- Abyss (1989) - Alien (1979) - Blade Runner (1982) - Dune (1984) - The Fifth Element (1997) - Good, Bad and Ugly (1966) - Johnny Mnemonic (1995) - Jurassic Park (1993) - Highlander (1986) - Matrix (1999) - The Mummy (1999) - Predator (1987) - Princess Mononoke (1997) - Raiders of the lost ark (1981) - Replacement Killers (1998) - First Blood (1982) - Star Wars (1977) - Terminator (1984) - The Thing (1982) 2000 vuosikymmen - Æon Flux (2005) - Appleseed (2004) - Arthur ja Minimoit (2006) - Batman Begings (2005) - Casino Royale (2006) - Constantine (2005) - The Chronicles of Riddick (2004) - DaVinci koodi (2006) - Elektra (2005) - Ghost Rider (2007) - Henkien kätkemää (2001) - The Island (2005) - Kill Bill (2003) - Kultainen kompassi (2007) - Lord of the Rings (2001) - National Treasure (2004) - Pirates of Caribian (2003) - Resident Evil (2002) - Tomb Raider (2001) - Transformers (2007) - Ultraviolet (2006) - Underworld (2003) - Van Helsing (2004)
^ Lumikin listan alkupään vanhemmista elokuvista valtaosa kuuluu mielestäni tänne. Alien, Blade Runner, Dyyni, Predator, The Thing esimerkiksi ovat elokuvia jotka ovat ainakin minuun jättäneet lähtemättömän vaikutuksen. 2000-luvun listasta sen sijaan voi olla montaa mieltä...
Ongelma on että kaikkien aikojen parhaat elokuvat on niin maku asia. Jokainen henkilö pitää niin erillaisista elokuvista. En myöskään karsinut uusia elokuvia pois vain sen takia että ne ovat uusia. Laitoin ne listaan siksi että olen itse pitänyt niistä ja joistain niistä voi tulla klassikkoja. Itse olen ainakin huomannut että elokuvat ovat klassikoja siksi että ne olivat joskus aikoinaan todella hyviä elokuvia, mutta eivät ne kaikki ole enään hyviä elokuvia nykypäivän mittapuiden mukaan.
1. Angles in America (2 os. TV-elokuva) 2. Sideways 3. Broken Flowers 4. Shawshanks Redemption / Rita Hayworth - Avain pakoon 5. Lost in Translation 6. Crash 7. 21 Grammaa 8. TSH - Kuninkaan paluu 9. Heat - Ajojahti 10. Paha maa (aivan, tämä on kotimainen) 11. Rakkautta ennen aamua & Rakkautta ennen auringonlaskua (näitä ei voi erottaa) 12. Magnolia 13. Elämä on ihanaa 14. Traffic 15. Eternal Sunshine of the Spotless Mind 16. Englantilainen potilas 17. Henkien kätkemä 18. Vihreä maili 19. Amelie 20. The Squid and the Whale 21. Moottoripyöräpäiväkirja 22. Hotelli Ruanda 23. Redemption - A Stan Tookie Williams Story 24. The Woodsman 25. Hyvät, pahat ja rumat 26. Road to Perdition 27. Yksityinen suhde (alkup. Une liaison pornographique) 28. Brokeback Mountain 29. City of God 30. The Dreamers edit: City of God, eikä Ihmisten kaupunki
Buahahaa, vai että Elektrakin listoilla :hitme: No laitetaan tässä nyt omien mieltymysten mukaisia parhaita leffoja: Predator Rambot 1-3 (4 on aika kuraa näihin verrattuna) Terminator 2 Ringo Lamin Full Contact The Thing - Se jostakin Dog Soldiers Ong-Bak Under Siege 1 ja 2 Cobra Conan the Barbarian Siinä nyt kymmenen nimikettä alkuunsa ei missään järjestyksessä. Eihän tosta montaa kovin uutta leffaa löydy, ainoot 2000-lukulaiset taitaa olla Ong-Bak ja Dog Soldiers, muut on aikalailla kasarimeininkiä.
