Peerlessin uusi SLS 165 elementti

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana prkl, 28.08.2007.

  1. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autoon sisälle pitäs saaha pikku subi ja mietiskelin tätä peerlesiä. Speksin mukaan upotussyvyys on 84mm. Haittaako jos magneetin ja takaseinän väliin jää vain pieni rako (<2cm)?

    Punanen on Peerless SLS165 ja harmaa on JL Audio 6W3v3. Hinta olis peerlesin hyväksi 59&#8364; vs 159&#8364; joten mieli tekis tota peerlesiä :). Tosin 6W3v3 menis vähän alemmas, mutta onko tuon rahan arvoinen. Auto on sisältä todella pieni ja varmasti tuo peerleskin 30Hz:iin asti toistais.
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Image2.png
      Tiedostokoko:
      21,5 KB
      Katsottu:
      1 423
    Viimeksi muokattu: 25.10.2009
  2. Nenolanjones

    Nenolanjones Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    400
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tuolla on valmiita simulointeja (olet varmaan ne nähnytkin): https://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/13241/cat/500/ppuser/21224

    Tuo 15 litraisen suljetun käppyrä näyttäisi autokäyttöön aika optimaalilta, koska auton sisätilat yleensä korostavat matalia taajuuksia.

    Itelläkin oli aiemmin autoon mitoitettu refleksikoppa sillä periaatteella että vaste menee mahdollisimman suorana alas ja sitten laskee jyrkästi. Kyllähän siitä ääntä läks mutta muutapa ei sitten oikein kuullutkaan. Nyt siirryin autonvaihdon myötä suljettuun koteloon ja se käppyrä on simuloituna juuri tuollainen loivasti alaspäin laskeva. Hieman erilaistahan se oli kuunnella kun ei sitä samaa metakkaa kuulunut, mutta bassot tuli paljon napakammin ja alimmat taajuudet kuuluivat silti.

    Onnistuisiko tehdä 15 litran prototyyppikoppa jota eka kokeilis suljettuna, sitten refleksinä ja 4 litraa jotain lisätäytettä?
     
  3. Lobotomy

    Lobotomy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huomaa noista minun simuloinneistani, että koteloa kohti kaikissa on kaksi elementtiä. Kaksi simulointia normivahvistuksella ja kaksi Hypex DS 1.2 bassokorostuksella. Selitetty mikä mitäkin kuvan tiedoissa.
     
  4. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ikävä kyllä toi 11l alkaa olemaan maksimi koko. Kuten sanottu auto on pieni ja sisätiloihin on tulossa. Lasikuidilla vois saada muutaman lisä litran, kun pääsis paremmin hyödyntämään kaikki kolot, mutta ei oikeen kiinnosta alkaa läträämään sen kanssa.

    Tollasen vahvarin perään olis tulossa http://www.autostudio.fi/product_info.php?manufacturers_id=6&products_id=7602 Basson korostus löytyy 0/+6/+12 db, mutta se on niinkin ylhäällä kuin 50Hz. Voishan se kyllä tolle suljetulle passatakki. Mites tuo bass boost simuloidaa?

    Suljettu vs. Refleksi. Voishan sitä eka tekasta suljetun ja jos tuntuu, että ei mee tarpeeksi alas niin laittaa sitte putken kylkeen. Tosin tuo SLS165 suositellaan refleksi käyttöön parametriensä takia joten joku toinen elementti vois pärjätä paremmin samankokoisessa suljetussa. Oisko vinkkejä?
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 25.10.2009
  5. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lisäksi tuossa noin pienessa kotelossa tulee ongelmia refleksiputken mahtumisen kanssa. Läpimitaltaan riittävän isosta putkesta tulee jo tuollakin viritystaajuudella epäkäytännöllisen pitkä. Läpimitaltaan liian pieni putki taasen alkaa ahdistamaan ja tuhisee jo pienilläkin voimakkuuksilla.
     
  6. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    2" tuumasella tuli simuloitua ja putkelle tuli mittaa 36cm. Olis sopinu vielä koteloon ja 20w kesti simuloinnin mukaan tehoa. 30w meni jo virtaukset vähän turhan suuriksi. Uskon kyllä, että mulle tuo 20w riittäs. Näyttäs kuitenki tuo suljettu ja sille 6db boosti vahvarilta paremmalta vaihtoehdolta(jos nyt oikeen tämän osasin simuloida).
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Image1.png
      Tiedostokoko:
      22,1 KB
      Katsottu:
      1 316
  7. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    5 cm 36 cm pitkä putki on kyllä aika... Pilli.

    Laita nyt vaan se suljettu, eikä tuollaista kyttyrää siihen kannata equttaa.

    Simuloinnissa kannattaisi pitää hieman suurempaa asteikkoa pystyakselilla. 0 - -20dB tms. Tuo 0,5 dB tarkkuudella on ihan liian tarkka käytäntöön.
     
  8. Lobotomy

    Lobotomy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hypex DS 1.2 on kotikäyttöön suunniteltu subivahvistin. Kannattaa tutkia ennemmin autosubbareiden vahvistimien bassboosteja, jos sellaisia edes on.

