Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Lentokone onnettomuus

Тема в разделе "Päivän peili", создана пользователем JS83, 2 июн 2009.

  1. 100mo

    100mo Tunnettu jäsen Tukijoukot

    Регистрация:
    25 июн 2001
    Сообщения:
    944
    Симпатии:
    27
  2. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen Blokattu

    Регистрация:
    26 сен 2006
    Сообщения:
    840
    Симпатии:
    0
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    5 май 2004
    Сообщения:
    11.669
    Симпатии:
    179
    Kertookohan moinen uutinen kohtalon olemassaolosta -- vai siitä, että universimussa tapahtuu tuon tuosta yhteensattumia, joiden uskomattomuus ihmismielessä saa meidät uskomaan johonkin suurempaan.
     
  4. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Регистрация:
    29 ноя 2003
    Сообщения:
    2.686
    Симпатии:
    0
    Lisääntyneet vikatilanteet saattavat kieliä myös siitä että talouden heikkoiuden vuoksi lentoyhtiöt ovat voineet heikentää huollon tasoa.
    Matkustajan kannalta toki yksi ja sama miksi kone tippuu.
     
  5. phelin

    phelin Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    18 сен 2003
    Сообщения:
    2.070
    Симпатии:
    3
    Tämä on toki mahdollista, mutta mistä tiedät vikatilanteiden lisääntyneen?
     
  6. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Регистрация:
    29 ноя 2003
    Сообщения:
    2.686
    Симпатии:
    0
    Täällähän niitä ruvettiin nyt listaamaan, en minä ole enempää aihetta seurannut.
     
  7. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Регистрация:
    9 ноя 2005
    Сообщения:
    3.203
    Симпатии:
    47
  8. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Регистрация:
    9 ноя 2005
    Сообщения:
    3.203
    Симпатии:
    47
  9. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Регистрация:
    18 авг 2005
    Сообщения:
    2.651
    Симпатии:
    1
    Mieleeni juolahti överiksi mennyt kustannustehokkuus, toivottavasti turhaan. Eli käytännössä tällöin siis harvennetaan huollot aivan minimiinsä ja vähennetään henkilökuntaa, yleensä vastoin kaikkien asiantuntijoiden neuvoja. Tiukkoinakin aikoina isoimmat pomot nostavat aina vain suurempia palkkioita, vaikka jopa turvallisuudestakin jo tingittäisiin. Ohjelmistojen suunnitteluun ja testaukseen on aina vain vähemmän insinöörejä, jotka ovat aina vain väsyneempiä ja stressantuneempia. Huollot ja tarkastukset tekee entistä pienempi ja stressaantuneempi porukka, kuitenkin aiempaa rivakammin, mielellään vielä niistä kallispalkkaisista vanhimmista työntekijöistä karsien. Ompa uutisissa on ollut juttuja siitäkin, että jotkut lentoyhtiöt ovat ostaneet jo käytöstä poistettuja (kuitenkin huollettuja ja puhdistettuja) lentokoneen osia, joskus ilmeisesti jopa itse tietämättä tätä.

    Eli niin kauan talousihmiset mielellään ruuvaavat kaikkea kireämmälle, kunnes ohitetaan se maksimaalisen tuoton kohta. Sitten on taas testattava hieman enemmän ja suunniteltava tarkemmin jne. Kunnes sykli aloitetaan jälleen alusta. En suinkaan väitä pelkkiä säästöjä minkään turman ainoaksi varsinaiseksi syyksi, mutta lähes kaikkeen tekniikkaan tuo iänikuinen tuotonmaksimointi ja sen aiheuttamat lieveilmiöt kuitenkin enemmän tai vähemmän vaikuttavat. Miksei siis myös ilmailualaan. Toivon toki olevani täysin väärässä.
    Ja tietenkin, jos pääosin vain yksi konetyyppi sisarmalleineen on otsikoissa, niin silloin on syytä epäillä lähinnä vain ko. firman organisaation järkevyyttä ja toimivuutta tai jotain yleistä suunnitteluvirhettä, eikä turhaan syyllistää koko ilmailualaa tai kaikkia lentoyhtiöitä. Vertailun vuoksi: EU-maissa 39 000 liikenteen uhria 2008 (tätä ei muuten kovin moni kauhistele).
     
  10. djaska

    djaska shaken, not stirred.. Tukijoukot

    Регистрация:
    22 ноя 2004
    Сообщения:
    928
    Симпатии:
    1
  11. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Регистрация:
    9 ноя 2005
    Сообщения:
    3.203
    Симпатии:
    47
  12. säätäjä

    säätäjä Jäsen

    Регистрация:
    6 окт 2015
    Сообщения:
    25
    Симпатии:
    5
    On kyllä aika käsittämätön suoritus jos oikeasti löytävät mustan laatikon. Voin jo kuvitella Sarkozyn puhumassa ja ylistämässä Ranskan teknologista tasoa ja erinomaisuutta tässä ainutlaatuisessa operaatiossa.... Toivottavasti uutinen pitää paikkaansa :)
     
  13. Ari

    Ari Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    25 июн 2000
    Сообщения:
    3.320
    Симпатии:
    4
    Ihmetyttää vain miksi nuo mustat laatikot eivät voisi olla "escape pod"/heittoistuin-tyyppisiä, eli jos kone on menossa alas, niin se musta laatikko laukaistaisiin koneesta ulos, sillä olisi oma laskuvarjonsa ja jotkut kellukkeet jolloin se jäisi kellumaan eikä uppoaisi pohjaan.
     
  14. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Регистрация:
    9 ноя 2005
    Сообщения:
    3.203
    Симпатии:
    47
  15. mi.vi

    mi.vi Guest Guest

    Регистрация:
    11 дек 2004
    Сообщения:
    540
    Симпатии:
    0
  16. säätäjä

    säätäjä Jäsen

    Регистрация:
    6 окт 2015
    Сообщения:
    25
    Симпатии:
    5
    Joo, samaa oon miettinyt itsekin. Voihan osa laatikoista mennä koneen mukana, mutta osa voisi olla tuollaisia "ammuttavia" malleja, joissa kellukkeet. Kummalista sinänsä, että näin ei ole, jos kuitenkin miettii, että suuri osa tästäkin pallosta on vettä....
     
  17. phelin

    phelin Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    18 сен 2003
    Сообщения:
    2.070
    Симпатии:
    3
  18. jarppis

    jarppis Guest Guest

    Регистрация:
    7 сен 2004
    Сообщения:
    117
    Симпатии:
    0
    Boksissa olevat kiihtyvyysanturit eivät raportoi enää koneen "liikkeitä", jos ne ammutaan eri suuntaan kuin minne kone menee. Tosin voishan sinne taivaalle ampua duplikoidut boksit, missä sama tieto niin jotain sais selville.
     
  19. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Регистрация:
    20 мар 2002
    Сообщения:
    1.228
    Симпатии:
    80
    Vedenpaine voisi olla parempi kriteeri tuollaisen mustan laatikon irtoamiselle. Kun kone on sadan metrin syvyydellä, ei laatikko taida enää tallentaa mitään hyödyllistä, vaan voisi irrota ja nousta pintaan.
     
  20. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    7 дек 2006
    Сообщения:
    2.552
    Симпатии:
    1