E10 bensa tulee 2011-13 vai tuleeko?

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Pikarna, 11.12.2009.

  1. Pikarna

    Pikarna Guest Guest

    Liittynyt:
    08.05.2004
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    2
    Hieno homma jos tämä 10% etanoliseos tulee 2011 ja nykyistä 5% seosta saa sen rinnalla vain vuoteen 2013 saakka. Noin puolet Suomen autokannasta tulisi siis 2013 lähes käyttökelvottomiksi, koska menisivät ennen pitkää epäkuntoon E10:stä vai menisivätkö? Käytönnässähän sen sitten näkee mikä kestää E10 ja mikä ei. Itse en usko 95E poistuvan valikoimasta vielä vuosikymmeniin, jos todellakin suuri osa autoista ei siedä 10% etanolia,varsinkaan n.10 vuotta vanhemmat autot tietysti merkistä ja mallista riippuen. Oma vm.-99 mazda 626 ei näyttäisi E10 toimivan,noh jos sillä ei mitään tee 2013 jälkeen,niin ollaan sitten ilman autoa. Säästyypä ihan hemmetisti rahaa. Tarkoitus olisi tietysti ajaa tällä matukalla niin kauan, että sen seuraava pysäkki olisi romuttamolla.

    Keskustelua näyttää ympäri netin olevan tästä aiheesta ja erilaisia asiantuntijalausuntoja, mutta ne näyttävät kaikki olevan jotakin faktan ja mututuntuman välimaastosta, eli otappa sitten selvää mikä on totta ja mikä ei :rolleyes: Eipä kannata kuitenkaan panikoida oman auton suhteen kuinka käy, vaan ottaa ihan rennosti ja katsoa kuinka tilanne kehittyy.

    Tässä muutamia linkkejä aiheesta:

    http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/05/04/autosi-ei-ehka-sieda-uutta-e10-bensaa/200911199/139

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/11/28333&ext=rss

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/yrity...aikki&oid=20091101/12595712330250&industry=&=

    http://www.talouselama.fi/uutiset/article352620.ece?s=r&wtm=talouselama/-30112009

    http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/163121.shtml

    Lista E10:n sopivuudesta merkeittäin (Australian versiot, mutta +/- pätee tännekin):

    http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html

    Täältähän nyt sen Suomen tuoreimman tiedon saa:

    http://www.e10bensiini.fi/

    ,pitää näköjään sitte ruveta käyttämään omas matukas kallista 98E5!
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2010
  2. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eiköhän nuo suomalaiset ekoterroristipäättäjät voisi jo viedä saunan taakse tai vaihtoehtoisesti Köyliönjärven jäälle :mad:

    "Suomen direktiivi -intoilusta uhkaa tulla kallis lasku tankkaajalle . Uuden 95 E10 -bensiinin hinta saattaa nousta pahimmillaan jopa kalliimmaksi kuin 98-oktaanisen."

    Kauppalehden juttu aiheesta
     
  3. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sehän on selvää että bensasta tulee ensin helvetin kallista ennen korvaavia tuotteita (näillä näkymin sähkö) ja vähitellen myynti menee todella pieneksi (harrasteautoihin yms.). Millä aikavälillä tämä tapahtuu, niin siitä käydään vielä kiistaa. Kaikki nykyiset tutkimukset povaavat kuitenkin öljyntuotannon huipun tulevan eteen ennen vuotta 2030, mutta osa tutkimuksista povaa tämän tapahtuvan jo ennen vuotta 2020. Tuo 98E:n noin 1,5€ hinta ei ole vielä mitään, saa nähdä millä aikataululla hinta tuosta tuplaantuu...

    Aika moni ei ole vieläkään tajunnut että öljy ihan oikeasti loppuu ja tälle asialle poliitikot eivät paljon mitään voi. Öljyn käyttäminen polttoaineena pitäisi saada ajettua nopeasti alas, sillä öljyä tarvitaan jatkossa kuitenkin paljon muuhunkin kuin polttoaineeksi (muovit, voitelu jne. jne.). Sähköä kuitenkin pystytään tuottamaan jatkossa monipuolisesti mm. tuulesta, aalloista (vuorovedestä), auringonvalosta ja toivottavasti fuusiostakin - nykytietämyksen mukaan fissionkin hyödyllisyyden aikajänne on uraanin loppumisen takia jossain alle 100 vuodessa.

