Virallinen HYBRIDIAUTO -keskustelu vihertävään elämäntapaan

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Dr. Eever, 25.02.2010.

  1. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun nyt GM:kin ilmoitti lopettavansa Hummerin valmistuksen, niin sisäinen viherpiiperoni aatteli että irtoisko sitten tämmösestä hybridiaiheesta keskustelua täällä. Itseä ainakin tämä vaihtoehto on alkanut kiehtomaan. Olisko kellään oikeeta kokemusta, harvinaisiahan tämmöset hybridit vielä tässä vaiheessa ovat? Ylipäätään kaikki kokemukset, näkemykset ja muut uskomukset voi rykästä tänne.

    Hybridiin on siis nimen mukaan sekoitettu kaksi liikkumiseen tarkoitettua moottoria, sähkö- ja polttomoottori. Niin sanotuilla "täyshybrideillä" voi ajaa joko poltto- tai sitten pelkällä sähkömoottorilla ja ns. "kevyt hybrideissä" sähkömoottori on vain polttomoottorin apuna. Tämä hybriditekniikka on kehitetty (hiilidioksidi)päästöjen alentamiseksi, mutta mukavana lisänä tulee sitten myös alhainen kulutus. Normaaliajossahan yksi suurimmista kulutustilanteista on sen malmikasan liikkeelle saanti ja kiihdytys. Täyshybridillä liikkeelle lähtö tapahtuu pelkän sähkömoottorin voimalla. Ainakin muutamat merkit (esim Toyota) käyttää polttomoottorissa "Atkinson työkiertoa" joka on taloudellisempi mutta esim liikkeelle lähdössä hengetön (mutta sähkömoottori siis paikkaa tämän). Ja normaaliajossa ja kiihdytyksissä sähkömoottori myös avustaa polttomoottoria. Varmaan voi pyöreesti sanoa että hybridin kulutus vastaa samankokoista turbodieseliä, mutta bensakäyttöisenä, eli esim dieselveroa (käyttövoimavero tjms) ei peritä (kuten tässä veroparatiisissa tehdään esim sähköautojen kohdalla).

    Nykysellään tarjolla on jatkuvasti lisääntyvä valikoima hybridejä, tunnetuin ja yleisin on jo kolmannessa sukupolvessa oleva Toyota Prius. Tänä vuonna pitäisi ilmestyä myös samalla tekniikalla oleva Auris.
    Hondalla vastaava alusta asti hybridiksi suunniteltu auto on Insight. Myös Civicistä on ollut tarjolla tälläistä ns. kevyt hybridiä.
    Hieman entry levelin yläpuolella olevia merkkejä on Lexus, Mersu ja BMW. Lexukset ovat Toyotan tekniikalla toimivia täyshybridejä, on "maasturi", iso sedani ja vielä isompi sedani. Mersulla on S-sarjassa ja Bemarilla vastaavasti 7-sarjassa hybridit (ilmeisesti hieman kevyemmät versiot). Bemarilla on tulossa myös "maasturi" hybridi.

    Keräsin yhteen linkkejä suomalaisten lehtien koeajoista:

    Wikipedia hybridiauto
    Honda Insight TM
    Honda Insight koeajo Ajovalo.net
    Honda Insight koeajo HS
    Honda Insight koeajo Kaleva
    Honda Civic IL
    Honda Civic Koeajo.tv
    Käytetty Civic TM-pistokoeajo
    Honda Civic 30tkm TL-kestotesti
    Prius 60tkm TM-käyttötesti
    Priuksen ensimmäiset 100 000 kilometriä TM (lisätietoa mm. hybridistä ja akuista)
    Prius III TM-koeajo
    Käytetty Prius II TM-pistokoeajo
    Prius I TM-koeajo -01
    Civic ja Prius TM-parivertailu -06
    Pari vertailu Audi A4 1.9 TDI ja Prius TL -04
    Lexus RX 400h TM -05 koeajo
    Lexus RX 400h TM -05 tekniikaa
    Lexus GS 450h TL
    Lexus LS 600h TL
    Mersu S 400 TL
    Mersu S 400 L TM-koeajo
    Wikipedia sähköauto