Tässäpä omasta imdb-rate-osastolta 10 saaneet leffat, ei järjestyksessä. Braveheart (1995) Buono, il brutto, il cattivo., Il (1966) Conan the Barbarian (1982) Die Hard (1988) Dirty Harry (1971) Heat (1995) Léon (1994) The Matrix (1999) Platoon (1986) Scarface (1983) Terminator 2: Judgment Day (1991) The Terminator (1984) Muitakin kenties on, listaus on vähän vajavainen.
No niin. Tämä ketju onkin saanut olla yllättävän pitkään rauhassa. Onhan tää aika mahdoton tehtävä varsinkin kovin nopeasti listata, enkä järjestykseen nyt edes yritä laittaa. Ensin listaan oman henkilökohtaisen lähinnä-sydäntä-TOP-listan, sen perään muita todella hyviä myös-suosikkeja. Luonnollisesti nämä listat tulevat päivittymään muistin ja ajan edetessä. Aakkosjärjestyksessä: Aliens Amerikan psyko Danger: Diabolik Deep red Eyes wide shut Heat Hyvät, pahat ja rumat Kummisetä Léon Matrix Perjantai 13. päivä Predator Prestige Rounders Sabata Seitsemäs manner Starship troopers The Girl Who Knew Too Much Uhrilampaat Vaarallinen romanssi Vain muutaman dollarin tähden Vertigo V niin kuin Verikosto Watchmen Muita: Das Boot Dirty Harry Hohto Jaws Kellopeli appelsiini Kuolleiden runoilijoiden seura Magnolia Manaaja Scarface Takaikkuna Usual suspects
Scarface 1983 The Godfather: Part II Aliens The Godfather Predator The Thing 1982 Platoon Die Hard The Omen The Exorcist Die Hard Saving Private Ryan Gladiator Terminator 2: Judgment Day Leon Goodfellas Dirty Harry First Blood Lethal Weapon The Dark Knight The Shining Alien Terminator
Il buono, il brutto, il cattivo. (1966) ... aka The Good, the Bad and the Ugly (UK) (USA) Per qualche dollaro in più (1965) ... aka For a Few Dollars More (UK) (USA) Per un pugno di dollari (1964) ... aka A Fistful of Dollars (USA) C'era una volta il West (1968) ... aka Once Upon a Time in the West (International: English title) (UK) (USA) The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) The Godfather (1972) aka "Mario Puzo's The Godfather" - USA (complete title) The Godfather: Part II (1974) aka "Mario Puzo's The Godfather: Part II" - USA (complete title) Goodfellas (1990) Mulholland Dr. (2001) ... aka Mulholland Drive (France) (UK) (USA: closing credits title)
Voisihan sitä itsekin pientä listaa yrittää kyhätä: Schindler's List (1993) Das Boot (1981) Wall-E (2008) 2001: A Space Odyssey (1968) Tonari To Totoro (1988) C'era una volta il West (1968) Fucking Åmål (1998) Forrest Gump (1994) Il buono, il brutto, il cattivo (1966) Groundhog Day (1993)
Tuli selailtua triidi läpi, ja silmiini osui myös oma lista kolmen vuoden takaa. Iloiseksi yllätykseksi lista ei kovin kauheasti ole muuttunut. Eihän se kolme vuotta tietenkään ole mitään keski-ikäiselle leffajermulle, mutta parikymppiselle ylioppilaalle ja yläaste-teinille kolme vuotta on jo aika pitkä aika. Nykyisellään leffat joille antaisin täydet, tai ainakin melkein täydet viisi tähteä viidestä. A History of Violence A Scanner Darkly Amelié Battle Royale Billy Elliot Butterfly Effect, The Charlie and the Chocolate Factory Citizen Kane Finding Neverland Impostor, The Kiss Kiss Bang Bang Léon - Professional Matrix, The Matrix Reloaded, The Memento