    Mielenkiintoinen kuvaaja öljyn hintakehityksestä, tuon perusteellahan voisi kuvitella tilanteen olevan lähes ok ;) No ei nyt ihan - lähes 100 vuotta oltiin kuitenkin noin 10 ja 25 dollarin välillä, sittemmin hintaralli ollutkin aika hurjaa. Nyt hinta taas yli 80 dollaria ja ensi vuonna tehdään suurella todennäköisyydellä uusi ennätys.
    http://www.wtrg.com/oil_graphs/oilprice1869.gif

    Ihan uusia ennusteita/raportteja löydetyistä, nykyisistä käytössä olevista ja ennustetuista öljyvaroista en ole nähnyt, mutta viimeksi lukemani vuodelta 2008 oli jo sekin aika karua katseltavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.10.2010
  4. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    En nyt kiistäkkään ettei öljy olisi loppumassa mutta pitääkö Suomen aina ensimmäisenä (Euroopassa) yksin suhteellisen pienenä markkina-alueena toteuttaa tällaiset uudistukset.
     
  5. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Periaatteessa tämä voisi edistää Suomessa siirtymistä nopeammalla aikataululla vähemmän kuluttaviin autoihin yms. ja näin pakottaa firmoja kehittämään uusia ratkaisuja joita sitten myydä ulkomaillekin. Luultavasti Fortum (tai Neste Oil) ollut lobbaamassa asiaa, sillä käytännössä suurin osa näistä rahoista menee ainakin alussa suoraan heidän taskuunsa (ja valtion).

    Jos auto vie satasella noin seitsemän litraa, niin tällöin polttoainetta kuluisi vuotuisessa 25tkm ajossa noin 1750 litraa, tällä ajomäärällä 20 sentin hinnankorotus (1,35€ -> 1,55€) polttoaineessa toisi vuodessa lisälaskua huimat 350€ (2712,5€ -> 2362,5€). Itsellä seuraavan auton tärkeäksi valintakriteeriksi on noussutkin polttoaineenkulutus, mutta valitettavasti nykyisillä hybrideillä ei muualla kuin kaupunkiajossa vielä juhlita (pienellä dieselillä tai bensakoneella pääsee matka-ajossa lähes samaan). Sähköautoissa nykyinen 150km toimintasäde toivottavasti tuplaantuu nopeasti, tällöin käytännössä kaikki "toimistotyöläiset" pääsevät kotoa töihin ja takaisin kotiin kaupan kautta ilman lisälatauksen tarvetta. Kaupparatsuille ja muille paljon liikkuville ei nykyiset sähköautot toki vielä käy.

    Vertailuksi - jos esim. tupakoija polttaa askin päivässä (~4€-5€ - venäläiset ja sätkät halvempia), niin vuodessa rahaa palaa noin 1500€. Kaksi tölkkiä kaljaa ilman panttia noin 1,40€ x 365 = 511€. Pari iltaa ravintolassa vuodessa niin menee jo helposti 350€. Tuolla 350€ saa juuri ja juuri käyttökelpoisen parin kaiuttimia (ainakin käytetyn parin).

    Noiden enemmän polttoainetta kuluttavien ja saastuttavien autojen veroja pitäisi vaan uskaltaa nostaa ihan roimasti, jos joku ostaa jonkun 100000 euron auton joka kuluttaa esim. 15-20l/100km, niin ei se sitä jätä ostamatta vaikka se maksaisi 150000 euroa (tai jos jättää ostamatta, niin silloin näitä ei enää valmisteta).

