Onkohan joku jo kerennyt hankkimaan tämän? Itseä kiinnostaisi, mutta lueskeltuani hetken tuota 4400 ketjua, halut Epsonia kohtaan vähenivät. Kokemukset EPSONISTA kiinnostaisivat TW5500 Speksit Itse haahuilen tällä hetkellä kolmen tykin välillä: Optoma HD82, Sony VPL-HW15 ja Epson EH-TW5500
Joo, jos haluaa vanhemmalla LCD-kennolla toteutetun tykin.... Pannussa on sama paneli kuin PT-AE2000 mallissa - ainoastaan kennon ohjauselektroniikkaa on uusittu. Epsonissa on uusimman sukupolven paneli (joka on Epsonin valmistama :thumbsup: ) Sonyn värien säätölogiikka ei häikäise ja ainakin aiemmissa malleissa musta pää oli tukossa. dlp:hen en koskisi tikullakaan. dlp = Disco Light Projector :sick:
Just joo höpö höpö. Jos jollain on dlp:n kanssa ongelmia, niin ei se todellakaan tarkoita, että kaikkien muiden pitäisi sen tekniikan tykit unohtaa.
The 5th Elementistä Mondoshawanin replaa lainaten: "Time not important. Only life important". Komppaan Valhallaa. DLP tykeistä, kuten myös muistakin löytyy hyviä ja huonoja tuotteita. Loppupelissä vain kuvalla on merkitystä ja se on subjetiivinen käsite.
Näin vajaa kuukausi sitten vierekkäin tämän Panan, Optoman halppis HD20:sen ja Sonyn VPL-HW10:n. Omaan silmään Optoma pyyhki lattiaa molemmilla ja vielä aika kevein elein. Tämä on mielestäni aika hyvin tykiltä, parhaimmillaan yli melkein 2 kertaa itseään kalliimpien seurassa. Olipa mustan taso noissa kahdessa vaikka Z-kertaa parempi, Optoma oli kerta luokkaa kuvaltaan terävämpi, syvempi, raikkaampi ja kirkkaus toistui kirkkaana, ei harson läpi, kuten noissa kahdessa muussa. Tarkastin focusoinnit tykeistä, joko pana ja sony olivat viallisia, tai sitten ne eivät vain kyenneet parempaan.
Migreeni kyllä siinä mielessä, että turhauduin noihin kahteen muuhun katselemaani tykkiin. Jos viittaat DLP projun sateenkaariin, niin en kärsi moisesta, onneksi Neljän Optoman tykin omistaneen kokemuksella. Kahdessa viimeisessä tykissä (HD80 ja HD70) en ole asiaa enää edes käytännössä millään tapaa erottanut tai pannut merkille (eivätkä myöskään "sateenkaari herkät" kaverini). Vanhemmissa havaitsin sateenkaaret kyllä, mutta silloinkaan en niistä kärsinyt tai saanut oireita. Mutta nyt menee jo sen verran varsinaisen asian ulkopuolelle, että on aika palata takaisin. Sen ilmoittaminen kuka sateenkaaria näkee ja millä voimakkuudella, voidaan säästää toiseen ketjuun.
Mitä vikaa sitten noissa HD70 ja HD80 malleissa sitten oli/on, jos olet uutta tykkiä hankkimassa? Jos kerran tykkäsit HD20:stä, niin miksi et ostaisi sitä? Optoma HD82, Sony VPL-HW15 ja Epson EH-TW5500 ovat varmaan jonkin verran parempia, mutta mieti ensin kannattaako niistä maksaa tuplahinta HD20:een verrattuna. Säästyneillä euroilla hankkii tarvittaessa ison kasan leffoja tai hyvän valkokankaan. Itse olen sitä mieltä, että myös äänelläkin on merkitystä. En ostaisi DLP:tä, koska tämän hintaluokan mallit meluavat liikaa. Jotkut vanhemmat Optoma Themesce 720p tykit (H78/H79) olivat kuulemma kohtuullisen hiljaisia, mutta nykyiset mallit ovat testien ja käyttäjien kertomusten mukaan turhan äänekkäitä. Toki kaikkia tykin tuulettimien tohina ei häiritse, mutta itse olen varsin herkkä sen sille.
