Aiemmin tällä palstalla kerroin Hyundai hpt4240-ongelmasta. Samsungin dvd-pyörittimen kytkin plasmaan hdmi-dvi-kaapelilla kiinni ja kas, televisio sekosi siitä. Vein laitteen korjausfirmaan, jossa todettiin että näyttöpaneeli oli viallinen ja se tuomittiin kannattamattomaksi korjata, kun osia ei saa oikein mistään. Takuukaan ei ollut enää voimassa. Otin vakuutusyhtiöön jo yhteyttä asiasta. Pyysivät korjauskustannusarviota ja uuden vastaavan hintaa. Korvaako vakuutus kuitenkaan tällaista hajoamista? Ja jos korvaa, antaako sen rahana vai täytyykö liikkeestä uusi laite ja lasku vakuutusyhtiölle? Yhtiöni on Tapiola. Muilla vastaanlaisista tilanteista kokemuksia korvauspäätöksistä?
Tuohan on selvä takuuasia. Vaikka takuuaika on mennyt umpeen, niin korjaus pitää saada ilmaiseksi. Tuotteessa on ollut jo alunperin virhe, jos se tuollaisesta menee rikki.
Juu, kyllä tuo takuuseen menee kun otat yhteyttä vain telsun valmistajaan. Ei tuote voi hajota heti takuun loputtua etenkään kun kysymyksessä on noinkin kallis vekotin jonka elinaika pitäisi olla monen monta vuotta joten ei muutakuin valitusta kehiin ja vaadit vaikka samanlaisen tilalle mutta varmista että saat UUDEN etkä jotakin vanhaa korjattua tms.
Noh, tässä oli vielä semmoinen mutka matkassa, että luin tuon tapauksen jälkeen vasta manuaalista, ettei tuo television tue dvi-liitännän kautta hdmi-signaalia. Eli oma vika kun en aiemmin tutustunut käyttöohjeeseen. Tuskin tällainen takuuseen menee.
Missään nimessä ei pitäisi eikä saisi mennä tuollaisesta rikki. Ja eikös HDMI=DVI+ääniliitin+kopiosuojaus?
no ei sen telkun silti tule hajota vaikka siihen lyöt vähän vääränlaisen singaalin. Lähinnä pitäisi ilmoittaa "signal not supported" tai jotain muuta vastaavaa!
Siis olenko minä jotenkin tyhmä vai miksi en ymmärrä miten sisään menevä signaali voi hajoittaa näyttöpanelin plasmassa?! Ensinkin euroopassa myytäviltä kuluttajatuotteilta edellytetään läpäisyä melko rajusita testeistä. Itse kävin joskus Raumalla erääss EMC labrassa (http://www.prosessori.fi/es01/arkisto/TUOTEKEHITYS.HTM) katselemassa kuinka tuhansien volttien staattinen purkaus ujutettiin kännykän data liittimeen.. ja kännykän pitää se kestää. Vähän samaan tapaan pitäisi laitteiden kestää mahdollinen väärin kytkentä. Rajansa tietysti kaikella mutta tässä tapauksessa kyseessä on signaalien kytkennästä eikä mistään sen kummemmasta stressitestistä. Kyllä valmistajalta asiasta kysyminen tulisi minulle ensimmäisenä mieleen ja seuraavaksi voi alkaa ihmetelmään onko se paneli todella hajonnut jonka ei kaiken järjen mukaan luulisi olevan mahdollista.
No näin liikkeessä laitettiin mustaa valkoiselle, että näyttöpaneeli onviallinen. En nyt muuta selitystä keksi miksi laite olisi seonnut, muuta kuin tuo väärä kytkentä. Kun olin liittänyt dvd:n plasmaan, tuli dvd:n valmiusruutu näkyviin varmaan pariksi sekunniksi. Sen jälkeen tuli pelkkää lumisadetta, ja pystysuoria viivoja näytön oikeaan reunaan. Tv-viritinkään ei tämän jälkeen toiminut. Eikä dvd scartin kautta. Luulisi kyllä että tuo kestäisi väärän kytkennän...
Juu, takuu korvaa. Mutta ne laskee tietysti pois tietyn prosentin töllön joka ikävuodesta (omavastuun lisäksi siis)!! Kameran korvattaessa, ne poisti 6%/vuosi, ja tietokonetta 20%/vuosi. En tiedä mihin ryhmään töllö kuuluu!!??
Hyvä huomio! Joten vaihtoehtona näissä vakuutus<->valmistaja maksaa uuden voi olla se, että valmistajan maksamana kuluja ei liiemmin tule mutta vakuutuksen kanssa tulee taatusti "turpaan" vaikka olisi omavastuuton/pieni omavastuullinen vakuutus. Edelleen, jos olisi mahdollista rikkoa plasma väärällä kytkennällä (mistä tässä ymmärtääkseni ei edes ollut kyse!) tai vääränlaisella signaalilla niin taatusti plasmoja hajoaisi päivittäin isot kasat. Ja kun vielä muistaa sen, että moni plasma on HTPC:ssä kiinii jolloin niille syötetään aika erikoisiakin signaaleja ja silti muuta ole tapahtunut kuin se, ettei kuvaa sillä signaalilla näy tai näkyy väärin.
