Laitoin sinnekin piruuttani linkin tähän ketjuun ja mainitsin että tappelen juuri tämmöisen asian kanssa, mutta sieltä ei sitten kuulunut mitään.
Näkemässäni 55X4500:ssa oli selvät valoviuhkat nurkissa (ilmeisesti ns. flashlight-ilmiö), joten ei tuo HM:n yksilö ainakaan ainutlaatuinen tässä suhteessa ollut. Toistaiseksi varmin tapa välttyä mustan epätasaisuuksilta on ostaa telkkari Gigantista ja palauttaa tarvittaessa.
Tutkailin hieman asiaa ja paneelivalmistajilla taitaa olla automaattinen tarkastus paneelin valovuodoille, tai muralle. Töllövalmistaja, kuten Sony voi sitten tilata esimerkiksi B-luokan paneeleita ja sanoa että vuodot ovat sallittujen arvojen sisällä. Aivan varmasti siellä on laskettu monta prosenttia ostajista katsoo televisiota pimeässä ja on päätetty, että A+ laatua ei tarvita. Olisi tietenkin hyvä, jos laatu ilmoitettaisiin spekseissä. http://www.behardware.com/articles/589-1/panels-a-carte-mura-components-dead-pixels.html
Näitä lukiessa olen tullut siihen tulokseen että miksi ihmeessä ostaa kivijalka-liikkeestä. Varmaan moni muukin. Etäkauppa tai Gigantti on parempi palautusoikeuksineen. Oma televisio testataan heti sen saavuttua ja lähtee samantien asiakaspalautuksena takaisin jos kuva ei miellytä.
Ja jottei menisi liian helpoksi niin nykyään on tarjolla pariakin eri Local Dimming tekniikkaa. Back Lit Local Dimming Yleisesti Local Dimming tekniikkana (LD LED) ymmäretty tekniikka missä ledit ovat LCD paneelin takana ja niiden kirkkautta voidaan kontrolloida alueittain. Esim. tuleva LG LE950N sisältää 240 erikseen kontrolloitavaa aluetta joissa on yhteensä 2000 - 3000 lediä. Edge Lit Local Dimming Reunoilla olevat ledit on jaettu alueisiin ja näiden alueiden kirkkautta voidaan kontrolloida toisistaan riippumatta. 2010 vuoden LCD:stä muutamasta löytyy tämä uusi ominaisuus. Vielä ei ole arvioita kuinka paljon tällä saadaan korjattua nykyisten edge led mallien valovuoto ongelmia. Lisätään tuohon Groken listaan vielä LG:n termit: New Full LED Slim technology: Slim LED structure that supports detailed local dimming of up to 240 addressable segments (on the 55-inch class LE9500) LED Plus technology: Edge-lit, local dimming capability up to 16 addressable segments (available on the LE7500 and LE5500 series) LED: At the low-end is an edge-lit LED backlight without local dimming Groken mailissa oli hyvin koottuna näitä faktoja. Eikö olisi aika heittää sticky threadina Plasma & LCD osion kärkeen ettei kaikkien tarvitse aina esittää samoja kysymyksiä koskien "LED televisioita"?
Juuri näin, käytte katsomassa laitetta vaikkapa Lanternan Sony Centerissä, voin vakuuttaa että heidän seinällään olevasta esittelykappaleesta ei tätä vaivaa löydy. Sitten lampsitte naapurissa olevaan Hesburgeriin kahville ja kännykällä nettiin ja kone tilaukseen jostain Gigantista, Jimmsiltä tai Verkkokaupasta. Jos kone on paska, niin takaisin pakettiin ja palautettaessa vakuutatte, että ette ole ottanut laitetta käyttöön, tosin ilmeisesti Gigantin tapauksessa tämä ei taida olla edes välttämätöntä. Profit. Itse sain huomata karvaasti, että ostamalla Sonyn heidän omalta ketjultaan, ei apua ongelmatapausessa tule, vaan kyseessä oli todellinen ansa joka laukesi heti kun luottokortin PIN-koodi oli naputeltu.