    Tuossa simuloinnissa tuo vaste piikittää selvästi viritystaajuudella. Ilman bassboostia oleva on huomattavasti paremman näköinen. Piikittävässä vasteessa ei erotu kuin piikitystaajuus -> kaikki basso soi yksinuottisesti.

    Rakenna kotelo reflleksiksi. Tarvittaessa voit tehdä kotelosta suljetun tukkimalla refleksiputki vaikka vaahtomuovin palasella.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2009
  9. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän ihan kokemuksesta, että 50mm on ihan liian pieni putki ko. elementille. Mulla on yksi 13L kotelo jossa on 300mm pitkä 50mm putki. Pörisee ja basso on tukkoisen kuuloinen jo pienelläkin voimakkuudella. Suljettu on ehkä paras kompromissi ja omasta mielestä muutenkin paras kotelotyyppi autoon. Suljetun ilmajousi pitää elementin kontrollissa taajuudesta riippumatta. refleksissä kontrolli katoaa heti viritystaajuuden jälkeen ja elementin liike karkaa käsistä.
     
  10. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja sillä -20 asteikolla tekee mitä? Ite tykkään tosta, että näyttää olellisen tiedon. Maku asia, näissä on turha alkaa toisia neuvomaan vai mitä.

    Tossa ylemmässä viestissähän linkitin ton mun vahvistimen josta siis tuo boosti löytyy :). Muoto on kyllä parempi ilman equa suljetulla, mutta toisto hiipuu 100Hz jälkeen. Ei kiitos - erkkasarjakin tulee toistamaan alemmas ja jako tulee olemman luultavasti 80Hz joten tästä subista ei taitas kuulua paljon mitään?

    Suljettu kyllä kiinnostaa enemmän itseäkin musiikille. Mutta pitää sen kuitenkin alaskin mennä, että sitä on järkeä alkaa edes asentelemaan. Voiko suljetusta kotelosta tehdä liian pienen? Eli onko tästä jotakin haittaa mitä en osaa käppyröistä lukea? Tossa ois 4l + toi 50Hz 6dB boosti
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Image1.png
      Tiedostokoko:
      14,3 KB
      Katsottu:
      1 212
  11. Lobotomy

    Lobotomy Vakiokasvo

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Selvitäppä kuinka paljon korostusta auton pieni sisätila aiheuttaa bassotoistoon. En ole koskaan autoon rakentanut, joten en tiedä tarkkoja lukuja. Veikkaisin kuitenkin olevan vähintään +6dB/oktaavi noin 100Hz alaspäin. Eli +6dB@50Hz, +12dB@25Hz ja +18dB@12,5Hz. Tuon kun ynnäät suljetun vasteeseen, niin ei vaikutakkaan enään niin laskevalta tuo vaste. Kannattaa selvittää tuo viisaammilta.
     
  12. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä se auto melkosesti korostaa riippuen tietysti hiukan autosta. Tein joskus autoon subbarin, jonka simuloitu vaste meni lähes suorana taajuuteen x asti ja tippui siitä jyrkästi. Hommassa kävi niin, että tuon taajuuden x yläpuoliset taajuudet korostuivat liikaa jättäen alimmat varjoonsa. Humppabassoja kyllä tuli niin että takaluukku alkoi hyppiä. Toisinsanoen tuollainen ylhäältä tippuva vaste saattaa olla juurikin passeli, mikäli haluaa saada bassoon hiukan erottelua ja napakkuuttakin. Tuo ei kuitenkaan tarkoita etteikö silti alimmatkin kuuluisi. Tuollaisella suoralla vasteella voi hukata helpommin ne matalat, koska keskibasso jyrää kaiken yli. Toisinsanoen jakosuotimen jälkeen vasteen muoto lähentelee kaistapäästöä. Keskibassot jumputtaa, alimmat ei kuulu.

    Kannattaa varmaan kysellä enemmän tuolta autohifiin tarkoitetussa foorumissa. Tämä auto kun ei ole oikein meikäläisen alaa.


    Huom! tämä on sitten vain villi arvaus, mitä tuollaiselle suhkot suoraksi viritetylle vasteelle tapahtuu autossa... eli virittelin tuon SLS605 elementin 13L ja 33hz. Lisäsin auton tuomaa korostusta +12db 25hz loivalla q-arvolla. Käytössä tyypillinen 80hz 2-asteen alipäästö.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2009
  13. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    What ever.
    Tuntuu, että olet jo päättänyt mitä teet.:) Jos erkkasarjasi toistaa hyvin 80 Hz, ja ihan muutenkin, on 6,5" "subi" vähän hölmöä hommaa. Yksinkertaisesti siihen ei saa refleksiputkea ja suljettuna se on todella epäherkkä jolloin painetta pitää ottaa voimalla ulos joka taas on hölmöä hommaa ja tuottaa säröä ja kompressiota.
     
