Kesällä 2008 Belgialaisesta nettikaupasta www.iishop.be / www.discountonline.com tilaamani LG:n 47" LCD 24 kuukauden takuulla vikaantui äskettäin. Nyt onkin sitten takuun toteutumisen kanssa ollut ihmettelemistä. TV:n vikaannuttua olin ensimmäiseksi yhteydessä Suomen LG:n tuotetukeen puhelimitse. Sain luvan ottaa yhteyttä paikalliseen LG:n valtuuttamaan tv-huoltoon. TV-kävi huollossa, eivätkä saaneet korjattua, joka todettiin korjaajan kanssa yhdessä vasta, kun TV-palautettiin kotiini. Pikaisen epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen kirjoitin vikaantumisesta virallisen reklamaatioilmoituksen myyntifirmaan. Vastasivat kysyvänsä Belgian LG:ltä, mitä tehdään. Noin viikon päästä tuli epämääräinen vastaus tyyliin, että "LG thinks they have a solution" ja antoivat LG:n belgialaisen edustajan s-postiosoitteen, johon pistin kyselyn saman reklamaatioilmoituksen saattelemana. Antoivat myyjäliikkeen osoitteen ja pyysivät lähettämään TV:n siihen. Myyjäliikkeen vastaus oli sama ja ilmaisivat, että lähetys pitää tehdä omaan kustannukseen. Kuriirifirmoihin soitellessani (UPS, DHL) selvisi, että TV alkuperäispakkauksessaan on mitoiltaan liian iso lähetys yksityishenkilön lähetettäväksi. -Menee yli mittojen. Lähetyksen / collect&return-toimeksiannon pitää tehdä yritys. Juteltuani DHL:n edustajan kanssa, he lupasivat suullisesti toimittaa kyseisen paketin Belgian osoitteeseen 173 eurolla kunhan lähetyspyyntö tehdään sieltä yrityksestä (-myyjäyritys). Lähetin selvityksen tilanteesta sähköpostitse eilen www.iishop.be:n pääjehulle, Igor D'Heedenille, ja kerroin, että DHL toimittaa television sanomaani hintaan. Mutta hän vastasi pikaisesti hetken perästä samana iltana, etteivät kuulemma suostu tekemään toimituspyyntöä - ilman mitään sen kummempia selityksiä. Painotin uudessa vastausviestissä uudelleen, että paketin mitat menevät yli eikä lähettifirmat suostu toimittamaan sitä minulta yksityishenkilönä, sekä sitä, että firma on myynyt television minulle 24 kk:n takuulla EU:n sisällä ja heidän tulisi osallistua ongelmien ilmetessä takuuprosessiin. Ei ole tullut vastausta. Mitä olette mieltä tilanteesta? Toimiiko firma mielestänne ihan oikealla tavalla? Onko kellään vinkata lähettifirmaa, joka ottaisi tuon kokoisen paketin yksityishenkilöltä toimitukseen EU:n sisällä (kohtuulliseen hintaan)? (mitat: 124,0x52,1x94,4cm; 38,5kg)
Eli onko nyt niin että Suomessa ei huolto saa sitä kuntoon vaikka ihan aikuisten oikeasti yrittäisivät? Kummallista. Joo, noi kuriirifirmat jostain syystä karsastaa yksityisasiakkaita. Oletko kysynyt ihan oikeista kuljetusfirmoista? Esimerkiksi DSV, Beweship ja Schenker? (nettisivut löytyy kun pistää noihin www ja .fi)
-Kertoman ja huoltotositteen mukaan kokeilivat vaihtaa ainakin emolevyn. Käsitin, että ongelmana olisi, että kaikkia Suomen ulkopuolelta ostetun mallin tarvitsemia varaosia ei ihan olisi saatavilla, mikä on sinänsä erikoinen peruste, että eikö tavara muka kulkisi postitse. Lisäksi televisio vaikuttaa kaikin puolin universaalilta euroversiolta - suomenkieliset valikot, täysi yhteensopivuus kotimaisen televisioverkon kanssa, suomenkielinen painettu ohjekirja mukana yms. yms. Kävi 2 kertaa huollossa, toisella kerralla vain olivat kuulemma palloilleet softilla. Varsin epäselvä kokonaiskuva jäi. Epämääräisin juttu oli se, kun koneen piti ensimmäisen huoltokäynnin jälkeen toimia ja sitten kotona vasta todettiin, että hups, vian suhteen ei olekaan tapahtunut yhtään mitään. Toisella huoltokäyntikerralla hukkasivat ainoan kappaleeni ostokuitista ja väittivät etten sitä ollut antanut mukaan/se oli television pakkauksen mukana - 101% varmuudella ei ollut. Se suoraan sanottuna jäi vähän vitu**amaan koko hommassa. Mitä huoltokeissin varsinaiseen ammattitaitoon ja osaamiseen tulee, niin pikkuisen epämääräinen kokonaiskuva jäi. Kiitos noista kuljetusfirmavinkeistä. Pitää soitella ne läpi ja kysyä asiaa.
