Auton liisaus

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Juicce, 28.07.2010.

  1. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Puolustan vielä vuosittaisen arvonalenemaprosentin käyttöä:
    1.) Minä ainakin käytän laskuihin Exceliä, joten laskentatarkkuuden lisäämisestä ei ole mitään vaivaa.
    2.) Samalla saa mielenkiintoisen vertailuluvun
    3.) Tulevaisuuteen liittyy aina epävarmuustekijöitä. Niiden vaikutusta pyritään pienentämään laskentaa lisäämällä, ei vähentämällä.
    4.) Helpottaa eripituisten leasing-kausien vertailua. 3 vuotta on yleisin, mutta ei kiveen hakattu.
    5.) Automallin eri versioiden sisällä arvonalenemaprosentti muuttuu vähemmän kuin euromääräinen summa. Hiukan isompaa moottoria varten ei siis tarvise välttämättä laskea prosenttia uudelleen. Euromääräisen summan joutuu laskemaan uudelleen tai ainakin virhe on suurempi.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2010
  2. jkt

    jkt Guest Guest

    Liittynyt:
    26.08.2009
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heitetäämpä tähän esimerkkilukemia omasta auton seurantataulukosta:

    vw golf 2002 tdi 4motion

    huollot:
    12675 eur (129 eur /kk; 0,08 eur/km)

    huolto+polttoaine:
    23971 eur (244 eur/kk; 0,15 eur/km)

    huolto+pa+arvonalentuma:
    45051 eur (459 eur/kk; 0,28 eur/km)

    huolto+arvonalentuma:
    33754 eur (344 eur/kk; 0,21 eur/km)

    (polttoainekulutus arvio 6.4 l /100km, veroja & vakuutuksia ei mukana hinnoissa, yksi katastrofikytkinremontti á 2000 eur + 1500 eur eberi kaukosäädöllä, arvonalentumaksi arvottu 12,5% vuodessa)
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2010
  3. Maky

    Maky Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.04.2000
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    14
    Jos ottaa liisarin osana kokonaispalkkaa niin eläkkeesen autoedulla ei ole vaikutusta, mutta lomarahoihin voi olla, koska joissain työehtosopimuksissa lukee, että lomaraha on 50% rahapalkasta, joissain kokonaispalkasta.

    Tuosta qashqaista, niin vertasin käyttöetuhintoja. Omia ajoja ei tule niin paljon, että 170€ kk:ssa menis tankkiin (3 tankillista dieseliä sais tuolla, eli 3000km ajoa), eli täysetu ei edes kannattaisi minulle.
     
  4. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Kallista on golfin huoltaminen, jos huoltoihin menee enempi rahaa kuin polttoaineisiin ??? Huoltosummassa lienee mukana kytkin&eberi, mutta silti, kallista on. Paljo on autolla ajettu?
     
  5. jkt

    jkt Guest Guest

    Liittynyt:
    26.08.2009
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Auto ollut siis aiemmin yhdellä omistajalla joka oli aloittanut kirjanpidon kaikista kuluista. Tarkistin vielä, onko noihin huoltoihin kirjattu muuta kuin huoltoja, ja seasta löytyikin pari settiä renkaita ja tavaratilan väliverkkoa, katsastukset ja sellaista. Pitääkin varmaan erottaa huollot ja normikulutusosat kuten renkaat ja sulat toisistaan.

    Mutta kallista on huolto ollut. Vähän olen saanut huoltokuluja alemmaksi käyttämällä autoa VW-separatistikorjaamossa paikkakunnan virallisen merkkihuollon sijaan. Toisaalta ikää myöten autossa on alkanut ilmenemään kaikenlaista pientä korjattavaa :grr:.

    Kilometrejä vaivaiset 161 tuhatta, joista 90 tuhatta edellisellä omistajalla.
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2010
  6. Juicce

    Juicce Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.10.2001
    Viestejä:
    219
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tottakai tarkemmat laskelmat aina paremmat on. Kun pitää vain alkaa jokaiselle mallille arvonaleneman, huoltohintojen (näitä kun ei edes netistä löydä), vakuutusten yms selvittämiseen, niin ikä ja terveyshän siinä vain helposti menee. =) Toki esim bensa vs dieselissä tuo on hyvä huomata, että kallimpana autona dieselin arvo laskee enemmän euroissa samalla arvonalenemaprosentilla.

    Itselle kun tavoite oli vain laskeskella, kannattaako omaa pääomaa sijoittaa autoon, niin siihen sai jo karkeammallakin laskentamallilla, että eipä oikein kannata. Toisekseen jos kauhean tarkasti laskee, minkä ostaa, niin tulee kuitenkin järkiperusteisesti hommattua joku 1.0 diisel-tuhnu, jolla ajaminen on likempänä kärsimystä.
     
  7. Juicce

    Juicce Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.10.2001
    Viestejä:
    219
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaan tulokseen tulin itsekin. Saa tulla useammallakin autolla melkoisesti kilometreja, jotta tuollainen 150e/kk ero tulee katettua. Toisekseen käyttöedulla saa työmatkoista vielä kilometrikorvauksenkin, joten vaikuttaa entistä enemmän kannattavuuteen.
     
  8. LSA_Vinnie

    LSA_Vinnie Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2010
    Viestejä:
    236
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olet muuten aivan oikeassa. Leasing hinnat näyttäisivät menevän suoraan sen verotusarvon mukaan eli sinällään leasingiä valitessa ei tarvitse tätäkään miettiä. Toisaalta leasingin kannattavuutta laskiessa, pitäisi suurin piirtein tietää, minkä auton ostaisi omilla rahoillaan, jos se on vaihtoehto.

    Mutta toisaalta dieseleillä ajetaan huomattavasti enemmän. Jos vaikka teet haun kolme vuotta vanhoille autoille ja vertaat keskimääräisiä kilometrilukemia bensan ja dieselin välillä, niin en yllättyisi vaikka lukemat dieselille olisivat lähes kaksinkertaiset.