takuuhan ei korvaa jos takuu on ohi. ihan eri asia on, että jos tuotteelle on odotettavissa vuosien käyttöaika ja se simahtaa juuri takuun umpeutumisen jälkeen, siinä ion vika, koska se ei kestä sille odotettavaa aikaa. esim 10v tuote simahtaa 1½ vuodessa. tuolloin pitää ottaa myyjään yhteys. myyjä sitten yhteydessä tukkuriin. tukkuri sitten.... ja jolllei selviä, yhteyttä kunnalliseen kuluttajanreuvojaan. näitä juttuja on plajon putkitelkkareissa, asia ei mitenkään muutu vaikka kyse on plasmasta ----- ja uutta et saa, koska korvauksessa otetaan huomioon että konetta on käytetty x aikaa
Joo, eli näinhän se meni, että maahantuoja/valmistaja korvaa homman. Gigantti itse on näitä tuonut maahan ja sieltä saan hyvityksen hajonneesta plasmasta.
Vahvistin savusi ja meni rikki. Ylikuumenemissuoja pitäisi olla mutta ei ilmeisesti toiminut. Kaiutinjohdot ehkä jotenkin aiheuttaneet oikosulun tai sitten muuten vaan tullut vahvistin tiensä päähän tai kissakussut vahvistimen päälle (epätodennäköistä) . Korvaako kotivakuutus jos tuote hajoaa vanhuuttaan vai pitääkö aina olla joku, oho kaadoin maidot näppäimistölle ?
Tottakai korvaa. Vähän niinkun autovakuutus korvaa uuden auton sulle siiten, kun nykyisestä aika jättää. :hitme: Otapa ne vakuutusehdot kouraan ja katso sieltä, mitä siellä määritellään "vakuutustapahtumaksi" eli puhekielessä vahingoksi. Kotivakuutuksessa vakuutustapahtumia saattavat olla esimerkiksi tulipalo ja vesivahinko.* Villi arvaukseni ko. vakuutuksen ehtoja näkemättä on, että siellä ei määritellä vakuutustapahtumaksi "laitteen rikkoutuminen käyttöiän päättymisen vuoksi". Ja vaikka jollain ilveellä saisitkin väännettyä vanhuuttaan rikkoutuneen laitteen kotivakuutukseen teoriassa korvattavaksi, voit alkaa arvailemaan, mikä kyseisen laitteen arvo eli sinulle maksettava korvaus olisi: "laitteella on niin paljon ikää, että se hajoaa hetkenä minä hyvänsä. Laitteen käyttö- ja vaihtoarvo nolla euroa". Jokatapauksessa olisiko parempi tiedustella asiaa omasta vakuutusyhtiöstä halvatun nettifoorumin sijaan? Spoiler Ja onneksi takuu-asia tuli selväksi, mutta muistakaa hyvät ihmiset, että "takuu" on vain ja ainoastaan todistustaakan kääntämistä koskeva sopimusehto, ei mikään virhevastuusäännös itsessään. Eli: Tuote rikkoutuu myyjän myöntämän takuun voimassa ollessa -> tuotteen katsotaan olevan virheellinen ja myyjän korvausvelvollinen, ellei myyjä voi osoittaa rikkoutumisen johtuvan ostajan menettelystä. Tuote rikkoutuu myyjän myöntämän takuun päätyttyä -> tuote ei ole virheellinen eikä myyjä ole vastuussa tuotteen rikkoutumisesta, ellei ostaja osoita, että rikkoutuminen on johtunut tuotteen virheestä eikä ostajan menettelystä. *Se, mitä näiden perusteella korvataan, on toinen asia.
JOs on laaja kotivakuutus, niin kyllä laitteen rikkoutuminen korvataan. Jos kyse on yhtäkkiä tapahtuneesta tapahtumasta. Tosin, jos on kovin vanha laite, niin ikäpoistojen jälkeen ei omavastuuta ylittävää korvattavaa helposti jää.
Onko sellaista käsitettä juridisesti olemassakaan vakuutusasioissa kuin "rikkoutua vanhuuttaan"? Eikös tuo "ongelma" ole hoidettu juuri noiden ikävähennysten avulla...? Eri asia on jos esim. projektorin lamppu hiipuu vähitellen. Sitä nyt varmastikaan korvata. Jos vahvistin alkaa savuta niin onhan se kaiketi ennalta-arvaamaton tapahtuma. Eihän sitä muuten uskaltaisi käyttää ja kytkeä sähköverkkoon hiukankaan vanhempia laitteita. Se on sitten toinen juttu että saako vanhasta laitteesta käytännössä korvauksia mainittujen ikävähennysten jälkeen.
Jos siitä tuli käyttösavut ulos, niin kyseessä on äkillinen rikkoutuminen, ja korvaukseen on mahdollisuus. Jos laite on kovin vanha, ei siitä ikävähennyksien jälkeen jää tosin korvattavaa. Ikävähennykset vaihtelevat vakuusyhtiöittäin.
Hiusten halkomista. Se olisi palovahinko, jos olisi ollut tulta (tai hehkumista tai...), ei pelkkää savua ja jotain muutakin olisi vaurioitunut. Pelkästään se, että siitä "tuli savua" ei tee siitä äkillistä, esimerkiksi jatkuva puutteellinen jäähdytys on voinut hiljalleen vaurioittaa laitetta edellisen viiden vuoden aikana, mikä saa loppupisteensä sillä, että lopulta alkaa puskea savua.