Ääniraitojen puutetta? Kaivapa itsesi takaisin todellisuuteen sieltä harhaluulojesi maailmasta. Standardin mukaan blu-raylta pitää löytyä joko DD tai DTS. Molempia ei siihen levylle kenenkään tarvitse tunkea. Ääniraidat on munattu vasta silloin, kun levyllä ei ole lossless raitaa ollenkaan.. Paras vaihtoehto on laittaa suoraan häviötön dts hd-ma, joks lossless. Lisäksi muinaishistoriassa laitteensa hankkineet saavat siitä core-dts:n irti, joten kaikenmaailman dolby digitalit saadaan pidettyä levyltä poissa. Jos sinä jostain ihmeen syystä kaipaat sitä häviöllistä dolbya, niin itke sen perään sitten, miutta älä sekoita täysin turhia äänivaihtoehtoja siihen, että jotain puuttuu. DD 5.1 raidalla ei ole mitään virkaa blu-raylla.
Muutama kyynel minulla ainakin tirahtaa silloin kun levyn US versiossa on 7.1 Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio tai LPM ääniraita ja suomiversiossa (tai useammin jopa Euroversiossa) on jotenkin osattu vielä kuristaa ääniraita 5.1 ääniksi. Tosi hienoa säästöä!
Paljon pahempi moka on julkaista Blu-ray vain häviöllisen DD 5.1 -ääniraidan kanssa, kuten jo mainitut jenkki Aviator ja Alexander. Suomijulkaisuissa saa äänet näihin häviöttöminä. Näitä esimerkkejä on molemmin päin, joskus jenkkijulkaisu on parempi ja joskus huonompi, niin kuvan kuin äänenkin suhteen, joten turha sen perusteella tehdä mitään yleistyksiä.
Minority Report julkaisu näyttää saaneen myös erilaisen käsittelyn rapakon eri puolilla. US on Paramountilta erittäin korkealla bittivirralla (~37 Mbps) ja Euroversio on Foxilta selkeästi matalammalla bittivirralla (~20 Mbps). US Paramount versiossa näkyy hentoista ringing efektiä (erittäin ohut vaalea vaakaviiva) varsinaisessa kuvassa letterbox palkkien alla/yllä. Euroversiossa ei näy. Värimäärittelyä on muutettu BD vs. aikaisemmat julkaisut/teatterikierros. Kuvankaappauksia (US vs. HDTV) http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=18440338#post18440338 Euro BD vs. US BD http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=18440460#post18440460
EU-versiosta on näemmä tehty silmäkarkkia nostamalla saturaatiota ja jyrkentämällä kontrastia. Minusta tuo viileämpi paletti sopii leffaan paremmin. Eikä tuosta korkeammasta bitratestakaan voi olla haittaa näin jumalattoman rakeisessa leffassa. edit: Näin uuden US vs. EU -kuvavertailun, ja tuo aiemmassa vertailussa näkyvä saturaatio/kontrastiero osoittautui virheelliseksi. Julkaisut ovat hyvin samannäköisiä ja -tasoisia.
Ja tällä on venaas yhtään mitään tekemistä skandi/suomi -julkaisujen laadun kanssa? Edit: ajatuskatko kirjoittaessa, viittasin siis threadin otsikkoon skandi/suomi julkaisuista ja viimeisestä väittelystä skandijulkaisujen laadusta. Tähänhän ei sinänsä euro-julkaisut liity, jos otsikoinnilla tarkoitetaan nimenomaan vain suomessa/pohjoismaissa myytäviä julkaisuja (esim. FF, Scanbox), ei sama-printti-koko-eurooppa julkaisuja.
Kun tuli tuossa skannailtua BDInfolla muutama skandi only julkaisu niin tässäpä olisi vertailuna Cinemasquidin sivulla olleisiin US julkaisujen spekseihin. Sopinevat tämän ketjun aiheeseen. Kuvan/äänen laadusta nämä tekniset speksit antavat vain suuntaa, lopullinen arvio pitää tehdä katselemalla ja kuuntelemalla. Ääniraitoja voi olla useampiakin mutta listaan vain parhaan vaihtoehdon. The Hurt Locker vastaavat speksit löytyvät Tulevat julkaisut keskustelusta.
Viittitkö JaLe vilkasta kumpaa tuo scandi Descent muistuttaa näistä väreiltään: tämä (US) vs. tämä (AUS)?
Noissapa onkin yllättävän paljon eroa. US versio näyttää aikas valjulta. AVSForumilla on juttua ja kuveja enemmänkin. UK julkaisu on hyvin samankaltainen (jollei jopa sama) kuin Aussi versio. Scandi julkaisu näyttää aikas identtiseltä tuon Aussi julkaisun kanssa. Taisin jopa löytää levyltä sama framen. Aavistuksen on eroa kirkkaudessa/väreissä, mutta se voi johtua playerin asetuksistakin. Kun ei ole oikein tuttua tuo screenshottien ottaminen. Lisäsin tuohon speksi vertailuun Aussi julkaisun tiedot.
Tattis. Scandi kiekko näyttää ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta - varsinkin kun ovat saaneet kuvasuhteenkin vihdoin oikein. Tuo US julkaisu kannattaa kiertää kaukaa. Jonkin sortin raakaversio josta puuttuu post-processing säädöt.