  14. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tälläsen lauseen löysin autosoundin sivuilta: "Kun tiedetään, että auton pieni sisätilavuus aiheuttaa bassotaajuuksilla noin 12 Desibelin korostuksen oktaavia kohden, ulottuu suljetun kotelon toisto alemmaksi vaikka elementti/kotelo-yhdistelmän alarajataajuus ei olisi kovin matalalla" Aika ylimalkaisesti sanottu ja mulle toi ei kyllä kerro paljoakaan. Sanooko muille enemmän mitä tuo käytännössä tarkoittaa?

    Ihan eka subi on itelläkin autoon tulossa ja siksi täällä tyhmiä kyselen. Kysyvähän ei tieltä eksy vain miten se meni :) Tarttee vissiin tekasta se 10-15l suljettu testikotelo ja kattoa mihin se kykenee.
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2009
  15. alspe

    alspe Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    1
    Muistan kuulleeni sellaisen viisaiuden, että jos kaakattimen -10-12 dB alarajataajuus yltää "huoneen" alimpaan moodiin niin toisto voi hyvinkin vahvistua jopa suoraksi tai muuten bassot tulla sopivasti. Omat kokemukset vahvistaa tämän. Mulla kotikaiuttimien -10 dB kohta on suljettuna noin 40-45 Hz, toisto pukkaa 35-40 Hz hienosti pihalle. Eli uskoisin, että _teorian_ tasolla suljettu subi on autossa paras. Huomioon voisi ottaa sen, että SLS165:sta loppuu kuitenkin hönkä, varsinkin kun joudut ajamaan teho puhekelaan. Parempi olisi 8-10" suljettu, jos multa kysytään.
     
  16. shamen

    shamen Guest Guest

    Liittynyt:
    19.02.2003
    Viestejä:
    1 218
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autossa on myös muuta melua enemmän ajaessa, joten pieni elemetti joutuu kovalle kun kompensoidaan ajomelua.
    Tuskin tuo on tulossa vaimennettuun autoon.
    Mulla on halpa 10" suljetussa ja ääni on kivan napakka kyllä. Aivan alas se ei silti toista ja musiikilla tulee välillä fiilis, että se hyytyy alemmilla taajuuksilla.

    Itse sijoittaisin enemmän elementtiin.

    Miksi muuten 4 kanavainen vahvistin?
     
  17. Himppe

    Himppe Vakiokasvo

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    721
    Saadut tykkäykset:
    3
    Villi veikkaus: kaksi kanavaa monotettuna subbarille ja loput kaksi kanavaa passiivisesti jaetulle erillissarjalle...
     
  18. RedStar

    RedStar Vakiokasvo

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    817
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oikeen veikattu.

    Laitetaan parit kuvat jos vähän selventäs ongelmaa. Tällänen peli siis kyseessä (huom eka kuva ei ole mun autosta).
    [​IMG]

    Yleiskuva sisältä.
    [​IMG]

    Nuo sivuilla näkyvät tavara boxit olis tarkoitus jättää käyttöön ja subi tulis tohon keskelle tuon "kuopan" päälle. Tämä siksi, että auto on jatkuvassa käytössä ja pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole muuta paikkaa kuin nuo lokerot. Nekään ei järettömän isot ole vaikka kuva niin antaa ymmärtää. Lisäksi asennus tehdään niin, että auto voidaan palauttaa alkuperäiseen muotoonsa haluttaessa. Tuohon koteloiden väliin ja ikkunan alapuolelle mahtuu about se 15l kotelo.
    [​IMG]

    Subi tulee kurkkimaan siis tuosta penkkien välistä ja on käytännössä korvassa kiinni :) Sisätilojen ollessa siis näin pienet ja kun subin saa sijoitettua noinkin hyvin (normaalisti peräköntissa) ajattelin selviäväni tollaisella 6,5" subilla. Onko projektissa siis mitään järkeä? Tässä ei nyt haeta suuria paineita tai äärimmäisen matalaa bassoa vaan hyvin soivaa settiä jolla rokki soi mukavasti. Itellä ei myöskään ole tapana kuunnella "nupit kaakossa".
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

  19. jusky

    jusky Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 853
    Saadut tykkäykset:
    0
    lainataampas tätä treadia.


    Mitenkäs onnistuisi ko. kotelomalli tälle elementille, eli siis putken sijaan tehdään refleksitunneli, mikä menee lähes koko kotelon matkalla. Tunneli on 40mm x 122mm kokoinen, mikä vastaa ~reilua 70mm putkea pinta-alaltaan. Tästä tulisi "mökkibasso", eli alaraja ~40hz, mutta mökää lähtee tarvittaessa aika paljonkin kokoisekseen, kooltaan tämä on lähes kainalossa kannettava (joskin rakenteesta johtuen aika painava). Tilavuutta ~10L ja viritys ~38hz.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2010
  20. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    840
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alkaakohan tuo muostuttaa jo hieman torvea? Käytös voi poiketa hieman perinteisestä helmholz-refleksistä, tai sitten ei. Toisaalta onhan niitä refleksejä ennenkin taiteltu muutamalle mutkalle.