Jaa-a hyvä kysymys, jonka olen esittänyt viimeaikoina myös itselleni. Onko tuo kaikki tuon rahan arvoista, verrattuna jo nykyiseen? Mutta nälkä kasvaa syödessä ja uusi tekniikka ja sen antamat parannukset kiinnostavat. Miksi ihmiset nyt yleensä päivittävät laitteitaan - pimeiden iltojensa piristykseksi? Tuo minun nykyinen HD80 on kuvaltaan hyvä, jopa erinomainen. Nyt kun sen sai vielä säädettyäkin, niin aika nautittava laite. Sen kanssa hankaluutena on pikkuviat käytössä (sekoilu), kovahko melu ja huono sijoiteltavuus (linssinsiirto olisi kova juttu). Lisäksi zoomia saisi olla lisää. Sony ja Epson kiinnostavat oikeastaan juuri noiden tuossa aikaisemmin luettelemini asioiden takia + näissä väitetään olevan rikas ja syvä musta. En kuitenkaan halua syvää mustaa vaaleiden sävyjen kustannuksella. Tämän takia en myöskään laita harmaata kangasta. Molemmissa noissa, Sony ja Epson, on myös kuvalle nykyistä tykkiäni paremmat säädöt. HD20:stä en ole lisännyt listalleni, sillä vaihto siihen ei toisi juurikaan parannusta nykyisyyteen. Sen oikeastaan vaan mainitsin tuossa tavallaan vertailukohteena tuohon Panasonicin tykkiin. HD70 meni aikoinaan vaihtoon, koska halusin 1080p tykin. Pidän tuota HD70 edelleenkin parhaana omistamani tykkinä ja nykyään vähän harmittaakin, kun en jättänyt sitä itselleni kakkostykiksi.
Onkai tämä provo, ei kai tätä muuten selitä Tuo kattaus voisi viitata Oulun Verkkokaupan "showroomiin". Kai muistit pyytää laskemaan tilan pimennysverhon alas..
Ja triidin otsikon laitteesta joillekin ehkä lisäarvoa tästä arvostelusta, verrokkina PT-AE4000. Jos olen oikein ymmärtänyt, 8500UB = TW5500?
Sen perusteella, mitä itse olen noista tykeistä lukenut, Epson vaikuttaa noista tykeistä parhaimmalta. Ainoa ongelma on se, miten saada hyvä ja virheetön yksilö. Sonyssa on joidenkin lähteiden mukaan ongelmia tummimpien sävyjen erottelun kanssa ja valotehoa on muita vähemmän. MB:n testissä mainittiin lisäksi, että liiketoistossa Sonyn kuva pehmenee runsaasti, mikä voi haitata tarkkasilmäistä katselijaa. HD82:ssa ilmeisesti kuva on muuten elävä ja kirkas, mutta se häviää mustan tasossa muille saman hintaluokan tykeille. Vaikea noista kuitenkin on valita parasta mallia. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Sopivissa olosuhteissa ja sopivanlaisella materiaalilla kuvanlaadun paremmuusjärjestys saattaa vaihtua elokuvan kohtauksen mukaan. Testatessa pitäisi katsella mahdollisiman paljon erilaista materiaalia (elokuvia, urheilua, tv-ohjelmia, uutisia yms.). Liikeissä tehdyissä vertailussa ei välttämättä paljastu kaikki puutteet kuvanlaadussa. Voi hyvinkin käydä niin, että sitten kun on katsonut kotona tykillä parikymmentä leffaa, alkaa kiinnittää huomiota johonkin puutteeseen, joka alkaa häiritä koko ajan enemmän ja enemmän.
Itse olen myös tuon Epsonin 5500 kannalla, sen verta vakuuttava tykki speksien osalta. TW4400 on ainakin ollut ongelmia juuri tuon laadun ja sitäkautta isojen yksilöerojen kanssa, onko näin myös 5500:n kanssa, en tiedä. Tämä on yksi asia muiden ohella, jonka haluaisin käyttäjiltä kuulla.