Prestige, The Requiem For a Dream Reservoir Dogs Shawshank Redemption Serenity Sin City Terminator, The Mookidin mieliksi pistetään vähän perusteluja. Nostanpa listalta esille 7(6+1) elokuvaa joita pidän kaikkien aikojen parhaimpana. The Matrix: Sellainen scifipläjäys jossa on kaikille kaikkea. Viiden pennin filosofointia ja silmäkarkkiactionia. Ainut elokuva joka on ollut todella päräyttävä ja jäi ensimmäisen katsomiskerran jälkeen tajuntaan pitkäksi aikaa. Vaikkei Keanu mikään kameleontti olekaan, hänen jäyhä olemuksensa suorastaa pukee Neon vähäeleistä hahmoa. Toimintakohtaukset ovat yhä tyylikkäitä, enkä usko että koskaan tullaan aulakohtausta paremmaksi pistämäänkään. Huumori on osuvaa ja sitä on juuri sopivassa määrin. Kertakaikkiaan virheetön teos. Toimii listan kärkenä, ja tulee varmaan aina toimimaankin. Matrix tulee aina olemaan meikäläiselle se The elokuva, jolla on kotikenttäetu arvostelussa muihin nähden. Serenity: Nokkela ja hauska dialogi yhdistettynä veijarimaiseen seikkailutarinaan on takuu onnistumiselle. Mikä Serenityn erottaa muista seikkailuleffoista on rakastettavat hahmot. Serenityllä on siinämielessä hieman epäreilu etu 99% elokuviin nähden, että sen hahmoja on pohjustettu 14 jaksoisen TV-sarjan ajan. Mutta jos Whedon osaa loihtia niin hienot kuvitteelliset hahmot, että niiden kohtaloista välittää, siitä on annettava pojot miehelle. Vaikka hahmot elokuvassa hieman karikatyyrisesti sarjaan nähden esitetäänkin, jokaisen hahmon jokainen repliikki ja ele sopii kuin muna käteen. Spoiler Ei varmaan minkään kuvitteellisen hahmon kuolema ole "harmittanut" samalla tavalla kuin Hoban Washburnin. Ei ihme että Malcolm Reynolds löytyy Empiren "100 greatest movie characters of all time"- listan puolestavälistä, vaikka elokuva valitettavan pienen suosion on saanutkin. Reservoir Dogs: Vihaan tarttua informaatioarvoltaan tyhjyyttä kumisevaan kliseeseen, mutta Reservoir Dogs on elämänmakuinen elokuva. Niinkuin nyt rikollisista kertova voi sellaiselta tuntua. Tarantinon niin kuuluisa dialogi toimi Reservoir Dogsissa aivan täydellisesti. Valitettavasti senjälkeen QT:n elokuvien ja dialogin taso on kääntynyt jyrkkään laskuun pohjanoteerauksena Death Proof- nimelläkin liikkunut valtava kasa haisevaa lantaa. Loppuratkaisu tuntui ensimmäisellä katsomiskerralla vähän helpoimmalta ja juosten kustulta, mutta mitä sitä myöhemmin kelaili, niin toimivahan se oli. Reservoir Dogs ansaitsee hienojen pukuen, ja aurinkolasien lisäksi erikoisbonuksen myös räjähtävän hyvästä soundtrackistä. "Have you ever listened to K-Billy's super sound of 70's?" A Scanner Darkly: Jo toinen Keanu Reeves- leffa listalla. Keanun läsnäoloa tosin ei edes huomaa elokuvaa katsoessa kun aivan uskomattomassa liekissä oleva Robert Downey jr. varastaa shown. Philip K. Dickin fanina voi olla todella tyytyväinen onnistuneeseen filmatisointiin hänen kirjastaan. Paranoiafiilis on hienosti tarttunut kirjan lehdiltä myös elokuvan frameille. Viiltävä draama yhdistettynä hykerryttävään komiikkaan on killeriyhdistelmä. Philip K. Dick oli kirjan kirjoittamisaikana vissiin aika tujussa LDS:ssä mikä näkyy elokuvassakin kieron positiivisella