    Itseä on alkanut kiinnostamaan tämä Priusin II-malli joka on -04 ja vissiin -09 vuosien välissä valmistettu. Jotain hyvin luotettavaa tietoa netistä olen löytänyt ja sitä ajattelin spämmätä tähän. Kuten esim että ko Prius on todettu saksalaisessa katsastustutkimuksessa luokkansa vähävikaisimmaksi. Toisaalta olen lukenut että Toyota on myynyt näitä ns. "nahkoineen" eli muutenkin kalliista autoista ei ole tullut voittoa. Tuli sellainen asia mieleen että kun Toyotalla on ollut lähes täysin hybridimarkkinat hallussa ko autoa suunniteltaessa ja tehtäessä, niin onkohan se aateltu tehdä todella viimesen päälle kestäväks niin se ikään ku toimii samalla markkinakikkana ja hybridin puolesta puhujana? Tämä II-malli kun kumminkin on eka maailmanlaajusille markkinoille tehty hybridi.

    Kuuklailemalla en ole oikein mitään vikakertomuksia Suomesta löytänyt, tosin englanninkielisiin sivuihin en vielä ole jaksanut syventyä. Mutta esim hybridiakuille on annettu 8 vuotta / 150tkm takuu ja näitä on esim Oulussa useampi taksissa eikä ilmeisesti sielläkään mitään talviongelmia ole ollut..? Akuthan on auton sisällä ja ne tuottaa lämpöä eli kylmyys ei ole niitten kanssa ongelma kun niitä pitää muutenkin jäähdyttää. Joku väitti että akkupaketin hinta olisi 1700e, tämä on kuitenkin vahvistamaton huhu. Ja muutenkin näitä on paljon pitkin Suomea taksissa, taksifoorumilta luin yhden isännän tarinaa 240 tkm ajalta. Ei mitään mainittavia vikoja, joku alustaan liittyvä juttu oli eli jarruista tai jousituksesta jotain uusittiin. Kulutus kolmella eri kuskilla normaaliajossa ilman säästöyrityksia melko tasan 5 litraa / 100km. Nettiautossakin myynnissä on useampi yli 300tkm yksilö, hinnat alkaa n. 10te. Hankintaan liittyen tämä uusi verotus on hieman parempi, eli Saksasta tuotuna voisi tonnin pari säästää jos etsii jotain n. 100tkm ajettua ja valikoimaakin olisi paremmin.

    Ja vielä muutama yleinen huomio mitä ainakin itse pidän isoina plussina: Auton akseliväli on Avensiksen luokkaa eli takapenkillä pitäisi olla paremmin tilaa esim turvaistuimelle (selkä menosuuntaan ne vie tilaa). Vaihteisto on portaaton ja muuttuva välityksinen CVT. Käsittääkseni erittäin kestävä. Ei luista kuten tavallinen "mehuautomaatti" eli on myös taloudellinen.

    No siinä on aika monta riviä arvailua vasten parempaa tietoa, toivottavasti jollain olisi oikeaa tietoa tähän perään :thumbsup: Erityisesti se että onko näissä vikoja ja jos on niin mitä, kiinnostaisi.
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2010
  2. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ai et ole kuullut mitään Priuksen ongelmista? Etkä Googlellakaan mitään löytänyt? Tynnyrissäkö olet viime aikoina elänyt?
    http://www.google.fi/#hl=fi&q=prius+jarru&meta=&aq=f&oq=prius+jarru&fp=331852247f21bc8f
    http://www.google.fi/#hl=fi&q=prius+brake+problem&meta=&aq=0&oq=prius+brake+&fp=331852247f21bc8f

    Ehkä nuo saadaan korjattua, mutta aika paha vika kun jokainen auto on jouduttu kutsumaan päivitykseen. Ties mitä muuta noissa piilee.

    Jos tuollaisella hybridillä pitää ajaa vähän rasittavammin, niin polttomoottori käy koko ajan, jolloin se on jopa vähemmän taloudellinen kuin pelkkä polttomoottoriauto.

    Nuo hybridit (suurin osa kuten Prius ym.) nyt ovat sellaisia automaailman "Boseja"... hypetystä löytyy, todellista laatua ei. Tai sitten älyttömän kalliita (BMW ym). Mitään vihreää niissä ei ole, hybridin akkujen valmistus saastuttaa enemmän kuin tavallinen polttomoottoriauto koko käyttöaikanaan.
     
  3. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koitin omalta osaltani keskittää kysymykset Priusin II-malliin, mutta ainahan löytyy joku Arska Tsadista joka ei sitä saa oikein jäsennettyä. Kaasupoljin ja jarruviat, uusissa malleissa on kyllä kantautunut korviin.