No, liityin minäkin sitten tähän kyseenalaiseen kerhoon Valoa tulee tupaan kulmista, keskellä ei taida olla vuotoa tai ainakaan siihen ei kiinnitä kulmien vuodolta huomiota. Sony Centeristä sanoivat olevan LCD:n ominaisuus ja mahdollisesti vähenevän parin viikon sisällä kun sinne asiasta soitin. Vastaus oli kyllä odotettu ja vastuun kiertämistä. Taustavalon pienentämisellä vuoto tulee vähemmän häiritseväksi, mutta eihän se voi olla tarkoitus eikä kuvaakaan viitsi katsoa. Kyllä Gigantti on seuraava ostospaikka, voi sitten palauttaa kun kuva ei kuitenkaan ole sitä millaisena televisio myydään.
Laittakaa nyt joukolla kirjettä sinne kuluttaja-asiamiehelle. Valovuodosta kärsitään maailman tappiin jos kaikki vain hyväksyvät tilanteen.
Samaa mieltä. Laittakaa kaikki joilla ongelmaa on niin yhteydenotto tuonne kuluttajaneuvojalle niin hoksaavat että näitä on oikeasti paljon. Samoin siellä Sonyn / Sony Centerin päässä rupeaa puhelimet pärisemään ikävästi niin saattaa tulla asiaan uudenlaista asennoitumista. Kuluttajaneuvonta. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/ Yhteydenottolomake. https://qune.kuluttajavirasto.fi/kuluttajaneuvonta/web_lomake.aspx Itse kun täytin tuon ylläolevan lomakkeen, niin sain vastauksen tunnin sisällä, jossa todettiin että asiaanne käsittelee kuluttajaoikeusneuvoja sejase ja että yhteyttä teihin otetaan noin viikon sisällä. Ei se sen vaikeampaa ole. Laitetaan valmistaja vastuuseen viallisista tuotteistaan. Kaikki mukaan!.
Jaa että oikein standardit. Ja mikä ihmeen salaisuus se voi olla? Eikö kuluttajalla ole TV-valmistajien mielestä oikeus tietää, mitä ovat ostamassa ?! Juu, mun Athlonissa on gigahertsivuotoa, toimii vain puolella teholla, mutta sitä ei tavannomaisessa tietokoneen käytössä huomaa heti -> ei vikaa. Pete Perussurffarille se on ihan yksi lysti. Autoni moottori kärsii tehovuodosta, 200 humman sijaan onkin vain 100 hummaa. Tavanomainen autoilu tosin sujuu, joten ei ole vikaa. Ei oikeutta moottorin vaihtoon, vaikka 5 donaa enempi maksoi karvalakkimalliin verrattuna. Valovuotokin on mitattavissa ihan valomittareilla. Mistään UFO aikakauden teknologiasta tässä ei todellakaan ole kyse. Miksi kuluttajalla ei ole oikeutta tietää, mitä ne "standardit" ovat? Kyllähän grafiikkakortinkin valmistaja kertoo, millä kellotuksilla se taataan pyörivän. Eikä siten, että Radeon HD-5890 kortti pyöriikin joillain samon tehosena kuin HD4850. Kyllähän sekin tavanomaiseen pelaamiseen riittää -> ei vikaa.
Nettiliittymä vuotaa, toimii vain 85% kaistalla, kossupullossa olikin vain 34 volttia... Eli while you're at it, haastakaa nettioperaattorit, Alko ja kumppanit myös oikeuteen. Ps. kuluttajavirastolla ei ole mitään laillisia keinoja purkaa kauppaa yms., eli mikäli Sony ei vieläkään suostu tuota vaihtamaan niin se on sitten tehtävä siviilikanne. Eli jään odottamaan mielenkiinnolla Rooivalk vs. Sony, herra B vs. Sonera ja herra C vs. Alko.