tavalla. Leffalla myös paljon järkevää sanottavaa. Finding Neverland: Todella liikuttava ja kaunis draamaelokuva. Harvoin näkee elokuvaa joka pysäyttää samallalailla. Kuoleman väistämättömyyttä, mutta samanaikaisesti elämän kauneutta käsitellään mielestäni tyylikkäästi ja elokuvan sanoma jää mieleen. Olkoon Johnny Depp kuinka vaan ihqteinityttöjen suosikkinäyttelijä, niin kyllä se maar hommansa osaa. Freddie Highmorella nuoresta iästään huolimatta (tai osittain siitä syystä) vielä ikimuistoisempi roolisuoritus. Yksi harvoista elokuvista jotka ovat todella koskettaneet. Voi oikeastaan kuvailla vain kahdella sanalla: todella kaunis. The Butterfly Effect: Romanttinen draama johon on saatu kunnolla tunnetta mukaan. Spoiler Loppuratkaisukin mukavasti välillä jotain muuta kuin "he saivat toisensa ja elivät elämänsä onnellisina loppuun asti." Ashton Kutcher on Butterfly Effectissä todella hyvä, eikä edes hävetä myöntää sitä. Myös vastanäyttelijä Amy Smart toimii ja parin välillä on kemiaa joka tilanteessa. +1 Kiss Kiss Bang Bang: Pitää parhaiden elokuvien listalla komedian kiintiöpaikkaa, komedioita kun ei voi ottaa ihan tosissaan. Toisaalta en voi myöskään olla kunnioittamatta näin hykerryttävän hauskaa ja nokkelaa dekkari/rikos/parodia/komedia. On häpeällistä, että tämä parituntinen mustan huumorin ja sarkasmin keskittymä on jäänyt niin pienelle huomiolle kuin on. Moni syyttää elokuvaa liiankin nokkelaksi ja itsetietoiseksi, mutta allekirjoittaneen mielestä leffan meta-tyylin kerronta, kertojan juttelu suoraan katsojalle vain korostaa absurdeja tilanteita hienosti. Leimattiin minut fanipojaksi tai ei, on jälleen kehuttava että RDj on aivan loistava tässäkin elokuvassa. Ja Michelle Monaghan Harmony Faith Lanena on hoteinta ikinä. Spoiler
Joitakin suuren vaikutuksen tehneitä elokuvia: Kummisedät 1 ja 2: upeita filmejä kaikinpuolin, sis. myös kaikkien aikojen parhaan elokuvien teemamusiikin Sin City: hienonnäköinen, tyylikäs taideteos, eikä edes elokuvana hassumpi Kill Bill vol. 2: Pidän Tarantinon tyylistä ja dialogista paljon, valinta olisi voinut olla myös Vol. 1, Pulp Fiction tai vaikka Death Proof mutta tämä kolahti ehkä koviten Se7en: En tiedä, onko mikään elokuva tehnyt katsottaessa suurempaa vaikutusta, ja toimii edelleen. Loppuukin mielestäni mahtavasti. American Beauty: kolahti aikoinaan kovasti. Spacey on tietysti loistava LOTR-trilogia: Mikään osa ei yksittäisenä elokuvana mielestäni nouse erityisesti esiin, mutta täytyy ihailla sitä, miten hienosti Keski-Maa on saatu siirrettyä valkokankaalle ja millainen 10 tuntinen mestariteos elokuvista muodostuu. Donnie Darko: ei ehkä ihan "maailman paras -tasoa", mutta elokuva yllätti ja ylitti kaikki odotukseni. Tarina jättää lynchmäisesti katsojalle riittävästi pureskeltavaa. Mulholland Drive: En väitä ymmärtäväni elokuvaa, mutta joka kerta se onnistuu naulitsemaan sohvalle ja vääntämään aivot solmuun. Hieno tunnelma. Crash: hieno käsikirjoitus, koskettavakin elokuva. Magnolia on aika samantyyppinen elokuva, josta myös nautin kovasti. Crash on vielä pykälää parempi. Good Will Hunting: Pidän näistä neroista kertovista tarinoista. Elokuvassa on myös