    Ainakaan kaasupoljin vika ei ole kovin paha, pienellä lisäosaalla korjaantuu ja joka merkillä on nykypäivänä suuria takaisinkutsukampanjoita.

    Haluaisin kyllä mielellään kuulla noin suurella tiedolla siunatulta mieheltä että miksi se kuluttaa enemmän? Hybridin edut tulevat parhaiten esiin nimenomaan kaupunkiajossa joka on sitä rasittavinta (jos ei käy ratapäivillä). Maan- tai moottoritielle noita nyt ei ole alunperinkään suunniteltu vaan kaupunkipainotteisesti.

    Samaten kiinnostaisi tämä suurta tietämystä huokuva toteamus hypetyksestä, ei laadusta. Akuissa purnaaminen on kanssa jo vähä vanhempi aihe, jossei niitäkään tarvi kerran uusia vaan se akkupaketti kestää auton elinkaaren niin onko se sitten katastrofi? Ja akkutekniikka lienee autoissa se juuri nyt eniten kehittyvä osa-alue. Esim Toyotalla tulee uusia akkuihin liittyen jatkuvasti.

    Vaikka se sinun kiukkua herättävä saksanseisojasi millä elätät merkkihuoltoa ei pysyisikään kehityksen mukana, niin voisit silti aamukärttyisyydessäsi hieman jakaa suurta tietouttasi kuten pyysin. Tosin annoin kyllä alussa vapauden "rykäistä kaikki uskomukset" tänne ja Sinä otit neuvosta vaarin?
     
  4. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Takaisinkutsun osalta; pää pois pensaasta. Enemmän ja vähemmän vaarallisia/tärkeitä vikoja on kaikissa autoissa. Toyotan osalta ongelmaksi nousi se että asia on julkinen - tai toivat sen itse julkiseksi. Asiaa ei auta yhtään että tekopyhät ameriikkalaiset näkevät vikoja muualla paitsi itsessään. Protektionismi kehiin ja niin on isot johtajat selvittämässä vielä isommille pampuille miten tämä on valitettavaa.

    Asiaan. Priuksen ongelma on se, että se on ruma. Valitettavasti Honda otti muotoilusta mallia. Hybridin ei TARVITSE olla ruma - mutta ne vaan tahtovat olla jos kyse on siis normaalille kuolevaiselle suunnatusta mallista.

    Priuksen tekniikka on todettu tosiaan hyväksi. Nythän mm. uusi Lexus CT200h on myös Priuksen tekniikkaan pohjautuva. Ulkonäkö vain on selvästi parempi.

    Minun käsitykseni on, että tulevaisuudessa auton moottori tulee olemaan sähköllä toimiva. Sähkön tuotto taas on vielä kysymysmerkki. On se sitten Olkiluoto 3 + auton akusto tai jokin polttokenno järjestely niin siltikin sähköllä se auto kulkemaan tulee.
     
  5. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Totta. Mutta kun joku viisas on todennut (jo kymmeniä vuosia sitten?) että tämmöinen puikula on ilmanvastukseltaan paras ja soveltuu siksi tähän käyttöön. Siksi Hondakin semmosen teki. Isoin ongelma tässä on (minun mielestä) tavaratilan riittävyys, mutta kuten todettua niin tämä valmis tekniikka siirtyy pikku hiljaa muihinkin malleihin, ehkä joskus jopa farmareihin.
     
  6. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kaikki alkaa jostain.

    Jos lähtökohta on, että uusi teknologia pitää aina kehityskaaren alussa olla parempaa, laadukkaampaa, vähemmän saastuttavampaa, tmv, niin tämä maailma ei koskaan kehittyisi mihinkään.
     
  7. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Prius-taksissa ollut kerran ja aika hiljainenhan tuo on autona.
    Taksikäytössä diesel-verolla ei ole mitään merkitystä mutta kaupungissa toimivissa takseissa polttoaineen säästö taitaa olla suurin. Toisaalta samalla myös auton pisaramuoto menettää merkitystään koska nopeudet ovat pienempiä. Taitavat olla lähinnä taksikäytössä olleita Priuksia mitä käytettynä on myytävänä.
     
