Wanhan procasterin kovalevy tilttasi ja boxin updeittaus muutama gen. ylöspäin tuli ajankohtaiseksi. Koska tykki tuli vuosi sitten päivitettyä HDD -tasolle, uudeksi boxiksi valikoitui Handan DVB-C 9900 HD. Uusi boxi tulille ja - Kirous ja kuolema! - Elisan maksukanavat pysyvät pimeinä! Seurasi raivoisaa menusurffausta (heterot ei manuaaleja lue!) josta selvisi että laite kyllä tunnistaa kortin, kanavat asettuvat kohdalleen ja signaali on vahva. Boxi kainaloon, kortti taskuun ja takaisin myyjän juttusille. Liikkeessä myyjä sanoi että nykyään boxi ja conax-kortti pitää "parittaa" keskenään (oudolla tavalla kiehtovaa) ja kehoitti ottamaan yhteyttä Elisan tekniseen tukeen. Surffasin Elisan sivuille ja siellä neuvottiin jättämään boxi kahdeksi tunniksi päälle maksukanavan kohdalle jolloin kortin valtuutus päivittyy. Toiveikkaana jätin boxin yöksi katselemaan itsekseen Discoveryä. Aamulla: Pettymys! Soitto Elisan asiakaspalveluun. Robin Williams ei kuulosta hyvältä noin pahoilla säröillä. Elisan automaattikeskuksen robottiääni vouvaa kanssa kivasti aiheuttaen mukavan mielleyhtymän juopumustilasta langan toisessa päässä. Viiden minsan odottelun jälkeen pääsen asiakaspalveluun ja sieltä teknisen tuen jonoon. Elvis ei kuulosta yhtään sen paremalta purkkipuhelinsäröllä. Kävin ensin läpi ongelman ja toimenpiteet mitä olin tehnyt: Boxin tehdasasetusten palautukset, kanavien haut, boxi kahdeksan tuntia päivittymässä. Tuki ehdotti ensin että hän laittaa valtuutustoiminnan manuaalisesti päälle. Vastasin tähän että myyjän mukaan boxi ja kortti pitää naittaa keskenään että salauksen purku lähtee päälle. Tästä seurasi langan toisessa päässä konsultointia minkä seurauksena päästiin asiaan: Ensin tarvittiin kortin numero. Löytyy mm. boxin menun kautta: Menu -> Ohjelmakortti -> Conax -salausjärjestelmä Sitten tarvittiin boxin Chip-ID, joka löytyi boxin pohjasta. Näillä tiedoilla tekninen tuki virpoi jotain jolla ei ollut ensin mitään vaikutusta. Tuki pyysi jo lupaa konsultoida asiaa tarkemmin välipuhelulla kun BBC Knowledge ilmestyi ruutuun ja pikaisella selauksella muutkin kanavat. Mitä tästä opimme? - Uusi digiboxi pitää joissain tapauksissa liittää ohjelmallisesti yhteen purkukortin kanssa - Tämän liitämisen tekee operaattorin tekninen tuki - Tuki tarvitsee hommaan kortin ID:n ja boxin Chip-ID:n - Vaikka valtuutus tehdään oikein, hommassa on muutaman minuutin latenssi, eli hilippasen verran kärsivällisyyttä tarvitaan että bitit ennättävät ryhmittyä oikeaan muodostelmaan. - Homma ei ole vaikeaa, tuskallisinta on jonottaminen, varsinkin sen säröilevän jonotusmusiikin kuunteleminen.
Tapaus kertoo jälleen siitä, että linkityksen / parituksen (tai mitä itseä oudolla tai tavallisella tavalla miellyttävää termiä nyt haluaakaan käyttää) suhteen on edelleen aika pahoja viestinnällisiä ongelmia. Ihan ensimmäinen asia, jota selkeästi ei ole tarpeeksi asiassa painotettu, ja joka tässäkin tapauksessa on se ongelman ydin, on se, että linkitystä tukevissä HD-laitteissa linkitys on tehtävä myös SD-maksukanavien katsomista varten. Koko ajan puhutaan vain HD-kanavien linkityksestä ja totta toki onkin, että SD-kanavat toimivat entiseen tapaan ei-HD-laitteissa linkitetylläkin kortilla, mutta se on jäänyt kovin vähälle huomiolle, että HD-laitteisiin kortti pitää aina linkittää. Toinen ongelma asiassa on myyjien asiantuntemattomuus. En tiedä tässä esitetyn tapauksen taustoja, mistä esimerkiksi boksi on ostettu jne, mutta myyjän pitäisi minusta ilman muuta kyetä selväsanaisesti kertomaan HD-boksin ostavalle asiakkaalle, että jos tämä aikoo katsoa maksukanavia, siis aivan mitä tahansa maksukanavia, pitää kyseiseen laitteeseen kortti linkittää operaattorin puolelta.
Täsmälleen samaa mieltä. Tämä laite tuli ostettua Tammiston onoff -myymälästä puolittain suunnittelemattomana heräteostoksena eikä myyjä kauppaa tehdessä puhunut halaistua sanaa kanavakortin valtuutuksesta. Ihan noin yleisenä havaintona on pakko todeta että maailma menee koko ajan huonompaan suuntaan tässä suhteessa: Joka rakoon tunkeva tietotekniikka tuottaa mielestäni aivan tarpeetonta laitteiden säätämistä, käyttöönoton hankaluutta ja ylläpidon tuskaa. Enkä pidä itseäni ihan tumpelona tässä suhteessa kun ICT on tuonut leivän pöytään viimeiset kymmenen vuotta. Se, että näiden ongelmien kanssa saa vääntää duunissa ihan tarpeeksi ei tee näistä kotona yhtään sen houkuttelevampia, pikemminkin päinvastoin. Paras värkki on semmoinen että kun lyöt piuhat seinään ja virrat päälle, laite toimii kuin ihmisen mieli eikä siihen tarvitse sen jälkeen kiinnittää mitään huomiota. Näitä vaan tuntuu olevan vuosi vuodelta vähemmän. Hups, tulipa vuodatus. Kiitos ja anteeksi.