Sen verran haluaisin ottaa kantaa tuohon "tykkimakuun", että kyllä "hyvän" projun valinta on erittäin paljon kiinni henk.koht. ominaisuuksista ja mieltymyksistä. Suosittelisin aina itse katsomaan ja toteamaan projun kelvollisuuden omaan käyttöön ja eritoten vertailemaan muihin merkkeihin ja tekniikoihin. Ja mielellään siten että katseluolosuhteet suht.samat kuin kotona. Läheskään aina tämä ei kyllä toteudu.... Oma esimerkki on seuraavanlainen: Kävin tyttäreni kanssa katsomassa kerran liikkeessä Optoman HD20:n kuvaa, ja molemmat saatiin hieman huimaava olo ja nähtiin selvästi sateenkaaria. Ehkä johtui siitä että tulimme kirkkaasta talvikelistä suoraan pimennettyyn huoneeseen jossa proju oli. Tämä vahvisti käsitystäni siitä että ei ikinä DLP-projua (siis vahvasti mielipide LCD-projujen puolella). Noh. Myöhemmin tuli Joensuun hifimessut, jossa oli esitteillä Sonyn VPL-HW15 (ennakkosuosikkini), Optoman HD82 ja HD20. Sonyn kuva oli mielestäni paras (rauhallinen ja kirkas), HD82:n kuva taas oli jotenkin lässähtänyt ja ei niin eläväinen ja HD20:n kirkas ja terävä mutta hieman "levoton". Tiedän tietysti että säätämällä näitä olisi varmasti tilanne muuttunut. Katselu tila oli valaistu "messumaisesti" jotta muutkin tuotteet tietysti näkyi, mutta valaistus oli suurinpiirtein samaa luokkaa kuin meillä tulisi olemaan (meillä tuskiin koskaan saada huonetta pimeäksi). Sattui sopivasti että katseluetäisyys ja kankaan koko oli myös samaa luokkaa mitä olin suunnitellut. Tällä kertaa HD20:n kuva ei aiheuttanut huimaistu minulle eikä tyttärelleni ja sateenkaaretkaan ei näkynyt niin voimakkaasti (tämäkin riippuu muuten kuvasisällöstä, ainakin omalla kohdalla). Piti vielä käydä hakemassa vaimoni(erittäin superherkkä saamaan päänsäryn visuaalisista ärsykkeistä) messuille katsomaan HD20:n kuvaa. Jopä hän oli sitä mieltä että kuva oli ihan kivan katsottava, joten ostimme Optoman HD20:n kotiimme (tässä samassa kiitokset High End Studion kavereille hyvästä demoamisesta ja palvelusta sekä kiitokset Kuvan ja Äänen palvelusta). Syy miksi päädyimme kuitenkin tähän projektoriin oli se, että emme tarvinneet syvää mustaa kun huoneen seinät valkoiset ja meillä aina valoa olohuoneessa (kilpikonnien terraario ja/tai valo tulee muusta huoneesta). Laite on kieltämättä hieman äänekäs, mutta ei haittaa kun muutenkin tulee "hajaääniä" kun on tie ihan lähellä ja kilpparit kolisuttelevat kilpiään. HD20 toimii hyvin tai paremmin kuin kilpailijansa valaistussa tilassa. Lisäksi hinta oli myös yksi kriteeri, kun ajattelin että on kuitenkin yli puolet halvempi kuin esim Sony (olin varautunut jo ostamaan Sonyn). Optoma on myös kriittinen sijoittelunsa suhteen, mutta onneksi meille se ei ollut este. Näin jonkun aikaa katseltuani tykin kuvaa olen ollut edelleen tyytyväinen hankintaani. Sateenkaaretkaan ei häiritse, ilmeisesti olen tottunut. Tämähän tulee esille kuvassa enimmäkseen mustan ja valkoisen rajapinnoissa. Myös muut meillä ovat tykänneet kuvasta. Mutta jos olisi ollut oma erillinen huone johon tehdä katsomo, eli olisi ollut mahdollisuus tehdä tummat seinät ja pimentää huone täysin, niin varmasti olisin valinnut muun tykin. Ja meluherkkiä ihmisiä varmasti vaivaa tuo HD20:n ääni. Lens shiftiä tarvitseville HD20 ei ole vaihtoehto. Tämän vuodatukseni lopullinen pointti one se, että turha mennä sanomaan kenellekkään toiselle että joku proju on p...a tai kenekään ei kannata ottaa ennakkoasenteita (kuten minä dlp-tekniikan