  8. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Mitä nyt olen kylmät tyypit ottanu nykyisestä (III) ja edellisestä (II) korimallista niin ainakin pitkäjalkaiselle kuskille tuo II-mallin ohkauspyörä tuntui jäävän liian kauas, siinä kun ei ole etäisyys-säätöä. III-mallissa tuo puute on korjattu ja se menestyi kokonaisuutena loistavasti tuoreessa TM-talvitestissä. Ehdotinkin huvikseni vaimolle tuosta uutta kaupunkimenijää, mutta farmarimallin puute ei miellyttänyt.

    Jos on etsimässä käytetyä II-tyyppiä niin sehän on yksi vähävikaisimmista autoista markkinoilla ja hybriditekniikalla on muistaakseni 8v/160tkm takuu. Toyotien ongelmana on ollut korkea hintataso käytettynä, uutena perusteltu ostos.
     
  9. Staalo

    Staalo Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2005
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulipa vain mieleen, nuo Toyotan ongelmathan ovat ihan parasta lääkettä USA:n autoteollisuudelle... ettei olisi usalaiset tämänkin jupakan takana.

    Hybridiautojen muotoilua olen minäkin ihmetellyt, miksi niiden on pakko näyttää "vammaisautoilta"? Ihan tavallinen farmari-hybridi, miksi sellaista ei ole?

    Tosin välimallejahan nuo hybridit ovat, mieluiten otan sopivan bensavehkeen ja senkin ilman mitään täysin turhia, kalliita sammutusautomatiikkoja.
     
  10. Nautiskelija

    Nautiskelija Guest Guest

    Liittynyt:
    07.02.2009
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hybriidi tekniikka tulee olemaan välivaihe sähköautoihin mentäessä. Kuten tässäkin ketjussa jo todettiin, niin kehityksen kannalta olennaista on, että mennään eteenpäin. Näin myös koko ajan opitaan uusia asioita.

    Tapasin vähän aikaa sitten Volkswagenin edustajan ja heidän näkemyksensä on toteuttaa tämä "siirtymävaihe" juuri tuollaisen Staalon kommentoiman sammutusautomatiikan kautta. Sanoi, että hybriidiautossa paino nousee niin paljon, että kaupunkiajossa saavutettu etu hävitään maantieajossa. Varsinkin jos otetaan huomioon tuotannon kokonaiskustannukset. Systeemi, jossa bensamoottori sammuu auton pysähdyttyä ja käynnistyy uudestaan kaasupoljinta painettaessa on heidän mielestään ympäristöystävällisempi, koska tällöin autoon ei tarvitse lisätä paljoa ja tämä tietenkin on hyvä asia niin polttoaineen kulutuksen, kuin myös tuotannossa käytettyjen materiaalien kulutuksen suhteen.

    Itse koin tämän perustelun hyvinkin päteväksi, mutta jos kaikki lähtisivät tälle polulle, hyvän ja toimivan sähköauton toteutus siirtyisi kauemmas tulevaisuuteen.
     
  11. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muutama mieleen tullut hajatelma kun oikein hyviä näkemyksiä tänne on ilmestynyt:

    Tosiaan olisi voinut laittaa jo tuohon alkupähkäilyyn tämän tosi seikan että hybridi on siis välimalli matkalla kohti ajonaikaista nolla kulutusta. Ilmeisesti se tosiaan tarkoittaa sitten sähköautoa, joita on jo muutamia kuluttajille myynnissä. Ja tästä viimeisestä Priusista kait on myös tulossa "plug in" -malli eli verkkovirtaladattava. Päästöt keskittyy sen jälkeen valmistukseen, akkuteknologia lienee tässä se isoin paha vielä pitkään, ja sen verkkovirran tuottamiseen.

    Akkujen on oltava suurelta osin kierrätettäviä kuten koko autonkin? Tosin, kuten todettua, isoimmat harppaukset tehtäneen tällä saralla jotenka myös materiaalivalinnat ja -määrät kokevat jatkuvia muutoksia. Ja toisen kautta myös auton oletetun vähävikaisuuden ja lisä - / varaosien vähäisen tarpeen voisi laskea painavan plussa puolella jos jotain kokonaiskulutusta haluaa miettiä.

    Auton isohkot sisätilat lienee yksi iso plussa auton saamisessa kenttämarkkinointiin eli taksiin. Todennäköisesti myös tässä CVT-vaihteiston ja hybridin yhteistoiminnan huoltovapaus on onnistunut. Vastaava paketti turbodieselillä on varmaan väkisin hieman arvokkaampi ylläpidettävä.