    nepa:
    Ja jos E10 ja 98E ovat hinnaltaan hyvin lähellä toisiaan (vaikka E10 hitusen halvempaa), niin aika moni vaihtaa 95E tankkaamisesta 98E tankkaamiseen vaikka E10 kävisikin omaan autoon. Periaatteessa 98E:tä käytettäessä polttoaineenkulutus voisi jopa hieman laskea verrattuna 95E:n käyttämiseen.
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2010
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Mielestäni pitää, koska me voimme näyttää sillä esimerkkiä. Ne kommentit, että "Kiinalaiset tuottaa hengityksellä enemmän hiilidioksidia kuin suomalaiset autot, joten miksi meidän pitää rajoittaa sitä sun tätä." ovat tyhmiä. Jos kukaan ei ole näyttämässä Kiinalaisille ja muille esimerkkiä siitä, että hommat voidaan tehdä aivan yhtä hyvin pienemmillä päästöillä, niin miksi hekään koskaan muuttaisivat tapoja? Itse lähden mielelläni mukaan moniin asioihin, jos se auttaa luontoa ja maapalloa, vaikka Suomen osuus olisikin vain kärpäsen paskan kokoinen. Tietenkin järki pitää olla hommassa mukana. Niin se vaan yleensä menee näissä, että mitä pienet edellä niin sitä isot perässä. Isot maat haluavat nähdä positiivisia tuloksia ja pienemmillä mailla on helpommat mahdollisuudet asioiden toteuttamiseen.

    Jos Kiina yhtäkkiä päättäisikin ryhtyä luonnonsuojelijaksi ja lopettaisi autoilun ja hengittämisen kokonaan, niin varmasti täältä löytyisi ihmisiä, jotka sanoisivat, että koska Suomen osuus on kärpäsen paskan kokoinen niin mehän saadaan saastuttaa niin maan perkeleesti eikä sillä oikeasti ole mitään merkitystä...

    Ihminen on vaan välillä niin hankala. :)

    Tuo 95 E10-bensan hinta tulee kyllä olemaan aika mielenkiintoinen juttu. Siihen en usko, että se kalliimpaa olisi kuin 98. Siinähän ei olisi mitään järkeä, koska porukka vain tankkaisi jatkossa 98:a joka on 95:sta parempaa bensaa. Toisaalta eilen puhuivat radiossa, että nyt näyttäisi siltä, että E10 tulee olemaan hieman halvempaa kuin nykyinen E5. Saa nähdä mikä lopputulos sitten on.
     
  7. Hellcat79

    Hellcat79 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2007
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tällä hetkellä oma tilanne on ainakin se, että auto nakuttaa E95 polttoaineella. Olen siis tankannut tuota nyt 2006 mallista autoa vain E98 polttoaineella. Itselle tämä muutos ei siis vaikuta mitenkään. En myöskään edes halua tietää miten vähänkin tehokkaammat moottorit toimivat E10:llä.
     
  8. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2000
    Viestejä:
    1 091
    Saadut tykkäykset:
    67
    Uraani ei ole lähelläkään loppumista; rikastettu uraani onkin sitten toinen juttu. Nopeat hyötöreaktorit ratkaisevat tämänkin ongelman. Ja käyttökelpoinen fuusiovoimahan on ollut 20 vuoden päässä tulevaisuudessa ainakin viimeiset 50 vuotta.
     
  9. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mites sitten me persaukiset jotka ajamme tonnin maksavilla iso syöntisillä autoilla? :hitme:

    Nimimerkillä: Käyttömaksukolminkertaistui.
     
  10. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Etanolihan nostaa oktaanilukua? Ja eikös ne Ruotsissa ole ajelleet jo vähän aikaa vähänkin tehokkaammilla turbo-Saabeilla ja -Volvoilla etanolibensalla?

    No joka tapauksessa omaan kippoon tuo soveltuu.
     
  11. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä vähän jännittelen tuon E10 soveltuvuutta omaan autooni. Omassa kärryssä on 165kW versio VAG:n 1,8T:stä. Audi ei ole maininnut tuossa koneessa mitään ongelmia E10 kanssa. Skoda taas octavialle ilmoittaa E10 sopimattomuudesta 1.8T RS (132kW) tapauksessa.