suhteen), koska jokainen mieltää ja kokee kuvan eritavalla. Ja myös ympäristö kannattaa ottaa huomioon tykin valinnassa. Minusta on turha investoida isompaa rahaa tykkiin, jos sen ominaisuuksia ei voi hyödyntää. Varoituksena vielä tähän loppuun, että dlp:n kuva ehkä saattaa aiheuttaa kenties myöhemmin päänsärkyä tms. (kellään kokemuksia?). Tämä oli vain omaa spekulaatiota. Tämän jos jaksoi lukea loppuun, on todennäköisesti hieman :hitme:, tai joku jolla ei ole tekemistä. Tätä voi käyttää myös :sleep::een. PS. Antteks jos kirjoitin väärään paikkaan tämän vuodatukseni
Itselläni alkoi aika jännästi tuo sateenkaarien näkyminen, kun kävin Kuvassa ja äänessä katsomassa HD20:stä kahteenkin kertaan. Toisella kerralla olin jo menossa siihen malliin, että aion ostaa kyseisen tykin. No kuitenkin päätin vielä kunnolla demottaa tykkiä ja vasta kun olin 5-10min katsonut Batmania, niin aloin näkemään yhä enemmän ja enemmän sateenkaaria. Siinä vaiheessa oli pettynyt olo, koska tämä tiesi sen, että tykkivalikoima hupenee aika roimasti. Kävin myös kyseisellä messulla ja huomasin kyllä heti, että demottavana oli DLP-tykki, kun näkyi valtavia 50cm sateenkaaria... Mut tosiaan kyllä kannattaa omilla silmillä vertailla DLP-tykkejä varauksella, että ei tuu yllätyksiä kotona.
Näimpä. Tämä juuri kertoo kuinka valtavan suuri ero voi olla kahden eri henkilön kokemus saman tykin kuvasta. Eittämättä tosiasia on se että jos ei voi vertailla tykkejä livenä ja haluaa ostaa sokkona tykin, on ehdottomasti LCD -projut varmempi vaihtoehto. Ei tule ainakaan yllätyksiä sateenkaari-, päänsärky-, huimaus- ja yms.efekteistä. Jospa tuo vanhenemisen aiheuttama silmien hidastuminen onkin nyt eduksi meikeläisellä tässä tapauksessa...
Ei tämä ei ole provo, vaan oma henkilökohtainen kokemukseni, kun näitä tykkejä ammuttiin viereikkäin kohtuullisesti pimennetyssä (ei säkkipimeää, Tampereen Verkkokaupan showroom ) tilassa samanlaisille kankaille. Onhan ihan mahdollista, että nuo kaksi muuta olivat jollakin tapaa viallisia tai muuten outoja yksilöitä. Heti kun vain suihkin ehdin, olisi tarkoitus rynniä Tampereen Videotykkiin, jossa toivottavasti saisin paremman tuloksen. Kyseinen liike on vain sen verta ihmeellisesti auki, että täytyy erikseen sinne meno suunnitella, ei voi poiketa töiden jälkeen tai lauantaina, kun sattuu itsellä olemaan vapaata. Miksi liike menee arkisin kaikkina päivinä kiinni klo 17, eikä ole avoinna lauantaisin. arhg
Minun mielestäni DLP-tykkejä ei kannata hylätä vaikka noita sateenkaaria näkisikin. Muutama vuosi sitten koekatsellessani Optoman HD70 -videotykkia näin vain pari sateenkaarta siellä täällä. Kun ostin laitteen ja kannoin kotiin, alkoihin niitä näkyä selvästi enemmän johtuen pienemmän kuvakoon aiheuttamasta kirkkaammasta kuvasta sekä yksinkertaisesti siitä asiasta, että 'stressasin' niiden näkemisestä hieman liikaa. Aluksi katselusta ei meinannut tulla mitään. Tuntui muistaakseni jopa siltä, että silmät 'pullistuisivat' ulos päästä. Onneksi en kuitenkaan luopunut tykistä. Muutamien elokuvien jälkeen sateenkaaret katosivat, koska en etsinyt niitä tietoisesti kuvasta. Tämän jälkeen en oikeastaan nähnyt koko efektiä koskaan, ellen todellakin hakenut sitä silmiä edestakaisin liikuttamalla. Vastapainoksi sainkin sitten LCD-laitteita terävämmän ja eloisamman kuvan. Kyseisten tykkien kuva ei ole vielä tähänkään päivään mennessä iskenyt - seuraava videotykini tulee perustumaan DLP-tekniikkaan.