtävää äänenlaadusta, vaan se, osataanko vaihetieto käsitellä oikein vai ei. Jotkut ihmiset ovat herkkiä reagoimaan virheelliseksi muuttuneeseen vaihetietoon, vaikka siis pelkästä stereoääänestä olisi kyse. Eli alkuperäinen cd-ääni kuulostaa vielä hyvältä, mutta siitä tehty MP3-tallenne taas kuulostaa omituiselta. Ne, jotka eivät ole vaihetiedolle yliherkkiä, eivät ehkä ymmärrä mistä puhun, mutta jokin selittämätön epäaitous ääneen tulee kun sen alkuperäinen vaihetieto sössitään pilalle. Pohjakohina tai salikaiku tai instrumenttien vakaus kärsii, jotain omituista pilaantumista pakkeri äänelle tekee.
Ihan noin yleisesti ottaen iPod ei toista tauottomasti mp3-fileitä vaan tuo vaatii AAC:n käytön jolloin homma toimii (ainakin parhaalla laadulla).
Premiumia en ole vielä testannut losslessiin verrattuna, mutta freen laadun erottaminen cd-laadusta kesti about 15 sekuntia sokkotestissa, varsin keskinkertaisella laitteistolla.
Kyllä toistaa tauottomasti, ainakin jos tiedostot on enkoodattu Lamen uusimmilla versioilla (itselläni 3.97 ja 3.98 toimii ongelmitta).
http://soundexpert.org/ Hyvää vertailua kodekkien erosta, mutta eihän se tietenkään kerro mitään siitä miten ne erot tietyn ihmisen korvaan kuuluvat.
3.98r käytössä, olen kyllä kokeillut muillakin. Mutta pieni klikki kappaleiden väliin tulee. Ei kaikkiin biiseihin, mutta parilla levyllä kuultavissa olevat saivat valitsemaan AAC:n niihin. Kokeiltu on toistoa sekä Classicilla että iPhonella. Muuten kääntelen FLAC:t aina Lamen V2-asetuksella.
Samat asetukset täälläkin, Lame V2, sekä mp3 että flac syntyy samanaikaisesti cd:tä ripatessa. Sitten vain lisään iTunesista mp3:t sen kirjastoon, samalla se jotain tauottoman toiston asetusten laittamisesta aina mainitsee. Classic ja Video -mallit testattu, en muista kuulleeni ongelmia mutta jos ei ilmene kaikilla levyillä ja on hyvin pieni katkos niin enimmäkseen ulkokäytössä voi olla hankala havaita.
^ Synamatossa tai kitaran korkean äänen vingutuksen sekaan ei sovi räsähdys/risahdus. Siksi oli pakko valita juuri noihin pariin levyyn tuo AAC. Valitettava ominaisuus kyllä Lamen kohdalla, toivottavasti korjaus vielä tulisi siihen.