näyttelijäsuoritukset ja tarina kovasti kohdallaan. Kaunis mieli olisi lähin kilpailija kategoriassa. Menneisyyden ote: määrätynlaisessa pienieleisydessään upea ja vahva elokuva. Mieleenpainuva kuten huippuelokuvan kuuluukin olla. Aladdin: Mielestäni tämä ja Leijonakuningas edustavat Disneyn animaatioelokuvien todellista kultakautta ennen tietokoneanimaatioiden tuloa, yhtä hyvin olisin voinut valita Lion Kingin. Sideways: hauska mutta syvällinen tarina kahden miehen matkasta. Kiinnostusta kieltämättä avitti oma kiinnostus viineihin. Taistelutoverit: Tätä voi mielestäni pitää elokuvana oikeastaan siinä missä Sormusten herrojakin, levitystapa vain oli erilainen. On hienoa, millaisia sarjoja erityisesti HBO:n toimesta on viime vuosina tehty. Tuotannot eivät kalpene miltään osin elokuvien rinnalla. Band of Brothers on ehkä se kirkkain timantti minulle, vaikken edes ole erityisesti sotaelokuvien ystävä. Lähellä listaa mm.: Insider, L.A. Confidential, Vertigo, Tuulen viemää, Henkien kätkemä, Casino Royale, Amadeus, Full Metal Jacket, Takaikkuna, Leonen dollaritrilogia ja 21 grammaa, Puhu hänelle, Meri sisälläni. Starship Troopers on myös erinomainen.
eheheheh, "levitystapa vain oli erilainen". se että tuotanto ei kalpene elokuvien rinnalla ei ole mikään peruste, tai se että sarja perustuu johonkin kirjaan. onko sitten niin, että sopranoskin on yksi maailman parhaista elokuvista ja the wire maailman paras kirja, levitystapa vain oli erilainen. kyllä BOB on ihan minisarja eikä elokuva, turha yrittää tunkea sitä tälle listalle
No se on sentään minisarja eikä pituudeltaan pahemmin eroa Sormusten herroista, ehkä siksi se sopii tuonne paremmin kuin sopraanot sun muut. Lähinnä tuo BOBin listalle ottaminen oli kuitenkin peukku ylös sille, miten laadukkaita sarjoja viime vuosina on tehty. Sama se minulle, miten ne halutaan luokitella. Ps. Tällä hetkellä katsastuksessa just The Wire, ei ole ikävä kyllä iskenyt ihan niin kovaa kuin kaiken hypen perusteella olisin luullut.
Kuten jo toisen threadin puolella aloitin, niin Terminator 2 tuli katsottua pitkästä aikaa, ja onnistui jopa yllättämään siinä miten hyvä elokuva tuo onkaan. Elokuva on itselle ainakin jäänyt mieleen erityisesti efekteistä jotka olivat ennennäkemättömiä omana aikanaan, varsinkin kun niitä silloin katsoi semmoisen 10-kesäisen silmin. Nyt kun tuota katsoi tuli mieleen kuinka äärimmäisen tiivis ja toimiva tarina tuossa oikeastaan onkaan, elokuvasta löytyy kyllä kaikki mitä kunnon actionista voisi osata toivoa, eikä juurikaan mitään turhuuksia. Tästä tulikin mieleen että mitä muita tällaisia ns. Hollywood action-(scifi)-pläjäyksiä ylipäänsä löytyy, joiden voi sanoa olevan aikuisten oikeasti hyviä elokuvia? Riippuu tietysti paljon määrittelystä että mitä kukin tähän luokkaan laskee, mutta mainittakoon että itselle tuli mieleen tietenkin Terminator 2, 90-luvun merkittävimpänä action-leffana, ja seuraavana merkkipaaluna Matrix, joka voitaneen laskea elokuvaksi joka määritteli standardin 2000-luvun toimintascifille. Ja nyt kun tuosta Matrixin julkaisustakin on tullut 10 vuotta täyteen (!!), herää kysymys että mikä lienee seuraava tasonmäärittelijä?