Ja muistakaa, että tämä ei ole vain Sonyn ongelma kun sitä televisiota ostatte, myös ainakin LG:n suhtautuminen asiaan on aivan yhtä asiakaslähtöinen. Itse tein asiasta valituksen kuluttaja-asiamehelle ja siitä oli suuri apu asiani kannalta sekä toivon, että tappelullani olisi positiivinen vaikutus seuraavan asiakkaan kohdalla, ehkä hänen ei tarvitse istua kahta viikko puhelimassa ja kuunnella uskomatonta asiakkaan aliarviontia sekä selvää satuilua. Elkää hyväksykö tälläistä käytöstä, ainut tapaus missä vuodot voi hyväksyä on siinä tapauksessa, että myyjä on niistä avoimesti kertonut, että tässä mallissa kuva sitten voi olla mitä vaan, todella hieno tai uskomattoman paska, arpaonni ratkaisee.
Käytännössä nämä valitukset kuluttajan puolesta ovat ainoa toimiva tie, jolla voi vaikuttaa. Yksikään hyvämainen ketju tai liike ei halua ns. mustalle listalle eli ovat sitoutuneet noudattamaan Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Näin kävi ainakin itselleni muutamia vuosia sitten verkkokauppa.comin kanssa. Ja tuskin Sonykaan laitevalmistajana kovasti on imarreltu näistä valituksista. Eli yhteisvoimin kuluttajan oikeuksien puolesta taistelemaan selvässä vika-asiassa!
Samsung b7070 alkoi 3 kuukauden jälkeen valaista kuvaruudun oikeata reunaa. Ao. kuva ei tee oikeutta ongelmalle. Valopalkki erottuu ja häiritsee ihan normaalissa kuvassakin hyvin ja normaalissa huonevalaistuksessa. Toinen jännä juttu on, että noin tunnin päälläolon jälkeen ongelma poistuu. Selkeä huollon paikka, vai mitä?
Tässä on kyllä ongelma Subin kuvassa (ainakin tuossa postaamassasi valokuvassa). Tuolta digipuolen häiriöketjusta löytyy lisää juttua. Ei varmasti näy muilla kanavilla/kuvalähteillä? Jos käyttäisit esim. Simpsonien katselussa oikeaa 4:3-kuvasuhdetta, huomaisit myös valovuodon liikkuvan keskelle päin. EDIT: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1293504&postcount=1465
prkl, taidat olla oikeassa. Ei ihme, että vika kestää tunnin, kun frendien ja simpsonien jälkeen vaihetaan kanavaa Mutta kiitos infosta, parempi näin. ...eli lähetänpä kuvan sitten Subille.
Hieno asenne :thumbsup: Sen sijaan, että lasketaan housut nilkkoihin, nostetaan perse pystyyn ja hyväksytään mitä tuleman pitää, minusta on hienoa että joku käyttää niitä oikeuksia/työkaluja jotka kuluttajansuoja tässä maassa (sekä mahdollisesti parissa muussa pohjoismaassa) kuluttajalle ilmaiseksi tarjoaa. Lisäksi jälleenmyyjät/laitevalmistajat eivät kovin mielellään halua sitä julkisuutta jota kuluttajariitalautakunnan päätöksillä saadaan. P.S. Jos xDSL toimii 85% nopeudella siitä mitä luvattiin, se on valituksen paikka. Jos kossussa on vain 34 volttia, se on aivan varmasti valituksen paikka.
<offtopic>Eikös kosanderista ole se urbaani legenda olemassa että sen t-%:sta ei voi valittaa, vaan kossu on sitä mitä letkunpäästä on sattunut tulemaan. </offtopic>
Keskiverto kuluttaja ei tiedä mustista listoista hölkäsen pöläystä, mutta toki tuolla voi olla vaikutusta. Itse olen taistellut aikoinaan vuoden verran yhden vastaavan asian kanssa, jossa kuluttaja-asiamies oli sovittelijana välissä. Vastapuoli ei kuitenkaan taipunut asiassa ja lopputuloksena oli se että olisi pitänyt haastaa ko. taho oikeuteen.