    Muotoilussa on tietysti myös sellainen seikka että erityisesti Ameriikan ihmemaassa pitää tuon viherajattelun ja "edistyksellisyyden" näkyä, samaten tietysti autotehtaan kantilta lienee hyvä että vain ja ainoastaan hybridiksi tehty automalli myös erottuu. Mutta koska esim tämä edellisen mallin Prius nyt oli sellainen maailmanlaajuinen sisäänajomalli, niin uskon tosiaan hybriditekniikan nyt leviävän myös jo olemassa oleviin tavallisiin automalleihin, kuten siis tulossa oleva Auris todistaa.

    Tuli vielä tuosta alun pullikoinnista mieleen, että jos joku osaa osoittaa vaihtoehdon tämän kokoiselle automaattivaihteiselle autolle jonka kulutus ja käyttökulut on yhtä alhaisia niin kyllä kovasti kiinnostaisi. Päästöperusteinen käyttömaksu lienee alle 50e/vuosi (Insight 43e/vuosi) ja em dieselveroa ei mene........ hintaluokkana esim -04/-05 mallin n. 80-120tkm ajettu Prius.
     
    Viimeksi muokattu: 25.02.2010
  12. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    En tiedä mikä on II-malli kun Prius automallina ei kiinnosta lainkaan, vaikka hybridiautot muuten voivat kiinnostaakin. Mutta kun argumentointi lähti tällä tavalla liikkeelle. Ensin tehdään keskustelunavaus ja sitten kun joku tulee keskustelemaan eikä olekaan ihan samaa mieltä asiasta, niin lähdetään tuollaiselle "joku Arska Tsadista"-linjalle. En alennu siis enää osallistumaan tähän Priuksen puolustelu tai kehumisketjuun. Halusit vain pönkitystä omalle mielipiteellesi? Minulla on kyllä ihan tarpeeksi vihertävä elämäntapa vaikka minulla on useita autoja, myös yksi Saksassakin tehty, mutta se perustuu ihan erilaisiin valintoihin. En aja keskustoissa autolla juuri lainkaan vaikka Helsingissä asunkin, keskustaan pääsen yleensä ihan eri keinoilla kuin omalla autolla kun sinne asiaa on. Maantiellä polttomoottori joka käy matalilla kierroksilla on ihan hyvä valinta kun autolla kuitenkin ajetaan aika vähän. Minun autoillani ajetaan huomattavasti vähemmän kuin autoilla keskimäärin Suomessa ja tuotan siis vähemmän saasteita kuin keskimäärin, silti verotuksen epäreiluuden takia (ajomäärää ei huomioida) maksan moninkertaiset "päästömaksut" joten itse asiassa olen paljon vihreämpi kuin priuksellaan kaahaava kuski.

    Se akkujen saastutusongelma liittyy ihan sen auton alkuperäiseen valmistukseen jo, kun harvinaisia maametalleja kaivetaan ja prosessoidaan akkujen tekovaiheessa. Vaikka se akku kestäisikin koko auton käyttöiän (joka tuskin on yhtä pitkä kuin perinteisissä autoissa), se on tuhonnut luonnonvaroja enemmän.

    Priuksen automallina suurin ongelma on kyllä, kuten mainittuakin, sen ulkonäkö, itse en ainakaan sen muotoisella möykyllä haluaisi ajaa tai katsella, muotoilu on todella vastenmielinen. Fiksumman näköisiäkin tulevia malleja on esitelty, kuten esimerkiksi tuleva Opel Ampera/Chevrolet Volt. Mutta sama akkuongelma sitäkin vaivaa, tosin siinä on mukana myös pistokkeesta latausmahdollisuus, mikä Priuksen kaltaisista autoista puuttuu. Kylmällä säällä ja maantiellä se Prius kuluttaa kuin mikä tahansa auto (sähkömoottori ei lämmitystä tuo) ja radalla ajaessa se vie jo enemmän kuin tavallinen auto. Tosin tuskin kukaan radalle Priuksella vapaaehtoisesti haluaisi mennäkään.

    Mutta tämä nyt on vähän kuin verrattaisiin tosiaan Bosea ja jotain oikeita laatuhifilaitteita. Prius on se automaailman Bose.