Sinänsä asiaan liittymättä täytyy kysyä että minkä verran arvostaisit jos homma hoituisi ilman ihmettelyjä tällä tavoin tv:n vikaantuessa? Siis pystyisitkö sanomaan rahallisen panostuksen määrän jonka olisit valmis maksamaan jotta homma hoituisi vaivattomasti?
Aivan, Tulikohan "SÄÄSTETTYÄ" väärässä paikassa. Härmästä ostetun telkun kanssa ei tarvitsisi murehtia.....
No mitenkäs se Härmästä ostettu telkku korjattaisiin jos olisi sama vika eikä LG:n suomen huolto osaisi sitäkään korjata?
Härmäläinen liike hoitaisi kuljetukset, eikä yksityishenkilön tarvitsisi kuluttaa aikaa/rahaa etsimällä firmaa joka suostuu toimittamaan suuren paketin Belgiaan. -K
Kannattaisiko kysyä esim. Euroopan kuluttajakeskuksen kantaa asiassa ? Näin lukee yllämainitulla sivustolla: "Kansainvälinen takuu Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa. Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan." Kyllä 24 kk:n EU -takuun täytyy tarkoittaa jotakin muuta kuin sitä että asiakas lähettää laitteen omalla kustannuksellaan toiseen EU -maahan korjattavaksi.
Niin, ja itse ainakin kuvittelisin tässä tapauksessa että jos kerran Suomen LG on antanut siunauksensa laitteen takuukorjaukselle täällä Suomessa, niin asia silloin todella hoituu täällä Suomessa loppuun asti. Jos ei muuten niin vaihtavat laitteen uuteen vastaavaan ja lasku menee Belgian tai Korean LG:lle...
Joo, mä olen teidän kahden viimeisimmän viestittäjän kanssa ihan samoilla linjoilla, että homman pitäisi hoitua juurikin tuo ZEDin siteeraaman pykälän nojalla ilman tätä itse-asiakkaana itsenäisesti hoidettavaa kuljetusvaadetta. Ollaan sentään EU:n sisällä, jossa ei olisi uskonut, että tällaisiin ongelmiin törmätään myyjän ja erittäin tunnetun valmistajan kanssa tänä päivänä. Vielä kun mainostetaan 24kk:n takuuta ja, että ongelmatilanteessa "toiminta on ripeää, asiat hoituu ja palvelu henkilökohtaista" ja lopulta tehdään takuun toteutuminen käytännössä, no, mahdottomaksi.
Useasti vaan noissa suomen maahantuojan ohi tuoduissa laitteissa on takuu 12kk voimassa suomessa ja sen jälkeen joudut ostopaikan kanssa hoitamaan asiaa. Sama juttu joidenkin verkkokaupan myymien telkkareiden suhteen. Ilmoittavat suoraan takuuksi vain 12kk vaikka normaalisti niissä on 24kk takuu mitkä on viralliselta maahantuojalta hankittu.
Jep. Tässä tapauksessa myyjäfirma möi tuotteen näkyvästi mainostettuna 24kk:n takuulla. Myös mukana tulleissa virallisissa LG:n ohjekirjassa ja lapuissa puhutaan 24kk:n takuusta.