Tässä olisi taas yksi mielenkiintoinen US vs Skandi julkaisu. Tietokoneanimaatio elokuva Planet 51 Muutamia vastaavia löytyy jossa on video koodattu samalla kodekilla mutta aivan erilaisilla asetuksilla. US julkaisussa on melko tasainen bittivirta koko ajan keskiarvolla 31.98 Mbps kun vastaavasti tämä meikäläinen on hyvinkin isolla bittivirta vaihtelulla jossa keskiarvoksi tulee vaatimattomampi 18.73 Mbps. Oikeastaan se mikä tekee tästä sen mielenkiintoisen on tuo bittivirran maksimi arvo. US:ssa se ei ole paljoakaan keskiarvoa isompi 39.14 Mbps mutta Skandi julkaisussa se on huikeat 62.37 Mbps. MPEG-4 AVC High Profile 4.1 speksin mukaan maksimi bittivirta 62.50 Mbps. Ainakin omalla kohdalla tuo on kyllä ehdottomasti isoin bittivirta luku johon olen törmännyt, tuossa ei paljoa jäädä maksimista. Mahtaakohan lähennellä jopa maailmanennätystä?
Ainakin joidenkin mielestä Fifth Elementin Skandi-/Ranskaversio on parempi kuin USA-versio: http://forums.highdefdigest.com/blu...ingly-better-transfer-than-sony-remaster.html
AVSForumilla taas suurempi osa mielestäni suosi Sonyn remasteroitua. Ilmeisesti se skandiversion kellertävyys oli suurin veden jakaja.
Niin kuin olen aiemmin ajatellut ääneen/kirjoittanut niin mielestäni AVS:llä liian harvat suosivat importteja/jopa pienempien USA yhtiöiden tuotoksia, ja spekuloin siksi että jotkut siellä olisivat poikkeuksellisesti väärässä.
En tiedä kellertävyydestä, mutta skandiversiossa on lisätty mielestäni huomattavasti värien saturaatiota ja kuvan kirkkautta, aina ällöttävyyteen asti. Skandiversio näytti lähinnä videokameralla, eikä filmille kuvatulta elokuvalta. Makuasioita. http://www.imagebam.com/image/6c612a20842412 http://pic.phyrefile.com/t/th/themike5000/2010/03/19/Fifth.Element.NL.Blu-ray.1920x1080.2.png
Voisko joku kertoa, että onko SF:n julkaisema Klo 15:10 Lähtö Yumaan millainen verrattuna Lionsgaten kiekkoon? Sf:ssä on 6.1 dts-hd ma ja Lionsgatessa 7.1 pcm, onkohan suurikin ero? Toinen mikä kiinnostaisi tietää, että onko Sony Picturesin Black Hawk Downin 5.1 pcm tykimpi kuin SF:n 7.1 dts-hd ma?
Eipä taida olla makuasiasta kyse, vaan siitä miltä leffan oikeasti on tarkoitus näyttää. 5th Elementin aikanaan leffateatterissa nähneenä muistelen sen värien olleen aika räikeät ja karkkimaiset, ja noista mallikuvista se "ällöttävämpi" taitaa muistuttaa eniten mielikuvaani ko leffasta. (Ja leffahan on loistava, yksi parhaista.)
Tuolla toisaalla keskustelussa lupailin, niin ... The Shawshank Redemption leffasta postasin julkaisun omaan keskusteluun vähän speksejä ja kuvia. Showgirls leffalle :love: ei omaa keskustelua löytynyt joten tämä lienee hyvä paikka. Tämä on julkaistu Ruotsin puolella Studio S:n toimesta mutta sisältää myös Suomi subit. Suomen kun valitsee ekasta menusta niin pyörähtää Nordisk Trading Companyn logo. Varoitus tekstissä ei jakelijaa mainita. Suomen DVD julkaisussa on sama tilanne joka kuitenkin on Future Filmin jakelema. Elikäs myös tämä Blu-ray saattaa olla Futurelta tulossa joskus. Ohessa on kuva vertailuja pohjoismaisen Blu-rayn ja DVDn välillä. DVDBeaver sivustolta löytyy USA Blu-rayn arvostelu kuvineen josta löytyy vastaavat kuvat. Molemmat Blu-rayt näyttäisivät käyttävän samaa masteria. Kuvan rajaus on sama ja pohjoismainen julkaisu alkaa myös MGM:n logolla. Näin ollen julkaisujen kestot ovat samat. Video kodekki on myös sama MPEG-4 AVC mutta meikäläinen julkaisu on BD25 levyllä joten keskimääräinen bittivirta on alhaisempi. USA julkaisussa (BD50) on useampi audioraita ja muutama ekstra jotka syövät jonkin verran tilaa videolta, mutta siinä on myös melko tasainen bittivirta kun pohjoismaisessa on suurempi vaihtelu. Kuvan värisävyssä on aavistuksen eroa. Audioraita on myös sama 24 bittinen DTS-HD 5.1 Mielestäni oikein onnistunut pohjoismainen julkaisu. Toki täysin ekstraton mutta eipä tuo USA julkaisukaan niillä mässäile. Sitten ne kuvat, ensin Blu-ray ja sitten DVD ja DVDBeaveristä sitten vastaavat USA julkaisun kuvat (suora linkittäminen ei pelitä). _ _ _ _