    Mutta joku nimimerkin takaa huuteleva tohtori(?) tuntemattomasta paikasta varmaan tietää sen valmiiksi paremmin kuin kaikenmaailman "Arskat"... (en tunne kyseistä Arskaa sieltä Tsadista, joten en sen paremmin tiedä)

    Yleensä jos keskustelussa ensimmäisenä tarttuu toisen nimittelemiseen, on "hävinnyt" keskustelun.

    Tällä hetkellä ongelma todellakin on se, että saatavilla on vain hirveitä möykkyjä tai liian kalliita malleja.
     
  13. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    Sanotaan nyt heti alkuun, että ajan tuolla II-mallin Priuksella (40 000 kilometriä omaa ajoa nyt parissa vuodessa).

    Kyllä, se on edestä katsottuna ruma-auto minunkin mielestä. Kylmällä säällä kulutus todellakin on suurempaa, kuin lämpimällä, kuten kaikissa muissakin autoissa. Kesällä kulutus on 4,9-5,3 litraa ja nyt tänä talvena on ollut 5,6-5,9 litraa. En ajele varvaskaasulla, yleensä ajan aina reippaasti. Maantiellä kulutus on pienempi kuin sekalaisessa ajossa, kun puhutaan tämän maan maksiminopeuksista maantiellä (motarilla siis 100 tai 120). Toistaiseksi ei ole mitään vikoja ollut. Takseilla on vedetty yli 300 000 kilometriä, joten en odota, että tällä nyt 100 000 km ajetulla on elinkaari vielä hetkeen lopussa. Valoista tämä lähtee paljon ripeämmin kuin normi bensakoneella varustettu auto, johtuen sähkömoottorin väännöstä, mikä on samantien käytössä. Myös motariohituksiin löytyy riittävästi potkua, kiitos tässäkin sähkömoottorin bensamoottorille antamasta lisäpotkusta.

    Tuo Arin heittämä "fakta" maantieajosta (ja oikeastaan kaikesta muustakin) on täyttä bullshittiä. Arilla kun on kokemusta niin voisi heittää esimerkin miten saan tämän auton kuluttamaan enemmän kuin vastaavan kokoluokan bensapelin? Vertailukohdaksi vuoden 2004-mallit, kokoluokka jotain corollan ja avensiksen välistä.
     
  14. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä. Tämä olisi tod näk kaikista sopivin vaihtoehto meille(kin) lähitulevaisuudessa, ja jopa sen verran iso investointi että olisin valmis sen vuoksi tähän yhteen käsittämättömimistä asioista, eli jopa ottamaan muutaman tonnin velkaa sen takia. Eli koska rahallisesti kyseessä on meille iso asia haluaisin todella tietoa tästä meillä vielä melko marginaalisesta autotyypistä. Pyysin ekan viestini lopussa erityisesti tietoa vioista, mutta lapsellisen naiivisti kuvittelin että niitä osattaisiin myös hieman perustella...

    Mutta toisaalta kun nyt tässä viestissäsi osasit noin julmetun faktapitoisesti tarttua niihin ongelmiin minkä vuoksi ko auto todella on ihan paska, niin ehkä uskon noin suurella tietomäärällä varustettua asiantuntijaa ja unohdan koko asian:

     
    Viimeksi muokattu: 25.02.2010
  15. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos Sergei, oikeiden käyttäjien oikeat kokemukset tietysti on niitä kalleimpia. Esiin tulleet huonotkin puolet pitää kertoa.

    Tuosta piti itsekin sanoa että käsittääkseni CVT-vaihteisto nimenomaan pitää kierrokset matalla myös maantieajossa. Ja osallistuuhan se sähkömoottori myös isommissa nopeuksissa avustamaan, tosin II-mallissa ei niin hanakasti kuin uusimmassa?
     
  16. No5

    No5 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin syksyllä prius III:n ja hetkeäkään en ole katunut. Hyvin on toiminut tämän talven kovilla pakkasilla. Ja mitä tulee väitteisiin ettei hybriditekniikasta ole juuri mitään hyötyä maantiellä niin ei voi pitää paikkaansa. Mikä priuksen kokoinen ja tehoinen bensa-auto muka menisi 4l/100km maantiellä? Tuohon kulutukseen on näet helppo päästä priuksella näin talvellakin ja vähän pihistämällä pääsee tuon lukeman allekin. Jäävätkö hybridit vain lyhyeksi välivaiheeksi kohti sähköautoja riippuu tietysti hyvin pitkälti akkutekniikan kehityksestä. Itse veikkaan että tämä "välivaihe" on pitkä.
     