Osaatteko sanoa, että enhän menetä takuuoikeuttani kun olen jo pistänyt tuon virallinen reklamaatioilmoituksen yms., mutta nyt tilanne muuttui niin, että muutan vuoden vaihteessa ja ajattelin hoitaa asian/selvityksen/lähetyksen vasta vuoden vaihteen jälkeen (takuu silloin vielä reilusti voimassa), koska tässä on kaikkea muuttoon liittyvää hässäkkää, enkä ehdi nyt täysipainoisesti hoitamaan/tappelemaan tuon takuuprosessin vuoksi? Mutta ennen kaikkea ajattelin, että sitten on uusi yksiselitteinen osoite, eikä ole epäselvyyttä, kumpaan osoitteeseen pistävät mahdollisen palautuslähetyksen tulemaan, kun ja jos se aikanaan lähtee sieltä takaisinpäin. Sitä pystyy nimittäin helposti kuvittelemaan tilanteen, että jos lähettäisin telkan nykyisestä osoitteesta ja vaikka pistäisin kissan kokoisin kirjaimin mukaan saatteen, että osoite muuttuu ensi kuun vaihteessa, niin paketti ihan hyvin saatettaisiin lähettää vanhaan osoitteeseeni. Eli voinko teidän mielestä jättää huoletta asian hoitamisen ensi vuoden alkuun? Muutenhan myyjäliikkeen lyhyt vastaus reklaani oli, että "lähetä meille", eivät tuntuneet hirveästi paneutuvan asiaan.
En oikein pysty käsittämään tuota suomalaisen huoltofirman kantaa asiaan: "Emme osaa/pysty korjaamaan." Aika helpolla jääväsivät itsensä asiasta. Kannattaisiko laittaa tosissaan painetta huollon suuntaan? Jos kerran LG (ja huoltofirma) ovat yhtämieltä asiasta, että laitteen takuu on asianmukaisesti voimassa Suomessakin, niin tottahan toki se on asiakkaan näkökulmasta huollon heiniä tavalla tai toisella hoitaa homma kuntoon. Käsittämätön peruste tuo, ettei varaosia ole saatavissa. Eiköhän valmistajalta saa tosiasiassa mitä vain, mikäli suoraan hyllystä ei löydy.
Saa kyllä itseään syyttää jos ulkomailta television ostaa...:hitme::OI Et sitten suomesta ymmärtänyt ostaa jossa takuu ja kaupankäynti olisi paljon helpompaa?
Ei mut kato säästi sen satasen tai kaks, kyllähän tämä kaikki on sen arvoista. Ja Suomessahan on tunnetusti "paska hintataso" ja "kaikki vetää välistä", unohtamatta "täältä mitään saa" -asennetta. Aina hauska lukea näitä "ostin telkkarin entisestä itäblokin maasta, nyt kävi näin" -tyyppejä. Ja silti jatkossakin ostaa kaiken jostain Belgiasta.
Itse olen ostanut jo kaksi televisiota ulkomailta. Takuuaika alkaa olemaan molemmista ummessa, joten en tainnut itse päästä testaamaan EU-takuun toimivuutta käytännössä... LG:n BD-aseman kanssa takuhuoltohomma kuitenkin onnistui ilman omia kustannuksia. Kuluttajan pitää vaatia oikeuksiaan eikä tyytyä "vääriin" vastauksiin. Muuten mikään ei muutu ja asiakasta viedään kuin kuoriämpäriä. Näin käy toisinaan ihan kotimaisissakin ympyröissä (ainakin erään hollantilaisen partakonemerkin toimesta). Jos pitää typeränä/vääränä/rumana toimintana sitä että käyttää Suomen EU -jäsenyyden mukanaan tuomia "etuja" eli tilaa hyödykkeitä sieltä mistä niitä huokeammalla saa, niin sille ei sitten voi mitään...
Mutta eikö kannattaisi nyt ottaa yhteyttä uudestaan Suomen LG:hen, eikä tapella huoltoliikkeen kanssa? Kerrot heille reilusti mitä yhteydenpidossa myyjän kanssa on tapahtunut ja huoltoliikkeen kannan.
Viestihistoriasi katsominen ei puolestaan paljon hymyilyttänyt. Mitäpä jos ottaisit tästä lähtien sellaisen käytännön, että kommentoit vain jos on jotain sanomisen arvoista?