    Merkkihuollosta asiaa kysyttäessä samojen huomioiden kanssa annetaan vastaukseksi vain linkki tuohon samaan listaan, mistä nuo huomiot on otettu. Voipi olla, että siirryn 98:in.
     
  12. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2000
    Viestejä:
    1 091
    Saadut tykkäykset:
    67
    Bensaturboihin tietääkseni suositellaan laitettavaksi korkeaoktaanista.

    Itellä on tänä kesänä hankittu Volvo V50 T5. Parin 95-tankillisen jälkeen 98:iin siirtyminen tiputti keskikulutusta 0,4l/100km, mikä hyvin kompensoi kalliimman litrahinnan. Lisäksi perstuntumalla käynti muuttui tasaisemmaksi ja vääntöäkin tuntui tulevan lisää.
     
  13. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tämähän ongelman Suomen ratkaisuissa on että tarjotaan keppiä porkkanan sijaan, loppupeleissä tuleville eko-uudistuksille kuten polttoainemuutokset, lämmityskulujen ja sähkön hinnan nousulla sekä jätevesiasetuksen myötä köyhät köyhtyvät entisestään varsinkin he joilla ei ole mahdollisuutta kohtalaisen suuriin investointeihin kerralla.
     
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Entäs jos tankkaa puolet tankista 95 E10 laadulla ja toisen puolikkaan 98:llä? Eikös silloin tankissa oleva menovesi ole 96,5 E7,5 ? Hinta aikakin on tarjottujen laatujen puolesta välistä.
     
  15. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jostain luin että 95:n oktaani olisi etanolilla jotain 96-97. Ja eikös 98:kin sisällä 5% etanolia?
     
  16. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voishan tuota kulutukseen vaikutusta kokeilla. Auton ohjeissa kuitenkin lukee, että 95 kelpaa hyvin, mutta 98 hieman tasaisempaa käyntiä.
     
  17. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Etanolin oktaaniluku on 110. Puhdas 95-bensiini palaa samalla tavalla kuin iso-oktaanin ja n-heptaanin seos jossa edellistä on 95 % ja jälkimmäistä 5 %.

    95 E5 bensiinin oktaaniluku on siis 5 % * 110 + 95 % * 95 = 95,75
    95 E10 bensiinin oktaaniluku on 10 % * 110 + 90 % * 95 = 96,5

    Kyllä. Oktaaniluku on siis 5 % * 110 + 95 % * 98 = 98,6

    Kun sekoitetaan puolet 95 E10 ja 98 E5 laatua, etanolin määrä on selvä eli 7,5 %. Sekoitus on siis X E7,5 mutta mitä on X? Oletettaessa puristuskestävyys 95 E10 ja 98 E5 laatujen keskiväliin saadaan oktaaniluvuksi:

    (96,5 + 98,6) / 2 = 97,55.

    Eli 7,5 % * 110 + 92,5 % * X = 97,55 => X = 96,54 eli pyöreästi "sekoitusmenovesi" on laatua 96,5 E7,5.
     
  18. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Viimeksi muokattu: 08.10.2010
  19. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Perheellisille isoa vanhaa farkkua tms. tarvitseville ongelma on kyllä hankala, edullisia pieniä kohtuullisen vähän kuluttuvia autoja kyllä löytyy. Vanhan auton hankintahintaanhan tuo enemmän kuluttavien autoveron nosto ei oikeastaan mitään vaikuttaisi - käyttömaksu on sitten toinen juttu.
     
  20. Moloch

    Moloch Guest Guest

    Liittynyt:
    09.06.2005
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varmaan tyhmä kysymys, mutta miten tuo E10 soveltuu ruohonleikkuriin (wanha päältäajettava ja vieläkin wanhempi työnneltävä)? Pitääkö siirtyä 98E -polttonesteeseen?

    EDIT: kysy ensin, googlaa sitten -periaate tuotti jälleen hedelmää. Mutta joo, eli vaikuttaa että pienkoneisiin suositellaan käytettäväksi 98E:tä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.10.2010