  17. bronton

    bronton Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    239
    Saadut tykkäykset:
    2
    Priuksen kaltaiset rinnakkaishybridit ovat täysin tarpeettomia välivaiheita. Toyotakin voisi ottaa oppia GM:n Vaultista tai Fiskerin Karmasta (kunhan saapuvat markkinoille). Tulevaisuus on sarjahybridien, joissa polttomoottoria käytetään pelkästään sähkön tuottamiseen.

    Täyssähköauton valtakausi alkaa joskus 100 vuoden päästä tai ei koskaan riippuen akkujen kehityksestä.

    Polttomoottorin sijaan sähköä voisi tehdä myös polttokennoilla, jos niistä joskus mitään tulee.
     
  18. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varmaa asian tuntijuutta.
     
  19. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Itse ajan mieluummin yli 10 vuotta vanhoilla autoilla, näin säästän luontoa verrattuna uuden auton ostamiseen.

    Lue: olen niin köyhä ettei ole varaa uudempaan.

    Prius on hyvä päänavaus vaikka kovasti saastuttaakin.
     
  20. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    No kun juuri Prius ei minua kiinnosta (enemmänkin ne GM:n Ampera ja Volt jotka eivät ole vielä myynnissä), niin en nyt tähän Prius-keskusteluun enempää halua osallistua, kun tämä topic on etukäteen määrätty Priuksen kehumisketjuksi.
    Tässä on myös hyvä esimerkki noista kokonaiskulutuksista ja kokonaispäästöistä, sinulla on tullut parissa vuodessa 40000 km Priukseen ja 2004-mallisessa autossa on 100000 km ajettu. Minulla on myös 2004-mallinen auto, jossa on todella suuri bensamoottori, mutta ajan huomattavasti vähemmän kilometrejä vuodessa kuin sinä ja myös vältän kaupunkiajoa keskusta-alueella ja minulla ei ole läheskään 100000 km auton mittarissakaan, eikä varmaan ole vielä moneen vuoteen. Kun itse ajan autolla alle 10000 km vuodessa, se ei haittaa vaikka se kuluttaisikin yli 10 litraa sadalla, silti kokonaiskulutus ja todelliset CO2-päästötkin vuodessa on vähemmän kuin yli 20000 km vuodessa ajavalla Prius-kuskilla. Tästä ilosta saan kuitenkin maksaa monikertaiset "päästöperustaiset" verot... etenkin kun minulla on vähän vanhempia autoja joilla ajetaan vain alle 1000 km tai jopa alle 100 km vuodessa, mutta niistäkin pitää maksaa täydet kokonaismassaan perustuvat verot...

    Mutta sitä Opel Amperaa kyllä odottelen mielenkiinnolla. Siinä on mielestäni mielenkiintoisempi tekniikka ja onnistuneempi muotoilu kuin monissa muissa hybridi tai sähköautoissa. Sellainen voisi kiinnostaa minuakin. Priukset eivät kiinnosta. Hybridit muuten kyllä, järkevät "väli"mallit vain vielä puuttuvat minun mielestäni, kuten olen kirjoittanutkin jo, on tarjolla vain noita ei-kiinnostavia kulkineita kuten esim. Prius sekä liian kalliita luksusmalleja.

    Mutta hybridi ei ole synonyymi Toyota Priukselle. Itse en Toyotaa kyllä muutenkaan ostaisi, muullakaan käyttövoimalla, en vain pidä kyseisen merkin muotoilusta pääosin enkä niiden ajo-ominaisuuksien puutteesta.

    Jospa nyt malttaisin olla vastaamatta enempää tähän ketjuun. Kyllähän hybriditekniikassa sinänsä on varmaan paljon potentiaalia tulevaisuudessa, mutta ne eivät ole mitään taikatemppuja. Itselleni autot ovat elämäntapa ja harrastus, joten auton pitää tarjota elämyksiä eikä ne ole itselleni koskaan pelkkiä kulkineita, joita nuo Star Trekin sukkuloita muistuttavat nyky-hybridit kuten Toyota Prius tai Honda Insight ovat. Ei videotykkiharrastajallekaan voi tuoda jotain pientä lcd-ruutua ainoaksi näytöksi elokuvien katseluun...